text_structure.xml 3.99 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jana Burego w sprawie nieprawidłowości związanych z wpisaniem Społecznego Gimnazjum ˝Dolina Strugu˝ w Chmielniku do ewidencji szkół niepublicznych, przekazane pismem SPS-024-6/05 z 7 listopada 2005 r., uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:</p>
        <p xml:id="div-2">Wójt Gminy Chmielnik podjął decyzję o wykreśleniu Społecznego Gimnazjum ˝Dolina Strugu˝ w Chmielniku z ewidencji szkół niepublicznych, uzasadniając ją względami formalnymi (nieprawidłowości dotyczące adresu szkoły oraz naruszenie przepisów Prawa budowlanego).</p>
        <p xml:id="div-3">Uznając powyższe argumenty stwierdzam, że przy rejestrowaniu szkoły w 1999 r. nastąpiło również naruszenie prawa przez urzędników odpowiedzialnych za sprawdzenie kompletności i poprawności wymaganych dokumentów, w tym dotyczących zapewnienia warunków bezpieczeństwa w budynku szkolnym, określonych przepisami Prawa budowlanego i przepisami sanitarnymi. Uważam jednak, że karą za błędy urzędników nie można obciążać uczniów i ich rodziców, a tak by się stało w przypadku likwidacji szkoły w trakcie roku szkolnego.</p>
        <p xml:id="div-4">Najpoważniejszym argumentem, którym kierował się Wójt Gminy Chmielnik, podejmując decyzję o wykreśleniu Społecznego Gimnazjum w Chmielniku z ewidencji szkół i placówek niepublicznych, były względy bezpieczeństwa i higieny osób przebywających w budynku szkolnym. Ocena warunków bezpieczeństwa i higieny w budynku szkoły leży przede wszystkim w kompetencjach Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Państwowego Inspektora Sanitarnego. Skoro obydwa organy, odpowiedzialne za te kwestie, wydały decyzje pozwalające na usunięcie uchybień oraz podjęcie prac projektowych i wykonawczych służących przystosowaniu budynku do obowiązujących norm i wymagań wynikających z Prawa budowlanego i przepisów sanitarnych, Podkarpacki Kurator Oświaty miał podstawę do zmiany decyzji w sposób umożliwiający uczniom kontynuację nauki, bez konieczności zmiany przez nich szkoły w trakcie roku szkolnego.</p>
        <p xml:id="div-5">Uzasadnieniem zmiany decyzji Kuratora jest również przekazana przez niego dokumentacja, potwierdzająca podjęcie prac remontowo-budowlanych w budynku użytkowanym przez szkołę, prowadzonych w konsultacji z inspektorem Państwowej Inspekcji Pracy. Stan zaawansowania tych prac wskazuje, że jest prawdopodobne zakończenie ich przed upływem terminu wyznaczonego przez Państwowy Nadzór Budowlany w Rzeszowie, co daje - według Kuratora - możliwość odbywania zajęć szkolnych w budynku.</p>
        <p xml:id="div-6">Nie kwestionując naruszenia prawa, jakie miało miejsce przy wpisaniu szkoły w 1999 r. do wykazu szkół niepublicznych oraz w okresie jej funkcjonowania, do czasu podjęcia działań mających na celu usunięcie stwierdzonych uchybień i dostosowanie budynku do wymogów Prawa budowlanego, uważam, że w sytuacji, gdy organy uprawnione do oceny stanu bezpieczeństwa użytkowników budynku szkolnego wydają decyzje pozwalające na podjęcie takich działań, umożliwiając tym samym dalsze funkcjonowanie szkoły - a wolą środowiska lokalnego jest, aby ta szkoła przetrwała - zarówno osoby winne popełnionych zaniedbań i naruszenia prawa, jak i Kurator oraz władze samorządowe powinny dołożyć starań, aby uczniowie Niepublicznego Gimnazjum w Chmielniku mogli bezpiecznie i bez zakłóceń kontynuować naukę w swojej szkole.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 18 listopada 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>