text_structure.xml
7.83 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła pana Jana Łącznego, nr SPS-024-49/05, z dnia 6 grudnia 2005 r. w sprawie przeniesienia ciężkiego transportu drogowego na transport kolejowy, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Przedstawiony problem narastającego zatłoczenia na polskich drogach i wynikających z niego wypadków drogowych jest niezwykle starannie analizowany przez resort transportu. Szczególnie bacznie badana jest nasilająca się niekorzystna tendencja przejmowania przez transport drogowy kolejowych przewozów towarowych. Tendencja ta obserwowana jest w Europie od dawna, natomiast w Polsce zaczęła się nasilać z momentem przyspieszenia rozwoju gospodarczego. Rosnące zatłoczenie na drogach oprócz zwiększania wypadkowości ma również niekorzystny wpływ na środowisko naturalne, a także na zwiększające się zużycie nieodnawialnych źródeł energii. Dlatego też pomimo ograniczonych środków finansowych i oczekiwań społecznych, aby została stworzona wysokiej jakości infrastruktura drogowa, resort transportu prowadzi działania w kierunku przeniesienia części przewozów towarowych na kolej, transport morski, a w przyszłości w ograniczonym zakresie również na żeglugę śródlądową.</p>
<p xml:id="div-3">Organizacja przewozów ciężarowych pojazdów drogowych, naczep i kontenerów koleją, drogą morską i rzeczną śródlądową wymaga zapewnienia odpowiedniej jakości infrastruktury liniowej (kolej) i punktowej w postaci terminali transportu kombinowanego (intermodalnego) oraz centrów logistycznych wyposażonych w specjalistyczny sprzęt przeładunkowy. Z kolei dla przewoźników opłacalność ekonomiczna korzystania z usług ww. transportu występuje przy przewozie na dalekie odległości. W związku z powyższym dla potrzeb transportu intermodalnego w pierwszej kolejności dostosowuje się infrastrukturę transportową objętą Umową europejską o ważnych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących (AGTC). Na terenie Polski dotyczy ona 10 odcinków linii kolejowych, 13 terminali, 10 kolejowych przejść granicznych, 2 stacji zmiany szerokości toru oraz 5 przystani promowych/portów.</p>
<p xml:id="div-4">Ww. inwestycje finansowane są ze środków krajowych, pomocowych UE i pożyczek bankowych. W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 ujęto działanie ˝Rozwój systemów intermodalnych˝ i przeznaczono 31,6 mln euro na projekty dotyczące budowy terminali kontenerowych i centrów logistycznych. Planuje się w kolejnym okresie programowym (2007-2013) kontynuowanie tego działania.</p>
<p xml:id="div-5">Pragnę ponadto poinformować Pana Marszałka, że podejmowane są również inicjatywy organizacyjne zmierzające do odciążenia polskiej infrastruktury drogowej od tranzytu a także zmniejszenia kolejek na drogowych przejściach granicznych poprzez organizację przewozów samochodów ciężarowych na platformach kolejowych lub drogą morską. Jako przykład pragnę tu wymienić:</p>
<p xml:id="div-6">1) pociąg ˝Jarosław˝ - jako efekt długich zabiegów resortu wspólnie z kolejami ukraińskimi w kwietniu 2003 r. zostało uruchomione połączenie kolej/droga z wykorzystaniem linii szerokotorowej LHS na odcinku Kijów - Sławków k. Katowic, skąd samochody udawały się w dalszą drogę do Europy Zachodniej. Dla promocji ww. połączenia opracowana została instrukcja określająca zasady wykonywania tego rodzaju przewozów, zgodnie z którą za przewóz pociągiem ukraińscy przewoźnicy samochodowi otrzymywali zezwolenia premiowe uprawniające do przejazdu drogą przez terytorium Polski. Niestety ze względów ekonomicznych, a przede wszystkim z powodu braku zainteresowania ze strony przewoźników drogowych, pociąg ten zaprzestał kursowania na początku bieżącego roku;</p>
<p xml:id="div-7">2) projekt połączenia promowego Kłajpeda-Szczecin/Świnoujście - na forum specjalnej, powołanej decyzją Ministra Infrastruktury RP i Ministra Transportu Litwy, grupy roboczej prowadzone były działania zmierzające do odciążenia polskiej infrastruktury drogowej od tranzytu litewskich samochodów ciężarowych udających się do krajów Europy Zachodniej. Zadaniem Grupy było wypracowanie koncepcji uruchomienia połączenia promowego Kłajpeda-Szczecin/Świnoujście. Pracom Grupy przewodniczyli wiceministrowie transportu obu krajów. Strona polska przedstawiła stronie litewskiej ofertę handlową z określeniem typu statku, częstotliwości zawinięć i kosztów przewozu samochodów ciężarowych. Zakładano wprowadzenie na tę linię docelowo dwóch statków gwarantujących codzienny serwis żeglugowy z czasem przeprawy wynoszącym 21 godzin, przy konkurencyjnej cenie za przewóz jednej pełnej jednostki transportowej. Były to wskaźniki konkurencyjne wobec przewozu ładunków drogą lądową na podobnej trasie. Prace Grupy polsko-litewskiej wspierał działający po stronie polskiej zespół ds. przyspieszenia realizacji projektów morskich z krajami bałtyckimi, powołany zarządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15.09.2003 r. Ponadto dla zwiększenia atrakcyjności tej inicjatywy strona polska gotowa była zwolnić przewoźników litewskich z zezwoleń na przewozy drogowe rzeczy na odcinku Zespół Portowy Szczecin - Świnoujście - przejście graniczne Kołbaskowo, jeżeli przewoźnik korzysta z przeprawy promowej.</p>
<p xml:id="div-8">Pomimo to przedsięwzięcia nie udało się zrealizować ze względu na słabość kapitałową polskich armatorów oraz brak porozumienia między armatorami polskimi i litewskimi co do zasad wspólnej eksploatacji takiego serwisu. Fiaskiem zakończyły się próby powołania konsorcjum polskich armatorów do eksploatacji połączenia. Armatorzy ostatecznie nie podjęli ryzyka zawiązania dla ww. przedsięwzięcia konsorcjum i wspólnego zakupu bądź czarteru statku. Administracja rządowa, w zakresie dostępnych sił i środków, ze swej strony zrobiła wszystko co niezbędne, aby zapewnić uruchomienie połączenia: zorganizowane zostały spotkania na wysokim szczeblu ministrów i podsekretarzy stanu, sprawę dyskutowano w ramach Komisji Mieszanych, powołano krajowe i międzyrządowe grupy robocze. W spotkaniach tych brali udział również przedstawiciele armatorów i portów. Celem spotkań było stworzenie sprzyjających warunków do uruchomienia połączenia oraz wymiana opinii i nawiązanie kontaktów między przedstawicielami przedsiębiorstw. Strony nadały nawet przedsięwzięciu status strategicznego projektu infrastrukturalnego w rozwoju infrastruktury między oboma krajami.</p>
<p xml:id="div-9">Pragnę zapewnić Pana Marszałka, że będę podejmował kolejne starania w celu aktywizacji przewozów w systemie transportu intermodalnego, w tym również przewożenia samochodów ciężarowych koleją. Działania te wynikają z potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach i zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne, a także są zgodne z polityką transportową Unii Europejskiej i upatrywane są jako szansa odzyskania przez kolej części utraconych ładunków towarowych.</p>
<p xml:id="div-10">Uprzejmie proszę pana Marszałka o przyjęcie powyższej odpowiedzi, a posłowi panu Janowi Łącznemu dziękuję za zainteresowanie się tą problematyką.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 27 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>