text_structure.xml
5.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie pana Marka Kuchcińskiego, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przesłane przy piśmie znak: SPS-024-188 z dnia 12 grudnia 2005 roku, dotyczące propozycji zmiany rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 r. w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego, dokonywania zmian w tym planie oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody (Dz. U. Nr 94, poz. 794), uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Problem i obawy podnoszone przez pana posła Kuchcińskiego są ministerstwu dobrze znane. Były one niejednokrotnie przedmiotem dyskusji ze służbami ochrony przyrody szczebla wojewódzkiego czy też z racji konieczności udzielania szczegółowych wyjaśnień w podobnych zapytaniach oraz różnego rodzaju interpelacjach.</p>
<p xml:id="div-3">Wprowadzenie przepisu przejściowego w rozporządzeniu z dnia 12 maja 2005 r. ˝umożliwiającego przyjęcie planów ochrony parków krajobrazowych, których projekt wcześniej został opracowany według wymogów dotychczasowego rozporządzenia˝, do rozporządzenia obowiązującego w mojej ocenie nie jest możliwe ze względów formalnoprawnych. Ustawodawca w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.) wskazał, że plany ochrony ustanowione w okresie od 2 lutego 2001 roku do dnia wejścia w życie ustawy, to jest 1 maja 2004 roku, stają się planami ochrony w rozumieniu obowiązującej ustawy. Ponadto, mając na uwadze zasady techniki zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie ˝Zasad techniki prawodawczej˝ (Dz. U. Nr 100, poz. 908), wprowadzenie zmian do przedmiotowego rozporządzenia nie byłoby właściwe i zasadne. Tym bardziej że rozporządzenie jest aktem niższego rzędu niż ustawa i musi być zgodne z zapisami w niej przedstawionymi. Dlatego też plany ochrony ustanowione przed 2 lutego 2001 roku wymagają dostosowania do wymogów obecnej ustawy i rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 roku.</p>
<p xml:id="div-4">Pan poseł Marek Kuchciński podnosi równocześnie kwestię konieczności przedstawiania zbyt szczegółowego zakresu opracowanych planów ochrony dla parków krajobrazowych, która wynika z zapisów paragrafu 14 powyższego rozporządzenia Ministra Środowiska.</p>
<p xml:id="div-5">Pragnę zauważyć, że prawidłowa wykładnia § 14 musi być powiązana z § 4 rozporządzenia oraz odpowiednimi przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Paragraf 4 rozporządzenia stanowi, iż prace na potrzeby sporządzenia projektu planu przeprowadza się zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przyrody, a ich zakres powinien być dostosowany do zasobów tworów i składników przyrody, walorów krajobrazowych oraz wartości kulturowych obszaru, dla którego sporządza się projekt planu. Wobec tego sporządzający projekt planu dla parku krajobrazowego, kierując się wskazaniami § 4 i § 14 rozporządzenia, decyduje o wyborze zakresu prac na potrzeby sporządzenia projektu planu. Wyrażenie ˝w szczególności˝ wskazuje, że katalog prac wymienionych w § 14 jest katalogiem otwartym. Wskazane są w nim jedynie przykładowe prace, które powinien uwzględniać sporządzający projekt planu, co nie wyklucza możliwości wykonania innych prac niż wymienione w niniejszym przepisie, jeżeli są one potrzebne do sporządzenia projektu planu. Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, iż przedstawiony w § 14 rozporządzenia katalog prac na potrzeby sporządzenia projektu planu dla parków krajobrazowych nie ma charakteru obligatoryjnego. Ze względu na specyfikę i odmienność każdego parku może w ogóle nie być potrzebne uwzględnianie niektórych wymienionych w nim prac. Taką też interpretację ministerstwo przekazało ostatnio wojewódzkim konserwatorom przyrody.</p>
<p xml:id="div-6">Nadmieniam, iż plany ochrony sporządzane dla parków krajobrazowych charakteryzują się na ogół dużą różnorodnością tematyczną, co wynika z dużej powierzchni parków krajobrazowych, możliwości wzajemnego oddziaływania wielu czynników biotycznych i abiotycznych przy równoczesnym dużym zróżnicowaniu walorów przyrodniczych specyficznych dla krajobrazów Polski. Implikuje to konieczność pogodzenia różnych strategii ochrony przyrody z gospodarką przestrzenną, gospodarką leśną i rolną w warunkach zrównoważonego rozwoju i gospodarowania zasobami przyrodniczymi. Powyższe wynika z zapisu art. 16 ust. 1 pkt 6 obowiązującej ustawy o ochronie przyrody, który mówi, iż grunty rolne i leśne oraz inne nieruchomości znajdujące się w granicach parków krajobrazowych pozostawia się w gospodarczym wykorzystaniu.</p>
<p xml:id="div-7">Uprzejmie informuję, że trwające obecnie prace związane z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody pozwolą na rozważenie ewentualnych zmian w przyjmowanym dotychczas zakresie prac na potrzeby sporządzania planów ochrony dla parków krajobrazowych.</p>
<p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Andrzej Mizgajski</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 19 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>