text_structure.xml 6.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 28 grudnia 2005 r., o sygn. SPS-024-189/05, przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pani Izabeli Mrzygłockiej w sprawie środków finansowych dla jednostek ochotniczej straży pożarnej należących do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z treścią art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j.: Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.), budżet państwa uczestniczy w kosztach funkcjonowania jednostek ochotniczej straży pożarnej działających w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.</p>
        <p xml:id="div-3">Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, wykonując delegację zawartą w art. 33 ust. 2 ww. ustawy, corocznie wydaje rozporządzenie w sprawie wysokości środków finansowych i ich podziału między jednostki ochrony przeciwpożarowej działające w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, z zastrzeżeniem ich wykorzystania wyłącznie dla zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej.</p>
        <p xml:id="div-4">W ustawie budżetowej na 2005 rok, w części 42 - Sprawy wewnętrzne, dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdziale 75409 - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, na dofinansowanie jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego ujęto kwotę 25.636.000 zł. W trakcie roku nastąpiło zwiększenie środków finansowych o 5.000.000 zł do kwoty 30.636.000 zł. Zwiększenie środków wynikało z dyspozycji art. 49 ustawy budżetowej na rok 2005, który - w przypadku wystąpienia oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego Skarbu Państwa oraz obsługę długu krajowego Skarbu Państwa - umożliwiał przeznaczenie tych środków przez ministra właściwego do spraw finansów m.in. na dotacje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej działających w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.</p>
        <p xml:id="div-5">W projekcie ustawy budżetowej na 2006 rok na dofinansowanie jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego zaplanowano kwotę 24.000.000 zł. Zwiększenie tej kwoty będzie również możliwe w roku bieżącym po przyjęciu analogicznego przepisu w ustawie budżetowej na 2006 rok.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto informuję, że w I kwartale danego roku do komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej kierowane są pisma określające zasady i tryb przydziału środków finansowych z budżetu państwa dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Jednostki te w celu uzyskania dotacji składają wnioski do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej za pośrednictwem właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego PSP. O przyznanej kwocie dotacji każda z jednostek jest informowana pisemnie. Rozliczenie przyznanych środków finansowych następuje w IV kwartale danego roku.</p>
        <p xml:id="div-7">Niezależnie od powyższego w projekcie ustawy budżetowej na rok 2006, w części 42 - Sprawy wewnętrzne, w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412 - Ochotnicze straże pożarne, przewidziano kwotę 20.409.000 zł. Zgodnie z treścią sprawozdania Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 (druk sejmowy nr 216) kwota ta została zwiększona w grupie ˝Wydatki majątkowe˝ o 5.583.000 zł. Środki te Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekaże Zarządowi Głównemu Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP (na podstawie corocznie zawieranej umowy pomiędzy ministrem właściwym do spraw wewnętrznych a Zarządem Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP) z przeznaczeniem na realizację zadań jednostek ochotniczych straży pożarnych. Zadania te obejmują między innymi przygotowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych do organizowania i prowadzenia akcji ratowniczej w czasie walki z pożarami, likwidacji miejscowych zagrożeń oraz wyposażenie ochotniczych straży pożarnych w sprzęt przeciwpożarowy i samochody.</p>
        <p xml:id="div-8">W kontekście omawianej problematyki pragnę poinformować, że na działalność jednostek ochotniczych straży pożarnych przeznaczane są również środki pochodzące od zakładów ubezpieczeń z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia od ognia (zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Środki te przekazywane są Zarządowi Głównemu Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP oraz Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej i mogą być przeznaczone wyłącznie na cele ochrony przeciwpożarowej. Zasady rozdziału ww. środków określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad rozdziału środków finansowych przeznaczonych wyłącznie na cele ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 53, poz. 564 z późn. zm.). Wyżej wymienione środki rozdzielane są przez Zarząd Główny Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP oraz Komendanta Głównego PSP na podstawie indywidualnych wniosków jednostek ochrony przeciwpożarowej przekazywanych (w zależności od źródła dofinansowania) odpowiednio za pośrednictwem właściwych terytorialnie zarządów wojewódzkich Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP wraz z opinią właściwego terytorialnie zarządu powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP oraz właściwych terytorialnie komendantów wojewódzkich PSP wraz z opinią właściwego terytorialnie komendanta powiatowego PSP.</p>
        <p xml:id="div-9">Przedstawione wyżej formy wsparcia działalności jednostek ochotniczych straży pożarnych nie stanowią katalogu zamkniętego. Jednostki te funkcjonują bowiem nie tylko w oparciu o przepisy cytowanej wyżej ustawy o ochronie przeciwpożarowej, ale także w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) i mogą korzystać z przewidzianych prawem źródeł finansowania, takich jak m.in. dotacje z budżetu samorządów terytorialnych, składki członkowskie, darowizny, dochody z działalności gospodarczej czy pożytki z majątku własnego.</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Paweł Soloch</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 19 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>