text_structure.xml 7.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich posłów. Dzisiaj zajmiemy się ustaleniem planu pracy Komisji na I półrocze 2004 r. Stosowne propozycje członkowie Komisji otrzymali wcześniej. Dzisiaj prezydium przedstawia jeszcze dodatkowe trzy propozycje do planu pracy, dlatego pozwolę sobie powiedzieć o nich kilka słów. Pierwszy punkt to - zaopiniowanie rządowego projektu ustawy o finansach publicznych (druk nr 1844). Jak państwo wiedzą, są dwa projekty ustawy o finansach publicznych - rządowy i Platformy Obywatelskiej. Obydwa zostały skierowane do Komisji Finansów Publicznych. Będziemy się starali, wystosowałem już pismo w tej sprawie do marszałka Sejmu, aby nasza Komisja również wzięła udział w procesie legislacyjnym. Na marzec proponujemy zapoznanie się ze wstępną informacją ministra finansów o realizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Wprawdzie ta ustawa przewiduje, że w czerwcu Rada Ministrów ma przedstawić taką informację, ale sądzę, że jeżeli spotkamy się i porozmawiamy o tej sprawie już w marcu z ministrem finansów, to nic złego się nie stanie. Tym bardziej, że już napływają sygnały od samorządów, które po podstawieniu stosownych danych uzyskują efekty dalekie od oczekiwanych. Więc sądzę, że termin marcowy będzie jak najbardziej właściwy. I wreszcie propozycja spotkania w maju na kolejnym wyjazdowym posiedzeniu. Tym razem zajęlibyśmy się rozwojem infrastruktury regionalnej na przykładzie Żuław. To są propozycje uzupełniające dokument, który państwo otrzymali wcześniej. Otwieram dyskusję. Czy są pytania, uwagi lub sugestie do zaproponowanego planu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekKuchciński">Potwierdzam, do mnie również spływają liczne uwagi z różnych segmentów samorządu - od gmin po województwa - że wyliczenia w ustawie nie były najwłaściwsze. Proponuję, żeby zwrócić się do ministra finansów o co miesięczne informacje o realizacji ustawy, o ile to jest możliwe. Moim zdaniem, ustawa nadaje się do natychmiastowej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarianKawa">Sądzę, że jest za wcześnie na wygłaszanie takich politycznych duserów, panie pośle, bez względu na to, jaki jest nasz osobisty stosunek lub reprezentowanego klubu do tej ustawy, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2004 r. Wczoraj rozmawialiśmy na podkomisji o tych sprawach i uznaliśmy, że mimo wszystko najwcześniej możemy uzyskać informacje po I kwartale przyszłego roku, czyli po trzech miesiącach obowiązywania ustawy. Nie wcześniej. Wcześniej będą to dane cząstkowe, zupełnie nie oddające sensu sprawy. Dlatego wydaje się, że znacznie lepiej będzie, jeżeli uzyskamy pełny obraz rachunkowy. Natomiast wygłaszanie opinii, że comiesięczne informacje byłyby potrzebne jest nie na miejscu i odbiera powagę Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanZdrojewski">Nie ulega wątpliwości, że już w chwili obecnej, czyli zanim ustawa weszła w życie, budzi ona określone emocje. Do samorządu docierają informacje, które dotyczą projektowanych budżetów. Podkomisja będzie odbierać sygnały, które spływają z samorządów z różnych stron kraju. Już obecnie wiemy, że ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera pewne wady, które są przeoczeniami. Na przykład nie ma możliwości finansowania instytucji artystycznych z rezerwy Ministerstwa Finansów. Jest tych instytucji niewiele, ale rzecz polega na tym, że są finansowane przede wszystkim przez Ministerstwo Kultury i trzeba będzie bardzo szybko zareagować w tej sytuacji. Niezależnie od tego potwierdzam to, co powiedział poseł Marian Kawa, że pierwsze pełne informacje, które pozwolą całościowo ocenić obraz, spłyną najwcześniej w kwietniu, a całościową ocenę funkcjonowania ustawy będzie można przeprowadzić dopiero we wrześniu. Kiedy sprawozdania za I półrocze będą już składane zgodnie z formularzami i procedurami. Jeżeli będzie taka potrzeba, to w każdej chwili będę gotowy do przekazania informacji na podstawie monitoringu, który na bieżąco będzie prowadzić Stała Podkomisja do Spraw Finansów Samorządowych, do czego zobowiązuję się jako jej przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanKochanowski">Chcę zaapelować, abyśmy realnie podeszli do sprawy. Z konsultacji, które sam odbyłem wynika, że największą część budżetów stanowią subwencje oświatowe i one w samorządach nie budzą kontrowersji. Nie są na tyle duże, aby zadawalały wszystkich, ale w porównaniu z rokiem ubiegłym generalnie wszędzie wzrosły. Dzisiaj, kiedy ustawa jeszcze nie weszła w życie, trzeba powiedzieć, że jedne samorządy zyskają, inne mniej, a wiedza o samej ustawie jest niewielka. Niektóre samorządy nie zapoznały się jeszcze z systemem wyrównawczym. W związku z powyższym trzeba im dać trochę czasu i monitorować sprawę, kiedy będą już sprawozdania. Nie chodzi bowiem o to, aby z powodu kilku telefonów z gmin zbierać Komisję i przeprowadzać analizy. Wyniki muszą być kompletne i dawać pełny obraz, a nam powinno zależeć na tym, aby samorządy otrzymywały tyle pieniędzy, ile potrzebują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekKuchciński">Ad vocem. Nie jest to żadne polityczne oświadczenie, tylko realne spostrzeżenia, które płyną od realnej władzy publicznej na poziomie lokalnym i regionalnym. Przewozy regionalne kolejowe są tego przykładem. Sto kilkudziesięciu ludzi strajkujących, głodujących to nie są przelewki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Aby nie przedłużać dyskusji, proponuję, żeby nasza stała podkomisja zbierała wszystkie informacje spływające od samorządów w sprawie realizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jeżeli spływające informacje przekroczą punkt krytyczny, to, rozumiem, że poseł Bogdan Zdrojewski wniesie tę sprawę na posiedzenie plenarne Komisji. I tak podsumujmy ten punkt. Natomiast sugestia, abyśmy zajęli się informacją nie w marcu a w kwietniu jest jak najbardziej właściwa. Wtedy będą informacje z I kwartału i z całego kraju, a więc miarodajne. Czy są jeszcze jakieś uwagi lub sugestie? Nie słyszę. Rozumiem, że w takim razie jest zgoda na to, abyśmy zaproponowany plan pracy uzupełnili o trzy dodatkowe sprawy, z tym, że informację ministra finansów o realizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przenosimy z marca na kwiecień. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała zaproponowany rozszerzony plan pracy Komisji na I półrocze 2004 r. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała zaproponowany plan pracy na I półrocze 2004 r. Przechodzimy w takim razie do drugiej części naszego spotkania, czyli do złożenia sobie życzeń i podzielenia się opłatkiem. W imieniu prezydium Komisji chcę złożyć wszystkim najlepsze życzenia świąteczne i noworoczne. Spokojnych, zdrowych, dostatnich, rodzinnych świąt i wszystkiego najlepszego w nadchodzącym 2004 roku. Mam nadzieję, że będzie choć troszeczkę lepszy od tego, który właśnie się kończy. Wszystkiego dobrego. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>