text_structure.xml 4.09 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Krzysztofa Gadowskiego z dnia 28 grudnia 2005 r., przesłane przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 2 stycznia 2006 r., znak: SPS-024-209/06, w sprawie dostępu do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej ubezpieczonych pacjentów oraz stanowiska Ministra Zdrowia w przedmiocie zakontraktowania na 2006 r. usług medycznych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej na terenie okręgu rybnickiego i Jastrzębia Zdroju, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnośnie do informacji o poziomie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w okręgu rybnickim ze Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia pozyskano następujące informacje:</p>
        <p xml:id="div-3">- w latach 2004 i 2005 mieszkańcy powiatów: mikołowskiego, raciborskiego, rybnickiego i wodzisławskiego oraz powiatów grodzkich: Jastrzębie Zdrój, Rybnik i Żory mieli pełne zabezpieczenie opieki medycznej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, a liczba zakładów, które miały podpisane umowy w tym zakresie, wynosiła w powiecie mikołowskim odpowiednio 12 i 11 zakładów, w powiecie raciborskim - 13 i 12, w powiecie rybnickim - 11 i 11, w powiecie wodzisławskim - 31 i 31, w Jastrzębiu Zdroju - 20 i 19, w Rybniku - 25 i 26 oraz w Żorach - 11 i 9;</p>
        <p xml:id="div-4">- w roku 2006 liczba zakładów zapewniających podstawową opiekę zdrowotną będzie na poprzednim poziomie - po trudnym początku roku, kiedy oferty złożyły jedynie niektóre zakłady (znaczna ich część zrzeszona jest w Porozumieniu Zielonogórskim), po 10 stycznia br. oferty złożyły również pozostałe zakłady. W związku z tym Śląski OW NFZ ocenia, iż nie powinno być trudności w dostępie mieszkańców do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-5">Minister Zdrowia podejmuje różne inicjatywy zmierzające do poprawy sytuacji w ochronie zdrowia, w tym do stworzenia warunków, by rozbieżności stanowisk między świadczeniodawcami a Narodowym Funduszem Zdrowia nie powodowały zagrożenia dla dostępu ubezpieczonych do świadczeń, poprzez:</p>
        <p xml:id="div-6">- zwiększanie nadzoru nad wydatkowaniem środków publicznych w ochronie zdrowia (nowelizacja ustawy o świadczeniach między innymi zwiększająca wpływ Ministra Zdrowia na Narodowy Fundusz Zdrowia w określonych przypadkach),</p>
        <p xml:id="div-7">- zwiększanie napływu środków do systemu (do 2007 r. gwarantowane przez powiększanie stawki składki zdrowotnej zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210 poz. 2135 ze zmianami), wprowadzenie finansowania ratownictwa medycznego z budżetu państwa od 2007 r., wprowadzenie nowych form ubezpieczeń zdrowotnych),</p>
        <p xml:id="div-8">- zmiany struktury organizacyjnej i funkcjonowania poszczególnych elementów systemu (rozpoczęcie procesu tworzenia publicznej sieci szpitali, nowelizacja ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91 poz. 408 ze zmianami) oraz nowelizacja ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 78 poz. 684) dla poprawy funkcjonowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej),</p>
        <p xml:id="div-9">- działania porządkujące zakres świadczeń opieki zdrowotnej (określenie koszyka świadczeń gwarantowanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz polityki lekowej).</p>
        <p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 19 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>