text_structure.xml
3.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Romana Czepe (Nr SPS-024-1/05 z dnia 5 listopada 2005r.) w sprawie kontaktów handlowych pomiędzy PKP CARGO S.A. i zakładami naprawczymi taboru kolejowego, w tym ZNTK Łapy S.A., uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">W 1991 roku w ramach I etapu reformy PKP ze struktury przedsiębiorstwa państwowego PKP zostały wydzielone zakłady naprawcze taboru kolejowego i utworzone przedsiębiorstwa państwowe. W latach 1993-1996 większość przedsiębiorstw zaplecza technicznego kolei zostało objętych programem powszechnej prywatyzacji, zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 1994 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacją, a nadzór właścicielski nad nimi przejął Minister Skarbu Państwa. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że ok. 10 ZNTK-ów będących w NFI zostało już sprywatyzowanych, w tym również ZNTK w Łapach. Natomiast w wyniku reformy administracji w 1996 roku część zakładów naprawczych pozostających w nadzorze Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej została przekazana w nadzór właścicielski właściwych wojewodów.</p>
<p xml:id="div-3">Odnośnie do umów handlowych zawieranych przez Spółkę PKP CARGO S.A. uprzejmie informuję, że ponieważ jest to spółka prawa handlowego, działająca jako samodzielny podmiot gospodarczy, sprawy będące w zakresie bieżącego nią zarządzania, w tym również prowadzenia właściwej polityki cenowej zlecanych robót, należą do kompetencji Zarządu Spółki.</p>
<p xml:id="div-4">Zwróciłem się do Spółki o przekazanie informacji dotyczących wielkości zakupów, modernizacji i napraw wagonów. Jak wynika z wyjaśnień Zarządu Spółki w ciągu ostatnich kilku lat w PKP CARGO S.A. nastąpił spadek ilości realizowanych modernizacji i napraw okresowych wagonów towarowych kosztem zwiększenia ilości środków finansowych przeznaczanych przez Spółkę na inwestycje w zakup nowych wagonów. I tak np. w roku 2002 Spółka wykonała 14.798 napraw o wartości 245.798 tys zł., podczas gdy w 2004 roku zaledwie 12.107 o wartości 181.740 tys zł. W opinii Zarządu Spółki takie wielkości są jednak odzwierciedleniem zapotrzebowania rynku przewozowego. Zawierane bowiem kontrakty handlowe wymuszają na przewoźniku wykonywanie pracy przewozowej nowoczesnym taborem, spełniającym wymogi techniczne określone w normach i specyfikacjach TSI obowiązujących w Unii Europejskiej oraz zachowanie efektywności handlowej wyrażającej się zwiększoną masą i objętością przewożonych towarów w stosunku do masy wagonu.</p>
<p xml:id="div-5">Dodatkowo kierując się efektywnością ekonomiczną, Spółka przeprowadza we własnych warsztatach naprawy rewizyjne wagonów towarowych systemem gospodarczym. W 2005 roku naprawiono tym sposobem 4.264 wagony. Tym samym Spółka uniknęła zwolnień pracowników, którzy utracili dotychczasowe stanowiska przy obsłudze przewozów towarowych i pasażerskich, oraz obniżyła koszty napraw wagonów systemem zleconym.</p>
<p xml:id="div-6">Przy tej okazji muszę nadmienić, iż jak wynika z danych przekazanych przez Spółkę CARGO S.A. w samym tylko 2005 roku spółka ZNTK Łapy S.A. była największym wykonawcą - w liczbie 319 modernizacji wagonów, tj. 40% wszystkich zleceń Spółki o wartości blisko 30 mln zł, oraz drugim co do wielkości zleceniobiorcą robót związanych z naprawami okresowymi wagonów.</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 6 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>