text_structure.xml 7.69 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RafałZagórny">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Skarbu Państwa oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce komunalnej (druki nr 1776, 1838). Poprawki te zgłosiła pani posłanka Gabriela Masłowska. Informuję, że pani posłanka Gabriela Masłowska upoważniła panią posłankę Halinę Szustak do występowania na dzisiejszym posiedzeniu w imieniu wnioskodawczyni. Czy państwo posłowie życzą sobie omówienia tych poprawek? Nie. Przechodzimy zatem do rozpatrywania poprawek. Proszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W przypadku poprawki nr 1 rozumiem, że wnioskodawczyni chodziło o dodanie dodatkowego ust. 1a) w art. 10a). Zastrzeżenia Biura Legislacyjnego dotyczą pojęcia „społeczna rada nadzorcza”. W Kodeksie spółek handlowych nie występuje tego rodzaju instytucja. I uwaga o charakterze legislacyjnym - nie używa się takich określeń jak „na użytek niniejszej ustawy” lecz „w rozumieniu niniejszej ustawy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MałgorzataOstrowska">W związku z zastrzeżeniami zgłoszonymi przez Biuro Legislacyjne wnoszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RafałZagórny">Pani posłanka Małgorzata Ostrowska zgłosiła wniosek formalny. Przed przystąpieniem do głosowania proszę panią posłankę Halinę Szustak o przedstawienie uzasadnienia poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HalinaSzustak">Wprowadzenie rad nadzorczych do spółek komunalnych, w których osoby kompetentne pełniłyby funkcje nieodpłatnie zmniejszy obciążenie finansowe spółek komunalnych oraz będzie kryterium weryfikacji uczciwości i bezinteresowności w służbie publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataOstrowska">Odrzucenie tej poprawki absolutnie nie kwestionuje naszej wspólnej intencji, aby w radach nadzorczych zasiadały osoby uczciwe i kompetentne. Chciałabym też zwrócić uwagę, że wynagrodzenie z tego tytułu mogą przeznaczyć na jakiś pożyteczny cel. Podtrzymuję swój wniosek z racji tylko i wyłącznie legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałZagórny">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pani posłanki Małgorzaty Ostrowskiej o odrzucenie poprawki nr 1? Stwierdzam, że połączone Komisje 18 głosami, przy 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęły wniosek. Tym samym postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1. Przechodzimy do poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W przypadku poprawki nr 2 Biuro Legislacyjne również zgłasza zastrzeżenia. Poprawka została tak sformułowana, iż nie wiadomo czy w art. 12 ma być nowy ustęp 2 oprócz tego, który już jest, czy zamiast dotychczasowego ust. 2. Ponadto propozycje przedstawione przez panią posłankę Gabrielę Masłowską nie są spójne z pozostałymi przepisami zawartymi w art. 12. Jeśli chodzi o referendum w sprawie zbycia udziałów i akcji w spółce, to z tego, co wiem referendum przeprowadza się w innych sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki. Organy spółki nie są organami jednostki samorządowej. Dlatego propozycja przeprowadzenia referendum lokalnego w sprawie zbycia akcji lub udziałów w spółce wydaje się wątpliwa. I uwaga o charakterze legislacyjnym - zastrzeżenia Biura Legislacyjnego budzą sformułowania: „ważna zgoda”, „sprzedaż spółki”, wyraz „gmina” należałoby zastąpić wyrazami: „jednostka samorządu terytorialnego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MałgorzataOstrowska">W związku z zastrzeżeniami zgłoszonymi przez Biuro Legislacyjne wnoszę o odrzucenie tej poprawki. Oburza mnie fakt takiej ingerencji w prawa organów, które są upoważnione do dysponowania i gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa również w celu realizacji zadań związanych z zadaniami nałożonymi na jednostki samorządu terytorialnego i inne. To ograniczenie wydaje się zupełnie niezasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HalinaSzustak">Przekazanie nieodpłatne udziałów Skarbu Państwa w spółkach komunalnych jednostkom samorządu terytorialnego na terenie których mieszczą się te spółki, zwiększy szanse na podniesienie efektywności gospodarowania majątkiem publicznym, ułatwi nadzór i pobudzi lokalne inicjatywy gospodarcze. A wprowadzenie instytucji referendum przy zbyciu majątku komunalnego ma na celu zwiększenie kontroli ze strony społeczności lokalnych - które często pozbawione są wpływu na decyzje zarządów - zbywania nieruchomości gruntowych, budynkowych i innych składników mienia komunalnego. Zwiększy to także poczucie realnego współdecydowania i dysponowania majątkiem społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MałgorzataOstrowska">Przypominam, że ustawa umożliwia przekazywanie części mienia, które wzbogaci jednostki samorządu terytorialnego i przy dobrym gospodarskim podejściu, pozwoli na dokonanie szeregu przedsięwzięć, do których jednostki samorządu terytorialnego są uprawnione na mocy ustawy. Natomiast nie można argumentować, że przekazuje się nieodpłatnie jakiejś jednostce samorządu terytorialnego akcje lub udziały Skarbu Państwa w spółce, która tam działa, po to aby wzmocnić tę jednostkę. Może się bowiem okazać, że rada gminy czy rada powiatu podejmie uchwałę o zbyciu danego podmiotu. Wówczas te pożytki będą inaczej konsumowane, na pewno niezgodnie z intencją wnioskodawczyni. Po drugie - zwracam uwagę, że zarządy są wybrane w wyniku demokratycznych procedur. Jeżeli pani posłanka Halina Szustak ma zarzuty do działalności poszczególnych zarządów, to istnieje droga prawna, która w uzasadnionych przypadkach pozwala na dokonanie zmian w zarządach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RafałZagórny">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku pani posłanki Małgorzaty Ostrowskiej o odrzucenie poprawki nr 2. Stwierdzam, że połączone Komisje 20 głosami, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymujących się przyjęły wniosek. Tym samym postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2. Nie ma opinii UKIE do tych poprawek. Prosiłbym, aby ta opinia została dostarczona do jutra. Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Przypominam, że sprawozdawcą połączonych Komisji w sprawie tej ustawy był pan poseł Kazimierz Sas. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że połączone Komisje ponownie wybrały pana posła Kazimierza Sasa na sprawozdawcę. Sprzeciwu nie słyszę. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Skarbu Państwa oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>