text_structure.xml
10.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławWalendziak">Otwierając wspólne posiedzenie Komisji: Skarbu Państwa oraz Finansów Publicznych, informuję, iż nie rozpatrzymy poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o funduszach inwestycyjnych, ponieważ zgodnie z zapowiedzią marszałka Sejmu zgłoszenie poprawek na posiedzeniu plenarnym Sejmu zostało przełożone na jutro. W dniu dzisiejszym, zgodnie z punktem II porządku dnia, przeprowadzimy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o sekurytyzacji. Pragnę również poinformować, że na ręce prezydium Komisji: Skarbu Państwa i Finansów Publicznych zostało złożone pismo ministra finansów, w którym powiadamia on o przygotowywanym przez rząd stanowisku wobec projektu ustawy o sekurytyzacji. Aktualnie swoje opinie w kwestii projektu przygotowują Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski oraz Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, po to, aby w toku legislacyjnych prac sejmowych nad tym projektem móc zaprezentować swoje opinie wraz z ze stanowiskiem rządowym. Próby wprowadzania instrumentów zapisów sekurytyzacyjnych są czynione przy okazji różnych projektów legislacyjnych. Wystarczy przypomnieć naszą polemikę przy okazji rozpatrywania rządowego projektu ustawy o funduszach inwestycyjnych. W trakcie rozpatrywania tego projektu padł nawet wniosek o wstrzymanie prac legislacyjnych do momentu przyjęcia całościowych rozwiązań sekurytyzacyjnych. W ostatnich dniach pojawiła się w sejmowych pracach legislacyjnych nowelizacja ustawy o prawie bankowym, wobec której również odnoszone są instrumenty sekurytyzacyjne. Kluczowym momentem tego zagadnienia staje się usytuowanie niejako osnowy ustawodawczej, tworzącej fundament dla następnych projektów legislacyjnych, zwierających elementy procesów sekurytyzacyjnych, a więc coś na kształt ustawy matki tworzącej pewien standard zapisów prawnych, do których dostosować się będą musiały zapisy szczegółowe w innych ustawach. Wyrażam niniejszym przekonanie, że rozpoczęte w dniu dzisiejszym prace pozwolą nam to zagadnienie rozwiązać. Wydaje się, że przy okazji rozpatrywania poprawek do ustawy o funduszach inwestycyjnych przez komisje sejmowe będzie można poprosić podkomisję o wstępne refleksje na temat omawianej problematyki, co pozwoli na wypracowanie pewnego poglądu merytorycznego na zagadnienia sekurytyzacyjne. Proszę zatem posła wnioskodawcę o przedstawienie poselskiego projektu ustawy o sekurytyzacji. I jeszcze uwaga: dzisiejsze zebranie powinno zakończyć się powołaniem stosownej podkomisji, chyba że padnie wniosek o odrzucenie projektu ustawy o sekurytyzacji już w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Sekurytyzacja odnosi ciekawe sukcesy na rynkach kapitałowych Europy, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Może warto więc, aby w sposób kontrolowany ten instrument pozyskiwania kapitału został wprowadzony także w Polsce. Ustawa jest bardzo krótka, zawiera jedynie 14 artykułów, z czego jeden omawia zmiany w kilkunastu innych ustawach, po to, aby sekurytyzacja mogła przebiegać w sposób sprawny. Projekt ustawy zawiera opis tego, czym jest sekurytyzacja i kto może być uczestnikiem działań sekurytyzacyjnych. Może być nim każdy podmiot gospodarczy, w tym również Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Podmioty gospodarcze inicjując działanie sekurytyzacyjne, będą się nazywały inicjatorami, a do transakcji będą pozyskiwać emitenta. Emitentem może być jedynie osoba prawna lub specjalnie do tego celu powołana spółka komandytowo-akcyjna. Emitent rozpoczyna działanie sekurytyzacyjne, emitując papiery wartościowe, a do tego może zatrudnić Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, spółkę akcyjną, bank lub dom maklerski. Dla pewnego zabezpieczenia transakcji ustawa przewiduje ustanowienie instytucji administratora zabezpieczeń, po to, aby wszystkie procesy sekurytyzacyjne przebiegały w sposób bezpieczny. Może warto dodać, iż Urząd Komitetu Integracji Europejskiej wskazał początkowo na popełniony błąd w pracach nad projektem w odniesieniu do ustawy o ochronie danych osobowych, który to błąd został niezwłocznie usunięty autopoprawką. W tej chwili projekt ustawy jest już zgodny z prawodawstwem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałZagórny">Chciałbym złożyć wniosek o powołanie podkomisji, do której z ramienia Klubu Poselskiego Platformy Obywatelskiej zgłaszam kandydaturę pani poseł Krystyny Skowrońskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekOlewiński">Moje pytanie kieruję do pana posła Kazimierza Marcinkiewicza i Biura Legislacyjnego KS. Czy nie można by słowa „sekurytyzacja” zamienić innym, łatwiejszym do wymówienia słowem, a najlepiej słowem polskim? Jak się ma słowo „sekurytyzacja” do ustawy o języku polskim? Komisje powinny jeszcze nad tym określeniem popracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławWalendziak">Prosiłbym tylko o niedokonywanie słowotwórstwa na potrzeby chwili, ponieważ posługujemy się terminem powszechnie stosowanym w świecie krajowych i międzynarodowych finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławaPrządka">Należałoby zastanowić się głęboko, w jakim kierunku powinny iść prace naszych Komisji odnośnie do rozpatrywanego projektu ustawy. Dzisiaj na posiedzeniu Komisji Europejskiej przedmiotem debaty był projekt zmiany ustawy o prawie bankowym. Myślę, że nowelizacja ustawy Prawo bankowe stanowić będzie podstawę do określenia zasad sekurytyzacji. Mając już pakiet ustalonych norm w odniesieniu do problematyki sekurytyzacji, można będzie przystąpić do omawiania dwóch kolejnych ważnych ustaw: ustawy o funduszach inwestycyjnych i ustawy o sekurytyzacji. Przystępowanie do rozpatrywania projektu ustawy o sekurytyzacji już teraz, bez stworzenia pewnego fundamentu ustawodawczego na niewiele się chyba zda. Wydaje się, że należy w pierwszej kolejności zebrać wszelkie ustawodawcze inicjatywy, stworzyć pewien standardowy zbiór zapisów prawnych i określić wszystkie uwarunkowania oraz zasady działania tej instytucji finansowej, jaką jest sekurytyzacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiesławWalendziak">Wydaje się, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby obie połączone Komisje podjęły wiążącą decyzję przy rozpatrywaniu poprawek do ustawy o funduszach inwestycyjnych i do ustawy o prawie bankowym. Idąc tym tokiem myślenia dalej, warto chyba powołać podkomisję, która w sposób zorganizowany popracuje przez dwa tygodnie, po czym sporządzi pewną ocenę stanu prawnego, która to ocena będzie ważna i pomocna przy rozpatrywaniu poprawek do wcześniej wymienionych ustaw. Nie ma więc powodu, aby wstrzymywać prace, które i tak trzeba wykonać. Proszę przypomnieć sobie bardzo trudną dyskusję przy okazji rozpatrywania ustawy o funduszach inwestycyjnych. Prace nad tą ustawą udało się jednak posunąć do przodu, mimo remisowego rozstrzygnięcia w kwestii wstrzymania dalszych prac nad wspomnianą ustawą. Namawiam więc do powołania podkomisji na dzisiejszym posiedzeniu, po to, aby mogła ona działać, a posłowie mogli oczekiwać na rychłe merytoryczne sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławCzerniawski">Jak wszyscy pamiętają, temat poruszony przez panią poseł Stanisławę Prządkę był już dyskutowany na wspólnym posiedzeniu obu Komisji w momencie podejmowania decyzji o terminie rozpatrywania sprawozdania podkomisji o projekcie ustawy o funduszach inwestycyjnych. Akurat w dniu dzisiejszym mamy do czynienia z realną sytuacją przełożenia przez pana marszałka terminu rozpatrywania poprawek na dzień jutrzejszy. Chciałbym wszakże pana przewodniczącego i członków Komisji Skarbu Państwa uprzedzić, że dla Komisji Finansów Publicznych są trzy priorytetowe kierunki prac i dlatego nie możemy żadnych innych projektów przyspieszać. Te trzy priorytetowe kierunki działania to: nowelizacja ustawy o akcyzie, ustawa o podatku od towarów i usług, a przede wszystkim przygotowanie sprawozdania do drugiego czytania ustawy budżetowej. Naciski na Komisję Finansów Publicznych na niewiele się zdadzą, bo deficyt potrzebnego do pracy czasu mamy ogromny. Po raz pierwszy w mojej poselskiej działalności, a trwa ona już czwartą kadencję sejmu, nie zdarzyła się sytuacja rozpatrywania tak ważnych ustaw podatkowych równolegle z projektem ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławWalendziak">Przypominam, iż padł wniosek o powołanie podkomisji, do której zgłoszono kandydaturę pani poseł Krystyny Skowrońskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławCzerniawski">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Małgorzaty Ostrowskiej. Zgłoszona jest również kandydatura pani poseł Elżbiety Romero.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławWalendziak">Zgłaszam kandydaturę pana posła Kazimierza Marcinkiewicza. Mamy już czteroosobową podkomisję. Nie musi być liczniejsza, ważne aby wydajnie pracowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardMaraszek">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Anny Górnej-Kubackiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławWalendziak">Proponuję jeszcze pana posła Wojciecha Jasińskiego, który pracował nad poprzednią ustawą o funduszach inwestycyjnych i będzie - jak sądzę - zajmował się nowelizacją ustawy - Prawo bankowe. Przypomnę raz jeszcze nazwiska kandydatów do podkomisji: pani poseł Krystyna Skowrońska, pani poseł Małgorzata Ostrowska, pani poseł Elżbieta Romero, pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz, pani poseł Anna Górna-Kubacka oraz pan poseł Wojciech Jasiński. Kto jest za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie? Stwierdzam, iż połączone Komisje: Skarbu Państwa i Finansów Publicznych, jednomyślnie powołały podkomisje w zaproponowanym składzie. Proszę wybrane osoby o zebranie się przy stole prezydialnym w celu wybrania przewodniczącego. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam obrady połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>