text_structure.xml
5.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na listy Pana Marszałka, znak SPS-024-172/05 i znak SPS-024-174/05, z dnia 28 grudnia 2005 roku w sprawie zapytań Pana Posła Radosława Pardy dotyczących dywersyfikacji dostaw paliw, przesyłam następujące informacje:</p>
<p xml:id="div-2">1. Rozpatrując kwestię nowych transeuropejskich gazociągów do transportu gazu rosyjskiego, wypada zgodzić się ze stwierdzeniem Pana Posła Pardy, że budowa gazociągu północnego po dnie Bałtyku jest dla Polski niekorzystna. Gazociąg, który będzie przebiegał poza terytorium Polski, nie przysporzy naszemu krajowi wpływów z tranzytu gazu ziemnego. Trudno natomiast uznać za dostatecznie uzasadnione stwierdzenie, że budowa tego gazociągu zagrozi bezpieczeństwu energetycznemu Państwa. Co najwyżej poziom bezpieczeństwa z tego powodu nie wzrośnie.</p>
<p xml:id="div-3">2. Rząd stara się o zabezpieczenie interesu Polski poprzez działania zgodne z ustawodawstwem i polityką Unii Europejskiej, nie może jednak bezpośrednio przeciwstawiać się projektom niezależnych przedsiębiorców niemieckich i rosyjskich, którzy zamierzają realizować budowę gazociągu północnego. W sprawie możliwości ewentualnych działań prawnych blokujących budowę opracowana została analiza w MSZ oraz przeprowadzone poprzez Wydziały Ekonomiczno-Handlowe Ambasad RP w różnych stolicach rozpoznanie dotyczące poglądów innych krajów. Oczywiście domagamy się, aby zachowane były międzynarodowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa infrastruktury sytuowanej w obszarach morskich oraz aby niezagrożone było środowisko naturalne.</p>
<p xml:id="div-4">Odnosząc się do zarzutu, że nikt z Ministerstwa Gospodarki nie spotkał się z prawnikiem z Kanady panem Robertem Amsterdamem, pragnę poinformować, że od momentu przedstawienia propozycji do terminu przyjazdu tego prawnika do Polski nie udało się znaleźć pozytywnych referencji dla firmy, którą reprezentuje pan Amsterdam.</p>
<p xml:id="div-5">3. W kwestii oceny polityki Rosji muszę zgodzić się ze zdaniem Pana Posła Radosława Pardy, że stosując presję ekonomiczną, Rosja chce wpływać na politykę zagraniczną poszczególnych krajów. Rosji chodzi przede wszystkim o zachowanie i w miarę możliwości powiększanie uzależnienia politycznego i ekonomicznego krajów, które kiedyś były ściśle związane ze Związkiem Radzieckim. Stwierdzenie, że sprawa gazu ziemnego może wpłynąć na całą politykę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej, wydaje mi się za daleko idące. Na pewno wpłynie na polską politykę wschodnią, a także oczywiście na politykę energetyczną, potwierdzając pilność i konieczność dywersyfikacji dostaw gazu. Polska importuje z Federacji Rosyjskiej około 98% ropy naftowej i około 60% gazu ziemnego zużywanego w kraju. Priorytetową sprawą dla Polski jest dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia w nośniki energii. Zapewni to wyeliminowanie możliwości Rosji wywierania na Rzeczpospolitą Polską nacisku ekonomicznego poprzez narzucanie arbitralnych cen ropy naftowej i gazu.</p>
<p xml:id="div-6">4. Dla zapewnienia rzeczywistej dywersyfikacji dostaw paliw dla kraju w dniu 3 stycznia 2006 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie działań mających na celu dywersyfikację dostaw nośników energii. Zobowiązuje ona do wdrożenia środków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Państwa poprzez powzięcie decyzji inwestycyjnych i handlowych dla rzeczywistego zróżnicowania dostaw gazu ziemnego. Opcje dywersyfikacji są przedmiotem szczegółowej analizy. Obejmują one także projekt budowy terminala skroplonego gazu ziemnego na polskim odcinku wybrzeża Bałtyku. Polskie Górnictwo i Gazownictwo S.A. rozpoczęło procedurę przetargową w celu wyłonienia podmiotu, którego zadaniem będzie przygotowanie studium oceniającego aspekty ekonomiczne projektu budowy tego terminala. Wyniki studium pozwolą ocenić koszty ewentualnej budowy terminala.</p>
<p xml:id="div-7">5. Rząd nie przewiduje w przyszłości być stroną w umowach dostaw surowców, w tym gazu ziemnego i ropy naftowej. Jest to zadanie spółek prawa handlowego. Rząd zamierza natomiast wpływać na lepszą realizację rozporządzenia w sprawie dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego. Jednocześnie koszty działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa dostaw muszą być zaakceptowane przez odbiorców gazu ziemnego, czyli przez gospodarkę polską, która nie może obniżyć z tego powodu poziomu swojej konkurencyjności.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Minister</p>
<p xml:id="div-10">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 18 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>