text_structure.xml 12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Wiesława Wody z dnia 8 grudnia 2005 roku, nr SPS-024-68/05, w sprawie złego funkcjonowania p.p.u.p. ˝Poczta Polska˝, przedstawiam poniższe wyjaśnienia, które jednocześnie stanowią uzupełnienie odpowiedzi na pytanie w sprawach bieżących, udzielonej Panu Posłowi na 5. posiedzeniu Sejmu w dniu 15 grudnia br.</p>
        <p xml:id="div-2">Na początku pragnę zapewnić, że dostrzegam nieprawidłowości w funkcjonowaniu p.p.u.p. ˝Poczta Polska˝, tj. niepokojący trend systematycznego pogarszania się wskaźników terminowości przesyłek listowych, coraz częstsze przypadki likwidacji kolejnych placówek pocztowych i zastępowania ich agencjami pocztowymi, a także zastrzeżenia do złej organizacji pracy w placówkach pocztowych. Wyrazem tego są wystosowane przeze mnie pisma. W jednym zwróciłem się do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej o podjęcie działań zmierzających do poprawy jakości usług pocztowych oraz o szczegółową ocenę reorganizacji sieci placówek pocztowych dokonanej w ostatnich latach, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności usług pocztowych na wsi i terenach słabo zurbanizowanych, i zobowiązałem Dyrektora Generalnego do niezwłocznego przygotowania harmonogramu działań w celu poprawy sytuacji w ww. obszarach. W drugim z pism, zaniepokojony ostatnią analizą jakości powszechnych usług pocztowych i systematycznym pogarszaniem się jej wskaźników, wystąpiłem do Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty o szczegółowe informacje w tym zakresie, w tym na temat działań podejmowanych przez URTiP w celu podnoszenia jakości powszechnych usług pocztowych w latach 2002-2005, osiągniętych rezultatów, a także planów zmierzających do ciągłego poprawiania przez Pocztę Polską jakości usług.</p>
        <p xml:id="div-3">Chciałbym tu jednak wyjaśnić, że problem terminowości doręczania przesyłek pocztowych oraz dostępności usług jest złożony i istotną rolę odgrywają w nim także aspekty prawno-ekonomiczne. I tak, odnosząc się do problemu likwidacji placówek pocztowych, chciałbym przedstawić przyczyny przyjętego przez Pocztę Polską sposobu działania. Wynika on z faktu, że p.p.u.p. ˝Poczta Polska˝ jako samo samodzielny, samorządny i samofinansujący się przedsiębiorca, na którego nałożony został ustawowo obowiązek świadczenia usług o charakterze publicznym, musi kierować się zarówno czynnikami ekonomicznymi (minimalizowanie kosztów), jak i interesem ogółu społeczeństwa.</p>
        <p xml:id="div-4">Obowiązują tu dwie szczególne regulacje: pierwsza z nich to ustawa z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ˝Poczta Polska˝ (Dz.U. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.), która w art. 12 nakazuje Poczcie Polskiej prowadzenie działalności na podstawie własnych planów, zgodnie z zasadą racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej. Natomiast z drugiej strony Poczta Polska, będąc na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz.U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.) operatorem publicznym zobowiązanym do świadczenia usług powszechnych, musi w sposób określony w przepisach wykonawczych do ww. ustawy realizować to zadanie, tj. zapewniając wszystkim klientom dostęp do usług powszechnych, świadczyć je na jednakowym poziomie na terenie całego kraju.</p>
        <p xml:id="div-5">Trzeba pamiętać, że placówki Poczty Polskiej funkcjonują na terenie całego kraju. Na niektórych obszarach, szczególnie wiejskich, zapotrzebowanie na usługi jest niskie i nie zapewnia utrzymania rentowności placówek. Poczta Polska, mając na uwadze wspomnianą zasadę racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej, musi w takich wypadkach podejmować działania w kierunku minimalizowania kosztów utrzymania sieci placówek na terenach nie gwarantujących jej rentowności tak, aby ponosić jak najmniejsze straty. Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań jest przekształcenie formy funkcjonowania nierentownej placówki (np. zamiast urzędu pocztowego tworzona jest agencja pocztowa). Jednak nie oznacza to, że Poczta Polska może dowolnie ograniczać ilość swych placówek. Obowiązują ją ścisłe regulacje prawne, określone m.in. w § 44 i 45 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz.U. Nr 5, poz. 34 z późn. zm.), zgodnie z którym:</p>
        <p xml:id="div-6">1) na terenie kraju powinno być uruchomione co najmniej 8240 placówek operatora publicznego, rozmieszczonych z uwzględnieniem występującego na danym obszarze zapotrzebowania na usługi,</p>
        <p xml:id="div-7">2) jedna placówka operatora publicznego, licząc średnio w skali kraju, powinna przypadać na: 7000 mieszkańców na terenie miast, a na obszarach wiejskich na każde 65 km2 powierzchni,</p>
        <p xml:id="div-8">3) w każdej gminie powinna być uruchomiona co najmniej jedna placówka operatora publicznego,</p>
        <p xml:id="div-9">4) w przypadku gmin liczących poniżej 2500 ludności dopuszcza się objęcie tej gminy obszarem działania placówki operatora znajdującej się na terenie sąsiedniej gminy lub uruchomienie placówki ruchomej pod warunkiem, że, po pierwsze, taka lokalizacja zapewni sprawniejszą obsługę klientów zamieszkałych na terenie obsługiwanym przez tę placówkę, a po drugie, lokalizacja ta zostanie uzgodniona z właściwym wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta),</p>
        <p xml:id="div-10">5) placówki operatora publicznego powinny być czynne we wszystkie dni robocze, co najmniej 5 dni w tygodniu, a jeśli w tygodniu przypada dzień ustawowo wolny od pracy, liczba ta może być odpowiednio mniejsza.</p>
        <p xml:id="div-11">Ww. warunki są przez Pocztę Polską spełnione, mimo że wiąże się to z koniecznością utrzymywania znacznej liczby nierentownych placówek. Jedną z nich jest wspomniany w zapytaniu Urząd Pocztowy (UP) w Paleśnicy. Wskaźnik rentowności tej placówki, czyli stosunek przychodów do kosztów za 2004 rok, kształtował się na poziomie minus 63,90% (a za osiem miesięcy br. minus 55,11%). Również inne wskaźnik charakteryzujące funkcjonowanie tej placówki kształtują się na bardzo niskim poziomie. Przyczyną tego stanu rzeczy jest przede wszystkim małe zapotrzebowanie na usługi pocztowe na terenie gminy Zakliczyn, do której należy Paleśnica. Przekłada się to nie tylko na wyniki wspomnianej placówki, ale także na wyniki innych placówek zlokalizowanych na terenie gminy, tj. UP Zakliczyn (rentowność w 2004 roku także ujemna: minus 36,02%), czy Agencji Pocztowej w Filipowicach, której przychody są nieznacznie wyższe od kosztów funkcjonowania (o 1,77 zł.).</p>
        <p xml:id="div-12">Po dokonaniu analizy ekonomicznej funkcjonowania UP Paleśnica i pozostałych placówek na terenie gminy Zakliczyn stwierdzono, że relacja poziomu osiąganych przychodów do poziomu ponoszonych kosztów nie zapewnia rentowności tych placówek. Te dane w świetle uzyskanych w okresie ostatnich dwóch miesięcy informacji o tym, że Gminna Spółdzielnia ˝Samopomoc Chłopska˝, od której wynajmowane są pomieszczenia pocztowe w Paleśnicy, zaprzestała ogrzewania lokalu i wypowiedziała dotychczasowe warunki najmu (obecnie zaproponowane stawki są dwukrotnie wyższe), stanowią podstawę do tymczasowego zawieszenia działalności placówki od 1 stycznia 2006 roku i rozpoczęcia prac nad ewentualnym wdrożeniem innej formy obsługi mieszkańców, np. przekształcenie urzędu w agencję pocztową, oraz scentralizowania służby doręczeń w Zakliczynie.</p>
        <p xml:id="div-13">Odnosząc się z kolei do poszczególnych pytań sformułowanych w zapytaniu Pana Posła W. Wody, postaram się pokrótce omówić poszczególne kwestie.</p>
        <p xml:id="div-14">W pytaniu pierwszym Pan Poseł W. Woda prosi o wyjaśnienie przyczyn złego funkcjonowania Poczty Polskiej. Bardzo ogólny charakter pytania nie pozwala niestety na precyzyjną odpowiedź. Trudno na jego podstawie stwierdzić, na jakich obszarach działalności firmy Pan Poseł dostrzega przejawy ˝złego funkcjonowania˝.</p>
        <p xml:id="div-15">Z pewnością pojawiają się nieprawidłowości wpływające na negatywne postrzeganie Poczty Polskiej. Zaliczyć można do nich między innymi przypadki uchybień w zakresie terminowości doręczania przesyłek czy wydłużony czas oczekiwania na obsługę w niektórych placówkach pocztowych - zwłaszcza zlokalizowanych na obszarach miejskich. Należy jednak zauważyć, że jednostkowe przypadki nie powinny decydować o ocenie całokształtu działalności przedsiębiorstwa. Potwierdzeniem tej tezy jest fakt, iż wskaźniki terminowości osiągane przez Pocztę Polską nie odbiegają od średnich europejskich, a w porównaniu do niektórych krajów są lepsze. Niemniej jednak, mając na uwadze dość liczne uwagi krytyczne dotyczące terminowości doręczeń, aktualnie rozważana jest możliwość zmiany norm określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych w celu stworzenia bardziej skutecznych narzędzi dla wzrostu jakości świadczonych usług.</p>
        <p xml:id="div-16">W kwestii poruszonej w pytaniu drugim pragnę wyjaśnić, że prowadzenie w niektórych placówkach pocztowych działalności komercyjnej, tj. działalności finansowej i handlowej, ma na celu, z jednej strony - wzbogacenie oferty usługowej, zwłaszcza na terenach wiejskich, gdzie działalność handlowa spotyka się z dużym zainteresowaniem klientów, z drugiej zaś strony - w celu zmniejszenia deficytowości placówki pocztowej funkcjonującej na obszarze o małym zapotrzebowaniu na usługi pocztowe. Pragnę tu ponownie odwołać się do obowiązującej Pocztę Polską zasady racjonalizacji kosztów i efektywności ekonomicznej. Ta zasada w obliczu faktu, że duża część placówek na terenach wiejskich wykazuje bardzo niską rentowność (często ujemną, jak w przypadku gminy Zakliczyn), zmusza Kierownictwo Poczty Polskiej do poszukiwania sposobów zwiększenia przychodów. Jednym z nich jest sprzedaż drobnych artykułów. W wielu przypadkach ta dodatkowa, poza usługami pocztowymi, działalność pozwala na podniesienie poziomu rentowności danej placówki i chroni ją przed przekształceniem w agencję lub całkowitą likwidacją.</p>
        <p xml:id="div-17">Odpowiedź na ostatnie pytanie w zasadzie w pewnym stopniu łączy się z już przedstawionymi wyjaśnieniami. Poprawa jakości usług i utrzymanie konkurencyjności przedsiębiorstwa są ściśle związane z omówioną racjonalizacją sieci usługowej (przekształcanie nierentownych placówek, zwiększanie liczby placówek na obszarach o dużym zapotrzebowaniu na usługi pocztowe) czy utrzymywaniem odpowiednich wskaźników terminowości doręczeń. Działania zwiększające zdolność do konkurowania na rynku są niezbędne i Poczta Polska stale musi je podejmować. Najbliższe miesiące zostaną m.in. poświęcone szczegółowym pracom nad strategią rozwoju, której celem będzie nie tylko dalsza poprawa jakości świadczonych usług, ale także przygotowanie przedsiębiorstwa do konkurowania na w pełni zliberalizowanym rynku usług pocztowych i zaspokajania rosnących wymagań klientów.</p>
        <p xml:id="div-18">Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że w sposób dostateczny wyjaśniłem kwestie poruszone w zapytaniu Pana Posła Wiesława Wody.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Minister</p>
        <p xml:id="div-21">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 28 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>