text_structure.xml
6.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W nawiązaniu do zapytania nr SPS-024-198/05 z dnia 29 grudnia 2005 r. Pana Posła Romana Czepe w sprawie pozwania Polski przez Komisję Europejską przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości za niewdrożenie unijnej dyrektywy dającej klientom sieci telefonicznych prawo do zachowania numeru przy zmianie operatora przedstawiam Panu Marszałkowi poniższe wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Implementacja dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników w zakresie uprawnień abonentów do przeniesienia numeru nastąpiła: w stosunku do abonentów sieci telefonii stacjonarnej - z dniem 1 października 2003 r., a w stosunku do abonentów sieci telefonii ruchomej - z dniem 3 września 2004 r. Mimo ustawowego uprawnienia abonentów do przenośności numeru przy zmianie operatora w praktyce uprawnień tych nie mogli oni realizować. Prezes URTiP na wniosek operatorów odroczył, w drodze decyzji wydanej w trybie art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.), realizację przez nich obowiązków w powyższym zakresie do 31 grudnia 2005 r. - w przypadku telefonii stacjonarnej oraz do 10 października 2005 r. - w przypadku telefonii ruchomej. Powyższy przepis przewidywał taką możliwość w sytuacji, gdy techniczne możliwości sieci nie pozwalały na realizację przenośności numeru.</p>
<p xml:id="div-3">W związku z upływem wskazanych w decyzjach terminów operatorzy podjęli działania zmierzające do uruchomienia przenośności zgodnie z harmonogramami. Począwszy od 10 października 2005 r., operatorzy ruchomych publicznych sieci telefonicznych rozpoczęli pilotażowe świadczenie usługi przenośności numerów. Z dotychczasowych informacji Prezesa URTiP wynikało, iż pełna funkcjonalność usługi przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora ruchomej publicznej sieci telefonicznej nastąpi do dnia 16 stycznia 2006 r., zaś w przypadku stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych - do dnia 1 stycznia 2006 r.</p>
<p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii rozszerzenia uprawnień do przenośności numeru przy zmianie operatora na użytkowników usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, należy stwierdzić, iż prace nad zmianą ustawy Prawo telekomunikacyjne rozpoczęły się jeszcze w poprzedniej kadencji Sejmu. W dniu 13 stycznia 2006 r. ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, która uposażyła użytkowników usługi przedpłaconej w powyższe uprawnienie, została podpisana przez Prezydenta. Przepis wprowadzający tą zmianę wejdzie w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia.</p>
<p xml:id="div-5">Mając na uwadze powyższe, uzasadnione jest stwierdzenie, iż do polskiego porządku prawnego wprowadzono przepisy zapewniające dostępność usługi przenośności numeru wynikające z dyrektywy 2002/22/WE.</p>
<p xml:id="div-6">Jeśli chodzi o ich wdrożenie, to - jak wynika z pisma Prezesa URTiP z dnia 11 stycznia 2006 r., stanowiącego odpowiedź na interwencję Ministerstwa - operatorzy sieci stacjonarnych wskazywali na trudności związane z realizacją powyższych uprawnień za pomocą metody wykorzystującej centralną bazę danych, co skutkowało zmianą decyzji Prezesa w tym zakresie. Ponadto operatorzy podnosili problem określenia zasad rozliczeń za kierowanie połączeń na numery przeniesione.</p>
<p xml:id="div-7">Prezes URTiP poinformował jednocześnie, iż wydał polecenie przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez dostawców usług zapewniających przyłączenie do publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej obowiązków wynikających z art. 71 i 74 ustawy, dotyczących uprawnień abonentów do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora.</p>
<p xml:id="div-8">Z informacji zamieszczonej na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, iż taka kontrola została już przeprowadzona w odniesieniu do operatorów sieci komórkowych. W wyniku kontroli ˝stwierdzono poprawność zestawiania połączeń przy wykorzystaniu mechanizmów sieciowych wspierających proces przenośności numerów˝, w tym ˝poprawność i stabilność procesów IT wspomagających proces przeniesienia oraz zapewniających spójność baz danych numerów przeniesionych operatorów mobilnych˝. Jedynie w zakresie przenośności numerów użytkowników telefonów prepaid ˝konieczne jest rozpoczęcie przez operatorów dostosowania platform wewnątrzsieciowych do obsługi przenośności numerów telefonów tych użytkowników, przeprowadzenie testów współpracy systemów informatycznych oraz testów sygnalizacji˝.</p>
<p xml:id="div-9">Praktyczna realizacja uprawnień abonentów wynikająca z art. 71 ustawy będzie w dalszym ciągu monitorowana przez Ministra Transportu i Budownictwa.</p>
<p xml:id="div-10">Skarga wniesiona przez Komisję do Trybunału Sprawiedliwości inicjuje pierwszy etap postępowania sądowego, które kończy się wydaniem wyroku, w którym Trybunał stwierdza, iż państwo naruszyło zobowiązanie nałożone prawem europejskim albo że nie doszło do takiego naruszenia. Trybunał Sprawiedliwości może również umorzyć postępowanie w przypadku cofnięcia skargi przez Komisję, co jest możliwe w sytuacji zaniechania przez państwo naruszania prawa przed rozstrzygnięciem.</p>
<p xml:id="div-11">W przypadku niewykonania przez państwo wyroku Trybunału stwierdzającego naruszenie prawa Komisja przeprowadza postępowanie wyjaśniające, a następnie wydaje uzasadnioną opinię, w której wskazuje termin wykonania wyroku. Po jego bezskutecznym upływie Komisja ponownie wnosi skargę do Trybunału, w której wnioskuje o nałożenie na państwo członkowskie kary, tj. ryczałtu lub kary pieniężnej. Ryczałt, czyli grzywnę, wymierza się uwzględniając powagę naruszenia przepisów, wpływ naruszenia prawa na interesy wspólnoty i podmiotów gospodarczych, czas trwania naruszenia oraz funkcje prewencyjne kary. Z kolei kara pieniężna jest obliczana poprzez pomnożenie stawki podstawowej, która wynosi 500 euro, przez współczynnik powagi naruszenia (od 1 do 20), współczynnik czasu trwania naruszenia (od 1 do 3) oraz współczynnik ˝n˝ zdolności płatniczej państwa (od 1,0 do 26,4). Współczynnik ˝n˝ dla Polski wynosi 7,81.</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 23 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>