text_structure.xml
6.05 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Mirosława Maliszewskiego, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 03 stycznia 2006 roku, znak: SPS-024-225/06, w sprawie prywatyzacji Elektrowni Kozienice S.A. poniżej przedstawiam stanowisko w odniesieniu do poruszonych w zapytaniu kwestii.</p>
<p xml:id="div-2">1. Dlaczego Rząd decyduje się na prywatyzację dobrze prosperującego zakładu, jakim jest Elektrownia ˝Kozienice˝ S.A.?</p>
<p xml:id="div-3">Prywatyzacja jest naturalnym etapem rozwoju Spółki, otwiera możliwości inwestycyjne. Na efektywność działania spółek sprywatyzowanych wskazywali eksperci zajmujący się gospodarką i analizujący zachodzące w niej procesy, w tym m.in. prof. Janusz Beksiak ze Szkoły Głównej Handlowej, prof. Andrzej Szablewski z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN, prof. Witold Orłowski czy dr Jan Macieja - Kierownik Pracowni Monitoringu Przedsiębiorstw Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN. W swych wypowiedziach zwracali szczególnie uwagę na fakt, iż w przedsiębiorstwach sprywatyzowanych istnieje większy nacisk na obniżanie kosztów i poprawę efektywności, sprawniejszy nadzór nad działalnością organów zarządczych takich firm, przy jednoczesnej likwidacji nacisków politycznych, m.in. co do sposobu obsadzania stanowisk i podejmowania decyzji.</p>
<p xml:id="div-4">Restrukturyzacja sektora elektroenergetycznego jest realizowana z jednej strony poprzez konsolidację, z drugiej poprzez prywatyzację. Taka strategia zapewnia różnicowanie struktury własnościowej sektora, a co za tym idzie, wzrost jego konkurencyjności. Jednym z istotnych elementów tworzonego rynku energii jest stopniowe wycofywanie się Państwa z funkcji właściciela na rzecz wzmacniania funkcji regulacyjnej. Nowelizowane Prawo energetyczne poszerza i wzmacnia kompetencje niezależnego organu regulacyjnego - Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że procesy prywatyzacji stanowią istotny element budowania konkurencyjnego rynku energii, z którego korzyści będą czerpali wszyscy obywatele oraz przedsiębiorcy.</p>
<p xml:id="div-5">Obecnie trwają prace nad zmianami do dokumentów rządowych dot. sektora elektroenergetycznego. Przesądzą one o ostatecznej strukturze sektora elektroenergetycznego.</p>
<p xml:id="div-6">2. Środki w jakiej wysokości zamierza uzyskać Rząd w wyniku prywatyzacji Elektrowni ˝Kozienice˝ S.A.?</p>
<p xml:id="div-7">Proces prywatyzacji prowadzony jest w warunkach wysokiej konkurencyjności, a z uwagi na wzrost zainteresowania polskim sektorem elektroenergetycznym jest to dobry moment na prywatyzację Spółki.</p>
<p xml:id="div-8">W trakcie prowadzonych rokowań uzyskano znaczący progres w kwestii ceny za akcje Spółki. Jest ona atrakcyjna w porównaniu do porównywalnych transakcji w sektorze wytwarzania oraz znacząco wyższa niż oferowana w poprzednim zaproszeniu do rokowań unieważnionym w 2003 roku.</p>
<p xml:id="div-9">Na obecnym etapie procesu prywatyzacji MSP negocjuje parametry z 5 podmiotami, wśród których są czołowe europejskie koncerny energetyczne, co powinno umożliwić dalszą poprawę złożonych ofert.</p>
<p xml:id="div-10">Należy również podkreślić, iż zarówno wycena Spółki, jak i cena uwzględnia takie elementy, jak możliwe przychody z tytułu sprzedaży nadwyżek emisji CO</p>
<p xml:id="div-11">.</p>
<p xml:id="div-12">Z uwagi na interes Skarbu Państwa nie jest obecnie możliwe wskazanie parametrów złożonych ofert.</p>
<p xml:id="div-13">3. Jakie zabezpieczenia dla pracowników zamierza Rząd zawrzeć w ewentualnej umowie?</p>
<p xml:id="div-14">W ramach procesu rokowań przedstawiciele inwestora mają możliwość negocjowania z reprezentantami załogi warunki tzw. Pakietu Socjalnego, który będzie zabezpieczał interesy pracowników Spółki. Stronami Pakietu Socjalnego powinny być związki zawodowe, inwestor oraz pracodawca.</p>
<p xml:id="div-15">Typowymi elementami Pakietu Socjalnego są gwarancje zatrudnienia, zobowiązania do zakupu akcji pracowniczych, dodatkowe świadczenia, szkolenia itp. Podstawowe zobowiązania z Pakietu Socjalnego będą przeniesione do umowy prywatyzacyjnej (w tym gwarancje zatrudnienia, odkupu akcji).</p>
<p xml:id="div-16">Należy również dodać, iż częstą praktyką jest przyjęcie przez pracodawców do wiadomości oraz do realizacji treści umowy społecznej zawartej pomiędzy związkami zawodowymi a inwestorami.</p>
<p xml:id="div-17">4. Jakie plany ma Rząd w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego regionu radomskiego?</p>
<p xml:id="div-18">Ministerstwo Skarbu Państwa nie dysponuje właściwymi narzędziami do pobudzenia rozwoju gospodarczego poszczególnych regionów. Za rozwój gospodarczy poszczególnych regionów odpowiedzialne są inne resorty, w tym Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.</p>
<p xml:id="div-19">5. Na co zostały wydatkowane środki z wcześniejszych prywatyzacji zakładów regionu radomskiego, np. ˝Łucznika˝, ˝Radoskóru˝ i innych, ile z nich trafiło z powrotem do regionu?</p>
<p xml:id="div-20">Środki uzyskane przez Skarb Państwa z wcześniejszych prywatyzacji zostały przekazane do budżetu państwa, którym zarządza Minister Finansów zgodnie z uchwalanymi przez Sejm ustawami budżetowymi.</p>
<p xml:id="div-21">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie ich do akceptującej wiadomości.</p>
<p xml:id="div-22">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-23">Piotr Rozwadowski</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 31 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>