text_structure.xml 6.01 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 29 listopada 2005 r. o sygn. SPS-024-23/05, przekazujące zapytanie Posła na Sejm RP Pani Joanny Fabisiak w sprawie zastosowania przez Rząd środków bezpieczeństwa w celu zmniejszenia liczby wypadków drogowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Nietrzeźwość uczestników ruchu drogowego (w tym przede wszystkim kierujących) od lat jest jednym z najważniejszych problemów bezpieczeństwa ruchu na polskich drogach. Każdego roku nietrzeźwi kierujący pojazdami powodują blisko 10% wypadków drogowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Przedsięwzięcia Policji w zakresie ujawniania nietrzeźwych kierujących prowadzone są wielotorowo.</p>
        <p xml:id="div-4">Niezależnie od badań na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wykonywanych w trakcie ˝rutynowych˝ kontroli pojazdów organizowane są akcje, których głównym celem jest ujawnianie i eliminowanie z ruchu nietrzeźwych kierowców. Działania te polegają na tworzeniu posterunków kontrolnych i poddawaniu kontroli trzeźwości maksymalnej liczby kierujących pojazdami. Od stycznia do listopada 2005 roku policjanci ujawnili 181.022 kierujących pojazdami po użyciu alkoholu, z czego 76.774 kierujących w stanie nietrzeźwości (tj. stężenie alkoholu we krwi tych osób przekraczało 0,5 promila). W porównaniu z okresem styczeń-listopad 2004 roku w 2005 r. funkcjonariusze ujawnili o 20.815 więcej sprawców wykroczeń z art. 87 Kodeksu wykroczeń oraz przestępstw z art. 178a Kodeksu karnego (czyli kierujących w stanie po użyciu alkoholu oraz w stanie nietrzeźwości), co wskazywać może na coraz większą efektywność działań Policji.</p>
        <p xml:id="div-5">Ponadto planowane są działania polegające na wprowadzeniu losowej kontroli trzeźwości jako standardowej procedury w działaniach Policji. Jest to działanie prewencyjne, którego celem jest wytworzenie w kierowcach poczucia ryzyka kontroli, a tym samym ˝odstraszanie˝ od naruszania przepisów. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez masowe prowadzenie kontroli na terenie całego kraju połączone z nagłośnieniem tych działań w mediach. Kontrola ta prowadzona będzie równolegle z kampaniami społecznymi współorganizowanymi m.in. z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podczas akcji prezentowane będą m.in. skutki kierowania pojazdami po użyciu alkoholu.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do poruszonej w zapytaniu Pani Poseł kwestii ˝bezwzględnej konfiskaty pojazdów˝ należących do kierujących pojazdami po spożyciu alkoholu, uprzejmie informuję, że w 1999 roku zgłoszony został poselski projekt ustawy zmieniającej Kodeks karny w omawianym zakresie. Liczne zastrzeżenia i wątpliwości ostatecznie spowodowały rezygnację z wprowadzenia zapisów ustawowych w tej materii.</p>
        <p xml:id="div-7">Należy zauważyć, że z punktu widzenia zapobiegania zjawisku kierowania pojazdem po spożyciu alkoholu istotne jest, aby instytucje wymiaru sprawiedliwości w sposób efektywny wykorzystywały dostępne obecnie instrumenty prawne. Podjęto już na ten temat rozmowy z Ministerstwem Sprawiedliwości.</p>
        <p xml:id="div-8">Podstawą działań Policji związanych z kontrolą kierujących pojazdami, znajdujących się pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu, jest art. 127 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj.: Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 czerwca 2003 r. w sprawie wykazu środków działających podobnie do alkoholu oraz warunków i sposobu prowadzenia badań na ich obecność w organizmie (Dz.U. Nr 116, poz. 1104 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-9">Możliwość ujawniania kierowców będących pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu wiąże się z wykorzystywaniem urządzeń specjalistycznych, np. testów wielopanelowych. W przeciwieństwie do badań na zawartość alkoholu, gdzie mamy do czynienia z jedną substancją, w przypadku środków działających podobnie do alkoholu badanie obejmuje wykrycie kilku środków. Urządzenia takie muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu; dodatkowo muszą posiadać świadectwo dopuszczenia wydane przez Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dr Jana Sehna w Krakowie. Obecnie trwają prace nad pozyskaniem odpowiednich testów, co pozwoli na skuteczną realizację zadań nałożonych na Policję w omawianym obszarze. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w ramach unijnego Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (SPO-T) planowane są zakupy testów do badań kierowców pod kątem używania środków działających podobnie do alkoholu.</p>
        <p xml:id="div-10">Ponadto, w celu pogłębienia wiedzy z zakresu używania przez kierowców środków działających podobnie do alkoholu, Policja planuje w przyszłym roku wziąć udział (wspólnie z Instytutem Transportu Samochodowego oraz Instytutem Ekspertyz Sądowych z Krakowa) w europejskim programie badawczym DRUID (Driving under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicine). Na potrzeby badań Policja zostanie wyposażona w około cztery tysiące testów służących do badania zawartości środków działających podobnie do alkoholu w ślinie kierowców.</p>
        <p xml:id="div-11">Wyżej opisane działania powinny pozytywnie wpłynąć na zwiększenie skuteczności wykrywania przypadków kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu oraz środków działających podobnie do alkoholu.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Władysław Stasiak</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 29 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>