text_structure.xml
9.25 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W związku z zapytaniem poselskim Pani Poseł Anny Elżbiety Sobeckiej z dnia 28 listopada 2005 r., przesłanym przy piśmie z dnia 8 grudnia 2005 r., znak: SPS-024-75/05, w sprawie opodatkowania olejów opałowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">U podstaw barwienia i znakowania paliw legła potrzeba zapobieżenia nieprawidłowościom związanym z wykorzystywaniem do celów napędowych niżej opodatkowanego lekkiego oleju opałowego. Lekki olej opałowy posiada bowiem zbliżone właściwości fizykochemiczne do oleju napędowego stosowanego w silnikach wysokoprężnych. Wprowadzanie obowiązku barwienia i znakowania odbywało się etapowo, w kolejnych rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie podatku akcyzowego. Obowiązek barwienia na czerwono oleju opałowego wprowadzono w Polsce już przeszło 7 lat temu, z dniem 1 sierpnia 1998 r. Od 1 października 1999 r. obok barwienia na czerwono został wprowadzony także obowiązek znakowania olejów opałowych nieusuwalnym znacznikiem (markerem). Obecnie do znakowania używany jest jeden (a nie dwa, jak wynika to z treści zapytania) znacznik - marker fiskalny. Stosowany w Polsce nieusuwalny znacznik Solvent Yellow 124 został wprowadzony decyzją Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 13 lipca 2001 r. (2001/574/WE) do znakowania umożliwiającego identyfikację olejów napędowych dopuszczonych do obrotu ze zwolnieniem z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.</p>
<p xml:id="div-3">Przedmiotowa sprawa nie dotyczy tylko ˝jednego rodzaju oleju˝, jakby to wynikało z treści zapytania, lecz całej gamy wyrobów pochodzących z frakcji olejowych uzyskiwanych w wyniku rafinacji ropy naftowej. Ciężkie oleje opałowe mają wielorakie zastosowanie, głównie w przemyśle, do celów technologicznych, jak również opałowych w piecach przemysłowych. Oleje te nie nadają się do napędu silników spalinowych. Nie mogą być również spalane w domowych piecach przystosowanych do lekkiego oleju opałowego. Z tych też powodów zostały opodatkowane niższą stawką akcyzy. Ze względów praktycznych większość ciężkich olejów opałowych nie może być barwiona, gdyż posiadają one ciemnobrunatne, wręcz czarne zabarwienie.</p>
<p xml:id="div-4">Wydane przez Ministra Finansów rozporządzenie z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815) było reakcją na występujące na rynku paliw zjawiska patologiczne.</p>
<p xml:id="div-5">Przed 17 czerwca 2005 r., zanim przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegały oleje opałowe, z których 50% lub więcej objętościowo destylowało przy 350</p>
<p xml:id="div-6">C. Nowa regulacja znacząco zaostrzyła te warunki, przesuwając ten parametr do 30%, oraz wprowadziła dodatkowy warunek - gęstości wyrobu w temperaturze 15</p>
<p xml:id="div-7">C na poziomie 890 kg/m3. Rygorem znakowania i barwienia objęto znacznie szerszą grupę wyrobów niż w uprzednim stanie prawnym. W celu przeciwdziałania nieprawidłowościom na rynku paliw obowiązkiem znakowania i barwienia objęto także paliwa przeznaczone do celów żeglugi.</p>
<p xml:id="div-8">Konieczność kolejnej nowelizacji przedmiotowego rozporządzenia nie wynika więc z zarzucanego przez Panią Poseł błędu, lecz jest reakcją na pojawienie się na rynku paliwowym nowych zupełnie wyrobów, komponowanych w taki sposób, aby uniknąć wyższego opodatkowania akcyzą i obowiązku ich znakowania i barwienia.</p>
<p xml:id="div-9">W przypadku wyrobów o podobnych właściwościach, mających różne zastosowanie (np. gazu płynnego do ogrzewania domów i autogazu, lekkich olejów opałowych i olejów napędowych) kompetencje Ministra Finansów znacząco ograniczyła zmiana ustawy o podatku akcyzowym, która weszła w życie z dniem 24 sierpnia 2005 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1341). Stawka akcyzy na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe została określona ustawowo na poziomie 60 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu, a na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu.</p>
<p xml:id="div-10">Olej napędowy wg wymagań jakościowych określonych w przepisach Ministra Gospodarki i Pracy charakteryzują m.in. parametry dot. gęstości w temperaturze 15</p>
<p xml:id="div-11">C - 820 do 845 kg/m3 oraz wydajności destylacji - 85% objętości oleju destyluje w temperaturze 350</p>
<p xml:id="div-12">C. Tymczasem wymieniony w zapytaniu wyrób, aby nie musiał być barwiony i znakowany, powinien charakteryzować się gęstością wyższą od 890 kg/m3 i wydajnością destylacji mniejszą niż 30% objętościowo przy 350</p>
<p xml:id="div-13">C.</p>
<p xml:id="div-14">Nawet po znacznym rozcieńczeniu olejem napędowym lub innymi komponentami złożonymi z lekkich frakcji, wytwór taki posiadałby również wielokrotnie zawyżoną (niedozwoloną) zawartość siarki.</p>
<p xml:id="div-15">Należy z całą stanowczością podkreślić, iż opisany przez Panią Poseł proceder jest całkowicie nielegalny, wyczerpuje bowiem znamiona kilku przestępstw, nie tylko podatkowych. ˝Pseudopaliwa˝ wytworzone w wyniku działań ˝szarej strefy˝, bez wymaganych koncesji i pozwoleń, niespełniające podstawowych parametrów jakościowych dla paliw silnikowych, nie mogą być wprowadzane do obrotu.</p>
<p xml:id="div-16">Ściganie tego typu przestępstw, oprócz służb podległych Ministrowi Finansów, leży we właściwości także innych organów, m.in. prokuratury, Policji, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego.</p>
<p xml:id="div-17">Oleje opałowe, o ile nie zostały wyprodukowane bądź sprowadzone na terytorium RP z naruszeniem prawa, mogą być przedmiotem legalnego obrotu. Minister Finansów nie ma upoważnienia do wprowadzenia zakazu sprzedaży legalnie wytworzonych bądź importowanych wyrobów. Opisana sytuacja dotyczy użycia nisko opodatkowanych olejów niezgodnie z przeznaczeniem.</p>
<p xml:id="div-18">Zgodnie z art. 65 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a dla olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.</p>
<p xml:id="div-19">Ministerstwo Finansów bieżąco monitoruje zjawiska występujące na rynku paliwowym i podejmuje zdecydowane działania zmierzające do uszczelnienia sytemu poboru akcyzy od paliw. W wyniku tych działań, w stosunkowo krótkim czasie, obowiązkiem barwienia i znakowania objęte zostały oleje, których granica destylacji przy 350</p>
<p xml:id="div-20">C została obniżona z 85% w 1998 r. do 30% objętości w 2005 r.</p>
<p xml:id="div-21">W efekcie pojawiających się ostatnio sygnałów o imporcie do Polski oraz krajowej produkcji olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe tylko nieznacznie odbiegających parametrami jakościowymi od wartości ustalonych w ww. rozporządzeniu, tj. destylujących w 350</p>
<p xml:id="div-22">C nieznacznie poniżej 30% i których gęstość nie przekraczała 890 kg/m3 w temperaturze 15</p>
<p xml:id="div-23">C, Minister Finansów w dniu 29 listopada 2005 r. podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 239, poz. 2014). Zmiana w zapisie § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia polegająca na zastąpieniu spójnika ˝oraz˝ spójnikiem ˝lub˝, przy wymienianych w tym paragrafie warunkach uznających olej za opałowy, znacznie ograniczy pole działania nieuczciwych przedsiębiorców świadomie unikających opodatkowania akcyzą olejów opałowych lekkich przeznaczonych na cele opałowe. Zastosowanie w tym przypadku alternatywy zwykłej pozwoli na objęcie wyższą stawką akcyzy i obowiązkiem znakowania i barwienia do celów kontroli wyrobów spełniających przynajmniej jeden z wymienionych powyżej warunków (także obu łącznie), a w konsekwencji szerszej gamy nieprawidłowo klasyfikowanych pseudociężkich olejów opałowych.</p>
<p xml:id="div-24">Wyrażam przekonanie, iż udzielona odpowiedź w pełni wyczerpuje poruszone w zapytaniu poselskim zagadnienia i usatysfakcjonuje Panią Poseł.</p>
<p xml:id="div-25">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Mirosław Barszcz</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 21 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>