text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 6 grudnia 2005 r., znak: SPS-024-63/05, w sprawie przekazania zapytania Pana Piotra Gadzinowskiego - Posła na Sejm RP z dnia 30 listopada 2005 r. dotyczącego pogorszenia jakości wody przeznaczonej do spożycia na terenie miasta stołecznego Warszawy, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 90, poz. 575 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Jednocześnie zgodnie z zapisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić konsumentom należytą jakość dostarczanej wody.</p>
        <p xml:id="div-4">Na organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w tym państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, rozporządzeniem z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz. 1718), wydanym na podstawie art. 13 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, nałożony został obowiązek prowadzenia monitoringu kontrolnego oraz przeglądowego jakości wody, a tym samym sprawowania nadzoru nad przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi na podległym terenie.</p>
        <p xml:id="div-5">W ramach prowadzenia monitoringu jakości wody Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie stwierdził w badaniach z 12 września br. nieakceptowany zapach wody i natychmiast powiadomił pisemnie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w m.st. Warszawie (PHK 6030/104/05) o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie przebadanych parametrów. Ponadto zobowiązał przedsiębiorstwo do informowania o podjętych działaniach, wskazując jednocześnie teren Pragi Południe jako wymagający intensywnego płukania sieci wodociągowej oraz zwiększonej częstotliwości badań kontrolnych jakości wody.</p>
        <p xml:id="div-6">Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w m.st. Warszawie zastosowało się do wskazań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego m.st. Warszawy, zgodnie z którymi niezwłocznie wykonano intensywne 12-godzinne płukanie sieci wodociągowej. Następnie pobrano do analizy laboratoryjnej próbki wody pochodzące z sieci ulicznej. Uzyskane wyniki badań potwierdziły zgodność badanych parametrów, w tym również zapachu, z obowiązującymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponowne zgłoszenie dotyczące nieprzyjemnego zapachu wody pochodzącej z sieci wodociągowej odebrano w pierwszych dniach listopada. Zgłoszenia dotyczyły głównie rejonu Saskiej Kępy, Gocławia, Grochowa, a następnie Mokotowa i starej części Pragi Północ.</p>
        <p xml:id="div-8">Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie w dniach 4 i 7 listopada br. powiadomił pismami Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Warszawie o przekroczeniach w wynikach badań jakości wody, zobowiązując jednocześnie do podjęcia stosownych działań zmierzających do poprawy jakości wody.</p>
        <p xml:id="div-9">W wyniku tej interwencji Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie podjęło następujące działania:</p>
        <p xml:id="div-10">- zintensyfikowano płukanie sieci wodociągowej obejmującą tzw. końcówki przewodów wodociągowych i całe rejony miasta przez intensywne odwadnianie i wymianę wody;</p>
        <p xml:id="div-11">- zintensyfikowano badania jakości wody w sieci miejskiej z naciskiem położonym na oznaczenie zapachu wody ˝na zimno˝ i ˝na gorąco˝(60</p>
        <p xml:id="div-12">C), próby wody do badań laboratoryjnych pobierane były z sieci miejskiej oraz bezpośrednio w mieszkaniach osób skarżących się na zapach wody, wzmożona kontrola dotyczyła całej strefy zasilania Zakładu Wodociągu Praskiego, poboru próbek wody dokonywano sukcesywnie;</p>
        <p xml:id="div-13">- znacznie zwiększono liczbę wykonywanych badań wody w układzie technologicznym Zakładu Wodociągu Praskiego: zwiększono częstotliwość analiz wykonywanych na poszczególnych etapach uzdatniania wody;</p>
        <p xml:id="div-14">- ograniczono produkcję Zakładu Wodociągu Praskiego z uwagi na fakt, że zgłoszenia dotyczyły jedynie strefy zasilania Zakładu Wodociągu Praskiego, zdecydowano o czasowym ograniczeniu produkcji tego Zakładu z jednoczesnym przejęciem znacznej części strefy zasilania przez Zakład Wodociągu Północnego, który pobiera wodę z innego źródła - z Zalewu Zegrzyńskiego;</p>
        <p xml:id="div-15">- zmieniono sposób dezynfekcji wody uzdatnionej w Zakładzie Wodociągu Praskiego - ze stosowanego dotychczas ClO2 stopniowo na mieszankę ClO2 i Cl2, a obecnie na Cl2 z minimalną dawką ClO2 (do 0,4 mg/l ClO2);</p>
        <p xml:id="div-16">- prowadzony jest na bieżąco biomonitoring (na rybach) w układzie przepływowym wody surowej oraz dodatkowo prowadzi się testy bioindykacji w układach technologicznych.</p>
        <p xml:id="div-17">Wymienione wyżej działania oraz badania są najlepszym obiektywnym gwarantem bezpieczeństwa sanitarnego produkowanej wody.</p>
        <p xml:id="div-18">Na dzień dzisiejszy nie są znane dokładne przyczyny pojawienia się nieakceptowalnego zapachu wody w sieci miejskiej. Niemniej jednak najbardziej prawdopodobną przyczyną są procesy wtórne zanieczyszczenia wody, które są bardzo złożone i nie do końca rozpoznane.</p>
        <p xml:id="div-19">W roku 2004 miała miejsce podobna sytuacja dotycząca pogorszenia jakości wody w postaci nieakceptowalnego zapachu. Po przeprowadzeniu całego szeregu badań ustalono, że za nieodpowiedni zapach wody uzdatnionej odpowiadała geosmina, produkt metabolizmu organizmów żyjących w wodach, np. promieniowców. Wykonywane były również badania chemiczne i toksykologiczne wody. We wszystkich przebadanych próbkach wody nie stwierdzono związków toksycznych. Niemniej jednak pochodne powstające w trakcie uzdatniania i dezynfekcji mogą mieć właściwości szkodliwe dla zdrowia. Poziom związków szkodliwych dla zdrowia jest określony ww. cytowanym rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. i monitorowany przez przedsiębiorstwa wodociągowe w ramach kontroli wewnętrznej produkowanej wody oraz kontroli zewnętrznej realizowanej przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach nadzoru nad jakością wody.</p>
        <p xml:id="div-20">Czynnikiem wpływającym na wystąpienie tego rodzaju zjawiska były prawdopodobnie bardzo niskie stany wody w Wiśle.</p>
        <p xml:id="div-21">W tym roku również poziom wody w Wiśle od kwietnia sukcesywnie się obniżał, powodując osłabienie nurtu w rzece i spadek efektywności procesu infiltracyjnego. Ponadto utrzymująca się przez długi czas wysoka temperatura wody ujmowanej i wody w sieci dystrybucyjnej również wpływała negatywnie na jakość dostarczanej wody.</p>
        <p xml:id="div-22">Obecnie na zlecenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Warszawie w specjalistycznych ośrodkach badawczych warszawskim i poznańskim wykonywane są badania jakości wody wychodzącej z zakładu Wodociągu Północnego i wody w sieci miejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji procesów zachodzących w wodzie w sieci dystrybucyjnej oraz poziomu i charakteru związków organicznych, które mogą być jedną z przyczyn pojawiania się nieakceptowalnego zapachu wody wodociągowej. Ponadto prowadzone są badania osadów znajdujących się wewnątrz przewodów wodociągowych.</p>
        <p xml:id="div-23">Równocześnie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie nawiązało współpracę z ośrodkami naukowymi w celu opisania mechanizmu obserwowanego zjawiska i opracowania skutecznego sposobu i systemu zapobiegania w przypadku ponownego pojawienia się nieakceptowanego zapachu wody w sieci miejskiej.</p>
        <p xml:id="div-24">Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Warszawie od wielu lat jest sukcesywnie realizowany ˝Program Poprawy Jakości Wody˝. Program ten został przyjęty i zaakceptowany przez Radę m.st. Warszawy. W ramach tego programu zostały przeprowadzone głębokie modernizacje techniczne i technologiczne w zakresie Stacji Uzdatniania Wody we wszystkich zakładach dostarczających wodę mieszkańcom Warszawy. Obecnie do pełnej realizacji zamierzeń przyjętych w ww. programie pozostało jedynie wprowadzenie sorpcji na węglu aktywnym poprzedzonej procesem ozonowania pośredniego - proces przewidziany jest dla wszystkich Zakładów Wodociągowych Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Warszawie.</p>
        <p xml:id="div-25">Analizując zaistniałą sytuację, stwierdzam, że działania służb sanitarnych były prowadzone prawidłowo, ponieważ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie podejmował wszystkie niezbędne działania w zakresie swoich kompetencji, w tym informował mieszkańców o ewentualnych przyczynach i sposobach zmniejszania uciążliwości, jak również zadecydował o zwiększeniu liczby wykonywanych badań wody, dokonując poborów interwencyjnych w mieszkaniach prywatnych.</p>
        <p xml:id="div-26">Ponadto Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie, pełniący nadzór nad działaniami Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m.st. Warszawie, przekazywał na bieżąco informacje Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu, kierującemu działaniami organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.</p>
        <p xml:id="div-27">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-28">Minister</p>
        <p xml:id="div-29">Zbigniew Religa</p>
        <p xml:id="div-30">Warszawa, dnia 27 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>