text_structure.xml 5.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pana Posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 6 grudnia 2005 r., znak: SPS-024-58/05, w sprawie polityki mieszkaniowej rządu wyjaśniam co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Program mieszkaniowy, z którym PiS szedł do wyborów, to ˝Rodzina na swoim˝, którego podstawowe założenia zawarte są w programie rządu ˝Solidarne Państwo˝.</p>
        <p xml:id="div-3">Główną przesłanką, która przyświeca działaniom w tym zakresie, jest fakt, iż mieszkanie jest podstawowym dobrem, od posiadania którego zależy właściwe funkcjonowanie rodziny. Mieszkanie jest zarazem największą inwestycją i aktywem większości rodzin w Polsce. Są to fakty oczywiste, z którymi trudno polemizować.</p>
        <p xml:id="div-4">Bilans otwarcia dla działań rządu w tej dziedzinie jest pozostawiający wiele do życzenia. Nasycenie w mieszkania wynosi 327,6 mieszkań na 1000 mieszkańców, co plasuje nas na odległym miejscu wśród państw UE. Rozmiary i tempo wznoszenia nowych mieszkań jest zbyt wolne, aby nadrobić istniejące zaniedbania.</p>
        <p xml:id="div-5">Celem programu rządu jest doprowadzenie do sytuacji, w której każda rodzina powinna dysponować samodzielnym mieszkaniem. Jest to cel niezwykle ambitny, stanowiący poważne wyzwanie dla wszystkich sił społecznych i politycznych, dla których poziom życia polskich rodzin stanowi priorytet programowy.</p>
        <p xml:id="div-6">Rozwiązanie problemów mieszkaniowych nie może być pozostawione li tylko samemu rynkowi, gdyż jak dotychczas nie przyniosło to pożądanych rezultatów. Konieczne jest zatem racjonalne partnerstwo państwa i sektora prywatnego, przy czym rolą państwa nie jest budowa mieszkań, ale tworzenie mechanizmów, w tym regulacji prawnych, które generowałyby tworzenie zainteresowania i wyzwolenie inicjatywy władz samorządowych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gmin.</p>
        <p xml:id="div-7">Aktywność państwa dotyczyć będzie zróżnicowanego wspomagania finansowego rodzin w zależności od ich statusu materialnego. Rozwiązania w tym zakresie wypracowuje już grupa robocza powołana przy Pełnomocniku Rządu do Spraw Rządowego Programu Budownictwa Mieszkaniowego. Propozycje te mają na celu również stworzenie nawyku oszczędzania na cele mieszkaniowe dla rodzin o niskich i średnich zarobkach, stworzenie mechanizmów motywacyjnych, dzięki którym te rodziny będą postrzegały siebie jako jednostki zdolne do zakupu własnego mieszkania. Jest to proces długofalowy, jednakże jego celem jest przełamanie psychologicznych barier ˝zaklętego kręgu niemożności˝ i oczekiwania na to, że ktoś coś za mnie zrobi. Jest to element niewymierny, jednakże niezwykle ważny.</p>
        <p xml:id="div-8">Głównym segmentem programu mieszkaniowego jest właśnie budownictwo społeczne, adresowane do nabywców o przeciętnych dochodach, przy finansowym wsparciu ze strony państwa.</p>
        <p xml:id="div-9">Ważnym segmentem programu jest także budownictwo socjalne finansowane przez gminy, przy wsparciu ze strony budżetu państwa w zakresie kosztów obsługi zadłużenia zaciągniętego na ten cel, lub finansowanie budownictwa celowego, np. budowa noclegowni dla bezdomnych. Zwiększyć to powinno rolę instytucji finansowych i rynku kapitałowego w polskiej gospodarce jako skutek okołoprogramowy. Takich efektów będzie znacznie więcej, między innymi spadek bezrobocia, wyjście z zapaści demograficznej, tworzenie infrastruktury przez gminy, uproszczenie procedur związanych z załatwianiem formalności niezbędnych dla budownictwa (planowanie przestrzenne, tryb uzyskania pozwoleń na budowę), wprowadzenie ułatwień w uchwalaniu planów zagospodarowania przestrzennego, zmiana przepisów w sprawie ksiąg wieczystych i hipoteki, uporządkowanie własności gruntów, zmniejszenie ceny 1 m2 powierzchni użytkowej dla budownictwa społecznego.</p>
        <p xml:id="div-10">Realizacja programu powinna zwiększyć konkurencję na rynku wtórnym, a także umożliwić zwolnienie części mieszkań komunalnych i powstrzymać degradację starych zasobów mieszkaniowych.</p>
        <p xml:id="div-11">Wprowadzenie tak złożonego programu wymagać będzie koordynacji wielu czynników i podmiotów sektora bankowego, gospodarczego i władz samorządowych.</p>
        <p xml:id="div-12">Na starcie prac związanych z programem trudno jest przewidzieć w szczegółach, jak będą działać w praktyce jego elementy składowe, nie wszystko bowiem da się wystandaryzować, zmierzyć i przewidzieć.</p>
        <p xml:id="div-13">Dobra wola, determinacja, fachowość i rzetelność wszystkich twórców programu oraz, co jest szczególnie ważne, polityków, parlamentarzystów... powinna być najlepszym gwarantem jego powodzenia.</p>
        <p xml:id="div-14">Jednocześnie chciałbym serdecznie podziękować za życzliwe przypomnienie o ważności problematyki mieszkaniowej oraz głębokie zainteresowanie działaniami rządu w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 21 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>