text_structure.xml 3.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Posła Tomasza Garbowskiego (nr SPS-024-70/05 z dnia 8 grudnia 2005 r.) w sprawie finansowania PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. przez samorządy województw uprzejmie informuję, że zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działań Państw Członkowskich w zakresie obowiązków służby publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i wodnym śródlądowym, zmienionym rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1893/91, zamawiający usługę (samorząd województwa) obowiązany jest wyrównywać przewoźnikowi (rekompensować) obciążenia finansowe z nią związane.</p>
        <p xml:id="div-2">Od 2004 r., zgodnie przepisami ustawy o transporcie kolejowym, dotowanie i finansowanie przewozów pasażerskich należy do zadań własnych samorządów województw. Źródłem finansowania są wpływy samorządów z podatków CIT i PIT zgodnie z obowiązującą od 1 stycznia 2004 r. zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Niestety zamawiane przez samorządy przewozy kolejowe, w zdecydowanej większości, są finansowane tylko średnio w ok. 60-70%. Pomimo to spółka PKP Przewozy Regionalne, choć jest spółką prawa handlowego, prowadzi znaczną część pociągów na własne ryzyko.</p>
        <p xml:id="div-3">Organizator przewozów (samorząd województwa) zamawia odpowiednią liczbę pociągów w rozkładzie jazdy. Istotne jest jednoznaczne określenie kosztów i przychodów związanych z danym pociągiem. Spółka PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. może obecnie jednoznacznie określić koszty funkcjonowania każdego pociągu. Szacunkowo określane są natomiast przychody, ze względu na fakt, że miejsca w pociągach regionalnych nie są rezerwowane, lecz bilety kupowane są na daną relację i mogą być wykorzystane w dowolnym pociągu. Często do oszacowania przychodów spółka PKP Przewozy Regionalne zaprasza przedstawicieli organizatora.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnośnie oszczędności związanych z autobusami szynowymi kupowanymi przez samorządy uprzejmie informuję, że koszty ich eksploatacji są co najmniej połowę niższe niż przy klasycznym składzie pociągu z lokomotywą spalinową.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednocześnie uprzejmie informuję, że zagadnienie finansowania kolejowych przewozów regionalnych jest przez resort szczegółowo analizowane. Przygotowywana jest ˝Strategia dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2009 ˝, w którym to dokumencie zostanie przedstawiony program racjonalizacji finansowania przewozów regionalnych i wdrażania systemu kontroli oraz racjonalizacji kosztów udostępniania tras przewozowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-7">Minister</p>
        <p xml:id="div-8">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 30 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>