text_structure.xml
7.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 29 listopada 2005 r. interpelację Pana Posła Jana Jaroty w sprawie możliwości nowelizacji niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprzejmie informuję.</p>
<p xml:id="div-2">Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, której wyrazem jest treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.). Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zaniechano poboru podatku.</p>
<p xml:id="div-3">W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004 r., wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.</p>
<p xml:id="div-4">Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:</p>
<p xml:id="div-5">- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,</p>
<p xml:id="div-6">- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,</p>
<p xml:id="div-7">- wartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza kwoty 380 zł.</p>
<p xml:id="div-8">Należy podkreślić, iż świadczeniem ˝rzeczowym˝ jest świadczenie o charakterze materialnym - nieodpłatnym, odpłatnym bądź częściowo odpłatnym. Zatem, z przedmiotowego zwolnienia - w limitowanej wysokości - korzysta wartość rzeczy, przedmiotów stanowiących samoistne dobro. Przykładowo są to bilety do kina, teatru lub karnety na basen czy siłownię. Nie mają takiego charakteru natomiast bony, talony i inne znaki, które uprawniają do ich wymiany na dowolne towary bądź usługi, a wybór konkretnego pozostaje w gestii pracownika. Stanowią one w tej postaci ukrytą formę wynagrodzenia pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.</p>
<p xml:id="div-9">Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11b powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2005 r., wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych.</p>
<p xml:id="div-10">Obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie odpowiednich posiłków i napojów, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych, reguluje przepis art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279).</p>
<p xml:id="div-11">W myśl § 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, pracodawca zapewnia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie posiłki wydawane ze względów profilaktycznych, w formie jednego dania gorącego. Jeżeli pracodawca, stosownie do § 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia, nie ma możliwości wydawania posiłków ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, może zapewnić w czasie pracy korzystanie z takich posiłków w punktach gastronomicznych.</p>
<p xml:id="div-12">Zatem, w przypadku gdy warunki pracy uprawniają pracowników do otrzymania posiłków profilaktycznych, a pracodawca nie ma możliwości ich wydania z przyczyn organizacyjnych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość kuponów uprawniających do nabywania posiłków wydanych pracownikom zamiast posiłków profilaktycznych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.</p>
<p xml:id="div-13">W świetle powyższego niezasadnym jest utożsamianie obu opisanych wyżej świadczeń. W związku z czym nie zachodzi potrzeba dokonania zmian przepisów w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-14">Zauważyć również należy, iż zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą. Wydatkowanie środków pochodzących za składek członkowskich związków zawodowych na talony, o których mowa w interpelacji, nie traktuje się, jako przeznaczenie ich na działalność gospodarczą.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto pragnę poinformować, iż zmiana zakresu zwolnienia dotyczącego tzw. bonów towarowych (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) spowodowana była wielokrotnymi wnioskami organizacji kupieckich, które w związku z prośbami handlowców postulowały likwidację tego zwolnienia. Przedmiotowe rozwiązanie było krytykowane przez organizacje kupieckie jako przejaw nieuczciwej konkurencji, wpływający na niekorzystną sytuację małych sklepów (osiedlowych, rodzinnych). Zatem dalsze istnienie omawianego zwolnienia stanowiłoby przejaw nieuczciwej konkurencji. Podatnicy otrzymujący bon musieli się bowiem udać do wyznaczonej sieci sklepów i nie mogli dokonać swobodnego wyboru. Z tych też względów uznano, iż przepisy podatkowe nie mogą sprzyjać rozwiązaniom pogarszającym sytuację niewielkich firm rodzinnych.</p>
<p xml:id="div-16">Jednakże nadal zwolnione są od podatku dochodowego rzeczowe świadczenia otrzymane od związków zawodowych, czy pracodawcy w granicach limitu określonego w ww. przepisie.</p>
<p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-18">Jarosław Neneman</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 14 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>