text_structure.xml 22.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WacławMartyniuk">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Stwierdzam kworum. Wobec nie wniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia protokół uważam za przyjęty. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. W związku z przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, w imieniu prezydium Komisji i zgodnie z wcześniejszą jej opinią, skierowałem do pana marszałka pismo. Może nie będę go odczytywał, przypomnę tylko, że na jednym z posiedzeń, na którym opiniowaliśmy regulaminy zespołów, w końcówce naszego stanowiska zawarliśmy tezę, by pan marszałek zechciał łaskawie opracować z odpowiednimi służbami wzór regulaminu zespołów parlamentarnych. Chodzi o to, żebyśmy mieli jakieś odniesienie, by ująć to w pewne ramy. Chciałbym również zapoznać państwa z ustaleniami, które przed chwilą przyjęliśmy na posiedzeniu prezydium Komisji, z prośbą o ich akceptację. Otóż, przyjęliśmy zasadę, że posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich będą odbywać się w każdy wtorek sejmowy od godz. 12 do godz. 14. Posiedzenia prezydium Komisji będą odbywać się zawsze pół godziny wcześniej, czyli od godz. 11.30 do godz. 12. Jeżeli zdarzyłoby się, że z jakichś względów potrzebne jest posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w tzw. tygodniach nie sejmowych, to będzie to każdy wtorek o godz. 11. Stwierdziliśmy również, że powinniśmy z naszego grona powołać koreferentów do wszystkich omawianych części składowych Kancelarii Sejmu. Mamy zaległe dwa takie omówienia: Dom Poselski i Biuro Finansowe. Zaproponowaliśmy pani posłance Krystynie Skowrońskiej, żeby była naszym koreferentem w części dotyczącej Biura Finansowego oraz pani posłance Bożenie Kozłowskiej, w części dotyczącej Domu Poselskiego. Obie panie zgodziły się. Dziękuję serdecznie. Przy omawianiu kolejnych części również będziemy w ten sposób postępować. W dniach od 26 do 28 czerwca br. będzie przebywać w Sejmie delegacja - odpowiednik naszej Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich - z parlamentu słowackiego. Przedstawiciele jej będą najprawdopodobniej gościć na jednym z naszych posiedzeń. Najprawdopodobniej będziemy w tym czasie omawiać wykonanie budżetu Kancelarii Sejmu za ubiegły rok. Podjęliśmy również decyzję, by wówczas, gdy marszałek skieruje do nas sprawy wszystkich tych posłów, którzy nie złożyli w terminie oświadczenia majątkowego, powołać podkomisję. Nie wiem, ilu posłów to dotyczy, jednak nie możemy przepytywać na forum Komisji 10 czy 30 osób. Zrobi to podkomisja, która potem przedstawi nam wynik swoich prac. To wszystko co chciałem państwu przekazać z posiedzenia prezydium Komisji. Czy mają państwo pytania, uwagi lub wątpliwości? Nie słyszę. Uważam więc, że propozycje zostały przyjęte. Przechodzimy do realizacji porządku dziennego, a mianowicie do zaopiniowania regulaminów: Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Konsumentów, Parlamentarnego Zespołu do Spraw Kombatantów i Tradycji Niepodległościowych, Parlamentarnego Zespołu do Spraw Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi oraz Parlamentarnego Zespołu Ludowych Zespołów Sportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WacławMartyniuk">Zwrócił się do mnie pan poseł Mariusz Kamiński z prośbą, by ze względu na to, że ma teraz posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, mógł jako pierwszy przedstawić swój projekt regulaminu. Kolejność przedstawienia regulaminów ustaliliśmy na podstawie daty ich wpłynięcia. Czy pani posłanka Katarzyna Piekarska, której regulamin ma być opiniowany jako pierwszy, nie miałaby nic przeciwko temu, aby rozpatrzyć go w punkcie drugim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaPiekarska">Wszyscy się spieszymy, ale jeżeli pan poseł da mi słowo, że szybko przedstawi swój wniosek, to się zgadzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MariuszKamiński">Dziękuję. Jestem jednym z inicjatorów powołania Parlamentarnego Zespołu do Spraw Kombatantów i Tradycji Niepodległościowych. Analogiczny zespół funkcjonował w I i II kadencji parlamentu. Był to zespół aktywny. Bardzo dobrze odbierany w środowiskach kombatanckich, a więc sądzę, że warto wrócić do tej tradycji. Nazwa tego Zespołu została poszerzona o słowo: kombatantów. Wydaje się, że jest to szczególnie ważne w obecnej, trudnej sytuacji tych środowisk, zwłaszcza w aspekcie socjalnym. Są to ludzie starsi, niezwykle zasłużeni. Pamiętajmy, że art.19 Konstytucji mówi o szczególnej opiece państwa wobec kombatantów. Chcielibyśmy stworzyć takie ponadpartyjne lobby na rzecz środowisk kombatanckich, udzielać wsparcia indywidualnego również kombatantom, którzy takiego wsparcia wymagaliby. Drugi aspekt funkcjonowania tego Zespołu wiąże się z wspieraniem inicjatyw utrwalających tradycje niepodległościowe. Często są to lokalne, społeczne inicjatywy. Chcielibyśmy, żeby parlamentarzyści angażowali się na rzecz tych inicjatyw i wspierali je. Sam regulamin jest krótki, dosyć ascetyczny, oparty o regulaminy tego Zespołu, które funkcjonowały w poprzednich kadencjach parlamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WacławMartyniuk">Koreferentem jest pan poseł Robert Strąk, którego proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RobertStrąk">Tak jak pan poseł Mariusz Kamiński powiedział, regulamin jest ascetyczny, jednak zawiera wszelkie przesłanki prawne. Jest więc nazwa Zespołu, są określone cele, władze, ich wybór i opis funkcjonowania Zespołu. Ponieważ nie ma jakichkolwiek przepisów prawnych, które by dokładnie określały co taki regulamin powinien zawierać, w związku z tym trzeba uznać na zasadach ogólnych, że regulamin ten nie narusza Regulaminu Sejmu czy ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, natomiast cel tego Zespołu jest jak najbardziej zasadny. Nie będę przeciągał wypowiedzi, ponieważ pan poseł Mariusz Kamiński bardzo dobrze to przedstawił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WacławMartyniuk">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie słyszę. Kierujemy więc pozytywną opinię do marszałka Sejmu o regulaminie tego Zespołu. Przystępujemy do zaopiniowania regulaminu Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Konsumentów. Proszę o jego przedstawienie panią posłankę Katarzynę Piekarską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KatarzynaPiekarska">W imieniu grupy posłów proszę o pozytywne zaopiniowanie wniosku dotyczącego powołania Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Konsumentów. Celem Zespołu będzie działanie ponad politycznymi podziałami w interesie konsumentów polskich. Wydaje mi się, że jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy w tej kadencji Sejmu nie ma komisji do spraw ochrony konkurencji i konsumenta. Będziemy podejmować prace dotyczące dostosowania polskiego ustawodawstwa do norm unijnych, a także, co jest bardzo istotne, propagowania wiedzy o prawach konsumentów. Chcemy także współpracować z powiatowymi rzecznikami praw konsumenta, a także organizacjami pozarządowymi, których celem jest ochrona konsumenta. Pisząc ten regulamin wzorowaliśmy się na istniejących już regulaminach zespołów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WacławMartyniuk">Koreferentem jest pani posłanka Elżbieta Szparaga, którą proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaSzparaga">Regulamin sformułowano w dość skondensowanej formie. To dobrze, że nie jest zbyt rozbudowany. Jednak na kilka rzeczy zwróciłabym uwagę. W paragrafie 2 zamiast: „zrzesza parlamentarzystów” sugerowałabym użycie sformułowania: „zrzesza posłów i senatorów”, ponieważ określenie: „parlamentarzyści” oznacza właśnie: posłów i senatorów. Wydaje mi się, że taki zapis byłby zręczniejszy. Oczywiście, jest to tylko moja sugestia. Mam jeszcze jedną propozycję kosmetycznej zmiany. Nie wiem jaka była intencja osób, które opracowywały ten regulamin, czy chcieli, by Zespół pracował w systemie otwartym, czy tylko z członkami, którzy do niego należą. Jeżeli państwo zdecydowaliby się na system otwarty, to sugerowałabym zapis, iż w posiedzeniach mogą brać udział również inni posłowie i senatorowie, oczywiście bez prawa głosu. Bardzo dobra jest deklaracja, ale część z niej - zadania i cele - przeniosłabym do części regulaminowej, czyli współpracę z organizacjami pozarządowymi. W paragrafie 6 czytamy bowiem, że „Parlamentarny Zespół na Rzecz Konsumentów współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami zajmującymi się sprawami konsumenckimi”. Natomiast wiemy, że działa wiele stowarzyszeń, organizacji na rzecz ochrony konsumentów i też czytelniejszy byłby ten regulamin, gdybyśmy taki zapis zawarli. Mam jeszcze jedną sugestię dotyczącą wypracowanych przez Zespół wniosków. Wydaje mi się, że trafny byłby zapis mówiący o tym, iż przekazujemy je do właściwej komisji, ponieważ ktoś się musi nimi zająć, nie mogą one gdzieś po prostu zniknąć. To byłyby wszystkie uwagi. Uważam, że są to poprawki kosmetyczne. Generalnie regulamin jest dobrze opracowany. Proponowałabym, żeby członkowie Zespołu lub pani posłanka Katarzyna Piekarska uwzględnili sugestie, które przekazałam, by tego rodzaju zapisy znalazły się w regulaminie, wówczas byłyby on jeszcze bardziej czytelny niż jest obecnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie do pani posłanki Katarzyny Piekarskiej, dotyczące paragrafu 7, który brzmi: „Obsługę techniczno biurową Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Konsumentów zapewnia Kancelaria Sejmu”. Dotychczas żaden z zespołów nie miał takiego zapisu. Jak to się ma do obowiązujących przepisów? Jaka jest praktyka? Czy państwo macie na ten temat jakąś wiedzę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaPiekarska">Tak jak powiedział na wstępie pan przewodniczący, ponieważ nie ma jednolitego wzorca, to przy opracowywaniu regulaminu pracuje się metodą prób i błędów. Odnosząc się w pierwszej kolejności do uwag pani posłanki Elżbiety Szparagi, to oczywiście je przyjmuję. Zgadzam się, że regulamin powinien być jak najbardziej jasny. Natomiast co do zapewnienia obsługi techniczno biurowej Zespołu przez Kancelarię Sejmu, to przy tym zapisie wzorowaliśmy się na regulaminie Parlamentarnej Grupy Kobiet i dlatego on się tu znalazł. Chodzi nam o zapewnienie jakiegoś pomieszczenia, gdzie ewentualnie można byłoby się zebrać. Zapis ten jest bardzo ogólny i nie dotyczy jakichś kosztów. Jeżeli jednak jest on niedopuszczalny, to możemy z niego zrezygnować, choć z drugiej strony skoro decydujemy się w ogóle na istnienie zespołów i jest o tym w Regulaminie Sejmu, to w jakimś sensie trzeba im zapewnić chociażby minimalne warunki, a jakie będą te warunki, to też jest do określenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zadałam pytanie dotyczące obsługi techniczno biurowej, ponieważ z podobnym problemem spotkał się Parlamentarny Zespół Strażaków. Nie było zgody marszałka Sejmu na obsługę w zakresie protokołowania posiedzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KatarzynaPiekarska">Rozumiem, że protokołowanie zapewniamy we własnym zakresie, po to jest bowiem sekretarz Zespołu. Powtórzę jednak jeszcze raz, że skoro regulamin dopuszcza istnienie zespołów, to muszą być zapewnione przynajmniej jakieś minimalne warunki, aby posłowie w ramach tych zespołów mogli po prostu działać. Nie chodzi o jakieś gigantyczne fundusze, chodzi o miejsce, gdzie moglibyśmy się zbierać. Tak mi się wydaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DanutaCiborowska">Art. 125 naszego regulaminu wyraźnie podaje, że Kancelaria Sejmu wykonuje zadania organizacyjno techniczne i doradcze związane z działalnością Sejmu i jego organów. W związku z tym proponuję pani posłance Katarzynie Piekarskiej, by paragraf 7 wykreślić, bo czy zapiszemy go czy nie, to i tak Regulamin Sejmu te sprawy reguluje. Natomiast marszałek Sejmu wraz z Prezydium Sejmu ustalają w jakim zakresie ta obsługa zespołów ma funkcjonować. Zawsze jest ona dostosowana do decyzji marszałka i Prezydium Sejmu w tym względzie oraz bieżących potrzeb. A więc, powtarzam raz jeszcze, czy paragraf 7 będzie czy nie, to i tak obsługa ta musi być w zakresie określonym przez Prezydium Sejmu. Proponuję więc, by paragraf ten wykreślić, wówczas nie będzie to budziło kontrowersji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WacławMartyniuk">Czy mają państwo jeszcze pytania do pani posłanki Katarzyny Piekarskiej? Nie słyszę. Proponuję, by z tymi uwagami, które zostały przyjęte przez panią poseł, a mianowicie wykreślenie paragrafu 7 tego regulaminu, jak również uwzględnienie sugestii pani poseł Elżbiety Szparagi, wydać pozytywną opinię do marszałka Sejmu. Przechodzimy do zaopiniowania następnego regulaminu Parlamentarnego Zespołu Ludowych Zespołów Sportowych. Proszę o przedstawienie regulaminu pana posła Jana Antochowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanAntochowski">4 kwietnia 2002 r. odbyliśmy pierwsze spotkanie założycielskie, na którym zostało wyłonione 5 osobowe prezydium. Został też przyjęty regulamin. Celem Parlamentarnego Zespołu Ludowych Zespołów Sportowych jest wspieranie, upowszechnianie i rozwijanie rekreacji, propagowanie procesów w dbałości o zdrowie, rozwój fizyczny i duchowy młodzieży, jak również i to przede wszystkim chciałem podkreślić, wspieranie działalności Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych. Zamierzamy poprzez ten Zespół przekazywać wnioski, uwagi, propozycje do poszczególnych komisji sejmowych. Teraz kiedy powstaje Polska Konfederacja Sportu utworzenie tego Zespołu ma szczególne znaczenie. Chciałem również zaznaczyć, że z organizacji, które działają na wsi i w małych miasteczkach pozostały nam Ludowe Zespoły Sportowe i Ochotnicze Straże Pożarne. Działają one w interesie młodzieży, społeczeństwa zamieszkałego na wsiach i w małych miasteczkach. Do naszego Zespołu zapisało się 27 posłów i senatorów reprezentujących wszystkie kluby. Jest to Zespół ponadpartyjny. Zamierzamy zajmować się tylko sprawami sportu wiejskiego i taki cel nam przyświeca. Proszę o pozytywne zaopiniowanie regulaminu Parlamentarnego Zespołu LZS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WacławMartyniuk">Posłem koreferentem jest pan poseł Andrzej Skrzyński, którego proszę o przestawienie swojej opinii na temat tego regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSkrzyński">Uważam, że należy poprzeć inicjatywę powołania Parlamentarnego Zespołu LZS. Jak wszyscy wiemy, Ludowe Zespoły Sportowe odgrywają istotną rolę w zagospodarowaniu czasu wolnego młodzieży wiejskiej i małych miasteczek, w krzewieniu kultury fizycznej, a także sportu wyczynowego. Chcę również podkreślić, o czym mówił pan poseł Jan Antochowski, iż w kontekście powołania Polskiej Konfederacji Sportu niezbędne jest wzmocnienie otoczenia LZS dla ich społecznej działalności. Projekt regulaminu jest bardzo szczegółowy i dokładnie określa zasady funkcjonowania Zespołu. Jest on również zgodny z Regulaminem Sejmu. Tak, jak mówił pan przewodniczący, nie mamy na razie wzorcowego regulaminu dla wszystkich powstających zespołów, dlatego powinniśmy uznać, że zespoły same przygotowują te projekty. Regulamin określa cele Zespołu, zasady funkcjonowania wewnętrznego, jego władzę i formy działania. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie regulaminu Parlamentarnego Zespołu LZS. Do regulaminu, który wcześniej omawialiśmy, pani posłanka Elżbieta Szparaga zaproponowała zmianę w paragrafie dotyczącym składu tego Zespołu, by zamiast „zrzesza parlamentarzystów” napisać: „zrzesza posłów i senatorów”. W tym regulaminie, w paragrafie 1 jest napisane, że Zespół składa się z posłanek, posłów i senatorów. Może lepiej byłoby, gdyby państwo również napisali, że składa się z posłów i senatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#HannaMierzejewska">Mam stylistyczną uwagę do pkt. 1 w paragrafie 1. Jest tam następujące zdanie: „upowszechnianie i rozwijanie rekreacji ruchowej, sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i niepełnosprawnych...”, itd. Może lepiej zamiast: „ze szczególnym uwzględnieniem dzieci”, napisać: „ze szczególnym uwzględnieniem uczestnictwa w nich dzieci”. Brakuje w tym regulaminie trochę przecinków. Trzeba byłoby popracować nad stylistyką tego tekstu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WacławMartyniuk">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Rozumiem, że pan poseł Jan Antochowski, który jest już wybrany przewodniczącym tego Zespołu, przyjmuje uwagi pani posłanki Hanny Mierzejewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanAntochowski">Tak, przyjmuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WacławMartyniuk">Proponuję więc przyjąć ten regulamin i wyrazić pozytywną opinię dla marszałka Sejmu. Przechodzimy do zaopiniowania ostatniego dzisiaj regulaminu Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi. Mamy mały problem. Nastąpiła kolizja pomiędzy terminem posiedzenia naszej Komisji i Komisją Integracji Europejskiej, na której odbywają się głosowania, stąd też nie przybył na nasze posiedzenie przedstawiciel wnioskodawców. Ponieważ jest to ważna rzecz, chcielibyśmy jednak na tym posiedzeniu omówić ten regulamin i gdyby nie było uwag przyjąć go. Regulamin przedstawiłby pan poseł Marek Widuch. Prosiłbym, aby państwo wyrazili zgodę, by poseł koreferent przedstawił jednocześnie stanowisko wnioskodawców, którzy proponują powołanie tego Zespołu. Czy jest taka zgoda? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekWiduch">Po roku 1989 duża część naszego społeczeństwa zaczęła zrzeszać się w różnego rodzaju organizacjach społecznych i gospodarczych. Obecnie wiele zadań, które do niedawna były domeną państwa jest przejmowane przez te organizacje. Dla skutecznego działania organizacje te muszą ściśle współpracować z organami władzy państwowej, w tym także, a może przede wszystkim z parlamentem. Tak zrodził się pomysł utworzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi. Chodziło o możliwość współpracy z tymi organizacjami i włączenie ich w proces tworzenia dobrego prawa, który umożliwi jeszcze skuteczniejsze realizowanie zadań przez organizacje pozarządowe. Tych organizacji pozarządowych jest coraz więcej i źle by było, gdy nie uwzględniać ich opinii przy tworzeniu nowego ustawodawstwa. Przynależność do tego Zespołu jest - zgodnie z regulaminem - dobrowolna. Tworzą go posłowie i senatorowie. Pracami Zespołu kieruje 5-osobowe prezydium. Składa się ono z przewodniczącego i trzech wiceprzewodniczących oraz sekretarza. Czas funkcjonowania Zespołu pokrywa się z kadencją Sejmu i Senatu. Zespół obraduje na posiedzeniach, które będą się odbywać w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. Zwołuje się go z tygodniowym wyprzedzeniem, z inicjatywy własnej prezydium, bądź na wniosek co najmniej trzech członków Zespołu. Posiedzeniu przewodniczyć będzie przewodniczący lub inny członek prezydium. W pracach tego Zespołu mogą uczestniczyć przedstawiciele różnych organizacji pozarządowych, przedstawiciele rządu, doradcy. Decyzje będą podejmowane w drodze consensusu. W przypadkach spornych będą przeprowadzone głosowania i decyzje będą podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków tego Zespołu. Regulamin jest standardowy. Jeśli będą jakieś pytania to jestem do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Przy omawianiu regulaminu Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Konsumentów podnosiłam uwagę dotyczącą obsługi posiedzeń Zespołu i tu również chciałabym o tym przypomnieć. Wyjaśnienia były złożone wcześniej, proszę więc o rozważenie zasadności skreślenia tego punktu z regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#HannaMierzejewska">Nie wiem, czy nie lepiej byłoby, gdyby w pkt 5 art. 2 zamiast: „Czas trwania Zespołu...”, napisać „Czas pracy Zespołu...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekWiduch">Po korekcie punkt ten brzmiałby: „Czas pracy Zespołu pokrywa się z kadencją Sejmu RP i Senatu RP”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WacławMartyniuk">Rozumiem, że w ostatnim artykule pkt 2 zostaje skreślony. Drugą zmianą jest ta, o której przed chwilą mówiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekWiduch">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WacławMartyniuk">Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi lub propozycje? Nie słyszę. Proponuję więc przyjąć ten regulamin i wyrazić pozytywną opinię dla marszałka Sejmu z uwzględnieniem tych zmian, o których mówiliśmy. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie słyszę. Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>