text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Andrzeja Walkowiaka (nr SPS-024-93/05) z dnia 4 grudnia br. w sprawie kosztów utrzymania placówek oświatowych na terenie Gminy Jeziora Wielkie, uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2005 określone zostały na podstawie:</p>
        <p xml:id="div-3">- przyjętej w ustawie budżetowej na rok 2005 wysokości części oświatowej subwencji ogólnej,</p>
        <p xml:id="div-4">- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005 (Dz. U. Nr 286, poz. 2878),</p>
        <p xml:id="div-5">- danych statystycznych z meldunku EN-3 o stanie zatrudnienia w dniu 10 września 2004 r. (rok szkolny 2004/2005),</p>
        <p xml:id="div-6">- ostatecznych danych statystycznych GUS na rok szkolny 2004/2005,</p>
        <p xml:id="div-7">- danych rzeczowych zweryfikowanych przez organy prowadzące.</p>
        <p xml:id="div-8">Algorytm podziału subwencji oświatowej jest corocznie modyfikowany, a potrzeba tej modyfikacji wynika z analizy wskaźników ekonomicznych obrazujących przeciętne koszty kształcenia i działalności szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych. Zmiany te są przede wszystkim efektem prac i uzgodnień dokonywanych wspólnie z reprezentacją samorządów. W Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu przy współudziale Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego powstał algorytm podziału subwencji na rok 2005, stosownie do oczekiwań formułowanych przez poszczególne korporacje samorządowe oraz związkowe. Wypracowany ostatecznie algorytm jest rozwiązaniem kompromisowym i uzyskał zdecydowane poparcie Związku Gmin Wiejskich RP. Uwzględnione w algorytmie regulacje opierają się na rozwiązaniach dotychczasowych, polegających na zastosowaniu zasady, że ˝pieniądz idzie za uczniem˝, co oznacza naliczanie subwencji na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół i placówek prowadzonych bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i województwa samorządowe. Nowym rozwiązaniem w podziale środków subwencyjnych jest zastosowanie wskaźnika korygującego (Di) bezpośrednio nawiązującego do poziomu średnich wynagrodzeń - gwarantowanych Kartą Nauczyciela - nauczycieli zatrudnionych w grupach poszczególnych stopni awansu zawodowego. Zastosowanie tego wskaźnika umożliwiło przekazanie relatywnie wyższych kwot części oświatowej subwencji ogólnej do tych jednostek samorządu terytorialnego, w których udział zatrudnionych nauczycieli o najwyższych stopniach awansu zawodowego w relacji do ogólnej liczby zatrudnionych nauczycieli - w przeliczeniu na pełne etaty - jest wyższy niż średnio w skali kraju. Algorytm jest jednak metodą statystyczną podziału subwencji oświatowej i będąc kategorią ogólną nie może uwzględniać wszystkich lokalnych problemów występujących w jednostkach samorządu terytorialnego, bowiem zatraciłby swój uniwersalny charakter.</p>
        <p xml:id="div-9">W rozporządzeniu MENiS, na podstawie którego dokonano naliczenia ostatecznych kwot subwencji oświatowej na rok 2005 dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, wprowadzono - w porównaniu z rokiem ubiegłym - zmiany w algorytmie podziału subwencji oświatowej polegające m. in. na:</p>
        <p xml:id="div-10">- likwidacji wagi zależnej od dochodów gmin, w których dochód na jednego mieszkańca stanowił nie więcej niż 92% średniego dochodu na mieszkańca w kraju, co znacznie wpłynęło na wysokość subwencji oświatowej w 2005 r. dla niektórych gmin otrzymujących w latach ubiegłych w subwencji oświatowej środki finansowe naliczone ww. wagą. Likwidacja tej wagi nastąpiła na wniosek strony samorządowej Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Uznano bowiem, że poziom dochodu na jednego mieszkańca znajduje już swoje odzwierciedlenie w mechanizmie kalkulacji kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej dla JST i nie powinien być on uwzględniany również przy kalkulowaniu części oświatowej subwencji ogólnej. Należy zauważyć, że w celu złagodzenia samorządom skutków finansowych likwidacji w algorytmie podziału subwencji oświatowej wagi wyrównującej dochody proces zmian został rozłożony na okres dwóch lat. W roku ubiegłym nastąpiło obniżenie wartości wspomnianej wagi w stosunku do poziomu obowiązującego w roku 2003, natomiast w roku 2005 już całkowicie odstąpiono od jej stosowania w algorytmie;</p>
        <p xml:id="div-11">- zmodyfikowano mechanizm dotyczący uwzględniania w algorytmie wyższych jednostkowych kosztów kształcenia ucznia w szkołach zlokalizowanych na terenach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców - poprzez uwzględnienie następujących rozwiązań: wprowadzenie wagi P1 = 0,38 oraz zastosowanie w ramach wskaźnika korygującego Di dodatkowej wagi R=0,12 (zastąpiły one stosowane w roku 2004 wagi dotyczące uczniów szkół położonych na terenach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców). Wprowadzenie wagi R związane jest z wyższymi jednostkowymi kosztami kształcenia uczniów w szkołach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców, wynikającymi z konieczności wypłacania nauczycielom dodatków socjalnych. Należy podkreślić, że waga P1 przeznaczona jest dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich (liczona jest według miejsca położenia szkoły). Celem wprowadzenia tej wagi oraz jej utrzymania w roku 2005 było wyrównywanie szans edukacyjnych, poprzez częściowe zrekompensowanie gminom wyższych kosztów nauczania wynikających z faktu mniejszej liczebności oddziałów w szkołach położonych na terenach wiejskich i w miastach do 5 tys. mieszkańców, a nie dofinansowywanie kosztów dowożenia uczniów do szkół.</p>
        <p xml:id="div-12">Należy też zaznaczyć, że użyte w algorytmie pojęcie ucznia przeliczeniowego oraz wartości wag odpowiadają średnim statystycznym, podczas gdy rzeczywiste zróżnicowanie kosztów pomiędzy szkołami, nawet pomiędzy szkołami tego samego typu w tej samej jednostce samorządu terytorialnego, jest ogromne i wynika z bardzo wielu szczegółowych przyczyn. Dlatego też finansowy standard podziału subwencji ustalony w rozporządzeniu nie może być rozumiany jako kwota, która przechodzi bezpośrednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego do szkoły. Kwota subwencji oświatowej przypadająca na jednego ucznia przeliczeniowego stanowi finansowy standard A podziału subwencji i jest swoistym kalkulacyjnym bonem oświatowym na ucznia dla danej jednostki samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-13">Warto zauważyć, że część oświatowa subwencji ogólnej, w tym również rezerwa tej części subwencji, nie jest instrumentem dla łagodzenia różnic w poziomie dochodów pomiędzy poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Do tego celu służy część wyrównawcza subwencji ogólnej, która jest jednym ze źródeł dochodów JST. Zgodnie z przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego czynniki takie, jak: poziom dochodów podatkowych poszczególnych samorządów, niska gęstość zaludnienia, stopa bezrobocia znajdują swoje odzwierciedlenie w wysokościach kwoty podstawowej oraz kwoty uzupełniającej wchodzących w skład części wyrównawczej subwencji ogólnej.</p>
        <p xml:id="div-14">W wyniku zastosowania tego algorytmu gminy miejsko-wiejskie otrzymały zwiększoną - w porównaniu z rokiem 2004 - subwencję oświatową średnio w kraju o 2,1%, gminy wiejskie o 0,2%, a w miastach nastąpił spadek wysokości subwencji oświatowej o 0,2%. Należy tu jednak zaznaczyć, że w tej ostatniej grupie samorządów liczba uczniów w roku szkolnym 2004/2005 - w porównaniu z rokiem szkolnym 2003/2004 - zmniejszyła się o 4,3%, podczas gdy średnio w kraju o 2,7%.</p>
        <p xml:id="div-15">Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej ustalona na rok 2005 dla Gminy Jeziora Wielkie wynosi 2.784.695 zł. Kwota ta jest niższa od kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2004 (bez zwiększeń z 1% rezerwy subwencji) o 164.498 zł (tj. o 5,6%). Należy tu zaznaczyć, że w szkołach prowadzonych i dotowanych przez Gminę Jeziora Wielkie liczba uczniów w roku szkolnym 2004/2005 - w porównaniu do roku szkolnego 2003/2004 - uległa zmniejszeniu o 53 uczniów (tj. o 7,7%) i wynosiła 636 uczniów. Zmniejszenie w takim stopniu liczby uczniów miało istotny wpływ na wysokość kwoty subwencji oświatowej naliczonej dla Gminy Jeziora Wielkie. Wskaźnik korygujący Di, zastosowany w wyliczeniach ostatecznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005 dla Gminy Jeziora Wielkie, wynosi 1,080686126208000. Taki poziom wskaźnika spowodował zwiększenie liczby uczniów przeliczeniowych o 75,6636 uczniów, co wpłynęło na zwiększenie kwoty subwencji o 209.572 zł. Kwota części oświatowej subwencji ogólnej przypadająca na jednego ucznia w szkołach z terenu Gminy Jeziora Wielkie wyniosła 4.378,45 zł i jest wyższa od kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia w roku 2004 o 98,05 zł (tj. o 2,3%). Kwota ta jest też wyższa od średniej kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia w Województwie Kujawsko-Pomorskim o 601,13 zł (tj. o 15,9%).</p>
        <p xml:id="div-16">Ostateczne kwoty subwencji oświatowej ustalone dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego mogły być zwiększone jedynie ze środków rezerwy ustawowej, która w roku 2005 wynosi 0,6% kwoty części oświatowej subwencji ogólnej. Podział rezerwy subwencji oświatowej dokonywany był wyłącznie w oparciu o kryteria jej rozdysponowania, które zostały przyjęte przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu plenarnym w dniu 30 marca br. oraz na posiedzeniu w dniu 29 września br. Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zostały poinformowane pismem MENiS z dnia 31 marca br. Nr DE-3-339/18/05 oraz pismem MEN z dnia 30 września br. Nr DE-3-339/18a/05 o tytułach kryteriów, wymaganych dokumentach i terminach składania wniosków w zakresie poszczególnych kryteriów. Ponadto kryteria te zostały zamieszczone na stronie internetowej resortu edukacji narodowej (www.men.gov.pl).</p>
        <p xml:id="div-17">Gmina Jeziora Wielkie nie wystąpiła w 2005 r. z żadnym wnioskiem o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 0,6% rezerwy subwencji.</p>
        <p xml:id="div-18">Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że na podstawie art. 48 ustawy budżetowej na rok 2005 część oświatowa subwencji ogólnej została zwiększona o kwotę 180.384.986 zł. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego od tej kwoty odliczono 0,6%, tj. kwotę 1.082.310 zł, która zwiększyła rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej. Pozostałą kwotę w wysokości 179.302.676 zł podzielono między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 grudnia 2005 r. zmieniającego wymienione na wstępie rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005. Sposób podziału dodatkowych środków pozwoli na złagodzenie różnic pomiędzy wstępną a ostateczną kwotą subwencji oświatowej na rok 2005 w tych jednostkach samorządu terytorialnego, w których kwoty subwencji oświatowej na rok 2005 są niższe od kwot projektowanych. Minister Edukacji i Nauki pismem z dnia 12 grudnia br. Nr E-DE-3-339-58d/05 wystąpił z wnioskiem do Ministra Finansów o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005 dla tych jednostek samorządu terytorialnego - w tym dla Gminy Jeziora Wielkie o kwotę 19.946 zł.</p>
        <p xml:id="div-19">Odnosząc się do pytań sformułowanych przez Pana Posła Andrzeja Walkowiaka - w świetle przedstawionych wyżej wyjaśnień - uprzejmie Pana Marszałka informuję:</p>
        <p xml:id="div-20">1. Nie jest możliwe naliczenie kwot subwencji oświatowej dla wybranych gmin, powiatów lub województw samorządowych według zasad innych niż określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Nie jest więc możliwe rezerwowanie jakichkolwiek kwot zarówno w ramach podziału części oświatowej subwencji ogólnej, jak i ze środków 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej z pominięciem ustalonych kryteriów podziału rezerwy subwencji.</p>
        <p xml:id="div-21">2. W budżecie Ministra Edukacji i Nauki nie ma żadnych środków, które mogłyby być przeznaczone na dofinansowanie bieżącej działalności szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast z przeprowadzonej analizy wykonania wydatków bieżących za 2004 r. na zadania z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (opartej na sprawozdaniach Rb-28S w działach 801 i 854 - z wyłączeniem następujących rozdziałów klasyfikacji budżetowej: 80104 ˝Przedszkola˝, 80113 ˝Dowożenie uczniów do szkół˝, 85404 ˝Przedszkola˝) wynika, że Gmina Jeziora Wielkie nie w pełni wykorzystała w ubiegłym roku przekazane środki finansowe z budżetu państwa w formie części oświatowej subwencji ogólnej i dotacji na zadania bieżące w łącznej wysokości 3.091.329 zł na potrzeby szkół i placówek oświatowych (wykonanie: 2.780.746 zł - tj. 89,9%). Oznacza to, że środki w wysokości 310.683 zł Gmina Jeziora Wielkie przeznaczyła na inne zadania niż bieżąca działalność szkół i placówek oświatowych.</p>
        <p xml:id="div-22">3. Prowadzenie - w tym: planowanie i organizowanie działalności - szkół podstawowych w Siedlimowie i Wójcinie należy do kompetencji Gminy Jeziora Wielkie, która jest organem prowadzącym te szkoły. Uczniowie tych szkół, którzy są ujęci w sprawozdaniach statystycznych GUS S-02, są uwzględniani w naliczeniu części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Jeziora Wielkie.</p>
        <p xml:id="div-23">4. Ministerstwo Edukacji i Nauki nie może rozwiązać problemu dotyczącego nieodprowadzania przez szkoły należnych, od wynagrodzeń, składek ZUS. Gmina Jeziora Wielkie otrzymała subwencję oświatową w kwocie jednej i jako organ prowadzący odpowiedzialna jest za zaplanowanie planu wydatków (w tym również paragrafów związanych ze składkami na ubezpieczenia społeczne).</p>
        <p xml:id="div-24">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-25">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-26">Zdzisław Hensel</p>
        <p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 21 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>