text_structure.xml 3.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma SPS-024-80/05 z dnia 8.12.2005 r. dotyczącego pytania Pana Posła Stanisława Piosika w sprawie budowy linii kolejowej dużych prędkości Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań pragnę przekazać następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Projekt budowy linii kolejowej dużych prędkości Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań znajduje się na wczesnym etapie prac koncepcyjnych. Rozważane są różne warianty przebiegu tej linii. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa opracowało wstępne studium wykonalności. Studium to analizuje 7 wariantów przebiegu trasy, uwzględniając różne rozwiązania dotyczące wprowadzenie linii do stacji węzłowych oraz stopień niezbędnych do przeprowadzenia prac. Obecnie prace nad przetargiem prowadzi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., po rozstrzygnięciu którego dokumentację techniczną oraz studium wykonalności opracowywać będzie wybrana firma. Spośród przeanalizowanych wariantów wstępnie wybrane zostały dwa, polegające na budowie nowej linii i nieznacznie różniące się jej przebiegiem. Według obu wariantów linia będzie dostosowana do ruchu pociągów z prędkością maksymalną 300 km/h i zakłada się poprowadzenie linii z Warszawy przez Łódź w kierunku Kalisza. W Kaliszu linia rozwidlałaby się na dwa ciągi prowadzące odpowiednio do Poznania i Wrocławia. Różnica między dwoma wariantami polega na usytuowaniu miejsca rozgałęzienia. Realizacji podlegałby wariant, jaki w toku prowadzonych analiz okaże się efektywniejszy ekonomicznie i charakteryzował się będzie lepszą relacją koszt/efekt. Oznacza to, że niezależnie od tego, kiedy zostanie rozpoczęta budowa pierwszego odcinka linii kolejowej dużych prędkości oraz który odcinek będzie budowany jako pierwszy, to miasto Poznań uzyska w przyszłości połączenie linią kolejową dużych prędkości. Tym samym uwzględnia się stanowisko Sejmiku Województwa Wielkopolskiego w tej sprawie. Proponowany wariant przebiegu linii kolejowej dużych prędkości przez obszar województwa Wielkopolskiego, z połączeniem z Łodzi przez Kalisz do Poznania i Berlina, jest korzystniejszy od dotychczas rozważanego wariantu przebiegu bezpośrednio z Łodzi do Poznania. Uwzględnia on również możliwości poprowadzenia odgałęzienia w kierunku Szczecina.</p>
        <p xml:id="div-3">Program działań przewiduje wykonanie do połowy 2007 r. studium wykonalności, co umożliwi wówczas ewentualne uwzględnienie projektu w Programie Operacyjnym Infrastruktura na lata 2007-2013.</p>
        <p xml:id="div-4">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-5">Minister</p>
        <p xml:id="div-6">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-7">Warszawa, dnia 30 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>