text_structure.xml
7.07 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#FranciszekPotulski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2002 (druk nr 87) w zakresie:1. Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (część 82) w zakresie części oświatowej.2. Budżet wojewodów ogółem (część 85) w zakresie działów: 801 - Oświata i wychowanie, 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza.3. Rezerwy celowe (część 83) - poz. 16, 17, 20, 36. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Przypomnę, że w 2001 r. subwencja oświatowa wynosiła 21.383 mln zł plus 734 mln zł z tytułu długu, jaki miał rząd względem samorządów. Na wcześniejszym posiedzeniu Komisji nie udało się nam ustalić, jaka część kwoty 734 mln zł została przeznaczona przez samorządy na bieżące wydatki, a jaka część stanowiła spłatę długu za 2000 r. W 2002 r. subwencja oświatowa wynosi 22.318 mln zł. Można więc mówić o pewnej nadwyżce, która jednak nie wystarczy na to, aby od 1 września 2002 r. wdrożyć trzeci etap reformy systemu płac nauczycieli. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów o zabranie głosu w sprawie tej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekUczkiewicz">Chciałbym zapytać o korelację treści akapitu drugiego pkt 1 opinii z zapisem nowelizacji ustawy - Karta nauczyciela, przyjętej przez Sejm 17 grudnia, mówiącym, iż ta nowelizacja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#FranciszekPotulski">Trzeci etap podwyżek płac nauczycieli, zgodnie z przyjętymi tzw. ustawami około budżetowymi, ma być realizowany od dnia 1 stycznia 2003 r., co nie wyklucza możliwości wcześniejszego podniesienia płac, jeśli zostaną zgromadzone środki na ten cel. W trakcie debaty nad wspomnianymi ustawami wicepremier Marek Belka powiedział, że wszystkie oszczędności, jakie w trakcie prac nad budżetem uda się uzyskać Komisji Finansów Publicznych, zostaną przeznaczone w zasadzie na edukację.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jestem gorącą zwolenniczką wcześniejszej realizacji trzeciego etapu podwyżek płac nauczycieli. Niemniej mamy określony stan prawny i nie wiem, na jakiej zasadzie te podwyżki miałyby być wypłacane. Wydaje mi się, że, zanim podwyższymy pensje nauczycielom, powinniśmy znowelizować ustawę - Karta nauczyciela. Prosiłabym więc przedstawiciela Ministerstwa Finansów o odpowiedź na pytanie, czy zapowiedź pana wicepremiera nie była tylko pięknym słowem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekUczkiewicz">Przeznaczenie ewentualnie zagospodarowanych środków finansowych w jakiejś części na potrzeby oświaty wcale nie jest równoznaczne z przedterminową, w świetle przyjętej ustawy - Karta nauczyciela z 17 grudnia 2001 r., realizacją trzeciego etapu reformy systemu płac nauczycieli. Środki przeznaczone dla oświaty mogą być w różnej formie do niej kierowane. Naszym zdaniem sytuacja jest jasna - trzeci etap podwyżek dla nauczycieli wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. Nie chcę dyskutować na temat wspomnianego akapitu opinii Komisji, ponieważ to nie jest nasza propozycja. Uważamy, że stan prawny dotyczący Karty nauczyciela został określony.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#FranciszekPotulski">Wydaje mi się, że Karta nauczyciela określa obligatoryjne podwyżki. Te zaś, które nie są obligatoryjne, mogą być realizowane. Gwoli ścisłości, muszę powiedzieć, że dopóki ustawa nie została podpisana przez Prezydenta RP, znajdujemy się w innym obszarze prawnym. Gdyby ustawa została zawetowana, mielibyśmy gotowy tekst dla Komisji Finansów Publicznych. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w sprawie opinii nr 3. Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyCzerwiński">Chciałem zgłosić wniosek, aby opinię nr 3 poddać głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekPotulski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem opinii nr 3 Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży dla Komisji Finansów Publicznych? Stwierdzam, że Komisje, przy 35 głosach za, 2 przeciwnych i 9 wstrzymujących się, przyjęły opinię nr 3. Pozostaje wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim przewodniczący Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i jednocześnie członek Komisji Finansów Publicznych, poseł Franciszek Potulski. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja powierzyła posłowi Franciszkowi Potulskiemu funkcję posła sprawozdawcy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BarbarHylaMakowska">Chciałam zapytać w imieniu samorządów i środowiska oświatowego, kiedy nastąpi nowelizacja ustawy o systemie oświaty, przywracająca zespoły szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszSławecki">Ministerstwo rozważa taką możliwość. Po przyjęciu ustaw około budżetowych zajmiemy się tą sprawą. Będziemy prosili o opinię również samorządy, ponieważ nie możemy uszczęśliwiać ich na siłę pewnymi rozwiązaniami. W styczniu odbędzie się posiedzenie Zespołu Edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, na którym chcemy przedstawić pewne propozycje. Jeśli nie będzie sprzeciwu samorządów, chcemy pozwolić na powstanie takich zespołów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#FranciszekPotulski">Sprawa jest pilna, ponieważ w niektórych placówkach oświatowych będą ogłaszane konkursy i trzeba wcześniej wiedzieć, czy należy wybrać dwóch dyrektorów - osobno dla szkoły podstawowej i osobno do gimnazjum, czy też ma to być dyrektor zespołu szkół. Chciałbym uprzedzić ministerstwo, iż, jeśli rząd do 15 stycznia nie przedstawi odpowiedniego projektu, wtedy zostanie przedłożony projekt poselski.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszSławecki">Przyjmuję do wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#FranciszekPotulski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>