text_structure.xml 4.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację z dnia 16 grudnia 2005 r. Pana Posła Stanisława Rydzonia w sprawie planów reorganizacji służb zajmujących się inspekcją bezpieczeństwa i jakości żywności uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Unia Europejska przywiązuje wielką uwagę do bezpieczeństwa żywności, zgodnie z zasadą nadzoru nad żywnością ˝od pola do stołu˝. Świadczy o tym ilość aktów prawnych UE regulujących kwestie związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa żywności w celu ochrony zdrowia publicznego.</p>
        <p xml:id="div-3">W chwili obecnej nadzór nad łańcuchem żywnościowym sprawują Inspekcja Weterynaryjna, Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna i Inspekcja Handlowa. Kompetencje tych inspekcji są określone w wielu ustawach. Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi podlegają 3 inspekcje tj. Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Ministerstwu Zdrowia podlega Inspekcja Sanitarna, Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów podlega Inspekcja Handlowa. Inspekcje te są odpowiedzialne za przeprowadzanie kontroli spełniania określonych przepisami prawa wymagań w zakresie m.in. higieny, bezpieczeństwa czy jakości handlowej żywności zarówno u producenta, jak również w sprzedaży detalicznej, hurtowej lub w zakładach żywienia zbiorowego oraz nadzór nad dobrostanem zwierząt, spełnianiem wymagań weterynaryjnych przy produkcji środków żywienia zwierząt.</p>
        <p xml:id="div-4">Rząd zgodnie z programem ˝Tanie państwo˝ zobowiązał się do likwidacji i konsolidacji inspekcji państwowych oraz urzędów nadzorowanych celem zwiększenia efektywności ich działania, poprawy sprawności oraz ułatwienia prowadzenia kontroli.</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z powyższym Zarządzeniem Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2006 r. w sprawie powołania Rady do Spraw Systemu Bezpieczeństwa Żywności została powołana Rada do Spraw Systemu Bezpieczeństwa Żywności, której zadaniem jest opracowanie projektu jednolitego i zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności.</p>
        <p xml:id="div-6">Zadaniem Rady do Spraw Systemu Bezpieczeństwa Żywności jest:</p>
        <p xml:id="div-7">1) dokonanie analizy obowiązujących przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i jakości żywności;</p>
        <p xml:id="div-8">2) opracowanie projektu jednolitego i zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności, uwzględniającego w szczególności:</p>
        <p xml:id="div-9">a) strukturę organów administracji rządowej, właściwych w sprawach bezpieczeństwa i jakości żywności,</p>
        <p xml:id="div-10">b) zasady koordynacji działań w sprawach bezpieczeństwa i jakości żywności,</p>
        <p xml:id="div-11">c) analizę kosztów proponowanych zmian, związanych z wdrożeniem jednolitego i zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności.</p>
        <p xml:id="div-12">Po zakończeniu prac Rady, nie później niż do 30 czerwca 2006 r., zostanie przedstawione Prezesowi Rady Ministrów sprawozdanie z działalności Rady.</p>
        <p xml:id="div-13">W odpowiedzi na pytanie Pana Posła dotyczące celów reorganizacji istniejących inspekcji uprzejmie informuję, że wprowadzenie jednolitego i zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności na wszystkich etapach produkcji (˝od pola do stołu˝) ma zapewnić zwiększenie bezpieczeństwa i jakości żywności, a co za tym idzie - ochronę zdrowia publicznego oraz wzrost zaufania konsumentów do polskiej żywności. Ponadto reorganizacja ta ma na celu odciążenie producentów żywności, którzy w chwili obecnej są kontrolowani przez wiele inspekcji, co dodatkowo absorbuje ich czas i środki.</p>
        <p xml:id="div-14">W kwestiach pytań dotyczących terminu powołania nowej inspekcji oraz tworzenia jej struktur terenowych uprzejmie informuję Pana Posła, że dopiero w sprawozdaniu z działalności Rady, o którym mowa powyżej, zawarte zostaną ustalenia dotyczące wprowadzenia jednolitego i zintegrowanego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności oraz ewentualnego utworzenia Państwowej Inspekcji Kontroli Żywności.</p>
        <p xml:id="div-15">Minister</p>
        <p xml:id="div-16">Krzysztof Jurgiel</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 19 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>