text_structure.xml 5.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego w sprawie terminalu przeładunkowego w Sławkowie, przesłanego pismem nr SPS-024-245/06 z dnia 12 stycznia br., uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">Budowa Międzynarodowego Centrum Logistycznego EUROTERMINAL w Sławkowie stanowi element koncepcji przejęcia części morskich przewozów kontenerowych z krajów Azji (głównie Chin, Korei Południowej i Japonii) przez kolejową magistralę transsyberyjską i dalej linią hutniczą szerokotorową (LHS) do projektowanego Centrum Logistycznego w okolicach Katowic. Lokalizacja w bliskiej odległości od przecięcia się dwóch korytarzy transportowych nr III i nr VI (północ - południe, wschód - zachód) stanowi niewątpliwy atut tej lokalizacji. Czas przewozu towarów drogą lądową jest około dwukrotnie krótszy niż drogą morską, pozostaje kwestia ustalenia odpowiedniej stawki przewozowej zachęcającej do tego typu przewozów.</p>
        <p xml:id="div-3">Kluczową rolę odgrywają tu koleje rosyjskie, które w kolejowych międzynarodowych przewozach towarowych stosują różne taryfy, inne dla przewozów wewnętrznych i międzynarodowych realizowanych przez rosyjskie porty morskie oraz inne dla przewozów międzynarodowych przez ˝nierosyjskie˝ porty morskie i lądowe przejścia graniczne.</p>
        <p xml:id="div-4">Różnice w stawkach taryfowych w zależności od rodzaju towaru (klasy taryfowe) i odległości taryfowej sięgają nawet 50-200% na niekorzyść drogi lądowej i przez nierosyjskie porty morskie.</p>
        <p xml:id="div-5">Oczekuje się, że po przystąpieniu RF do WTO nastąpi ujednolicenie taryf eksportowo-importowych stosowanych przez koleje rosyjskie, co wydatnie poprawi konkurencyjność kolejowych przewozów towarowych w relacji wschód - zachód.</p>
        <p xml:id="div-6">Kolejnym problemem jest stan techniczny linii LHS. Przepustowość linii LHS wynosi 35 tys. TEU/rok (8 par pociągów na dobę) a prędkość techniczna została podniesiona z 40 km/h do 80 km/h. W chwili obecnej zdolności przeładunkowe terminala w Sławkowie wynoszą 35 tys. TEU/rok. Trwają prace inwestycyjne, które zwiększą zdolność przeładunkową terminala do docelowego poziomu 100 tys. TEU/rok. Tak więc na chwilę obecną stan techniczny jest zadowalający, jednakże po wybudowaniu terminala przepustowość linii powinna zostać zwiększona prawie trzykrotnie. Ponadto od granicy z Polską na terenie Ukrainy biegnie odcinek 43 km jednotorowej linii kolejowej na odcinku Izow-Kowel o prędkości 60 km/h.</p>
        <p xml:id="div-7">Linia LHS użytkowana jest na podstawie umów dzierżawy zawartych z PKP S.A. przez spółkę PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. Spółka PKP LHS pełni funkcję przewoźnika i zarządcy infrastruktury na całej długości linii LHS. Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji Grupy PKP S.A. z 22 lutego 2005 r. przewidywała wniesienie do majątku spółki nieruchomości użytkowanych przez spółkę, a niezbędnych do prowadzenia przez nią działalności.</p>
        <p xml:id="div-8">W ˝Strategii restrukturyzacji i prywatyzacji Grupy PKP S.A.˝ przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 22 lutego 2005 roku zakładano prywatyzację spółek kolejowych ze 100-procentowym udziałem PKP. Przyjęty w strategii plan prywatyzacji przewidywał sprzedaż spółki LHS inwestorowi strategicznemu w 2007 roku. Obecnie w opracowaniu znajduje się nowy dokument ˝Strategia dla transportu kolejowego w Polsce do 2009 roku˝ mający zastąpić program z 22 lutego 2005 r. Zakłada się, że nowa strategia zostanie przedstawiona Komitetowi Rady Ministrów na przełomie stycznia i lutego br.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto informuję Pana Marszałka, że w dniu 30 września 2005 r. przyjąłem wniosek CZH S.A. jako właściela Euroterminalu w Sławkowie o wsparcie finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Wartość inwestycji oszacowano na 50,7 mln złotych, natomiast wnioskowana kwota wsparcia wynosi 22,7 mln zł. Projekt został oceniony pozytywnie i oczekuje na rozpatrzenie przez Grupę Roboczą. Należy tu nadmienić, że właśnie po 9 miesiącach oczekiwania Komisja Europejska przekazała notyfikację pomocy publicznej, która umożliwia rozpatrzenie wniosków zgłoszonych przez potencjalnych beneficjentów.</p>
        <p xml:id="div-10">Jednocześnie pragnę nadmienić, że w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 82 ujęto środki w wysokości 10.000.000 zł na ˝Rozbudowę infrastruktury liniowej w związku z budową Euroterminalu w Sławkowie˝.</p>
        <p xml:id="div-11">Panie Marszałku! Ze swej strony zapewniam, że projekt budowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego - Euroterminal w Sławkowie, jak i inne przedsięwzięcia stwarzające potencjał infrastrukturalny umożliwiający realizację koncepcji przejęcia części morskich przewozów kontenerowych z krajów Azji przez magistralę transsyberyjską, polską infrastrukturę kolejową i kierowania ich dalej do krajów Europy północnej, zachodniej i południowej otrzymują moje poparcie.</p>
        <p xml:id="div-12">Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie powyższej odpowiedzi, a Panu Posłowi dziękuję za zainteresowanie się tą problematyką.</p>
        <p xml:id="div-13">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 6 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>