text_structure.xml 5.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytań Pana Posła Stanisława Piosika, które zostały przesłane przy piśmie znak: SPS-024-79/05, w sprawie ˝interpretacji niektórych przepisów ustawy pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej˝, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 78, poz. 684) łączna kwota pożyczek z budżetu państwa jest ustalona w ustawie budżetowej i nie może przekroczyć kwoty 2,2 mld. zł. Jednocześnie na podstawie ust. 10 tego artykułu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, w stosunku do którego wydano decyzję w zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, który w okresie do 5 lat od dnia wydania decyzji o warunkach restrukturyzacji, spłaci 50% należności głównej z tytułu pożyczki umarza się pozostałą część pożyczki. Z przekazanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego danych wynika, że do 9 grudnia 2005 r. złożono 551 wniosków o pożyczkę na kwotę 1.617.134.489,41 zł. Do tego dnia zawarto 549 umów na kwotę 1.615.032.683,25 zł.</p>
        <p xml:id="div-3">W chwili obecnej w Ministerstwie Zdrowia trwają prace mające na celu przygotowanie projektu nowelizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Przygotowywany projekt wprowadzał będzie w przepisach ustawy rozwiązania pozwalające m.in. zwiększenie efektywności wykorzystania środków przeznaczonych na restrukturyzację.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii umorzenia części zobowiązań publicznoprawnych, podkreślić należy, iż na podstawie art. 4 restrukturyzacja finansowa obejmuje m.in. znane na dzień 31 grudnia zobowiązania publicznoprawne. Interpretacji sformułowania użytego w art. 4 ustawy - ˝znane na dzień 31 grudnia 2004 r. zobowiązania publicznoprawne...˝ w kontekście zobowiązań zakładu opieki zdrowotnej z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rozpatrywać należy w oparciu o przepisy ustawy z 30 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.). Interpretacji przepisów tejże ustawy zgodnie z ustawą z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 Nr 159, poz. 1548 ze zm.) może dokonywać Minister Pracy i Polityki Społecznej, który wyraził stanowisko, że ˝za znane na dzień 31 grudnia 2004 r. zobowiązanie płatnika składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych uznać należy zobowiązania wynikające ze złożonych do tego dnia deklaracji rozliczeniowych˝ (pismo Ministra Polityki Społecznej, znak: DUS/400/68/MK/05 z 15 lipca 2005 r.).</p>
        <p xml:id="div-5">Uwzględniając powyższe, Minister Zdrowia uznał stanowisko wyrażone w przytoczonym powyżej piśmie Ministra Polityki Społecznej. Wobec licznych interwencji ze strony zakładów opieki zdrowotnej uczestniczących w procesie restrukturyzacji finansowej Minister Zdrowia pismem z 25 listopada 2005 r. wystąpił do Ministra Pracy i Polityki Społecznej o ponowną analizę przepisów ustawy i ewentualną korektę wcześniej zaprezentowanej opinii. W piśmie z 13 grudnia 2005 r. (znak: DUS/400/28/MK/05) Minister Pracy i Polityki Społecznej uznał, że ˝nie widzi podstaw do rewizji zajętego stanowiska˝. W piśmie wskazano także, że Minister Pracy i Polityki Społecznej nie będzie przeciwny stosownej inicjatywie legislacyjnej Ministra Zdrowia zmierzającej do nowelizacji ustawy i skorelowania jej brzmienia z oczekiwaniami zakładów opieki zdrowotnej. Wobec powyższego w przygotowywanej nowelizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej Minister Zdrowia zamieści propozycje rozwiązań tej kwestii.</p>
        <p xml:id="div-6">Co do poruszonej problematyki rozwiązania problemu dofinansowania zakupu dekapitalizującego się sprzętu i remontów niszczejących obiektów szpitalnych uprzejmie informuję, że Minister Zdrowia podejmuje szereg działań zmierzających do poprawy stanu infrastruktury zakładów opieki zdrowotnej. Od 1999 r., w miarę posiadanych środków finansowych, podejmowane są działania polegające na dofinansowaniu zakupu aparatury i sprzętu medycznego, adaptacji pomieszczeń oraz remontów obiektów podmiotów świadczących usługi zdrowotne. W 2005 roku na działania mające na celu m.in. zmianę w strukturze organizacyjnej zakładu, poprawę sytuacji ekonomicznej zakładu lub jakości świadczeń zdrowotnych przeznaczona została dotacja w wysokości 200 mln zł. Dodatkowo realizowane są finansowane przez Ministra Zdrowia programy polityki zdrowotnej, w ramach których pozyskać można środki na inwestycje np. POLKARD, POLTRANS, Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych. Zakłady opieki zdrowotnej mogły się także ubiegać o środki na podniesienie jakości i dostępności do świadczeń zdrowotnych w ramach funduszy strukturalnych. Obecnie zakłady mogą otrzymać środki na inwestycje w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.</p>
        <p xml:id="div-7">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Andrzej Wojtyła</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 29 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>