text_structure.xml
4.07 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 8 listopada 2005 roku znak SPS-024-7/05 zapytaniem Pana Posła Bogdana Zdrojewskiego w sprawie możliwości wsparcia z budżetu państwa wrocławskiego lotniska uprzejmie informuję, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Minister Transportu i Budownictwa, zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. ustawą o ochronie granicy państwowej (Dz.U. z 1990 r. nr 78, poz. 461) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1991 r. w sprawie określenia zakresu obowiązków organów obowiązanych do utrzymywania przejść granicznych oraz źródeł finansowania tych przedsięwzięć, a także określenia organów zobowiązanych do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz.U. z 1991 r. nr 49, poz. 215), zobowiązany jest do planowania i realizacji inwestycji w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego, w szczególności obiektów kubaturowych, infrastruktury technicznej i stałych urządzeń technicznych. Planowanie i realizacja inwestycji przejścia granicznego oraz wyposażenie jego obiektów jest uzgadniane z właściwymi organami Straży Granicznej, organami celnymi oraz organami kontroli sanitarnej i fitosanitarnej.</p>
<p xml:id="div-3">W związku z powyższym Minister Transportu i Budownictwa zapewnia - w miarę możliwości - w swoim budżecie środki na inwestycje objęte ww. zakresem. Z uwagi na niewystarczające środki na pokrycie wszystkich zgłaszanych przez porty lotnicze potrzeb corocznie planowane jest sfinansowanie części wnioskowanych zakupów sprzętu i urządzeń dla przejść granicznych niezbędnych do przeprowadzania sprawnej kontroli granicznej, celnej, sanitarnej, weterynaryjnej, fitosanitarnej, chemicznej, pirotechnicznej i radiometrycznej. Środki budżetowe na zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych dla przejścia granicznego otrzymał także Port Lotniczy Wrocław (w 2004 r. - 150 tys. zł, w 2005 r. - 170 tys. zł) oraz Lotniczy Dworzec Towarowy Wrocław (w 2004 r. - 157 tys. zł, w 2005 r. - 60 tys. zł).</p>
<p xml:id="div-4">Ze środków uzyskanych z rezerwy celowej budżetu państwa realizowane są zadania polegające na modernizacji przejść granicznych w związku z koniecznością dostosowania Portów Lotniczych do wymogów Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen. W 2005 roku do finansowania ze środków Funduszu Schengen przewidziane są modernizacje przejść granicznych: w PL im. F. Chopina w Warszawie oraz w PL im. L. Wałęsy w Gdańsku. Ponadto decyzją Ministra Finansów przyznane zostały środki z rezerwy celowej na ˝Rozbudowę Terminala Pasażerskiego i dostosowanie MPL Katowice do wymogów porozumienia wykonawczego z Schengen˝.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie informuję, że resort nie finansował w ostatnich latach zadań inwestycyjnych polegających na rozbudowie i modernizacji lotnisk. Jedynym wyjątkiem była realizacja, wprowadzonej ustawą budżetową na 2001 rok, inwestycji wieloletniej pn. ˝Modernizacja i rozbudowa Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka˝. Decyzją o finansowaniu tego zadania ze środków budżetowych podjął Sejm.</p>
<p xml:id="div-6">Równocześnie pragnę nadmienić, że od dnia 1 stycznia 2006 roku, zgodnie z ustawą z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2005 r. nr 90, poz. 757), do stałego utrzymywania przejść granicznych, w tym lotniczych, zobowiązany jest Wojewoda, a zatem wydatki na takie cele od 2006 r. również nie będą planowane w budżecie Ministra Transportu i Budownictwa.</p>
<p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Minister</p>
<p xml:id="div-9">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 29 listopada 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>