text_structure.xml 9.23 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pana Posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego z dnia 5 listopada br., Nr SPS-024-4/05, w sprawie finansowania Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Suchaczu, woj. warmińsko-mazurskie, przedstawiam uprzejmie następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) szkół oraz placówek oświatowych finansowane są poprzez jednolity system części oświatowej subwencji ogólnej. Subwencja oświatowa przekazywana jest do jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa. Natomiast jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do finansowania (dotowania) szkół zgodnie z zasadami przyjętymi w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 - z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Art. 90 ust. 2a cytowanej ustawy określa wysokość dotacji i warunki przekazania środków finansowych danej szkole niepublicznej, w której realizuje się obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Dotacje dla podmiotów prowadzących niepubliczne szkoły podstawowe przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostki samorządu terytorialnego, pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.</p>
        <p xml:id="div-4">Dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca. Organ stanowiący jednostkę samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji. Należy zaznaczyć, że upoważnienie dla organu stanowiącego jednostkę samorządu terytorialnego, zawarte w art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, dotyczy jedynie określenia technicznych zasad przekazywania dotacji szkołom i placówkom oświatowym wskazanym w art. 90 ust. 2a-3b ww. ustawy. Upoważnienie organów samorządu terytorialnego do uregulowania sposobu przekazywania środków pieniężnych ma służyć dostosowaniu tej procedury do warunków lokalnych.</p>
        <p xml:id="div-5">Dotacje udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ww. ustawy o systemie oświaty mają charakter podmiotowy. Obowiązkiem bowiem jednostki samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji niepublicznym szkołom, pod warunkiem aktualności wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, oraz złożenia w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji wniosku o dotację zawierającego planowaną liczbę uczniów. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w uchwałach określających tryb udzielania i rozliczania dotacji powinny wskazać na konieczność przekazania w określonym terminie przez organ prowadzący niepubliczną szkołę comiesięcznej informacji odnośnie do faktycznej liczby uczniów. Rozliczenie dotacji może dotyczyć więc wyłącznie faktycznej liczby uczniów, a nie liczby planowanej.</p>
        <p xml:id="div-6">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w dniu 15 listopada br. została przeprowadzona rozmowa telefoniczna z Panem Mirosławem Rydzewskim Burmistrzem Miasta-Gminy Tolkmicko, który przekazał informacje dotyczące zarówno zlikwidowanej, jak i powołanej Szkoły Podstawowej w Suchaczu. Z uzyskanych informacji wynika, że uchwała podjęta w dniu 15 września 2005 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie z budżetu gminy dotacji dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej, sposobu jej rozliczania oraz kontroli była przedmiotem badania Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w dniu 28 października br. i nie stwierdzono w badanej uchwale naruszenia prawa.</p>
        <p xml:id="div-7">Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Suchaczu wystąpiła z wnioskiem do jednostki samorządu terytorialnego o udzielenie dotacji w dniu 16 września 2005 r. Zatem zgodnie z ustawą o systemie oświaty obowiązkiem gminy jest przyznanie dotacji z dniem 1 stycznia 2006 r. Udzielenie dotacji od września do końca grudnia 2005 r. jest uzależnione od decyzji gminy w tej sprawie. Uczniowie tej szkoły są bowiem uwzględnieni w części oświatowej subwencji ogólnej na cały 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-8">Jednocześnie uprzejmie informuję, że Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na posiedzeniu w dniu 29 września br. pozytywnie zaopiniował wniosek Burmistrza Miasta-Gminy Tolkmicko dotyczący zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005 z tytułu odpraw dla zwalnianych nauczycieli. Odprawy dotyczyły nauczycieli zlikwidowanej - uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 lutego br. nr XXVII/171/05 - Szkoły Podstawowej w Suchaczu. Ministerstwo Edukacji Narodowej pismem z dnia 7 października br. Nr DE-3-339-68/05 wystąpiło do Ministra Finansów o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta-Gminy Tolmicko z powyższego tytułu.</p>
        <p xml:id="div-9">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w świetle przepisów ustawy o systemie oświaty spełnianie obowiązku szkolnego jest możliwe zarówno w szkole publicznej, jak i niepublicznej. Prowadzenie szkół publicznych jest zadaniem jednostek samorządu terytorialnego. Nie prowadzą one jednak szkół niepublicznych. Szkoły takie, zakładane przez osoby prawne inne niż JST lub fizyczne, muszą jedynie uzyskać wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół publicznych.</p>
        <p xml:id="div-10">Sieć szkół publicznych powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem drogi dziecka z domu do szkoły, która nie powinna przekraczać 3 km w przypadku uczniów klas I-IV szkoły podstawowej oraz 4 km w przypadku uczniów klas V-VI szkoły podstawowej i gimnazjum. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w obwodzie której mieszka, przekracza te odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej. Kwestie te regulują przepisy art. 17 cytowanej ustawy o systemie oświaty.</p>
        <p xml:id="div-11">W omawianym przypadku Burmistrz Miasta i Gminy Tolkmicko, podejmując decyzję o likwidacji publicznej szkoły podstawowej w Suchaczu, powinien określić, w jaki sposób zapewni uczniom likwidowanej szkoły możliwość kontynuowania nauki w sąsiednich szkołach publicznych, zmieniając odpowiednio ich dotychczasowe obwody oraz ustalając zasady dowożenia uczniów do tych szkół. Burmistrz Miasta-Gminy Tolkmicko poinformował Ministerstwo Edukacji i Nauki, że uzasadnieniem do uchwały o likwidacji szkoły w Suchaczu były między innymi następujące fakty:</p>
        <p xml:id="div-12">- w odległości około 3 km od Suchacza w miejscowości Łęcze znajduje się wyremontowana i obszerna Szkoła Podstawowa z salą gimnastyczną,</p>
        <p xml:id="div-13">- przewidywana liczba dzieci z obwodów wskazywała na utworzenie jednego obwodu z pełną liczbą uczniów w poszczególnych klasach,</p>
        <p xml:id="div-14">- dowóz dzieci do Łęcza miał odbywać się autobusem szkolnym.</p>
        <p xml:id="div-15">Rodzice uczniów, podejmując decyzję o założeniu niepublicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez powołane przez nich stowarzyszenie i rezygnując z możliwości realizowania obowiązku szkolnego w szkołach publicznych prowadzonych przez gminę, tym samym przejmują część obowiązków - w tym obowiązek dowożenia uczniów - które w przypadku szkół publicznych są zadaniami jednostek samorządu terytorialnego.</p>
        <p xml:id="div-16">Zdaję sobie sprawę, jak ważne dla środowiska lokalnego jest utrzymanie szkoły, która pełni funkcję kulturotwórczą w małej miejscowości. Obawiam się jednak, że decyzja o utworzeniu szkoły niepublicznej mogła zapaść zbyt pochopnie, bez przeanalizowania - w świetle obowiązujących przepisów - wszystkich konsekwencji finansowych i organizacyjnych, które niesie podjęcie tak trudnego i odpowiedzialnego zadania.</p>
        <p xml:id="div-17">Jednocześnie informuję Pana Marszałka, że doceniając problemy edukacyjne dzieci z Suchacza, sprawę funkcjonowania Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Suchaczu przekażę Warmińsko-Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty z prośbą o zbadanie jej w trybie nadzoru pedagogicznego.</p>
        <p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-19">Zdzisław Hensel</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 17 listopada 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>