text_structure.xml 9.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Pawła Poncyljusza z dnia 5 stycznia 2006 r., znak: MJ-024-234/06, w sprawie umorzenia zaległości podatkowych przedsiębiorców z Komitetu Obrony Najemców Ochoty, przesłane przy piśmie z dnia 10 stycznia 2006 r. znak: SPS-024-235/06, uprzejmie wyjaśniam co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Podatnicy podatku od towarów i usług będący najemcami lokali komunalnych na terenie dzielnicy Ochota otrzymywali od Gminnej Gospodarki Komunalnej Ochota Sp. z o.o. administrującej lokalami faktury dokumentujące świadczone na ich rzecz usługi. Po uzyskaniu od Spółki informacji o anulowaniu faktur za usługi najmu w okresie XII/1999 r.-XII/2003 r. podatnicy złożyli korekty deklaracji VAT-7. Korekty polegały na zmniejszeniu odliczonego uprzednio podatku naliczonego za poszczególne miesiące ww. okresu. Działanie takie spowodowało powstanie zaległości podatkowych oraz obowiązek obliczenia i uiszczenia odsetek za zwłokę od tych zaległości. Jednocześnie podatnicy Ci otrzymali nowe faktury wystawione przez podmiot uprawniony, tj. obecnie miasto stołeczne Warszawę, uprawniające do rozliczenia podatku naliczonego w bieżących deklaracjach. Spowodowało to niejednokrotnie wykazanie w deklaracjach dla podatku od towarów i usług nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, które to nadwyżki, zgodnie z wnioskami podatników, zostały przez urzędy skarbowe zarachowane na poczet zaległości podatkowych za okresy XII/1999 r. - XII/2003 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Dokonane rozliczenia nie w każdym jednak przypadku wyeliminowały zaległości wraz z odsetkami za zwłokę, stąd podatnicy Ci złożyli wnioski do urzędów skarbowych o umorzenie odsetek od tych zaległości.</p>
        <p xml:id="div-4">Na dzień 17 stycznia br. w urzędach skarbowych woj. mazowieckiego odnotowano wpływ ogółem osiemdziesięciu dziewięciu wniosków o umorzenie przedmiotowych zaległości (należności głównej wraz z odsetkami lub samych odsetek za zwłokę), z czego:</p>
        <p xml:id="div-5">- w czterdziestu pięciu przypadkach wydano decyzje odmowne. Z tej liczby w dwudziestu trzech przypadkach strony wniosły odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;</p>
        <p xml:id="div-6">- w pięciu przypadkach umorzono zaległości, siedemnaście wniosków wycofano, pięć pozostawiono bez rozpatrzenia, w dwóch przypadkach umorzono postępowanie jako bezprzedmiotowe, a piętnaście wniosków wg stanu na dzień 17 stycznia 2006 r. nie zostało jeszcze rozpatrzonych.</p>
        <p xml:id="div-7">Od najemców lokali użytkowych do właściwych naczelników urzędów skarbowych wpływają również wnioski o rozłożenie na raty zaległości podatkowych, które w przeważającej większości rozpatrywane są pozytywnie.</p>
        <p xml:id="div-8">2. Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) przewidują w art. 67b § 1 w związku z art. 67a § 1 udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Zgodnie z tymi przepisami organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.</p>
        <p xml:id="div-9">˝Kryterium ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego musi być w każdym wypadku indywidualnie ustalane przez organ w ramach postępowania podatkowego. Pojęcie interesu publicznego nie ma stałej treści, co wymaga każdorazowo dokonania oceny skutków rozstrzygnięć prawnych z punktu widzenia wartości, jakie kryć się mogą pod tym pojęciem˝ (wyrok NSA z dnia 26.09.02 r., sygn. akt III S.A. 659/01). ˝Nakaz uwzględnienia interesu publicznego, o którym mowa w art. 67 § 1 OrdPU (obecnie art. 67a § 1), oznacza dyrektywę postępowania nakazującą mieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy, sprawność działania aparatu państwowego, korekta błędnych decyzji˝ (wyrok NSA z dnia 12.02.03 r., sygn. akt III S.A. 1838/01, z dnia 09.05.03 r., sygn. akt III S.A. 2679/01).</p>
        <p xml:id="div-10">Dyrektor Izby Skarbowej, rozpoznając odwołania najemców lokali od decyzji wydanych przez naczelników urzędów skarbowych, mając na uwadze wystąpienia: Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Burmistrza Dzielnicy Ochota, GGKO Spółki z o.o. oraz wystąpienie Komitetu Obrony Najemców Ochoty, po przeprowadzeniu postępowań wyjaśniających z czynnym udziałem stron postępowania uznał, iż powyższa sytuacja wypełnia znamiona interesu publicznego umożliwiającego zastosowanie ulg w spłacie należności podatkowych. W siedmiu sprawach, w których nie stwierdzono uchybień proceduralnych, Dyrektor Izby Skarbowej wydał decyzje umarzające odsetki lub części zaległości wraz z odsetkami. W pięciu sprawach Dyrektor Izby Skarbowej uchylił decyzje organu podatkowego pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia ze względu na uchybienia proceduralne. W jednej sprawie pozostawił odwołanie bez rozpatrzenia ze względu na uchybienie terminowi do jego wniesienia. W jednym przypadku odwołanie zostało wycofane przez stronę. Na dzień 17 stycznia oczekuje na rozpatrzenie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dziewięć spraw.</p>
        <p xml:id="div-11">W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej za pozytywnym rozpatrzeniem odwołań przemawia fakt, iż Spółka z o.o. GGKO została przekształcona w 1992 r. (postanowienie Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy z dnia 11.05.1992 r.) z Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej utworzonego przez jednostkę samorządową (z którą strony zawarły umowę najmu), w której to spółce organ samorządowy posiadał 100% udziałów. Spółka ta działała w imieniu organu samorządowego, zarządzając zasobami komunalnych lokali użytkowych. Kilkakrotne reorganizacje administracji samorządowej oraz szczególnie złożona struktura organizacyjna samorządu warszawskiego wprowadziła w błąd najemców lokali użytkowych, którzy w zaufaniu do organów władzy, jakie reprezentowała w zakresie najmu Sp. z o.o. GGKO, dokonywali odliczenia podatku naliczonego z wystawianych, a anulowanych po pięciu latach, faktur.</p>
        <p xml:id="div-12">3. Przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) w art. 23 § 6 upoważniają organy sprawujące nadzór, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, do wstrzymania na czas określony czynności egzekucyjnych prowadzonych przez nadzorowany organ.</p>
        <p xml:id="div-13">Do chwili obecnej odnotowano w Izbie Skarbowej w Warszawie wpływ:</p>
        <p xml:id="div-14">- jednego wniosku o wstrzymanie postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego; w dniu 15 grudnia 2005 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wstrzymał przedmiotowe postępowanie egzekucyjne do czasu rozpatrzenia odwołania od decyzji o odmowne umorzenie odsetek za zwłokę od zaległości w podatku od towarów i usług;</p>
        <p xml:id="div-15">- siedmiu zażaleń podatników będących najemcami na Ochocie na postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie zaliczenia nadpłat i zwrotów podatku od towarów i usług na poczet zaległości. W trzech sprawach wydane zostały postanowienia utrzymujące w mocy rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji, cztery sprawy pozostają w toku.</p>
        <p xml:id="div-16">4. Odnosząc się do kwestii odpowiedzialności za zaistniałe nieporozumienie dotyczące prawidłowego określenia strony umowy najmu, Minister Finansów pragnie uprzejmie poinformować, że związane jest ono ze sferą prawa cywilnego. Kwestia odpowiedzialności pozostaje wewnętrzną sprawą pomiędzy miastem stołecznym Warszawa, Sp. z o.o. Gminna Gospodarka Komunalna Ochota administrującą lokalami oraz najemcami lokali użytkowych.</p>
        <p xml:id="div-17">Minister Finansów, pragnie zapewnić Pana posła, że organy podatkowe z największą starannością rozpatrzą wszystkie wnioski najemców lokali użytkowych, którzy w wyniku nieporozumienia popadli w zwłokę w zapłacie zobowiązań podatkowych. W przypadku zaistnienia przesłanek pozwalających na zastosowanie ulg w zapłacie zaległości podatkowych będą rozważane możliwości udzielenia tych ulg zgodnie z obowiązującymi przepisami.</p>
        <p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-19">Mirosław Barszcz</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 30 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>