text_structure.xml
4.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 22 grudnia ub.r. (znak: SPS-024-157/05) uprzejmie przekazuję odpowiedź Ministerstwa Finansów na zapytanie pani poseł Gabrieli Masłowskiej dotyczące Aktualizacji Programu Konwergencji 2005.</p>
<p xml:id="div-2">Niniejsza odpowiedź została przesłana drogą elektroniczną do Departamentu Spraw Parlamentarnych i Samorządowych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-3">Odpowiedź na zapytanie pani poseł Gabrieli Masłowskiej dotyczące Aktualizacji Programu Konwergencji 2005.</p>
<p xml:id="div-4">1. Aktualizacja Programu Konwergencji - informacje ogólne</p>
<p xml:id="div-5">Polska jest zobowiązana do przygotowania i wdrożenia Programu Konwergencji, a także do jego corocznej aktualizacji, zgodnie z Paktem Stabilności i Wzrostu obowiązującym każde państwo członkowskie Unii Europejskiej. Program Konwergencji i jego coroczne aktualizacje nie są więc warunkiem przystąpienia jakiegokolwiek państwa do strefy euro, natomiast mają za zadanie przedstawić 3-4-letnią perspektywę rozwoju gospodarczego danego kraju (w tym przede wszystkim prognozę finansów sektora instytucji rządowych i samorządowych) i proces konwergowania (zbieżności) danej gospodarki do gospodarki unijnej.</p>
<p xml:id="div-6">Zawartość programu, aktualizacji oraz proces ich badania przez instytucje europejskie precyzuje unijny Kodeks postępowania przy opracowywaniu programów stabilności i konwergencji. Aktualizacje, podobnie jak sam program, służą instytucji Unii Europejskiej do oceny stopnia i szybkości konwergencji realnej i nominalnej wybranego państwa członkowskiego w kolejnych latach. Komisja Europejska i Rada Ecofin badają na podstawie corocznych aktualizacji wdrażanie programu i sygnalizują każde istotne odstępstwo od przedstawionej w programie ścieżki ograniczania deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych. Rada może ponadto sformułować w swej opinii konkretne rekomendacje dla danego kraju - w stosunku do Polski Rada regularnie korzysta z tego uprawnienia.</p>
<p xml:id="div-7">2. Kwestia przystąpienia do strefy euro</p>
<p xml:id="div-8">Od dnia przystąpienia do UE Polska bierze udział w III etapie Unii Gospodarczej i Walutowej ze statusem kraju z derogacją. Oznacza to, że Polska jest zobowiązana do przyjęcia wspólnej waluty europejskiej, ale nie został sprecyzowany termin realizacji tego zobowiązania. Sytuacja Polski jest w tym względzie podobna do sytuacji Szwecji, która pozostaje poza strefą euro. Warunkiem przystąpienia do strefy euro jest wypełnienie kryteriów określonych w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską (kryterium inflacji, kursu walutowego, stopy procentowej i kryterium fiskalnego, a także zgodność krajowej legislacji dotyczącej banku centralnego z prawem unijnym). Polska nie deklarowała nigdy oficjalnie daty wejścia do strefy euro. Obecnie przygotowywana jest aktualizacja Programu Konwergencji.</p>
<p xml:id="div-9">Decyzja o terminie wejścia Polski do strefy euro zostanie podjęta po przeprowadzeniu dokładnych analiz, w tym analizy korzyści i kosztów. Wypełnienie kryteriów konwergencji powinno nastąpić w sposób stopniowy (bez szkody dla gospodarki wynikającej ze zbyt szybkich dostosowań), uwzględniający priorytety Rządu w zakresie wzrostu gospodarczego i solidarności społecznej.</p>
<p xml:id="div-10">Rząd chce położyć nacisk głównie na kreowanie przez polską gospodarkę nowych miejsc pracy i - poprzez zwiększający konkurencyjność polskiej gospodarki szybki wzrost gospodarczy wynikający m.in. z szybkiego wzrostu inwestycji - odzyskanie równowagi finansów publicznych oraz rozładowanie napięć społecznych.</p>
<p xml:id="div-11">Wdrożenie propozycji rządowych sprawi, że w czasie kadencji obecnego Parlamentu Polska, przy zastosowaniu kotwicy budżetowej, spełni kryteria z Maastricht. Wydaje się, że Polska jedynie w przypadku zdrowej gospodarki z niskim bezrobociem i wysokim wzrostem inwestycji może bez niepotrzebnego ryzyka i zbędnych kosztów kontynuować proces integracji, tak by zdynamizować realną konwergencję.</p>
<p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Cezary Mech</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 13 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>