text_structure.xml 4.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 22 listopada 2005 r. Nr SPS-024-14/05 zapytanie Posła Zygmunta Wrzodaka w sprawie podejrzeń dotyczących nabycia przez NBP od BIG Banku Gdańskiego S.A. fikcyjnych praw wierzytelności w kwocie 44 mln zł, uprzejmie przedstawiam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Prokurator Okręgowy w Radomiu prowadził śledztwo o sygnaturze V Ds 33/03 dotyczące nadużycia uprawnień przez dyrekcją Pierwszego Komercyjnego Banku w Lublinie I Oddział w Warszawie przy zakupie w 1995 r. wierzytelności od firmy Atlantic Construction Group z siedzibą w Panamie i Biuro Obsługi Finansowej w Warszawie, powstałych w związku z rzekomymi darowiznami sprzętu medycznego na rzecz szpitali, w wyniku czego powstała znaczna szkoda majątkowa, to jest o czyn z art. 296 § 1 K.k.</p>
        <p xml:id="div-3">Śledztwo to wszczęte zostało w oparciu o publikacje zamieszczone w tygodniku ˝NIE˝ na temat procesu karnego byłego pracownika Ministerstwa Zdrowia Ryszarda Pokrowskiego oraz nieprawidłowości związanych z dostawami sprzętu medycznego do placówek służby zdrowia i następnie obrotem wierzytelnościami jednostek budżetowych przez firmy Biuro Obsługi Finansowej sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Atlantic Construction Group z siedzibą w Panamie i Pierwszy Komercyjny Bank w Lublinie I Oddział w Warszawie, wskutek czego Narodowy Bank Polski musiał dokapitalizować PKBL kwotą 2 mld zł.</p>
        <p xml:id="div-4">Postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2004 r. śledztwo w tej sprawie zostało umorzone na podstawie art. 17 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania karnego, to jest wobec braku znamion czynu zabronionego.</p>
        <p xml:id="div-5">Z materiałów tego postępowania wynika, że w jego toku procesowej ocenie poddane były także opisane przez Pana Posła działania Narodowego Banku Polskiego, w tym umowa z dnia 12 (a nie z 2) października 1998 r. dotycząca nabycia przez NBP od BIG Banku Gdańskiego za kwotę 44.471.769,65 zł wierzytelności tego Banku wobec jednostek Skarbu Państwa, nabytych wcześniej od Pierwszego Komercyjnego Banku w Lublinie - w zamian za zrzeczenie się przez BIG BG wszelkich roszczeń wobec PKBL z tytułu tychże wierzytelności (umowa ta miała charakter trójstronny).</p>
        <p xml:id="div-6">Transakcja ta miała na celu oddłużenie Pierwszego Komercyjnego Banku w Lublinie przez jego większościowego akcjonariusza, to jest Narodowy Bank Polski, albowiem w toku podjętych przez NBP działań zmierzających do zbycia akcji PKBL (w związku z wykonaniem ustawowego obowiązku zbycia akcji spółek) ujawniły się roszczenia nabywców wierzytelności w stosunku do PKBL o takiej skali, że przekreślało to możliwość zbycia przez NBP akcji PKBL jako transakcji obciążonej zbyt dużym ryzykiem.</p>
        <p xml:id="div-7">Roszczenia w stosunku do PKBL powstały w związku z faktem, iż Skarb Państwa odmówił uznania (w ramach potrąceń zobowiązań podatkowych) wierzytelności zbytych przez PKBL. Zawarcie wyżej wymienionej umowy z dnia 12 października 1998 r. umożliwiło sfinalizowanie umowy zbycia akcji PKBL, w efekcie czego zysk NBP zwiększony został o kwotę 179.090.889,20 zł, a za rok 1998 NBP wykazał zysk w kwocie 667.180.305,00 zł, z czego dokonał wpłaty do budżetu państwa w kwocie 602.413.385,00 zł i podejmował następnie działania w celu wyegzekwowania wierzytelności. Zbycie akcji umożliwiło też rozwiązanie rezerwy w kwocie 166.596.176 zł, jaką NBP musiał utworzyć w myśl obowiązujących przepisów ze względu na słabą ˝jakość˝ posiadanych akcji PKBL (NBP nabył akcje PKBL w związku z koniecznością przeprowadzenia jego sanacji wobec trudnej sytuacji Banku, która zagrażała bezpieczeństwu zgromadzonych w nim depozytów i stabilności systemu bankowego).</p>
        <p xml:id="div-8">Uwzględniając przytoczone okoliczności, prokurator nie dopatrzył się w działaniach NBP związanych z przedmiotową umową znamion przestępstwa.</p>
        <p xml:id="div-9">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Prokurator krajowy</p>
        <p xml:id="div-11">Janusz Kaczmarek</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>