text_structure.xml
4.77 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jana Łącznego z dnia 7 listopada br., znak: SPS-024-11/05 w sprawie zasadności zaliczania jednorazowych dodatków dla emerytów i rencistów do dochodów warunkujących nabycie prawa do dodatku mieszkaniowego, uprzejmie wyjaśniam co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Podstawowym celem ustawy z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych było przeprowadzenie reformy czynszów, polegającej na odejściu od ustalania stawek czynszu najmu na szczeblu centralnym i przekazaniu kompetencji w tej sprawie gminom. Otrzymały one prawo samodzielnego kształtowania stawek czynszu. Dla ochrony lokatorów, w tym zwłaszcza znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, wprowadzono obligatoryjny system dodatków mieszkaniowych.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.), obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2002 r., uprawnienia do dodatków mieszkaniowych przysługują osobom spełniającym równocześnie kilka kryteriów, w tym m.in. jeśli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy, poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% w gospodarstwie wieloosobowym, co wynosi odpowiednio 984,52 zł i 703,23 zł.</p>
<p xml:id="div-4">Zgodnie z definicją dochodu zawartą w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego.</p>
<p xml:id="div-5">Powyższe oznacza, iż do dochodu zalicza się dodatek, o którym mowa w ustawie z dnia 20 maja 2005 r. o dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny (Dz. U. Nr 102, poz. 852), bowiem nie został on wymieniony w wyjątkach niezaliczanych do dochodu przy ubieganiu się o dodatek mieszkaniowy.</p>
<p xml:id="div-6">Należy podkreślić, iż zaliczenie do dochodu tych dodatków ma miejsce jedynie w przypadku, gdy zostały wypłacone w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o dodatek mieszkaniowy.</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie wyjaśniam, że nawet w przypadku zaliczenia omawianych dodatków do dochodu nie musi to powodować wydania decyzji o nieprzyznaniu dodatku mieszkaniowego.</p>
<p xml:id="div-8">Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 8 ww. ustawy, jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego w ustawie, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości obliczonego dodatku mieszkaniowego, to należny dodatek obniża się o kwotę tej nadwyżki. Z uwagi na to, że kwoty dodatków nie są wielkie, to zaliczenie ich do dochodu nie wpływa znacząco na wysokość przyznanego dodatku mieszkaniowego. Zatem nie można podzielić opinii Pana Posła, iż zaliczenie ich do dochodu powoduje utratę prawa do dodatków mieszkaniowych, bowiem wówczas może być przyznany dodatek obniżony o kwotę przekroczenia.</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż system dodatków mieszkaniowych, w tym zasada ustalania dochodów, o której mowa wyżej funkcjonuje ponad 11 lat (od 1994 r.) i nie widzę potrzeby zmiany istniejących przepisów z powodów przedstawionych przez Pana Posła Łącznego.</p>
<p xml:id="div-10">Należy także dodać, że obecnie dodatki mieszkaniowe są w całości wypłacane z budżetów gmin, zatem jakiekolwiek zmiany przepisów, które powodowałyby wzrost tych dodatków, musiałyby mieć pokrycie w dodatkowych środkach w budżecie państwa, bowiem w innym przypadku byłyby one niezgodne z Konstytucją RP.</p>
<p xml:id="div-11">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 1 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>