text_structure.xml 4.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Krzysztofa Jurgiela w sprawie interpretacji i stosowania przepisów dotyczących zaliczki alimentacyjnej przesłane przez Pana Marszałka pismem z dnia 9 grudnia br. (SPS-024-101/05), uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 10 ust. 1a ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732, z późn. zm.) w przypadku gdy świadczenia alimentacyjne dochodzone są od dłużnika alimentacyjnego zamieszkałego za granicą Rzeczypospolitej Polskiej, osoba mająca prawo do świadczeń alimentacyjnych składa do organu właściwego wierzyciela wniosek o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej łącznie z informacją sądu okręgowego o stanie egzekucji lub zaświadczeniem zagranicznej instytucji egzekucyjnej o stanie egzekucji świadczeń alimentacyjnych za okres ostatnich trzech miesięcy oraz wymaganą dokumentacją.</p>
        <p xml:id="div-3">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej stoi na stanowisku, że informację taką stanowią nie tylko zaświadczenie o bezskuteczności egzekucji alimentów od dłużnika przebywającego za granicą, ale także informacje właściwego sądu polskiego lub właściwej polskiej instytucji o podjęciu czynności związanych z wykonaniem wyroku alimentacyjnego poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej albo o niepodjęciu tych czynności, w szczególności w związku z brakiem możliwości ustalenia miejsca pobytu dłużnika alimentacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-4">W nawiązaniu do drugiego pytania Pana Posła uprzejmie informuję, że Minister Pracy i Polityki Społecznej nie ma podstawy prawnej do dokonywania wiążącej interpretacji przepisów ustawowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednak w związku z występującymi wątpliwościami Minister Pracy i Polityki Społecznej przygotował projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej zwłaszcza w zakresie spraw dotyczących dochodzenia alimentów za granicą Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiany zawarte w nowelizacji zakładają, że w przypadku gdy tytuł wykonawczy zasądzający alimenty dotyczy dłużnika zamieszkałego za granicą Rzeczypospolitej Polskiej, osoba uprawniona składa wniosek o ustalenie prawa do zaliczki wraz z informacją właściwej polskiej instytucji o podjęciu czynności związanych z wykonaniem wyroku alimentacyjnego albo o niepodjęciu tych czynności w związku z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia. W przypadku skierowania wniosku do właściwej instytucji zagranicznej osoba uprawniona przedstawia zaświadczenie sądu zagranicznego o wynikach postępowania egzekucyjnego dotyczącego świadczenia alimentacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-6">Projekt nowelizacji obejmuje także zmianę obowiązującego obecnie wymogu przedstawienia zaświadczenia zagranicznej instytucji egzekucyjnej o stanie egzekucji świadczeń za okres trzech ostatnich miesięcy. Zgodnie z planowaną nowelizacją zaliczka będzie przysługiwała osobie uprawnionej począwszy od miesiąca, w którym złoży wniosek do właściwego sądu polskiego lub właściwej polskiej instytucji o ustalenie miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego lub o stwierdzenie wykonania wyroku alimentacyjnego za granicą.</p>
        <p xml:id="div-7">Projekt zmiany ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej zostanie skierowany do Sejmu na przełomie grudnia i stycznia. Planuje się, że powyższe rozwiązanie wejdzie w życie jeszcze w tym okresie zasiłkowym (14 dni po opublikowaniu ustawy).</p>
        <p xml:id="div-8">Minister</p>
        <p xml:id="div-9">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 30 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>