text_structure.xml 4.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Tadeusza Wita z dnia 16.12.2005 r. nr SPS-024-161/05 w sprawie sytuacji w Elektrociepłowni Zabrze S.A. przedstawiam wyjaśnienia odnoszące się do poruszonych kwestii:</p>
        <p xml:id="div-2">Spotkanie z przedstawicielami Związków Zawodowych działających w Elektrociepłowni Zabrze S.A. i ZEC Bytom S.A. odbyło się w dniu 5.01.2006 r. w siedzibie Ministerstwa Skarbu Państwa. W trakcie spotkania omówiono problematykę związaną z prowadzonym procesem wniesienia kontrolnego pakietu akcji Elektrociepłownia Zabrze S.A. na podniesienie kapitału zakładowego ZEC Bytom S.A.</p>
        <p xml:id="div-3">Sytuacja ekonomiczno-finansowa Spółki monitorowana jest w sposób ciągły, Spółka przekazuje do Ministerstwa Skarbu Państwa ankiety kwartalne oraz sprawozdania F01. Ponadto analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki przeprowadzona jest corocznie przez Walne Zgromadzenie przed podjęciem decyzji o udzieleniu absolutorium członkom organów Spółki, tj Zarządu i Rady Nadzorczej, z wykonania obowiązków w kolejnym roku obrotowym. Analiza ta prowadzona jest w oparciu o przedstawione dokumenty i sprawozdania organów Spółki oraz opinię biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego. Z przedstawionych dokumentów wynikało, że istotny wpływ na pogorszenie się sytuacji ekonomiczno-finansowej Elektrociepłowni Zabrze S.A. w latach 2003 i 2004 miały czynniki obiektywne, zaś Zarząd podejmował działania mające na celu zminimalizowanie straty. Wpływ na pogorszenie się sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki miały m.in. takie czynniki, jak: ograniczenie możliwości wytwarzania i sprzedaży energii elektrycznej w rezultacie wprowadzenia wymogu 70-procentowej sprawności przemian energetycznych, zmniejszony odbiór ciepła, wysokość taryf za energię cieplną na lata 2003 i 2004, wzrost cen paliwa, stopień wyeksploatowania urządzeń technicznych, którymi dysponuje Spółka, oraz bardzo duże trudności z uzyskaniem kredytowania.</p>
        <p xml:id="div-4">W 2004 roku w Spółce wprowadzony został trzyletni program naprawczy. Program naprawczy realizowano m.in. w obszarach:</p>
        <p xml:id="div-5">- restrukturyzacji zatrudnienia,</p>
        <p xml:id="div-6">- restrukturyzacji majątkowej,</p>
        <p xml:id="div-7">- obniżki kosztów wytwarzania.</p>
        <p xml:id="div-8">Bezpośredni ciągły nadzór nad działalnością Spółki sprawuje Rada Nadzorcza.</p>
        <p xml:id="div-9">Pragnę poinformować, że zarzuty odnoszące się do nieprawidłowości w działaniu Zarządu Spółki, sygnalizowane przez Związki Zawodowe Spółki, podlegały badaniu i ocenie Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza Spółki delegowała ze swego grona członków do wykonywania samodzielnych czynności nadzorczych w zakresie badania spraw związanych z sygnalizowanymi nieprawidłowościami oraz korzystała z opinii ekspertów i biegłych, aby wyjaśnić sprawy związane z zasadnością i prawidłowością ponoszonych kosztów.</p>
        <p xml:id="div-10">Rada Nadzorcza Spółki jednogłośnie zawnioskowała do Walnego Zgromadzenia o udzielenie absolutorium wszystkim członkom Zarządu za lata 2003 i 2004. Za udzieleniem absolutorium wszystkim członkom Zarządu głosowali również wybrani przez pracowników Spółki członkowie Rady Nadzorczej. Wnioskowanie przez Radę Nadzorczą o udzielenie absolutorium członkom Zarządu z wykonywania obowiązków w latach 2003 i 2004 wskazuje, iż kompleksowa ocena przez Radę Nadzorczą działań Zarządu podejmowanych w tym okresie w celu poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki nie była negatywna.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnosząc się do zapytania Pana Posła o plan dalszego działania, informuję, że po wniesieniu kontrolnego pakietu akcji EC Zabrze S.A. do ZEC Bytom S.A. planowane jest wznowienie procesu prywatyzacji ZEC Bytom S.A w trybie publicznego zaproszenia do rokowań. Alternatywą dla tych działań mogłoby być włączenie zintegrowanych dwóch elektrociepłowni do powstających grup energetycznych. Ponadto pragnę poinformować, że obecnie opracowywany jest dokument rządowy dotyczący prywatyzacji i restrukturyzacji sektora elektroenergetycznego.</p>
        <p xml:id="div-12">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, bardzo proszę Pana Marszałka o przyjęcie ich do wiadomości.</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Piotr Rozwadowski</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 12 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>