text_structure.xml 4.14 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Jana Wyrowińskiego z dnia 11 grudnia 2005 r. (SPS-024-113/05) w sprawie podpisania umowy na budowę autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Toruń przekazuję na ręce Pana Marszałka niniejsze wyjaśnienia:</p>
        <p xml:id="div-2">W wyniku postępowania przetargowego w dniu 25 sierpnia 1997 r. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej udzielił spółce Gdańsk Transport Company S.A. decyzją administracyjną (na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2571., z późn. zm.) koncesji na budowę i eksploatację autostrady A1 na odcinku od Pruszcza Gdańskiego (węzeł Rusocin) do Torunia (węzeł Czerniewice). Decyzja koncesyjna upoważniała koncesjonariusza do rozpoczęcia negocjacji dotyczących szczegółów inwestycji. W ich trakcie podjęto decyzję o dwuetapowej realizacji projektu. Etap I obejmuje odcinek od Pruszcza Gdańskiego do Grudziądza (węzeł Nowe Marzy) o długości około 89,5 km. W drugim etapie realizacji przedsięwzięcia ma zostać zbudowany 62,4 km odcinek pomiędzy Grudziądzem a Toruniem.</p>
        <p xml:id="div-3">W wyniku wieloletnich negocjacji doszło do zamknięcia komercyjnego etapu I przez podpisanie 31 sierpnia 2004 r. umowy o budowę i eksploatację autostrady oraz uzgodnienie do 3 grudnia 2004 r. treści 24 załączników technicznych i finansowych do umowy.</p>
        <p xml:id="div-4">Autostrada zostanie zrealizowana jako dwujezdniowa, czteropasowa droga o ograniczonym dostępie. Po zakończeniu okresu koncesji obiekty autostradowe zostaną przekazane Skarbowi Państwa. Od momentu zwrotu autostrady wygasają wszelkie wzajemne zobowiązania pomiędzy Skarbem Państwa i koncesjonariuszem.</p>
        <p xml:id="div-5">W celu rozpoczęcia budowy autostrady niezbędne było wynegocjowanie szczegółowych warunków finansowania projektu, zwane Zamknięciem Finansowym. Negocjacje w tym zakresie zakończyły się 28 lipca 2005 r. podpisaniem szeregu dokumentów, w tym umów finansowych, Umowy Gwarancji oraz zaktualizowanej wersji Umowy o budowę i eksploatację autostrady. Na tej podstawie w dniu 29 lipca 2005 r. rozpoczęto prace przygotowawcze do budowy etapu I. Ponadto GTC S.A., spełniając szereg warunków zawartych w umowach z bankami finansującymi projekt, otrzymało 20 października 2005 r. pierwszą transzę kredytu na realizację projektu.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie, wypełniając wzajemne zobowiązania umowne stron, w dniu 3 grudnia 2004 r. oficjalnie ogłoszono rozpoczęcie negocjacji istotnych warunków etapu II projektu. Owocem wytężonych prac było podpisanie 21 stycznia 2005 r. Porozumienia konstytuującego powstanie umowy dla etapu II oraz zawierającego program działań stron wraz z roboczym harmonogramem, określającym enumeratywnie kolejne, rozłożone w czasie, działania stron.</p>
        <p xml:id="div-7">W związku z zawarciem ww. porozumienia możliwe stało się rozpoczęcie zaawansowanych prac nad projektem umowy dla etapu II. Równolegle do negocjacji zapisów dotyczących etapu II konieczne było ustalenie kosztu jego realizacji. W dniach 10 i 19 października 2005 r. Ministerstwo Infrastruktury przesłało do Ministerstwa Finansów, celem akceptacji, przygotowany projekt umowy wraz z propozycją ceny. W odpowiedzi Minister Finansów poinformował, że uznaje za przedwczesne uzgadnianie projektu na tym etapie negocjacji.</p>
        <p xml:id="div-8">W chwili obecnej projekt umowy dla etapu II jest przedmiotem dalszej szczegółowej analizy pod względem zapisów umownych oraz warunków finansowych.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 30 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>