text_structure.xml 7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Opowiadając na zapytanie posła Radosława Pardy, przesłane przy piśmie z 28 grudnia 2005 r., znak SPS-024-176/05, w sprawie zagrożenia lasów w województwie świętokrzyskim, uprzejmie informuję, że stan zdrowotny wszystkich lasów w kraju jest stale monitorowany.</p>
        <p xml:id="div-2">Ocena stanu uszkodzenia lasów w Polsce dokonywana jest corocznie od 1989 roku w ramach programu monitoringu lasu, który funkcjonuje w systemie Krajowego Monitoringu Środowiska.</p>
        <p xml:id="div-3">W świetle wyników monitoringu lasów (dane za 2005 rok) stan zdrowotny drzewostanów w województwie świętokrzyskim, oceniany m.in. na podstawie ubytku aparatu asymilacyjnego, pogorszył się w porównaniu ze stanem drzewostanów w całym kraju (defoliacja powyżej 25%). Na wyższy wskaźnik uszkodzenia drzew w województwie świętokrzyskim mają wpływ przede wszystkim uszkodzenia takich gatunków, jak: sosna, dąb i brzoza. Charakterystyczne dla lasów świętokrzyskich gatunki, tj. jodła i buk, wykazują mniejszy stopień uszkodzenia, niż to jest w lasach całego kraju.</p>
        <p xml:id="div-4">Główne przyczyny takiego stanu rzeczy to nie tylko wciąż wyższa niż w całym kraju koncentracja SO</p>
        <p xml:id="div-5">i NO</p>
        <p xml:id="div-6">w powietrzu w województwie świętokrzyskim, ale również znacznie niższe sumy opadów atmosferycznych w latach 2002-2005.</p>
        <p xml:id="div-7">Odnośnie do szczegółowych pytań przedstawiam poniższe informacje.</p>
        <p xml:id="div-8">Ad 1. Podstawą prac zalesieniowych w Polsce jest ˝Krajowy program zwiększania lesistości˝ (KPZL), który został przyjęty przez Radę Ministrów w czerwcu 1995 r. Zakłada on wzrost lesistości kraju do 30% w 2020 r. oraz do 33% w 2050 r.</p>
        <p xml:id="div-9">Na podstawie ˝Krajowego programu zwiększania lesistości˝ prowadzone są od wielu lat zalesienia w województwie świętokrzyskim. Zgodnie z wielokierunkową metodą oceny preferencji zalesieniowych gmin kraju wykazujących grunty do zalesień gminy województwa świętokrzyskiego zalicza się do kategorii gmin o dużych preferencjach zalesieniowych.</p>
        <p xml:id="div-10">W 2004 roku w województwie świętokrzyskim zalesiono 369 ha, w tym 317 ha gruntów prywatnych. Od 1 września 2004 roku zalesianie gruntów rolnych, prowadzone przez prywatnych właścicieli gruntów, jest wspierane ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 5. Zalesienie gruntów rolnych ˝Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004 -2006˝.</p>
        <p xml:id="div-11">Bardzo ważne dla realizacji zalesień są ustalenia miejscowego planu przestrzennego zagospodarowania lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, na podstawie których przeznacza się grunty do leśnego zagospodarowania.</p>
        <p xml:id="div-12">Przy prowadzaniu zalesień gruntów porolnych należy mieć na uwadze fakt, że jest to proces, który przesądza o sposobie wykorzystania terenu w bardzo długim okresie. Z tego też powodu zalesienia powinny być prowadzone z zachowaniem zasad racjonalnej gospodarki przestrzennej i z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych.</p>
        <p xml:id="div-13">Ad 2. Działania służące ochronie lasów regionu świętokrzyskiego będą przeprowadzane głównie w ramach stale doskonalonej gospodarki leśnej, w kierunku zapewnienia trwałości lasu i ciągłości jego podstawowych funkcji: ochronnych (ekologicznych), gospodarczych i społecznych.</p>
        <p xml:id="div-14">Doceniając wysokie walory przyrodnicze, gospodarcze i społeczne lasów tego regionu, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych utworzył na tym terenie Leśny Kompleks Promocyjny Puszcza Świętokrzyska. W celu zapewnienia warunków do konsultacji i oceny społecznej działań prowadzonych w tych lasach została powołana Rada Naukowo-Społeczna Leśnego Kompleksu Promocyjnego Puszcza Świętokrzyska. Członkami tej Rady są przedstawiciele różnych środowisk, m.in. naukowych, władz samorządowych, organizacji pozarządowych, pedagogicznych, dziennikarskich.</p>
        <p xml:id="div-15">Jednym z ważnych kierunków działań prowadzonych w Leśnym Kompleksie Promocyjnym Puszcza Świętokrzyska jest edukacja leśna społeczeństwa. Kształtowanie świadomości społecznej jest jednym ze sposobów poprawy stanu lasów. Pozytywnym przykładem rosnącej świadomości społecznej jest to, że najwięcej informacji o pożarach lasów pochodzi od osób postronnych.</p>
        <p xml:id="div-16">Pragnę nadmienić, że niezbędne działania służące ochronie lasów określa ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach, a w szczegółach plany urządzenia lasu dla nadleśnictwa i w mojej ocenie nie zachodzi potrzeba dodatkowych działań w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-17">Ad 3. W ramach Leśnego Kompleksu Promocyjnego Puszcza Świętokrzyska przewidziana jest dalsza rozbudowa infrastruktury na potrzeby edukacji i turystyki (ośrodki edukacji, ścieżki przyrodnicze, punkty widokowe, miejsca odpoczynku, parkingi itp.). Działania te muszą również uwzględniać potrzeby ochrony walorów przyrodniczych województwa świętokrzyskiego, zwłaszcza istniejących form ochrony przyrody, tj. rezerwatów i parków krajobrazowych.</p>
        <p xml:id="div-18">Pod względem liczby pożarów lasów województwo świętokrzyskie znajduje się na 7 (2003 r.) i 8 (2004 r.) miejscu w kraju. Poważnym problemem jest wzrost liczby pożarów powstałych w wyniku podpaleń. Istniejący w Lasach Państwowych system ochrony przeciwpożarowej umożliwia szybkie wykrywanie pożarów i alarmowanie o nich. W skład tego systemu wchodzą m.in.: punkty alarmowo-dyspozycyjne w każdym nadleśnictwie, wieże obserwacyjne (28 sztuk), sieć łączności radiotelefonicznej, patrole lotnicze (2 samoloty gaśnicze stacjonujące w Leśnej Bazie Lotniczej w Masłowie), samochody patrolowo-gaśnicze (9 sztuk). W drugiej połowie stycznia br. zostanie zakupionych kolejnych 6 samochodów patrolowo-gaśniczych. W ten sposób wszystkie nadleśnictwa w województwie świętokrzyskim będą dysponowały tego rodzaju samochodami. Poza tym dla każdego nadleśnictwa zakupiono w 2005 roku po jednym samochodzie dla Straży Leśnej.</p>
        <p xml:id="div-19">Słabą stroną systemu ochrony przeciwpożarowej lasów jest jeszcze sieć dojazdów pożarowych oraz punktów czerpania wody. Budowa dróg leśnych jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem, dlatego Lasy Państwowe ubiegają się o uzyskanie na ten cel środków unijnych.</p>
        <p xml:id="div-20">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-21">Minister</p>
        <p xml:id="div-22">Jan Szyszko</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 13 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>