text_structure.xml
6.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Barbary Bubuli z dnia 4 stycznia 2006 r. (SPS-024-234/06) dotyczące akcji Banku Polskiego oraz przedwojennych skarbowych papierów wartościowych uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">1. Zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 października 1951 r. wydanym na podstawie art. 25 dekretu z dnia 25 października 1948 r. o reformie bankowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 36, poz. 279) Bank Polski z dniem 1 listopada 1951 r. przeszedł w stan likwidacji.</p>
<p xml:id="div-3">Decyzją Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 1952 r. Bank Polski w likwidacji został uznany za zlikwidowany (M. P. część A, Nr 10, poz. 103) na podstawie art. 13 dekretu z dnia 25 października 1948 r. o zasadach i trybie likwidacji niektórych przedsiębiorstw bankowych (Dz. U. Nr 52, poz. 410).</p>
<p xml:id="div-4">Akcja jest papierem wartościowym, w którym inkorporowane są m. in. prawa właścicielskie. Oznacza to, że akcjonariusze w chwili likwidacji Banku Polskiego, zgodnie z obowiązującym wówczas art. 458 Kodeksu handlowego, mogli zostać zaspokojeni dopiero w ostatniej kolejności, po zaspokojeniu wszystkich wierzycieli. Likwidacja nastąpiła w warunkach, gdy majątek Banku Polskiego wystarczał jedynie na pokrycie kosztów likwidacji - było to wynikiem szkód poniesionych przez bank w wyniku działań wojennych. Tak więc roszczenie płynące z faktu posiadania akcji Banku Polskiego jest niemożliwe do spełnienia.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z powyższym podejmowanie prac nad przygotowaniem regulacji prawnych dotyczących roszczeń wobec Skarbu Państwa, związanych z posiadaniem akcji Banku Polskiego, nie znajduje uzasadnienia.</p>
<p xml:id="div-6">W chwili obecnej akcje Banku Polskiego mają więc jedynie wartość numizmatyczną.</p>
<p xml:id="div-7">2. Odnośnie do papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa przed 1 września 1939 r., z uwagi na ich stan prawny (brak ustawowego rozstrzygnięcia tych kwestii) nie można zaspokoić roszczeń o wykup posiadaczy papierów wartościowych Skarbu Państwa emitowanych przed II wojną światową. Po odzyskaniu niepodległości obsługa przedwojennych skarbowych papierów wartościowych nie została wznowiona, tzn. Państwo odstąpiło od realizacji zobowiązań wynikających z papierów wartościowych, a w szczególności z obligacji.</p>
<p xml:id="div-8">Istniejące w obecnym stanie prawnym upoważnienia dla Rządu i Ministra Finansów do działania w przedmiocie podjęcia obsługi zobowiązań wynikających z emitowanych lub gwarantowanych przed 1 września 1939 r. papierów wartościowych nie mogą stanowić podstawy do całościowego lub częściowego uregulowania trybu i zasad wykupu tych papierów.</p>
<p xml:id="div-9">Sprawa przedwojennych skarbowych papierów wartościowych powinna być przedmiotem dyskusji parlamentarnej i jeśli jest to wolą Sejmu, powinna zostać uregulowana odpowiednią ustawą. Należy podkreślić, iż taka ustawa musiałaby rozstrzygnąć wiele problemów, zarówno natury faktycznej, jak i prawnej, z których, w zależności od kierunku podjętej decyzji, najważniejsze wydają się dotyczyć:</p>
<p xml:id="div-10">- przeliczenia wysokości zobowiązań przedwojennych (wybór metody dokonywania przeliczeń i aktualizowania wartości tych zobowiązań, sposób naliczania odsetek),</p>
<p xml:id="div-11">- określenia, jaka część emisji znajduje się w rękach właścicieli, a co za tym idzie, trudności obliczenia wysokości zobowiązań dla budżetu państwa z tego tytułu,</p>
<p xml:id="div-12">- określenia kompromisu między roszczeniami wierzycieli a możliwościami finansowymi Skarbu Państwa,</p>
<p xml:id="div-13">- wysokości kosztów przeprowadzenia operacji ewentualnego wykupu,</p>
<p xml:id="div-14">- potencjalnego narażenia Państwa na procesy o odszkodowanie (w przypadku podjęcia decyzji o wykupie), gdyż nie można wykluczyć, iż w okresie powojennym wiele osób otrzymało decyzje (informacje) o nieważności przedmiotowych papierów wartościowych, czy też że ich obsługa nie zostanie wznowiona i na skutek takich decyzji (informacji) osoby te wyzbyły się tych papierów,</p>
<p xml:id="div-15">- niemożliwości udowodnienia prawa własności tych papierów lub ich nabycia w dobrej wierze ze względu na to, że papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa przed II wojną światową były w przeważającej mierze papierami na okaziciela; tym samym osoby, które nabyły papiery wartościowe za bardzo niską cenę czy też w sposób przypadkowy znalazły się w ich posiadaniu, uzyskałyby legitymację formalną; należy więc liczyć się z tym, że właśnie tego typu posiadaczom Skarb Państwa wypłacałby odpowiednie kwoty z tytułu wykupu,</p>
<p xml:id="div-16">- sytuacji posiadaczy obligacji, którzy na drodze sądowej domagali się zwrotu stosownych kwot wraz z odsetkami z tytułu posiadanych papierów wartościowych, a których roszczenia zostały oddalone,</p>
<p xml:id="div-17">- możliwości wystąpienia zjawiska fałszerstwa przedwojennych papierów wartościowych (papiery wartościowe wyemitowane przed wojną nie mają tak skomplikowanych zabezpieczeń, jak obecnie zmaterializowane papiery wartościowe).</p>
<p xml:id="div-18">Reasumując, chciałbym podkreślić, iż ww. kwestie są przedmiotem analizy ze strony Ministerstwa Finansów. Jednakże ze względu na istniejące przeszkody natury rzeczowej, jak i prawnej, nie można bliżej określić terminu uregulowania omawianej problematyki.</p>
<p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-21">Cezary Mech</p>
<p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 31 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>