text_structure.xml
6.95 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Bronisława Komorowskiego (pismo z dnia 8 grudnia 2005 r., znak:SPS-024-81/05) w sprawie stanowiska polskiego rządu dotyczącego unijnej reformy rynku cukru pragnę podkreślić, że podczas posiedzenia Rady Ministrów UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, które odbyło się w Brukseli w dniach 22-24 listopada br., aktywnie uczestniczyłem w negocjacjach dotyczących ostatecznego kształtu reformy rynku cukru:</p>
<p xml:id="div-2">22 listopada o godz. 8.30 spotkałem się z Panią Komisarz Mariann Fischer Boel. Na spotkaniu tym przedstawiłem wstępne postulaty Polski w sprawie reformy rynku cukru oraz prośbę o niepodejmowanie decyzji politycznej na bieżącym posiedzeniu Rady. Przypomniałem także, że Polska wstąpiła do UE dopiero rok temu, w związku z czym polskie cukrownie potrzebują więcej czasu na zakończenie restrukturyzacji. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem byłoby przesuniecie reformy o minimum 2 lata.</p>
<p xml:id="div-3">22 listopada o godz. 9.00 uczestniczyłem w sesji plenarnej posiedzenia Rady Ministrów UE do spraw Rolnictwa i Rybołówstwa, na której Prezydencja przedstawiła pierwszą wersję kompromisu, która wychodziła naprzeciw tylko niektórym postulatom prezentowanym w polskim stanowisku. Tym samym propozycja ta wymagała wciąż istotnych modyfikacji. Jednocześnie wyraziłem nadzieję, że negocjacje pozwolą na wypracowanie rozwiązań, które będą dla nas do zaakceptowania.</p>
<p xml:id="div-4">22 listopada 2005 r. o godz. 18.30 uczestniczyłem w spotkaniu przedstawicieli 11 państw (Włoch, Hiszpanii, Irlandii, Węgier, Finlandii, Słowenii, Portugalii, Grecji, Litwy, Łotwy), które miało na celu wypracowanie wspólnego stanowiska odnośnie reformy. Ustalono, że ww. państwa w negocjacjach nie odstąpią od następujących postulatów:</p>
<p xml:id="div-5">- wysokość rekompensat dla plantatorów buraków cukrowych musi być większa niż 60%,</p>
<p xml:id="div-6">- redukcja ceny referencyjnej nie może być wyższa niż 30%.</p>
<p xml:id="div-7">23 listopada 2005 r. o godzinie 9 brałem udział w spotkaniu trójstronnym z Panią Komisarz Mariann Fischer Boel oraz z Panią Minister Margaret Beckett, gdzie przedstawiłem szczegółowe stanowisko Polski wobec projektu kompromisu Prezydencji, wskazując na nieuwzględnienie postulatów Polski. Stanowisko to zostało następnie przekazane do Sekretariatu Generalnego Rady.</p>
<p xml:id="div-8">23 listopada 2005 r. o godz. 18 podczas sesji plenarnej Prezydencja poinformowała o zamiarze kontynuowania negocjacji trójstronnych z niektórymi państwami. O terminie spotkań delegacje miały zostać poinformowane do godz. 18.30. Przedstawicielka Prezydencji poinformowała telefonicznie o godz. 18.40 Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE w Brukseli, że Prezydencja nie przewiduje spotkania trójstronnego z Polską.</p>
<p xml:id="div-9">24 listopada 2005 r. o godz. 12 podczas spotkania plenarnego Prezydencja przedstawiła ostateczną wersję kompromisu. Na posiedzeniu tym przedstawiłem swoje stanowisko odnośnie propozycji kompromisowej i podkreśliłem, że Polska nie może jej traktować jako kompromisu, który satysfakcjonowałby stronę polską. Jednocześnie wskazywałem, że przyjęta procedura nie daje możliwości uwzględnienia opinii Parlamentu Europejskiego, który swoje oficjalne stanowisko wobec reformy wyrazi dopiero w styczniu 2006 r. Wobec powyższego podczas debaty plenarnej Polska nie poparła propozycji reformy rynku cukru.</p>
<p xml:id="div-10">Przedstawiając powyższe, chciałbym jeszcze raz podkreślić, że uczestniczyłem we wszystkich etapach rozmów negocjacyjnych, jakie miały miejsce w Brukseli w dniach 22-24 listopada 2005 r., i prezentowałem stanowisko Rządu RP, które było przyjęte przez Komitet Europejski Rady Ministrów oraz Radę Ministrów.</p>
<p xml:id="div-11">Odnośnie do skutków wprowadzenia reformy uprzejmie informuję, że reforma rynku cukru, wraz z uwzględnieniem kompromisu politycznego z dnia 24 listopada 2005 r., wprowadza szereg nowych elementów do dotychczasowej organizacji rynku cukru we Wspólnocie, które stworzą nową rzeczywistość funkcjonowania gospodarstw rolnych, w których uprawiane są buraki cukrowe.</p>
<p xml:id="div-12">Najważniejszą zmianą jest stopniowa redukcja minimalnej ceny skupu buraków ze średniej w UE dla buraków A i B szacowanej w wysokości 43,63 euro/t do 32,90 euro/t w sezonie 2006/2007 (dla jednej połączonej kwoty) oraz 29,80 euro/t w sezonie 2007/2008, 26,70 euro/t w sezonie 2008/2009 i 26,30 euro/t od sezonu 2009/2010.</p>
<p xml:id="div-13">Oznacza to redukcję ceny buraka cukrowego w okresie 4 lat o 39,5% wobec wcześniejszej propozycji redukcji ceny w ciągu 2 lat o 42,6%. Podczas posiedzenia Rady Ministrów UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa proponowałem i przedłożyłem na piśmie postulat Polski dotyczący rozłożenia w czasie redukcji ceny i złagodzenia stopnia redukcji. Uznaję, że mój postulat został częściowo uwzględniony w propozycji kompromisowej.</p>
<p xml:id="div-14">Utrata dochodów rolników wynikająca z obniżenia ceny buraka cukrowego będzie rekompensowana w wysokości 64,2% w formie płatności bezpośrednich. Poziom bezpośredniego wsparcia polskich plantatorów buraków cukrowych w sezonie 2006/07 wyniesie 99 mln euro, a w kolejnych sezonach 159 mln euro.</p>
<p xml:id="div-15">Symulacja dochodowości produkcji buraków cukrowych w okresie reformy, przeprowadzona przez IERiGŻ, wskazuje na pogorszenie się opłacalności produkcji w porównaniu do sezonu 2004/05. W sezonie 2009/10 dochód rolniczy brutto z uwzględnieniem dopłat bezpośrednich z uprawy buraków cukrowych może być ok. 8% niższy. Równocześnie w porównaniu do sezonu 2003/04, tj. do sezonu poprzedzającego akcesję do UE, uprawa buraków wciąż będzie opłacalna dla rolników. Dochód rolniczy brutto, jak i netto z hektara uprawy w sezonie 2009/10 będzie ponaddwukrotnie wyższy niż przed integracją. Uprawa buraków pozostanie najbardziej opłacalnym kierunkiem produkcji roślinnej polskiego rolnictwa, gdyż dochód rolniczy netto plantatorów z jednostki powierzchni będzie kilkakrotnie wyższy niż w produkcji zbóż i rzepaku czy też nawet ziemniaków.</p>
<p xml:id="div-16">W wyniku obniżenia cen cena cukru dla konsumentów powinna również ulec obniżeniu. Podobnie powinny obniżyć się ceny towarów przetworzonych zawierających cukier.</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 30 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>