text_structure.xml 4.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Dariusza Lipińskiego, pismo nr SPS-024-154/05, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad 1. W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365) nie reguluje się, podobnie jak we wcześniej obowiązujących przepisach, kwestii tworzenia specjalności w ramach kierunków studiów. Kwestia ta należy do zakresu autonomii uczelni. Biorąc pod uwagę brzmienie art. 62 ust. 1 pkt 6 ustawy, w którym senat uczelni został umocowany do podejmowania uchwał w sprawie utworzenia i likwidacji kierunku studiów, wydaje się, iż byłby również organem właściwym do podjęcia decyzji w sprawie utworzenia specjalności w ramach danego kierunku studiów.</p>
        <p xml:id="div-3">Ad 2. Zgodnie z art. 96 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych, do spraw zdrowia, do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz do spraw gospodarki morskiej, określi w drodze rozporządzenia wskaźniki kosztochłonności poszczególnych kierunków, makrokierunków i studiów międzykierunkowych studiów stacjonarnych, a także wskaźniki kosztochłonności stacjonarnych studiów doktoranckich w poszczególnych dziedzinach nauki.</p>
        <p xml:id="div-4">Określone rozporządzeniem wskaźniki kosztochłonności posłużą do podziału dotacji, o której mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Przewiduje się, że przedmiotowe rozporządzenie zostanie wydane w terminie umożliwiającym jego wykorzystanie przy podziale dotacji w 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z powyższym uprzejmie informuję, że podział dotacji podmiotowej na działalność dydaktyczną dla uczelni publicznych resortu edukacji i nauki (łącznie z KUL i PAT) w 2006 r. zostanie dokonany w oparciu o zasady opracowane w Ministerstwie Edukacji i Nauki i zaakceptowane przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego. O przyjętych w 2006 r. zasadach podziału dotacji wraz z kwotami przyznanych dotacji uczelnie zostaną poinformowane stosownym pismem.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie pragnę podkreślić, że dotacja dla uczelni akademickich była dotychczas dzielona według formuły algorytmicznej uwzględniającej:</p>
        <p xml:id="div-7">- wysokość dotacji z roku poprzedniego,</p>
        <p xml:id="div-8">- parametry kosztochłonności kierunków studiów i liczbę kształconych studentów,</p>
        <p xml:id="div-9">- parametry kosztochłonności dziedzin nauki i liczbę doktorantów,</p>
        <p xml:id="div-10">- liczbę kadry naukowo-dydaktycznej,</p>
        <p xml:id="div-11">z jednoczesnym zastosowaniem ograniczników korygujących, wynikających z poziomów dotacji określanych w ustawach budżetowych.</p>
        <p xml:id="div-12">Ad 3. Na podstawie art. 135 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym pracownicy uczelni niebędący nauczycielami akademickimi są zatrudniani na podstawie umowy o pracę, którą zawiera rektor lub inny organ uczelni wskazany w statucie. Sytuacja dotycząca możliwości wskazania kanclerza jako organu uczelni uprawnionego do zawierania stosunków pracy z pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi w uczelniach publicznych i niepublicznych przedstawia się odmiennie.</p>
        <p xml:id="div-13">W uczelniach niepublicznych, jeśli statut tak stanowi, kanclerz może być organem uczelni, a tym samym, jak się wydaje, nawiązywać stosunki pracy z pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi. W uczelniach publicznych natomiast na podstawie art. 60 ust. 8 ustawy jednoosobowymi organami uczelni są rektor i kierownicy podstawowych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem, że kierownikiem wydziału jest dziekan. Zgodnie z art. 81 ustawy, kanclerz uczelni publicznej jedynie kieruje jej administracją i gospodarką w zakresie określonym przez statut oraz rektora. Ponieważ nie został on wskazany jako organ jednoosobowy uczelni, nie wydaje się, aby nawiązywanie stosunków pracy przez kanclerza z pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi, w uczelniach publicznych było możliwe.</p>
        <p xml:id="div-14">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Stefan Jurga</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 11 stycznia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>