text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBorowski">Na podstawie art. 20 ust. 2 regulaminu Sejmu, który stanowi, że pierwsze posiedzenie komisji zwołuje i prowadzi marszałek Sejmu, otwieram posiedzenie Komisji Śledczej do zbadania ujawnionych w mediach zarzutów dotyczących przypadków korupcji podczas prac nad nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji. Witam wszystkich obecnych. Na wstępie chciałbym sprawdzić listę obecności. Widzę, że w posiedzeniu biorą udział wszyscy członkowie Komisji. Stwierdzam, że Komisja ma niezbędne do podejmowania decyzji kworum. Zgodnie z art. 3 ustawy o komisji śledczej, w pracach komisji stosowane są przepisy regulaminu Sejmu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Na podstawie art. 158 ust. 2 regulaminu Sejmu uchwały komisji są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej 1/3 liczby członków komisji. W porządku dzisiejszego posiedzenia przewidziano wybór przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego Komisji. Zgodnie z art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne na posiedzeniu komisji odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez pracowników sekretariatu komisji. W przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów na funkcję przewodniczącego lub zastępców przewodniczącego można przeprowadzić tzw. głosowanie pozytywne. Oznacza to, że każdy członek komisji dysponuje tylko taką liczbą głosów, jaki jest limit stanowisk. Każdy poseł może głosować za wyborem tylu kandydatów, ile ma głosów. Gdyby doszło do takiej sytuacji, to wcześniej ustalimy tryb przeprowadzenia głosowania. Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardKalisz">Chciałbym zgłosić kandydaturę wicemarszałka Sejmu, prof. Tomasza Nałęcza na funkcję przewodniczącego Komisji Śledczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję. Czy pan poseł wraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszNałęcz">Tak. Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBorowski">Proszę o zgłaszanie innych kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Zgłaszam kandydaturę posła Zbigniewa Ziobro. Moją propozycję motywuję tym, że jest to jeden z nielicznych posłów, którzy mają uprawnienia prokuratorskie i doświadczenie zawodowe w dziedzinie prawa karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji zamykam listę zgłoszeń. Stwierdzam, że zgłoszono dwie kandydatury. Ponieważ nie zgłoszono większej liczby kandydatur, możemy przeprowadzić tzw. głosowanie pozytywne. Oznacza to, że członkowie Komisji będą opowiadać się za jednym kandydatem lub za drugim. Czy ktoś z państwa jest przeciwny zaproponowanemu sposobowi przeprowadzenia głosowania? Wobec braku zgłoszeń stwierdzam, że propozycja została przyjęta. Kolejność zgłoszeń kandydatów jest taka sama jak kolejność alfabetyczna. Przystępujemy do głosowania. Przypominam, że będzie to głosowanie alternatywne. Kto z państwa jest za wyborem posła Tomasza Nałęcza na funkcję przewodniczącego Komisji Śledczej? Kto z państwa jest za wyborem posła Zbigniewa Ziobro? Kto wstrzymał się od głosu? Za wyborem posła Tomasza Nałęcza głosowało 5 posłów. Za wyborem posła Zbigniewa Ziobro głosowało 3 posłów. Dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że przewodniczącym Komisji Śledczej został poseł Tomasz Nałęcz. Przystępujemy do wyboru zastępców przewodniczącego Komisji. W pierwszej kolejności powinniśmy ustalić ich liczbę. Od razu wyjaśnię, że w regulaminie przewidziano, że w komisjach wybierany jest przewodniczący oraz jego zastępcy. W regulaminie o wiceprzewodniczących mówi się w liczbie mnogiej. Ustawa o komisji śledczej nie rozstrzyga tego problemu. W art. 10 tej ustawy jest mowa o tym, że komisję na zewnątrz reprezentuje oraz działa w jej imieniu przewodniczący komisji lub z jego upoważnienia zastępca przewodniczącego. Przepis dotyczy jednego z zastępców. Niekoniecznie oznacza to, że w komisji śledczej ma być tylko jeden zastępca przewodniczącego. Przyznaję, że mamy tu pewien problem, gdyż regulamin Sejmu był dostosowany do zwykłych komisji, które obradują z reguły w większym składzie. Z reguły w komisjach wybiera się przynajmniej 2 zastępców przewodniczącego. W tej chwili nie wiem jeszcze, jakie wnioski zostaną zgłoszone w tej sprawie. Jeśli w drodze konsensu przyjmą państwo, że Komisja Śledcza powinna mieć tylko jednego zastępcę przewodniczącego, to przygotowaliśmy już tryb postępowania w takiej sytuacji. Jeśli w tej sprawie nie będzie konsensu, nie będę mógł poddać pod głosowanie wniosku o wybranie tylko jednego zastępcy przewodniczącego. Będziemy głosować nad wszystkimi kandydatami, którzy zostaną zgłoszeni. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić wniosek w sprawie dokonania wyboru dwóch lub więcej zastępców przewodniczącego? Nie widzę zgłoszeń. Na tej podstawie przyjmuję, że Komisja skłania się do wyboru tylko jednego zastępcy przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanRokita">W tej sprawie nie ma konsensu, gdyż być go nie może. Regulamin mówi o zastępcach przewodniczącego komisji w liczbie mnogiej. Trudno jest zgodzić się na konsens w sprawie dotyczącej łamania regulaminu. Nie wyrażam na to zgody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekBorowski">Czy zgłasza pan w tej sprawie inną propozycję, dotyczącą np. wyboru dwóch zastępców przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanRokita">Zgłaszam wniosek o powołanie dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję. Ponieważ zgłoszono wniosek o powołanie dwóch zastępców przewodniczącego, odpada wariant powołania jednego zastępcy. Chcę państwu powiedzieć, że w tym przypadku nie może być mowy o łamaniu regulaminu. Mamy tu do czynienia z przypadkiem, który jeszcze się nie zdarzył. Regulamin Sejmu mówi o powołaniu kilku zastępców przewodniczącego. Jednak komisja organizuje swoją pracę i jest władna do podejmowania w tej sprawie decyzji. Na zasadzie konsensu komisja może uznać, że wystarczy tylko jeden zastępca przewodniczącego. Gdyby tak się stało, Prezydium Sejmu jest gotowe do dokonania interpretacji tego przepisu. Prezydium Sejmu ma do tego prawo. Interpretacja zostałaby przedstawiona w najbliższym czasie. Jednak w tym przypadku nie ma konsensu, w związku z tym nie może być mowy o interpretacji tego przepisu. Czy po tym wyjaśnieniu pan poseł podtrzymuje swój wniosek o wybór dwóch zastępców przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanRokita">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekBorowski">Czy w tej sprawie chcą państwo zgłosić inne wnioski? Rozumiem, że wnioski mogą dotyczyć powołania trzech lub więcej zastępców przewodniczącego. Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji poddam wniosek o wybranie dwóch zastępców przewodniczącego pod głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku? Za wnioskiem głosowało 3 posłów, 1 był przeciwny, 6 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty. Komisja będzie miała dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardKalisz">W związku z tą decyzją proszę o 10-minutową przerwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekBorowski">Ogłaszam przerwę do godziny 13.30.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekBorowski">Wznawiam obrady. Przypomnę, że przed przerwą Komisja przyjęła wniosek o dokonanie wyboru dwóch zastępców przewodniczącego. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JózefSzczepańczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Bohdana Kopczyńskiego na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji. Pan poseł jest doktorem praw, absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przypomnę, że pan poseł odbył aplikację sędziowską. Był posłem w Sejmie X kadencji. Obecnie pracuje w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz w Komisji Ustawodawczej, gdzie jest zastępcą przewodniczącego. Uczestniczy także w pracach Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBorowski">Dziękuję. Czy poseł Bohdan Kopczyński wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BohdanKopczyński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBorowski">Proszę o zgłaszanie innych kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławRydzoń">Zgłaszam kandydaturę posła Bogdana Lewandowskiego na zastępcę przewodniczącego Komisji Śledczej. Poseł Bogdan Lewandowski w poprzedniej kadencji Sejmu był, a w obecnej jest zastępcą przewodniczącego Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Z wykształcenia jest prawnikiem. Należy dodać, że Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej działa na podstawie przepisów Kodeksu postępowania karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekBorowski">Czy pan poseł wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogdanLewandowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBorowski">Proszę o zgłaszanie kolejnych kandydatur. Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym zamykam listę. Stwierdzam, że na dwa miejsca zastępców przewodniczącego zgłoszone zostały dwie kandydatury. Każdą kandydaturę poddam pod głosowanie osobno. Większość głosów za wyborem kandydata będzie decydowała o tym, że dana kandydatura została przyjęta. Najpierw poddam pod głosowanie kandydaturę posła Bohdana Kopczyńskiego. Kto z państwa jest za wyborem posła Bohdana Kopczyńskiego na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Śledczej? Za wnioskiem głosowało 10 posłów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu. Kto z państwa jest za wyborem posła Bogdana Lewandowskiego na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Śledczej? Za wnioskiem głosowało 7 posłów, 2 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że zastępcami przewodniczącego Komisji zostali posłowie Bohdan Kopczyński i Bogdan Lewandowski. W ten sposób prezydium Komisji zostało ukonstytuowane. Art. 20 ust. 2 regulaminu Sejmu mówi o tym, że marszałek Sejmu zwołuje i prowadzi pierwsze posiedzenie komisji. Niezależnie od przepisów regulaminu w Sejmie funkcjonują także pewne obyczaje. Zgodnie z jednym z takich zwyczajów, po ukonstytuowaniu władz nowej komisji, po wyborze przewodniczącego i jego zastępców, marszałek Sejmu przekazuje prowadzenie obrad wybranemu przewodniczącemu. Jeśli nie będzie próśb ani żądań, żebym w dalszym ciągu prowadził obrady Komisji, to zastosuję się do tego zwyczaju. W związku z brakiem wniosków w tej sprawie przekazuję prowadzenie obrad wicemarszałkowi Sejmu Tomaszowi Nałęczowi. Bardzo proszę, żeby pan przewodniczący zajął moje miejsce, gdyż ja opuszczę salę obrad. Na pewno pozostają do omówienia różne kwestie techniczne, które mają związek z pracą Komisji Śledczej. Mam na myśli kwestie dotyczące obsługi posłów przez sekretariat komisji oraz z miejscem, w którym prowadzone będą obrady. Od razu poinformuję, że ze zrozumiałych powodów obrady nie będą odbywać się w sali, w której w tej chwili jesteśmy. Bardzo proszę członków prezydium Komisji o skontaktowanie się ze mną w sprawach organizacyjnych. Wtedy omówimy wszystkie szczegóły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TomaszNałęcz">Zarządzam 2-minutową przerwę w obradach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TomaszNałęcz">Wznawiam obrady. Chciałbym podziękować państwu za wybór na przewodniczącego Komisji Śledczej. Zdaję sobie sprawę z odpowiedzialności, która spoczywa na wszystkich członkach Komisji, w tym na osobie przewodniczącego. Dziękuję posłom, którzy obdarzyli mnie zaufaniem. Zwracam się także do posłów, którzy na mnie nie głosowali. Proszę, żeby oceniali moje działania na podstawie faktów i zachowań, a także po formie, w jakiej będę przewodniczył Komisji. Proszę, żeby nie trwali uporczywie przy argumentach, które skłoniły ich do głosowania przeciwko mojej kandydaturze. Chcę zaznaczyć, że mieli do tego prawo. Szanuję ich wybór, gdyż na tym polega demokracja. Postaram się, żeby z każdą godziną obrad rozwiewane były państwa wątpliwości. Komisja Śledcza funkcjonuje po raz pierwszy w dziejach polskiego parlamentu. Przypomnę, że komisja śledcza została wprowadzona na mocy rozstrzygnięcia konstytucyjnego w 1997 r., a później na mocy ustawy uchwalonej w 1999 r. Nasze wszystkie działania mają charakter precedensowy. Będziemy zajmować się niezwykle skomplikowaną materią. Chciałbym zaproponować, żebyśmy w tej chwili przeprowadzili wstępną wymianę zdań na temat spraw formalnych. Chciałbym usłyszeć opinie i propozycje na temat reguł naszego procedowania. Wydaje się, że wszystko jest jasne, gdyż określa to konstytucja i ustawa. Funkcjonuje także Kodeks postępowania karnego, zgodnie z którym będziemy działać. Uważam jednak, że reguły naszego postępowania powinny zostać jasno określone. Chciałbym, żeby wymiana zdań dotyczyła merytorycznych poczynań Komisji. Zgodnie z regulaminem Sejmu po tej dyskusji zarządzę posiedzenie prezydium Komisji. Na merytorycznym posiedzeniu prezydium przygotuje drugie posiedzenie Komisji. Czy wyrażają państwo zgodę na taki sposób postępowania? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że propozycja została przyjęta. W tej sytuacji przystępujemy do merytorycznej części dzisiejszego posiedzenia Komisji. Proszę posłów o zgłaszanie uwag. Chciałbym, żeby w pierwszej kolejności zgłaszali państwo uwagi dotyczące reguł funkcjonowania Komisji. Jak jawią się państwu te reguły w świetle przepisów ustawy z 1999 r., regulaminu Sejmu oraz Kodeksu postępowania karnego? Po wymianie zdań na ten temat odbędzie się posiedzenie prezydium. Następnie prezydium zaproponuje sposób zapisania tych reguł. Zostaną one przyjęte przez Komisję na następnym posiedzeniu. Będziemy się starać, żeby reguły te były przestrzegane. W przypadku, gdy zdarzą się sytuacje, których te reguły nie będą uwzględniać, będziemy kierować się ustawą, regulaminem Sejmu oraz Kodeksem postępowania karnego. Chciałbym jednak, żeby wszyscy członkowie Komisji zaakceptowali reguły, które normować będą nasze codzienne postępowanie. Wtedy nie będzie potrzeby dyskutowania o tych regułach w przypadku wystąpienia sytuacji precedensowych. Jestem pewien, że takich sytuacji nie da się uniknąć. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanRokita">Mam uwagę o charakterze technicznym, która dotyczy sprawności działania Komisji. Chciałbym, żeby pan przewodniczący przedstawił kalendarz prac Komisji na najbliższe dwa tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TomaszNałęcz">Jest to nowa propozycja, do której na pewno się odniesiemy. Czy są inne głosy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BohdanKopczyński">Chciałbym odnieść się do propozycji zgłoszonej przez posła Jana Rokitę. Po zakończeniu obrad Komisji odbędzie się posiedzenie prezydium. Na tym posiedzeniu przedyskutujemy tę kwestię. Wydaje się, że nie powinniśmy robić tego ad hoc i w świetle jupiterów. Sprawę należy przemyśleć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TomaszNałęcz">Już to zaproponowałem. Mówiłem o tym, że w sprawie reguł funkcjonowania, w kwestiach merytorycznych, a także w sprawie kalendarza prac wysłuchamy opinii posłów. Bogatsi o zgłoszone uwagi zbierzemy się na posiedzeniu prezydium i ustalimy wspólne propozycje. Jeśli nie będzie w tej sprawie żadnych uwag, to prezydium samodzielnie przygotuje propozycje w tych sprawach. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RyszardKalisz">Zwracam uwagę na to, że zgodnie z ustawą o komisji śledczej za niezbędne należy uznać zaproszenie na posiedzenie Komisji prokuratora generalnego lub prokuratora krajowego. Chodzi o to, żeby ustalić system współpracy pomiędzy Komisją Śledczą a prokuratorem krajowym. Powinniśmy także zorientować się, na jakim etapie jest w tej chwili postępowanie prowadzone przez prokuraturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TomaszNałęcz">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Członków prezydium Komisji zapraszam do mojego gabinetu o godzinie 14.30. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam pierwsze posiedzenie sejmowej Komisji Śledczej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>