text_structure.xml 8.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzKurczuk">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Ustawodawczej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam przybyłych posłów oraz zaproszonych gości. Zgodnie z porządkiem dziennym, przewidujemy wstępne rozpatrzenie przedstawionych przez Prezydenta RP projektów ustaw dotyczących:- Prawa o ustroju sądów administracyjnych,- ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,- przepisów wprowadzających ustawę Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a także poselskich projektów ustaw dotyczących tych samych spraw, czyli ustroju sądów administracyjnych, postępowania przed tymi sądami i przepisów wprowadzających te ustawy. Przygotowaniem do pracy nad tymi projektami będzie powołanie, liczniejszej niż zwykle, podkomisji wyłonionej spośród członków naszych dwóch Komisji, czyli Ustawodawczej oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Podkomisja ta rozpatrzy zawartą w wymienionych projektach problematykę i przygotuje sprawozdanie na posiedzenie wspólne obydwu Komisji. Proszę, aby przewodniczący Komisji Ustawodawczej przedstawił nazwiska proponowanych do podkomisji posłów, które wspólnie zaproponowaliśmy. Nie jest to jeszcze pełny skład, ale liczymy, że państwo zgłosicie kandydatów z tych klubów, które nie są reprezentowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardKalisz">Proponujemy, aby podkomisja, która przygotuje sprawozdanie dotyczące pakietów ustaw związanych z sądownictwem administracyjnym przedstawionych zarówno przez Prezydenta RP jak i posłów, liczyła 10 osób. Chodzi nam o to, aby była to reprezentacja obydwu Komisji zachowująca parytet, a więc składająca się z przedstawicieli wszystkich klubów poselskich. Będzie to podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia prezydenckich i poselskich ustaw dotyczących sądownictwa administracyjnego. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że propozycja ta została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję. Spośród członków Komisji Ustawodawczej chciałbym zaproponować kandydatury następujących posłanek i posłów: Ewa Janik (SLD), Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska (SLD), Robert Strąk (LPR), Zbigniew Ziobro (PiS) oraz Marian Kwiatkowski (Samoobrona). Z Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka proponujemy posła Grzegorza Kurczuka (SLD) i posłankę Stanisławę Prządkę (SLD). Czy z Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Klubu Platformy Obywatelskiej są jakieś kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełGraś">Proponuję, aby Klub Platformy Obywatelskiej reprezentował w tej podkomisji poseł Tadeusz Maćkała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardKalisz">Dopisujemy zatem tę kandydaturę i oczekujemy propozycji Klubu PSL.Skoro nie ma zgłoszeń, a na liście mamy 8 nazwisk, proponuję pozostawić wakat, który uzupełnimy w momencie, gdy PSL zdecyduje o wprowadzeniu swojego kandydata. Jeszcze raz odczytam państwu nazwiska kandydatów do podkomisji nadzwyczajnej, z podziałem na kluby.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardKalisz">- Z Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej są to: posłanki: Ewa Janik, Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska i Stanisława Prządka oraz poseł Grzegorz Kurczuk,</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RyszardKalisz">- z Klubu Platformy Obywatelskiej - poseł Tadeusz Maćkała,</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RyszardKalisz">- z Klubu Samoobrony - poseł Marian Kwiatkowski,</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RyszardKalisz">- z Klubu Prawa i Sprawiedliwości - poseł Zbigniew Ziobro,</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RyszardKalisz">- z Klubu Ligi Polskich Rodzin - poseł Robert Strąk.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#RyszardKalisz">Czy są zastrzeżenia do tych kandydatur lub inne jeszcze zgłoszenia? Nie słyszę. Dziękuję. Czy osoby wymienione przeze mnie wyrażają zgodę na udział w pracach podkomisji nadzwyczajnej? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że wszystkie osoby wyraziły zgodę. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzKurczuk">Zwracam się teraz do wszystkich posłów, bo to od nas zależy jaki będzie skład powoływanej podkomisji. Zgłoszone jest 8 osób, a ich przynależność klubowa odzwierciedla mniej więcej wielkość poszczególnych klubów, bo posłów z SLD jest 4, a w Sejmie, jak również w Komisji, jest nas 43 proc. Choć, co do zasady, podkomisja miała liczyć 10 osób, ale rozumiem, że utrzymujemy skład 9-osobowy. 8 osób już mamy i jest zgoda członków obydwu Komisji, aby dziewiąty poseł, z Klubu PSL, jeśli zostanie wskazany, również uczestniczył w pracach tego zespołu. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie słyszę, a zatem wyczerpaliśmy zakreślony na dziś porządek dzienny naszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardKalisz">Chciałbym, abyśmy, jeszcze przed ukonstytuowaniem się podkomisji, wyznaczyli termin, który nazwiemy tu „instrukcyjnym”, a który będzie oznaczał kiedy podkomisja ma przedstawić naszym komisjom wstępne sprawozdanie. Chciałbym zwrócić w tym miejscu uwagę, że ostatecznym terminem, kiedy te regulacje muszą wejść w życie, jest 17 października 2002 r. Musimy zatem pamiętać o koniecznym vacatio legis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzKurczuk">To pytanie trzeba byłoby zadać wszystkim członkom powołanej podkomisji. Mam nadzieję, że będą oni na tyle zdyscyplinowani, aby uczciwie uczestniczyć w posiedzeniach, choć praktyka sejmowa nie jest w tej materii zbyt zachęcająca. Bywało, że posłowie, mając inne zdanie, lub nie chcąc podejmować decyzji, „pracowali nogami” to znaczy uciekali z posiedzeń lub nie przychodzili na nie. Sądzę jednak, że w przypadku, gdy zajdzie taka potrzeba, będziemy korzystać z rozwiązań regulaminowych, bo innych sposobów dyscyplinowanie nie ma. Zdaję sobie sprawę, że nasza praca musi być szybka, choć nie unikniemy sporów, zwłaszcza na początku, przy wyborze kierunków całej pracy, mamy bowiem do czynienia z dwoma odrębnymi pakietami projektów. Po rozstrzygnięciu tego problemu, praca powinna już pójść w miarę szybko. W moim przekonaniu zgłoszone projekty są naprawdę dopracowane, co nie oznacza, że nie będzie uwag, propozycji i poprawek. Nie wiem zatem, czy już teraz jest możliwe zakreślenie jakiegoś terminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RyszardKalisz">Ja myślę jednak, że jest to możliwe. Zważywszy, że ustawa powinna być uchwalona najpóźniej na początku września, a w sierpniu są wakacje, Komisje powinny otrzymać sprawozdanie podkomisji już w maju, aby móc nad nim popracować. Dla podkomisji pozostaje zatem marzec i kwiecień i dlatego uważam, że do końca kwietnia powinna ona zakończyć swoje prace. To jest termin najpóźniejszy, a im szybciej dostaniemy sprawozdanie, tym lepiej. Rozumiem, że poseł Grzegorz Kurczuk uważa, że powinien to być koniec marca, wobec czego proponuję przyjęcie takiej właśnie daty. Nie będziemy tego głosować, ale jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje: Ustawodawcza oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka, ustaliły, iż podkomisja nadzwyczajna zakończy prace nad wstępnym sprawozdaniem do końca marca. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrzegorzKurczuk">Czy są jeszcze jakieś inne sprawy, które chcielibyście państwo dziś poruszyć? Nie słyszę. Proszę zatem członków podkomisji, aby zechcieli zebrać się w celu ukonstytuowania, a ponieważ porządek dzienny został wyczerpany, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>