text_structure.xml
12.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Odpowiadając na wystąpienie pana posła Jana Szwarca z dnia 16 grudnia 2005 r. w sprawie problemów związanych z organizacją procesu składania aplikacji o przyznanie środków unijnych dla małych i średnich firm, pragnę przekazać następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Od momentu kiedy Polska stała się beneficjentem pomocy unijnej, stworzono określony system umożliwiający sprawne oraz rzetelne wydatkowanie funduszy przeznaczonych na rozwój przedsiębiorczości. System ten opiera się na współpracy partnerów na trzech poziomach działania: krajowym (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości), wojewódzkim (regionalne instytucje finansujące) i bezpośrednich usługodawców (organizacje zarejestrowane w Krajowym Systemie Usług dla MSP, w tym m.in.: punkty konsultacyjne).</p>
<p xml:id="div-3">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest rządową agencją podległą ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Zajmuje się wdrażaniem programów pomocowych skierowanych do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Każdorazowo dla poszczególnych edycji programów na stronie internetowej PARP umieszczane są odpowiednie dokumenty, tj.: wytyczne dla wnioskodawców, wzory wniosków o udzielenie wsparcia, harmonogram oraz schemat oceny wniosków oraz inne formularze, których wypełnienie niezbędne jest przy składaniu wniosków o dofinansowanie z funduszy pomocowych. Uruchomiona została także specjalna telefoniczna linia informacyjna, gdzie pracownicy PARP i RIF odpowiadają na pytania przedsiębiorców.</p>
<p xml:id="div-4">W ramach tego systemu regionalne instytucje finansujące oraz punkty konsultacyjne są zobowiązane do świadczenia bezpłatnych usług informacyjnych dla MSP. W każdej chwili przedsiębiorca może zwrócić się z prośbą o informacje oraz dodatkowe wyjaśnienia związane z ubieganiem się o dotację i wymaganiami formalnymi dotyczącymi wypełniania wniosku.</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto zarówno z inicjatywy PARP i RIF-ów organizowanych jest szereg bezpłatnych szkoleń i warsztatów dla przedsiębiorców w zakresie opracowywania wniosków o dotacje. W trakcie tych szkoleń przedstawiciele firm mają możliwość zapoznania się z wymogami odnośnie wypełniania odpowiednich formularzy, jak i zdobycia praktycznych umiejętności w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-6">W celu ułatwienia przedsiębiorcom dostępu do oferowanego wsparcia, obecnie rząd podejmuje działania zmierzające do znaczącego uproszczenia procedur ubiegania się o środki przeznaczane na inwestycje, usługi doradcze i szkolenia. W działaniu 2.3 (dotacje inwestycyjne) Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw˝, lata 2004-2006 dla IV rundy aplikacyjnej kończącej się 29 grudnia 2005 r., uproszczono procedurę składania wniosków oraz usprawniono proces ich oceny w sposób następujący:</p>
<p xml:id="div-7">- zrezygnowano z wymogu dołączania do wniosku o dofinansowanie części załączników, których przygotowanie i przedłożenie przeniesiono na etap podpisania umowy o dofinansowanie projektów - szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości http://www.parp.gov.pl/,</p>
<p xml:id="div-8">- wprowadzono możliwość uzyskania bezpłatnej, wstępnej opinii o możliwości dofinansowania projektów w jednym ze 140 punktów konsultacyjnych, które działają na terenie całego kraju (ich lista znajduje się pod adresem www.parp.gov.pl/pomoc.php),</p>
<p xml:id="div-9">- na stronie internetowej PARP pod adresem http://www.parp.gov.pl/strukturalny2html umieszczono Kwalifikator Wniosków oraz Uproszczoną Tabelę Sprawdzającą, które mają służyć potencjalnym wnioskodawcom do samodzielnej oceny projektów,</p>
<p xml:id="div-10">- ocena techniczno-ekonomiczna wniosków będzie przeprowadzana przez zespoły oceniające przy regionalnych instytucjach finansujących; odwołania od tej oceny będą rozpatrywane przez PARP,</p>
<p xml:id="div-11">- w ramach oceny techniczno-ekonomicznej badanie zdolności wnioskodawcy do sfinansowania projektu będzie oparte na analizie finansowej uprzednio przeprowadzonej przez banki, z którymi PARP podpisał stosowne porozumienia, firmy leasingowe lub fundusze inwestycyjne - oznacza to w praktyce, że grupa robocza oceniająca wnioski będzie kierować się udzielonymi promesami lub umowami kredytową i leasingową lub dokumentem, że fundusz inwestycyjny zapewni finansowanie danego projektu,</p>
<p xml:id="div-12">- podczas oceny techniczno-ekonomicznej będzie istniała możliwość skorygowania zadeklarowanych przez wnioskodawcę kosztów kwalifikowanych o 10% - w praktyce oznacza to, iż jeśli jakiś z wyszczególnionych kosztów kwalifikowanych okaże się kosztem niekwalifikowanym, to osoby oceniające wniosek w porozumieniu z wnioskodawcą będą mogły skorygować listę wydatków kwalifikowanych o 10% łącznej wartości tych kosztów,</p>
<p xml:id="div-13">- w przypadku finansowania realizacji projektu dzięki wpłatom dokonanym przez udziałowców spółki na etapie składania wniosku o dofinansowanie wymagana będzie jedynie deklaracja takiej wpłaty; na etapie podpisania umowy o dofinansowanie potencjalny beneficjent będzie musiał przedstawić dokumenty potwierdzające posiadanie przez niego odpowiednich środków finansowych.</p>
<p xml:id="div-14">Dla kolejnych rund aplikacyjnych w działaniu 2.3 SPO WKP rozważana jest możliwość zmiany kryteriów oceny wniosków zarówno ekonomiczno-technicznych, jak i merytorycznych pod kątem ich uproszczenia oraz skwantyfikowania.</p>
<p xml:id="div-15">Usprawniono w ten sposób proces aplikacyjny w kierunku pełnego i efektywnego wykorzystania środków przeznaczonych na wsparcie, uwzględniając zgłaszane przez przedsiębiorców postulaty i wnioski.</p>
<p xml:id="div-16">Trudno jest zgodzić się ze stwierdzeniem pana posła, że ˝w naszym kraju liczba składanych aplikacji jest mniejsza aniżeli pula środków przeznaczonych do rozdysponowania˝. Według doświadczeń Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości związanych z wdrażaniem programów unijnych obserwowane jest duże zainteresowanie przedsiębiorców pozyskiwaniem dotacji, a liczba składanych wniosków o udzielenie wsparcia przekracza kwotę środków alokowanych w ramach poszczególnych programów pomocowych. Duże zainteresowanie beneficjentów programami pomocowymi UE jest widoczne zarówno w odniesieniu do programów pomocy przedakcesyjnej Phare, jak i programów finansowanych z funduszy strukturalnych. Jednocześnie w przypadku realizowanych aktualnie programów edycji Phare 2002 i 2003 oraz SPO WKP mających na celu wsparcie sektora MSP można zaobserwować, że komponenty inwestycyjne cieszą się większym zainteresowaniem niż komponenty doradcze. Biorąc to pod uwagę, w celu efektywniejszego wykorzystania budżetu programów oraz w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez przedsiębiorców, dokonywane są realokacje środków zwiększające pulę środków na komponent inwestycyjny w ramach poszczególnych programów.</p>
<p xml:id="div-17">Przedstawione poniżej dane obrazują skalę zainteresowania przedsiębiorców pozyskiwaniem dotacji na działania realizowane w ramach wdrażanych obecnie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości poszczególnych programów wsparcia MSP:</p>
<p xml:id="div-18">1. PL 2002/000-580.06.05 Przedsiębiorczość w Polsce: Regionalny Program Wsparcia MSP - budżet: 32.760.709,37 EUR - realizowany w 13 województwach (oprócz śląskiego, wielkopolskiego oraz mazowieckiego).</p>
<p xml:id="div-19">W ramach Funduszu Dotacji Inwestycyjnych z uwagi na wyczerpanie budżetu przyjmowanie wniosków zostało zawieszone we wszystkich województwach. W zakresie komponentów doradczych ze względu na wyczerpanie budżetu zostało zawieszone przyjmowanie wniosków w czterech województwach. Do tej pory do tego programu wpłynęły 5.752 wnioski na łączną kwotę 81.524,507,83 EUR. Podpisano 2.148 umów z beneficjentami na łączną kwotę 28.685.528,65 EUR.</p>
<p xml:id="div-20">2. PL 2002/000-580.06.02 Program Sektorowy MSP i Innowacyjność - budżet: 18.210.000 EUR realizowany na terenie całego kraju.</p>
<p xml:id="div-21">W ramach Funduszu Dotacji Inwestycyjnych, po złożeniu przez przedsiębiorców wniosków na dwa wyznaczone terminy, kolejne terminy zostały odwołane ze względu na wyczerpanie budżetu programu. Łącznie w komponencie zostało zawartych 725 umów na wartość wsparcia 13.374.545,27 EUR. W ramach Funduszu Wsparcia na Doradztwo po pierwszym terminie przyjmowania wniosków kolejne terminy zostały odwołane ze względu na wyczerpanie budżetu programu. Z powodu wyczerpania budżetu programu 120 ocenionych pozytywnie wniosków zostało umieszczonych na liście rezerwowej. Łącznie zostało zawartych 1290 umów na wartość wsparcia 3.925.628,57 EUR. Pozostałe środki są wykorzystywane w formie pożyczek.</p>
<p xml:id="div-22">3. PL 2003/004-379.05.02 Program Sektorowy MSP i Innowacyjność - budżet: 18.703.000 EUR realizowany na terenie całej Polski w podziale na dwa projekty:</p>
<p xml:id="div-23">- Rozwój i modernizacja przedsiębiorstw w oparciu o nowe technologie (w tym dotacja na usługi doradcze i dotacje inwestycyjne),</p>
<p xml:id="div-24">- Ścieżki od innowacji do biznesu (w tym dotacja na usługi doradcze, dotacje inwestycyjne i pożyczki).</p>
<p xml:id="div-25">Po pierwszych terminach składania wniosków, obserwując zapotrzebowanie zgłaszane przez beneficjentów, dokonano realokacji środków polegającej na zmniejszeniu budżetu doradczego i zwiększeniu budżetu wsparcia na inwestycje. W ramach programu przedsiębiorcy złożyli 83 wnioski o udzielenie wsparcia na doradztwo oraz 1.303 wnioski o dotacje inwestycyjne. Pozytywnie oceniono 986 projektów inwestycyjnych na ogólną kwotę 23.202.411,57 EUR oraz 40 wniosków o doradztwo na kwotę 248.939,76 EUR.</p>
<p xml:id="div-26">4. PL 2003/004-379/05.04 Regionalny Program Wsparcia MSP - budżet: 30.405.000,000 EUR.</p>
<p xml:id="div-27">Z uwagi na wyczerpanie budżetu zarówno w komponentach doradczych, jak i w komponencie inwestycyjnym w kilku województwach kolejne terminy składania wniosków zostały zawieszone. Obecnie trwa procedura oceny wniosków.</p>
<p xml:id="div-28">5. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.</p>
<p xml:id="div-29">W ramach SPO WKP PARP realizuje dwa działania skierowane bezpośrednio do sektora MSP:</p>
<p xml:id="div-30">- Działanie 2.1 ˝Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo˝ - budżet: 33.070.910 EUR.</p>
<p xml:id="div-31">- Działanie 2.3 ˝Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje˝ - budżet: 359.028.757 EUR.</p>
<p xml:id="div-32">Największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców korzystających ze wsparcia z funduszy strukturalnych cieszy się Działanie 2.3. W ramach tego działania do chwili obecnej złożonych zostało 18.237 wniosków o dofinansowanie, z czego 1.604 wnioski na kwotę 898.994.628,63 PLN (ok. 225 mln EUR) uzyskały rekomendację Komitetu Sterującego. W przypadku Działania 2.1 złożonych zostało 2.517 wniosków o dofinansowanie, z czego 965 wniosków na kwotę 23.475.115,12 PLN uzyskało rekomendację Komitetu Sterującego.</p>
<p xml:id="div-33">Wyrażam nadzieję, że przedstawione powyżej informacje i dane liczbowe potwierdzają, iż dotychczasowe działania rządu podejmowane w celu upowszechniania wiedzy z zakresu opracowywania wniosków okazały się skuteczne, dzięki czemu ogromna liczba przedsiębiorców uzyskała wsparcie, podnosząc w ten sposób poziom funkcjonowania własnej firmy.</p>
<p xml:id="div-34">Jednocześnie pragnę zapewnić, że będą prowadzone dalsze prace zmierzające do uproszczenia procedur, by ułatwić małych i średnim przedsiębiorcom ubieganie się o dotacje oraz dostęp do środków pomocowych.</p>
<p xml:id="div-35">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-36">Minister</p>
<p xml:id="div-37">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-38">Warszawa, dnia 13 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>