text_structure.xml 50 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Mieliśmy wysłuchać informacji o zmianach we Wspólnej Polityce Rolnej wraz z konsekwencjami dla polskiego rolnictwa. Wczoraj na posiedzeniu planarnym Sejmu posłowie dyskutowali kilka godzin na ten sam temat. Mieliście państwo możliwość zadawania pytań przedstawicielom rządu. Proponuję zatem, aby ten punkt porządku obrad Komisji przesunąć na styczeń. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianCuryło">Przed chwilą przedstawiciele producentów drobiu prosili mnie o to, abym podczas posiedzenia Komisji poinformował państwa, że w tym sektorze rolnictwa dzieje się bardzo źle. Obecnie za kilogram drobiu producenci otrzymują tylko 2,40 zł. Bardzo proszę, aby Komisja zajęła się tym problemem. To jest ostatni moment, żeby coś zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejAumiller">Otrzymujemy informacje od rolników, że niezbyt sprawnie przebiega skup trzody chlewnej. Podobno wyczerpano już limity przyznane przez Agencję Rynku Rolnego, a skutków interwencji nie widać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewChrzanowski">Chciałbym wrócić do kwestii ustalania porządku obrad. Wydaje mi się, że jeśli Komisja ma się zajmować reformą Wspólnej Polityki Rolnej, to musi to nastąpić najpóźniej na początku stycznia. W tej chwili w Parlamencie Europejskim przygotowywany jest raport dotyczący zmian we Wspólnej Polityce Rolnej. Moim zdaniem proponowane zmiany, nie są korzystne dla krajów kandydujących w szczególności dla Polski. Będziemy mieli szansę zablokować te propozycje. Bezwładność polskiego rządu w ostatnim czasie doprowadziła do tego, że istnieje duże zagrożenie. Z wypowiedzi prasowych ministra Wojciecha Olejniczaka wynika, że przestaje walczyć o zablokowanie wprowadzenia tych zmian, które są dla Polski szczególnie niekorzystne. Dlatego myślę, że potrzebna jest debata w tej sprawie. Polscy obserwatorzy w Parlamencie Europejskim muszą wiedzieć, o co mają walczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechMojzesowicz">Prezydium Komisji weźmie te okoliczności pod uwagę. Nie będziemy niepotrzebnie opóźniać tej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RomualdAjchler">Jak już powiedział poseł Wojciech Mojzesowicz wczoraj Sejm rozpatrywał kwestie związane z reformą Wspólnej Polityki Rolnej. Myślę, że dyskusja na forum Komisji nie przyniosłaby dzisiaj żadnych nowych informacji. Przygotowywane są pewne decyzje, które mogą być przedmiotem naszego zainteresowania na początku stycznia. Moglibyśmy zająć się tą tematyką na jednym z pierwszych, styczniowych posiedzeń Komisji. Wczoraj przysłuchiwałem się debacie i nie słyszałem, aby minister Wojciech Olejniczak stwierdził, że przestaje walczyć o sprawy ważne dla polskiego rolnictwa. Bardzo proszę, aby nie wyciągać przedwczesnych wniosków tylko na podstawie doniesień prasowych, ponieważ sami mogliśmy obserwować przebieg debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechMojzesowicz">Rozumiem, że zgadzamy się co do tego, że temat reformy Wspólnej Polityki Rolnej Komisja omówi na jednym z pierwszych posiedzeń w styczniu. Jeśli chodzi o rynek drobiu i wieprzowiny, to wiemy, jak trudna jest sytuacja producentów. Na sali jest obecny zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego, który po rozpatrzeniu porządku obrad może się wypowiedzieć w kwestii wyczerpania limitów skupowych. Apeluję do państwa, aby w przyszłości informować mnie wcześniej o zamiarze wprowadzenia dodatkowego punktu do porządku obrad. W ten sposób będziemy się mogli lepiej przygotować i zaprosić gości, którzy odpowiedzą na państwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GabrielaMasłowska">Kilka tygodni temu prosiłam o rozpatrzenie przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi sprawy podatku akcyzowego, zwłaszcza pod względem skutków zwiększenia tego podatku dla plantatorów tytoniu. W przyszłym tygodniu odbywa się trzecie czytanie projektu ustawy, która moim zdaniem jest gwoździem do trumny tego sektora rolnictwa. Czy dla państwa te problemy są obojętne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechMojzesowicz">Bardzo proszę sekretariat, aby w przyszłości skrupulatniej odnotowywał wnioski posłów. Te problemy nie są nam obojętne. Moglibyśmy się tym zająć podczas następnego posiedzenia Sejmu. Poprosimy o stosowną informację ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#GabrielaMasłowska">Myślę, że należałoby raczej zapytać ministra rolnictwa i rozwoju wsi o jego stanowisko wobec ustawy dotyczącej podatku akcyzowego. Opinię ministra finansów doskonale znamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechMojzesowicz">Jak już powiedziałem, spróbujemy rozwiązać ten problem na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarianCuryło">Chciałbym wyjaśnić, dlaczego poruszyłem temat sytuacji na rynku drobiu w tym trybie. Chodziło o zasygnalizowanie problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechMojzesowicz">Problem został zasygnalizowany, ale teraz musimy się zastanowić, kiedy Komisja zajmie się tym naprawdę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewChrzanowski">Proponuję, aby debata dotycząca reformy Wspólnej Polityki Rolnej oraz zmian proponowanych przez Komisję Europejską odbyła się w jeden ze styczniowych piątków. Większość obserwatorów przy Parlamencie Europejskim przebywa tam od poniedziałku do czwartku. W piątek możemy już być w Warszawie. Byłoby dobrze, gdyby w tej debacie wzięła udział jak największa liczba obserwatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechMojzesowicz">Przyjmuję tę sugestię. W ten sposób w posiedzeniu Komisji będą mogli wziąć udział wszyscy zainteresowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RomualdAjchler">Przypominam państwu, że trwa opracowywanie projektu planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2004 r. Przed chwilą sekretarz Komisji poinformował mnie, że do dzisiaj nie wpłynęły od państwa żadne propozycje tematów, którymi Komisja powinna się zająć. Apeluję do państwa o zgłaszanie propozycji. W ten sposób łatwiej nam będzie opracować plan pracy. Jeśli chodzi o sytuację na rynku drobiu, to myślę, że gdyby poseł Marian Curyło wczoraj zasygnalizował ten problem, istniałaby szansa rozpatrzenia tego tematu już na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. To jest niezmiernie istotna kwestia, która zasługuje na wprowadzenie do porządku obrad Komisji w specjalnym trybie. Gdybyśmy zostali uprzedzeni, moglibyśmy wystąpić do przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przygotowanie odpowiednich informacji na piśmie. Może być przecież tak, że limity skupowe nie zostały wszędzie wykorzystane i można by je przesunąć z innego województwa. Jeśli chcemy uzyskać rzetelne i kompleksowe informacje od przedstawicieli rządu, to nie powinniśmy ich zaskakiwać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy zatem do wysłuchania informacji o aktualnym stanie prac nad wdrożeniem systemu IACS. Informację przedstawi pani minister Zofia Krzyżanowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZofiaKrzyżanowska">Po ukazaniu się raportu monitorującego Komisji Europejskiej na temat stanu przygotowania Polski do członkostwa w Unii Europejskiej, 19 listopada 2003 r. odbyło się spotkanie w Brukseli z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego, które miało wykazać stan prac w zakresie utworzenia systemu IACS oraz przygotowania obu Agencji do pełnienia roli agencji płatniczych. Jak państwo wiecie, raport monitorujący opisywał stan przygotowań Polski do członkostwa na początek września. W związku z tym Komisja Europejska chciała uzyskać informacje na temat realizacji zadań w okresie późniejszym. Podczas tego spotkania odpowiadaliśmy na bardzo szczegółowe pytania dotyczące stanu budowy poszczególnych elementów systemu IACS oraz postępów we wprowadzaniu koniecznych zmian legislacyjnych związanych z uruchomieniem systemu i funkcjonowaniem agencji płatniczych. Przedstawiciel Komisji Europejskiej stwierdził, że Komisja zaobserwowała bardzo znaczący postęp w zakresie wyżej wymienionych prac. Jego zdaniem, jeśli dalsze prace będą przebiegać według harmonogramu, Komisja nie dostrzega zagrożeń dla uzyskania akredytacji przez agencje płatnicze. A zatem opinia Komisji Europejskiej jest dosyć optymistyczna. Nie informowaliśmy o tym zbyt szeroko, ale wydawało mi się, że na tym gremium należy o tym wspomnieć. Oczywiście to nie zwalnia nas z dalszej intensywnej pracy. Musimy dotrzymać harmonogramu prac. Budowa systemu IACS jest niezbędna, aby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uzyskała akredytację, co z kolei pozwoli uruchomić płatności bezpośrednie dla rolników. Zwracam uwagę na to, że oba elementy są ze sobą ściśle związane. Nie wystarczy spełnić jedno z tych kryteriów, aby otrzymać środki z Unii Europejskiej. Tylko zbudowanie systemu i uzyskanie akredytacji umożliwi wypłatę środków beneficjantom. O stanie zaawansowania prac legislacyjnych nie będę wiele mówić, ponieważ jest on państwu doskonale znany. Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz o zmianie innych ustaw czeka już tylko na podpis Prezydenta RP. Pozostają dwa projekty ustaw, które są przedmiotem obrad Sejmu i Senatu. Chodzi o ustawę o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz o zmianie innych ustaw oraz o ustawę dotyczącą rejestracji gospodarstw rolnych. Najważniejsze jest to, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dostosowała wreszcie swoją strukturę organizacyjną do wymagań stawianych agencji płatniczej. Nowa struktura została zatwierdzona przez prezesa Agencji 8 grudnia 2003 r. Ta decyzja pociąga za sobą pewne zmiany w zasobach kadrowych. Odbywa się uzupełnianie kadr, zgodnie z przedstawionym harmonogramem. Mamy także do czynienia ze szkoleniem już zatrudnionych osób na wszystkich szczeblach od biur powiatowych, przez oddziały aż do centrali Agencji. Przygotowywane są również kadry w zakresie doradztwa dla beneficjantów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ZofiaKrzyżanowska">Przygotowywane są także procedury pisemne i listy kontrolne do procedur. Jest to związane z przyjmowaniem wniosków od beneficjantów, ich obsługą i udzielaniem płatności. Stworzono księgi procedur, gdzie są dokładnie opisane wszystkie czynności, które trzeba podjąć, aby obsłużyć wnioski o płatności. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadziła audyt wewnętrzny. Dzisiaj o godzinie 10.00 rozpoczęła się procedura wyboru podmiotu, który przeprowadzi audyt zewnętrzny. Zostanie wybrana jedna z czterech firm, która po podpisaniu umowy, w najbliższych dniach rozpocznie badanie Agencji jako audytor zewnętrzny. To będzie podstawa do uzyskania akredytacji, którą jednak przyznaje minister finansów. O wynikach audytu informowana jest także Komisja Europejska. Przygotowano już infrastrukturę informatyczną, która pod koniec grudnia zostanie przekazana do testowania. Podczas spotkania w Brukseli, o którym mówiłam na początku mojego wystąpienia, największe wątpliwości przedstawicieli Komisji Europejskiej wzbudziły przygotowania odpowiednich struktur do kontroli gospodarstw pod względem prawdziwości danych zawartych we wnioskach oraz kwestie kadrowe. To jest znamienne, ponieważ do tej pory, więcej uwagi poświęcaliśmy budowie systemu informatycznego i bazy danych. Proces tworzenia bazy LPIS jest już właściwie zakończony. Brakuje danych dotyczących 3% działek rolnych. Te dwa aspekty były szczegółowo rozpatrywane podczas pobytu przedstawicieli Ministerstwa Finansów we Włoszech. Chodzi o to, że część funkcji Agencja nie będzie w stanie wykonać samodzielnie, zwłaszcza w początkowym okresie, gdy będą spływały wnioski. Takie funkcje będzie się zlecać firmom zewnętrznym, tak jak to ma miejsce we Włoszech. Nadal trwa dyskusja, co do obligatoryjnej liczby skontrolowanych wniosków. Chodzi o to, ile wniosków co roku będziemy musieli skontrolować na miejscu. To się będzie odbywać niezależnie od kontroli krzyżowej, czyli pierwszej kontroli danych zawartych we wnioskach, kiedy nieprawidłowości będą wychwytywane na podstawie bazy danych. To może być na przykład sytuacja, w której dwóch rolników złoży wniosek o dopłatę do tej samej działki. System jest tak zbudowany, że pozwala wychwycić takie wnioski. Wszelkie inne nieścisłości będą stanowiły podstawę do wszczęcia procedury wyjaśniającej. Wszystkie wątpliwości muszą zostać rozwiane. Niestety kontrolowanie gospodarstw wiąże się z bardzo dużymi kosztami. W przypadku gospodarstw jednohektarowych, koszt przeprowadzenia kontroli przewyższa wysokość płatności przekazanej rolnikowi. W związku z tym musimy zracjonalizować wydatki i zastanowić się, jakie kwoty możemy przeznaczyć na to wszystko w pierwszym roku członkostwa. Dlatego proponujemy, aby zgodnie z rozporządzeniami Wspólnoty, przeprowadzać kontrolę 5% gospodarstw. To nie oznacza, że nie skontrolujemy większej ilości gospodarstw. Zapewne w trakcie składania wniosków pojawią się takie sprawy, które od razu będą wymagały wyjaśnienia. Agencja na pewno będzie wówczas przeprowadzać kontrole wyjaśniające. Jeśli sami nie wychwycimy nieprawidłowości, a natkną się na nie audytorzy unijni, to stracimy te środki. Dlatego najważniejsza jest dbałość o kontrolę i właściwe wypełnienie wniosków już u beneficjanta.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#ZofiaKrzyżanowska">W większości krajów członkowskich rzadko kiedy beneficjant sam wypełnia wniosek. We Włoszech tylko 3% rolników samodzielnie wypełnia wniosek o płatności. Tam wnioski wypełniają firmy doradcze. Dla nas również jest bardzo ważne to, aby zwłaszcza w pierwszym okresie nie zostawić rolnika samego. Jeśli on nie uzyska dopłaty, to będzie nie tylko strata dla rolnika, ale również dla kraju, ponieważ jak już powiedziałam, nieprawidłowości wychwycone przez audytorów Unii Europejskiej będą nas słono kosztowały. Dlatego tak wiele uwagi poświęcamy teraz zagadnieniom związanym z przeprowadzaniem kontroli na miejscu w gospodarstwie. Rozważamy dwie opcje, jeśli chodzi o wybór podmiotów przeprowadzających kontrole. Mogą to być firmy wyłonione w drodze przetargów. Rozmawiamy też z przedstawicielami urzędów marszałkowskich. Oczywiście kontrole będą wykonywane według ksiąg procedur pod ścisłym nadzorem Agencji. Dzisiaj trudno jeszcze powiedzieć, w jaki sposób będą wykonywane kontrole. Badamy dostępne możliwości. Mamy jeszcze czas do końca tygodnia na podjęcie decyzji. Trwają szkolenia dla rolników. Mam możliwość kontrolowania tego procesu, ponieważ pojawiam się na takich spotkaniach często bez zapowiedzi. Zależy mi na tym, aby podczas tych szkoleń wyjaśnić wszystkie wątpliwości. Rolnicy muszą uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania. Najlepiej jeśli rolnik wypełni wszystkie pola we wniosku już podczas tego spotkania. Jeśli potem wystąpią jakieś zmiany, to formuła wypracowana na szkoleniu pozwoli rolnikowi samodzielnie lub przy pomocy doradcy skorygować dane. Codziennie odbywa się kilkadziesiąt spotkań z rolnikami w różnych miejscach Polski. Utrzymujemy kontakt z osobami, które przychodzą na takie spotkania. Kiedyś dowiedziałam się na przykład, że na Podlasiu nie zawsze przekazuje się rolnikom mapy geodezyjne. Interweniowaliśmy i w tej chwili rolnicy nie tylko otrzymują wnioski, ale także numery działek oraz wypis geodezyjny. Chodzi o to, aby jeszcze na tym poziomie wychwycić i wyjaśnić jak najwięcej nieścisłości. Dane dotyczące działek nie zawsze są aktualne. To jest przecież odzwierciedlenie zbiorów gromadzonych w biurach geodezyjnych. Jeśli chodzi o infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie, to w niezbędny sprzęt wyposażono już biura powiatowe, oddziały terenowe oraz centralę Agencji. W najbliższym czasie zakupione zostaną komputery dla nowoprzyjętych pracowników. Trwa procedura przetargowa na wyłonienie producenta oprogramowania. Zgodnie z założeniami, rozpoczęto proces tworzenia ortofotomapy. W tej chwili podpisuje się umowy z firmami, które będą wykonywać zdjęcia gruntów podczas nalotów wiosennych. To zadanie jest finansowane z środków programu PHARE. Wydaje się, że docelowy system w zakresie informacji o działkach rolnych będzie gotowy zgodnie z przyjętym harmonogramem. Kolejna kwestia wiąże się z uzyskaniem akredytacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Audyt zostanie zakończony w takim terminie, abyśmy po dniu akcesji byli w stanie przyjąć i obsłużyć wszystkie wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RomualdAjchler">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewChrzanowski">W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie w Brukseli, podczas którego radca w Przedstawicielstwie Polski przy Unii Europejskiej pan Władysław Piskorz poinformował nas, że w sierpniu tego roku minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił do Komisji Europejskiej o przeznaczenie środków z drugiego filaru, które miały być związane ze strukturą zasiewów, na jednolitą płatność. Podobno Komisja Europejska wyraziła zgodę na takie przesunięcie. Czy to jest prawda? Czy to dopłaty nie będą zróżnicowane? Przypominam, że do tej pory dopłaty składały się z trzech części. Pierwszy moduł był związany z powierzchnią użytków posiadaną przez rolnika, a drugi ze strukturą zasiewów. Trzeci moduł polegał na dopłatach do użytków zielonych. Na początku 2003 r. Komisja Europejska twierdziła, że nie jest możliwe zastosowanie jednolitej płatności przy systemie uproszczonym. Ta opinia nie jest aktualna, ponieważ następują zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej, które zaczną obowiązywać od 2005 r. Kolejna kwestia dotyczy Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Jak wiemy, kolczykowanie bydła odbywało się na początku 2003 r. Od tego czasu prowadzono obrót bydłem, pojawiły się również nowe sztuki, a zatem zebrane dane nie są już aktualne. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa miała przystąpić do weryfikacji informacji. Kiedy to nastąpi? W jaki sposób to się odbędzie? Moim zdaniem, to jest jeden z ważniejszych elementów dla sprawnego funkcjonowania systemu. Obrót bydłem w Polsce nadal odbywa się w taki sposób, że rolnicy sprzedają krowy pośrednikom na jarmarkach. Następnie sprzedane zwierzęta są przewożone na przykład na drugi koniec kraju. Aktualizacja danych związanych z rejestrem może trwać nawet kilka miesięcy. W tym kontekście chciałbym zapytać o porozumienie z zakładami ubojowymi. Chodzi o to, aby ubijane zwierzęta były w jakiś sposób ewidencjonowane, a informacje były przekazywane do Agencji. Czy w Polsce zostanie uruchomiony system komputerowy na podobieństwo systemu francuskiego, gdzie kolczyk zdjęty z ubitej sztuki jest natychmiast niszczony, aby nie mógł być ponownie użyty? Informacja o zniszczeniu kolczyka jest przekazywana poprzez system komputerowy do tamtejszej agencji, która uaktualnia swoją bazę danych. Następna kwestia dotyczy struktury organizacyjnej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jej kadr. Czy została przeprowadzona etatyzacja? Były prezes Agencji Jerzy Miller na jednym z posiedzeń Komisji mówił o tym, że w Polsce jest bardzo zróżnicowana sytuacja jeśli chodzi o liczbę gospodarstw w danym województwie. Na przykład na wschodzie kraju jest znacznie większa liczba gospodarstw. Nie może być tak, że po 1 maja 2004 r. rolnicy będą tam czekać w długich kolejkach. Zastanawiam się również nad tym, czy przy obecnym kierunku zmian we Wspólnej Polityce Rolnej potrzebna jest nam dzisiaj ortofotomapa. Przecież nie będzie się już przeprowadzać kontroli zasiewów. Czy rzeczywiście musimy tę mapę tworzyć? Dobrze się stało, że przedstawiciele Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odwiedzili Włochy, aby poznać tamtejsze rozwiązania z zakresu obsługi wniosków o płatności.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ZbigniewChrzanowski">Chciałbym poznać państwa spostrzeżenia po tej wizycie. Z tego co wiem, we Włoszech system IACS jest zupełnie zdecentralizowany, a obsługa rolników odbywa się poprzez prywatne firmy. Tam agencja płatnicza zatrudnia niewielką liczbę osób, a wszystkie czynności kontrolne są zlecane na zewnątrz. Jeśli podobne rozwiązania chcemy przyjąć w Polsce, to co się stanie z kilkoma tysiącami osób, które zostały przyjęte do pracy w biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Moim zdaniem, po to przyjmowano te osoby do pracy, aby przeprowadzały kontrolę gospodarstw na miejscu. Jeśli te czynności mamy zlecać firmom zewnętrznym, to dochodzę do wniosku, że mniej by nas kosztowało zatrudnienie wszystkich rolników w Polsce niż tworzenie systemu IACS. W Czechach stworzenie systemu IACS kosztowało 46 mln euro. Nie wiem, jaki będzie ostateczny koszt zbudowania tego systemu w Polsce, ale podejrzewam, że dużo większy. Kiedy opowiadałem w Brukseli o wielkości zatrudnienia w Agencji, moi rozmówcy reagowali z niedowierzaniem. Wiem, że to nie jest wina obecnego kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Te zasady ustalono na początku 2002 r. Ta koncepcja jest do dzisiaj realizowana. W pewnym momencie musimy się zatrzymać. Polska otrzyma około 700 mln euro rocznie w ramach płatności bezpośrednich, natomiast koszt systemu IACS będzie dwukrotnie większy. Jaki jest sens takiego działania? Środki powinny trafiać do rolników a nie do administracji. Wczoraj pan minister Wojciech Olejniczak stwierdził, że rolnicy przy wypełnianiu wniosków o płatności bezpośrednie mogą się konsultować z ośrodkami doradztwa rolniczego. Pan minister powiedział także, że rozmawia w tej sprawie z Ochotniczą Strażą Pożarną. Czy rolnicy będą korzystać z pomocy osób, które mają wiedzę i kompetencje, aby takie wnioski wypełnić? Może się okazać, że jeśli rolnikom w wypełnianiu wniosków będą pomagać ochotnicze straże pożarne, izby rolnicze, związki i kółka rolnicze, Samoobrona, posłowie i politycy, to potem nikt nie weźmie za to odpowiedzialności. W ten sposób rolnik nie uzyska prawdziwej pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarianCuryło">Wydaje mi się, że prezydium Komisji powinno nieco bardziej dyscyplinować posłów. Apeluję o zadawanie pytań. Proszę nie wygłaszać komentarzy. Mam kilka pytań do przedstawicieli rządu. Czy niepokoje o system IACS są bezzasadne? Czy szkolenia osób, które mają pomagać rolnikom w wypełnianiu wniosków, przebiegają prawidłowo? Znam przypadki, gdy niektórzy próbują na tym zbijać kapitał polityczny. Czy kontrole gospodarstw będą przeprowadzać te same firmy, które teraz zajmują się szkoleniami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RomualdAjchler">Zgodnie z sugestią posła Mariana Curyły, apeluję do państwa o zadawanie pytań i ograniczenie czasu wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AleksanderGrad">Mam apel do posła Mariana Curyły. Proszę nie pouczać posłów, w jaki sposób mają się wypowiadać. Proszę przeczytać kilka książek z dziedziny retoryki i erystyki i wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RomualdAjchler">Bardzo przepraszam, ale muszę przerwać tę wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AleksanderGrad">To jest kolejny raz, kiedy poseł Marian Curyło poucza posłów, w jaki sposób powinni się wypowiadać. To jest nasza sprawa, jakie zadajemy pytanie i czy poprzedzamy je komentarzem. Tymczasem wiceprzewodniczący Komisji, poseł Romuald Ajchler stwierdza, że mamy się dostosować do sugestii posła Mariana Curyły. Przyznam, że tego nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RomualdAjchler">Nie zareagowałbym na tę wypowiedź, gdyby pan nie wspomniał o czytaniu książek. Postąpił pan tak samo, jak pan poseł Marian Curyło. Proszę się powstrzymać od takich uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AleksanderGrad">Pani minister Zofia Krzyżanowska stwierdziła, że najważniejsze jest uzyskanie akredytacji przez obie agencje płatnicze. Z informacji, którą wczoraj otrzymaliśmy, wynika, że zgłoszono już gotowość pewnej części Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do procedury akredytacyjnej. Ponadto wiadomo, że w pełni gotowa jest już Agencja Rynku Rolnego. Kiedy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgłosi gotowość do akredytacji wszystkich fragmentów agencji płatniczej? Z dokumentów przesłanych do podkomisji nadzwyczajnej zajmującej się sprawami systemu IACS wynika, że państwa niepokój budzi przede wszystkim uzyskanie akredytacji w zakresie systemu informatycznego i znajomości procedur przez pracowników. Czy uda się na czas przygotować kadry i system informatyczny? Pani minister Zofia Krzyżanowska stwierdziła, że pod koniec grudnia będzie gotowa aplikacja do obsługi systemu uproszczonego. Przypominam, że w ramach aneksu do umowy podpisanej z firmą Hewlett-Packard program miał być gotowy na koniec stycznia. Czy wykonawca o miesiąc wcześniej dostarczy produkt, czy też Agencja otrzyma jedynie wstępną wersję aplikacji do testowania, a właściwa realizacja zamówienia nastąpi w styczniu? Kolejna kwestia dotyczy przeprowadzania kontroli w gospodarstwach. Te sprawy zostaną uregulowane w rozporządzeniach. W jednym z nich będą zapisane warunki, jakie muszą spełniać instytucje, które będą przeprowadzać kontrole. Nie rozumiem zatem, o jakim audycie firm mówiła pani minister Zofia Krzyżanowska. Kiedy dyskutowaliśmy o tym problemie na posiedzeniach Komisji mówiono, że Agencja stworzy jednolite warunki i ogłosi nieograniczony przetarg na wyłonienie instytucji lub form, które będą realizowały kontrolę gospodarstw na miejscu. Dziwi mnie stwierdzenie, że audytorzy spotykają się z przedstawicielami urzędów marszałkowskich. Jaki to ma sens? Jaki tu jest związek? Kiedy Agencja rozpisze przetarg? Czy to będzie przetarg nieograniczony? Moim zdaniem byłoby niedobrze, gdyby w jakiś sposób zawężono grono podmiotów startujących w przetargu. Chciałbym nawiązać do tego, co mówiła pani minister Zofia Krzyżanowska na temat szkoleń. Być może uczestniczyliśmy w innych szkoleniach, ale tam, gdzie ja byłem, na spotkania przychodzi średnio 60% rolników. W małych wsiach jest znacznie lepiej, ponieważ przychodzą prawie wszyscy. Jednak w większych wsiach przychodzi 50–60% właścicieli gospodarstw. Połowa z uczestników opuszcza spotkanie mając wrażenie, że wiedzą o co chodzi. To nie jest tak, że rolnik opuszcza szkolenie z wypełnionym wnioskiem lub że jego przypadek był rozpatrywany jako przykład, jak wniosek wypełnić. Wydaje się, że trzeba będzie powtórzyć część szkoleń. Czy to prawda, że będzie druga runda szkoleń? Pani minister Zofia Krzyżanowska podała przykład Włoch. W Europie jest więcej krajów, w których funkcjonuje system komercyjnych doradców. Jakie działania podejmuje minister rolnictwa i rozwoju wsi, aby taki system stworzyć w Polsce? Musimy zapoczątkować proces tworzenia takiego systemu. Uważam, że to jest bardzo rozsądne rozwiązanie. W późniejszych latach rolnicy będą zawierać indywidualne umowy na obsługę związaną z uzyskaniem dopłat. Nie ma znaczenia, czy to będzie przeszkolony strażak, czy też przedstawiciel izby rolniczej.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AleksanderGrad">Najważniejsze, aby ta osoba była właściwie przygotowana i dysponowała odpowiednią wiedzą. Jakie jest stanowisko rządu wobec projektu rozporządzenia, które ma zastąpić rozporządzenie nr 1259?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RomualdAjchler">W imieniu prezydium Komisji proponuję, aby ograniczyć czas wypowiedzi do 5 minut. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem propozycji prezydium? Stwierdzam, że przy 6 głosach za, 6 przeciw i braku wstrzymujących się, wniosek nie uzyskał poparcia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrKrutul">Chciałbym przypomnieć, że zgodnie z zarządzeniem marszałka Sejmu, wszystkie wnioski poddawane pod głosowanie muszą być zgłaszane na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RomualdAjchler">W imieniu prezydium Komisji proponuję, aby ograniczyć czas wypowiedzi do 4 minut. Kto z państwa jest za przyjęciem propozycji prezydium? Stwierdzam, że Komisja 6 głosami, przy 5 przeciw i jednym wstrzymującym się, przyjęła propozycję prezydium zmierzającą do ograniczenia czasu wystąpień do 4 minut. Kontynuujemy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#OlgierdPoniźnik">Z materiału, który otrzymaliśmy przed posiedzeniem Komisji wynika, że zatrudnienie w biurach powiatowych i oddziałach Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wzrośnie w przyszłym roku o 1845 osób. Czy w tej liczbie uwzględniono przyjęcie pracowników sezonowych? Jakie będą zadania pracowników sezonowych? Według jakich kryteriów będą zatrudniani i w jaki sposób zostanie przeprowadzony ich nabór? Chciałbym, aby pani minister Zofia Krzyżanowska przedstawiła podstawowy schemat zatrudnienia w biurach powiatowych Agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławKalemba">Kiedy rolnicy zostaną poinformowani o wysokości dopłat do poszczególnych upraw? Jakie akty prawne muszą zostać jeszcze przyjęte, aby można było podać rolnikom te informacje? Jaka jest sytuacja, jeśli chodzi o powiązanie systemów informatycznych w biurach powiatowych, oddziałach i centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa? Kiedy zostanie zakończony proces budowania infrastruktury technicznej do obsługi programów? W biurach powiatowych Agencji były etaty dla zastępców kierowników biur. Tam często byli zatrudnieni ludzie posiadający bardzo wysokie kwalifikacje. Teraz zostali odwołani, ponieważ jest realizowana inna koncepcja organizacyjna. Chodzi o to, że te osoby zrezygnowały z poprzedniej pracy i teraz nigdzie nie pracują. Czy nie można by wykorzystać tych osób przy kolejnej fali naboru pracowników? Czy przeprowadzono etatyzację w poszczególnych biurach powiatowych Agencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PiotrKrutul">Pierwszy problem wiąże się z identyfikacją i rejestracją zwierząt. Czy konieczne jest zarejestrowanie zwierząt do 1 maja 2004 r.? W Sejmie trwają przecież prace nad projektami ustaw, które mają usystematyzować te kwestie. Jeśli Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uważa, że rejestracja zwierząt musi się zakończyć przed dniem akcesji, to jesteśmy gotowi przyspieszyć prace legislacyjne. Druga kwestią dotyczy rozporządzenia nr 1259. Kiedy zostanie przyjęta nowa wersja tego rozporządzenia? Chodzi o to, że zgodnie z decyzją Rady Europejskiej minimalna wielkość uprawnionej powierzchni gospodarstwa, dla którego mogą być przyznane płatności, wynosi 0,3 ha. Jeśli ta wartość zostanie zmieniona, to czy będziemy musieli nowelizować projekty ustaw związanych z dopłatami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzPlocke">Kiedy planuje się zakończenie akredytacji agencji obsługującej rynek ryb? Czy Agencja prowadzi rozmowy z administracją rybacką odnośnie realizacji zadań związanych z tworzeniem rynku ryb i pomocy finansowej dla rybaków? Kiedy zostanie zakończony proces rekrutacji kadr obsługujących system IACS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SzymonGiżyński">Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pomyślało o tym, aby równolegle do procesu legislacyjnego wokół systemu IACS szkolić pracowników, którzy będą ten system obsługiwali? Przed nami przecież jeszcze kilka miesięcy prac legislacyjnych. Pani minister Zofia Krzyżanowska podawała tutaj przykład Włoch. Tamtejsze rozwiązania znacznie odbiegają od tych stosowanych w Polsce. Na ile doświadczenia włoskie mogą zostać wykorzystane w Polsce? Czy będziemy mieli do czynienia z ewolucyjną zmianą systemu czy też z drobnymi korektami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RomualdAjchler">Zamykam dyskusję. Bardzo proszę przedstawicieli Agencji i rządu o udzielenie odpowiedzi na zadanie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofBrdyś">Jeśli chodzi o System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, to obecnie na bieżąco nadajemy numery ewidencyjne, kolczyki oraz wydajemy paszporty. W tej chwili baza zawiera dane 6,5 mln sztuk bydła. Pozostało jeszcze około 1,5 mln sztuk bydła, które ulegało przemieszczeniom, a które trzeba wprowadzić do systemu. Wprowadzenie danych następuje w biurze powiatowym. Następnie jest rejestrowane przez system centralny. Oczekujemy, że do połowy stycznia wszystkie przemieszczenia zostaną zarejestrowane. Wówczas porównamy dane bazy z informacjami ze spisu rolnego z ubiegłego roku. Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z Komisją Europejską, jeśli różnica nie przekroczy 3%, będzie można stwierdzić, że baza funkcjonuje prawidłowo. Jednocześnie wprowadzamy dane dotyczące owiec i kóz. Sądzę, że do połowy stycznia baza będzie gotowa z uwzględnieniem wszystkich przemieszczeń. Pod koniec grudnia rozpoczniemy tworzenie bazy trzody chlewnej. A zatem można powiedzieć, że rejestracja zwierząt odbywa się na bieżąco. Do tej pory otrzymywaliśmy tylko pisemne meldunki od służb weterynaryjnych lub zakładów ubojowych. W tej chwili baza jest uzupełniana. Nowa struktura organizacyjna została wprowadzona w Agencji w ubiegły poniedziałek. Spełnia ona wymagania nowoczesnej agencji płatniczej z podziałem na poszczególne funkcje od przyjmowania wniosków, poprzez autoryzację płatności, kontrolę gospodarstwa na miejscu, windykację płatności itd. Posiadamy pełną etatyzację zarówno na poziomie centrali, jak i na poziomie oddziałów regionalnych i biur powiatowych Agencji. Rzeczywiście system kontroli we Włoszech jest skonstruowany w taki sposób, że istnieje tam jedna agencja, która zatrudnia około 350 osób. Oprócz tego są cztery agencje regionalne w prowincjach. Komisja Europejska zabroniła Włochom budowania agencji dla poszczególnych regionów. Jeśli będą tam powstawały dodatkowe agencje, to muszą one obsługiwać kilka obszarów. Chodzi o to, aby mieć lepszą kontrolę nad przepływem środków finansowych. We Włoszech prawie 97% wniosków o płatności przyjmuje się poprzez ośrodki doradztwa rolniczego (CAA). Ośrodki CAA przyjmują wnioski od rolników, a następnie w systemie „on-line” przekazują je do agencji. Rolnicy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z wypełnieniem, przyjęciem i obsługą wniosków. Koszty pokrywa Skarb Państwa. Firmy świadczące te usługi zostały wyłonione w wyniku przetargu. Zajmują się tym firmy prywatne, ale nie brakuje także lokalnych i regionalnych organizacji samorządowych. Firma odpowiada za poprawne wypełnienie wniosku pod względem administracyjnym. Na tym podmiocie nie ciąży odpowiedzialność za zgodność wykazanych przez rolnika danych z rzeczywistą powierzchnią. A zatem firma drukuje wniosek dla właściwego rolnika, który swoim podpisem poświadcza prawdziwość zawartych w nim danych. Jeśli pojawi się tam błąd, to konsekwencje poniesie rolnik. Około 3% wniosków we Włoszech wypełniają samodzielnie rolnicy. Pozostałe wnioski są wypełniane przez instytucje, o których przed chwilą mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KrzysztofBrdyś">Myślę, że należałoby się zastanowić nad wprowadzeniem tego rozwiązania w Polsce. Ten system sprawnie działa. Obok włoskiej agencji płatniczej istnieje konsorcjum siedmiu spółek, które zajmują się różnego rodzaju obsługą od autoryzacji płatności, poprzez doradztwo informatyczne i prawne do wykonywania kontroli na miejscu. Bardzo dokładnie analizujemy informacje, które otrzymaliśmy od Włochów. Zgadzamy się z sugestią Komisji Europejskiej, aby od następnego roku rozpatrzyć możliwość dłuższego delegowania pewnych funkcji. Chodzi o to, aby te podmioty właściwie przygotowały się do wykonania zlecanych im zadań oraz wyspecjalizowały w pewnych dziedzinach. Poseł Marina Curyło pytał, czy szkolenia przeprowadzają te same firmy, które będą prowadziły kontrole. Szkolenia organizują przedstawiciele Agencji, ośrodków doradztwa rolniczego, banków spółdzielczych etc. W przypadku kontroli do gospodarstwa dotrze co najmniej dwuosobowy zespół złożony z geodety oraz osoby o wykształceniu rolniczym. Chodzi o stwierdzenie, czy w kontrolowanym gospodarstwie mamy do czynienia z dobrą kulturą rolną itd. Poseł Aleksander Grad pytał, jaka część agencji płatniczej jest już gotowa do akredytacji. Chciałbym podkreślić, że do akredytacji zgłoszono całą nieinformatyczną część systemu, a zatem organizacje, dokumenty bezpieczeństwa, strategie, księgi procedur i inne. Sam program informatyczny zostanie przekazany do akredytacji do końca styczna, zresztą zgodnie z harmonogramem. Jeśli chodzi o zakres prac kontrolerów w gospodarstwach, to sprawa jest prosta. Na podstawie rozporządzeń Komisji Europejskiej zostały przygotowane księgi procedur, które bardzo precyzyjnie określają sposób prowadzenia kontroli. Wiemy, jaki jest zakres pracy kontrolerów, jak będzie wyglądał raport po kontroli, kiedy będzie przesyłany i w jaki sposób będzie weryfikowany. Wszystkie czynności zostaną opisane procedurami lub objęte umową, która zostanie zawarta z firmami wykonującymi kontrole. W umowach będą odniesienia do polskich oraz unijnych przepisów. Znajdą się tam również różnego rodzaju zobowiązania o charakterze organizacyjnym i finansowym. Chodzi o to, aby Agencja miała gwarancje, że czynności delegowane zostaną właściwie wykonane. Tego rodzaju umowy mają duże znaczenie dla Komisji Europejskiej, która zwraca szczególną uwagę na sposób delegowania poszczególnych funkcji. Poseł Aleksander Grad pytał, czy Agencja będzie organizowała powtórne szkolenia. Kampanii na taką skalę jak obecnie już nie będzie, ale jeśli środowiska zgłaszają taką potrzebę, organizujemy spotkania. W marcu uruchomimy specjalny portal internetowy, na którym rolnicy oraz osoby pomagające wypełniać im wnioski będą mogły uzyskać wszystkie potrzebne informacje. Jeśli chodzi o wzrost zatrudnienia w Agencji o 1800 osób, to chodzi oczywiście o stałych pracowników. W tej chwili większość zadań wykonywanych przez pracowników dotyczy Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Skoro pojawią się nowe instrumenty wsparcia, konieczne będzie zatrudnienie większej liczby osób do ich obsługi. Agencja będzie również musiała posiadać własne zespoły do kontroli gospodarstw na miejscu. Chodzi o sytuacje, w których będziemy musieli szybko wyjaśnić jakieś nieścisłości w danych. Takie zespoły będą też prowadziły ponowną kontrolę, po kontroli wykonanej w ramach czynności delegowanych.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#KrzysztofBrdyś">To znaczy, że będziemy pomagać przedstawicielom Komisji Europejskiej, którzy przyjadą do Polski, aby sprawdzić dokładność naszych pomiarów. Poseł Stanisław Kalemba pytał, kiedy rolnicy zostaną poinformowani o wysokości płatności. Pierwszym terminem, w którym będzie można podać przybliżoną wysokość płatności, będzie koniec lipca, gdy zostanie określony oficjalny parytet wymiany euro do złotówki. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej, parytet będzie ustalony na podstawie średniego kursu z okresu 1 stycznia - 30 czerwca 2004 r. Wyznaczony kurs musi potem zatwierdzić Komisja Europejska. Gdyby utrzymał się obecny kurs euro, to płatności byłyby znacznie większe. Jeśli kurs wspólnej waluty będzie na przewidywanym poziomie 4,35 zł, to rolnicy otrzymają o około 40 gr na każdym euro mniej. A zatem mówienie dzisiaj o wysokości dopłat jest bardzo trudne. Drugim terminem jest koniec września, ponieważ w sierpniu muszą zakończyć się wszystkie prace związane kontrolą gospodarstw na miejscu. Wtedy dowiemy się, jaka będzie wartość i wielkość koperty narodowej. Jeśli zostanie zgłoszonych więcej wniosków, to płatności do jednego hektara będą odpowiednio obniżone. Jeśli wniosków będzie mniej, to części środków nie otrzymamy i płatności będą utrzymane na stałym poziomie. Można powiedzieć, że pod koniec września w odpowiedzialny sposób będziemy mogli państwa poinformować, jaka będzie wysokość płatności. Jak już państwa informowaliśmy, cała sieć informatyczna jest już zbudowana. Wszystkie biura powiatowe, oddziały regionalne i centrala Agencji połączone są z serwerownią. Mamy już decyzję Urzędu Zamówień Publicznych o lokalizacji serwerowni do momentu wyznaczenia stałej siedziby dla Agencji. Serwery będą się znajdować w siedzibie firmy Hewlett-Packard w Sękocinie. Komisja Europejska uznała, że to jest bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ gwarantuje stabilizację systemu. Gdy tylko zostaną rozwiązane kwestie wyboru docelowej siedziby Agencji, serwery zostaną przeniesione. Jak już powiedziałem, etatyzacja została przeprowadzona na wszystkich szczeblach organizacyjnych Agencji. Biurem powiatowym będzie zarządzał kierownik, który zajmie się także autoryzacją płatności. Będą tam również stanowiska do wprowadzania wniosków, do spraw kontroli oraz administracyjne. W zależności od lokalizacji biura, będzie tam pracowało mniej lub więcej osób. W najmniejszych biurach powiatowych będzie pracowało od pięciu do siedmiu osób. W największych biurach liczba zatrudnionych może przekraczać 150 osób. W Małopolsce rolnicy złożą około 280 tys. wniosków i nie może tam pracować siedem osób w jednym biurze powiatowym. Jeśli chodzi o System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, to oczywiście im szybciej go zbudujemy, tym będzie lepiej. Musimy zbudować tę bazę. Jest ona zlokalizowana w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. To nie jest bezpośrednio część systemu IACS. Jest to jedna z baz, która jest zarządzana przez Agencję. Poseł Kazimierz Plocke pytał, kiedy zostanie zakończony proces rekrutacji kadr. Myślę, że rekrutacja kadr to jest stały proces. Na bieżąco będziemy monitorować stan kadr i wprowadzać zmiany, jeśli będzie taka potrzeba.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#KrzysztofBrdyś">Jeśli Agencji zostaną zlecone nowe zadania, to musimy znaleźć osoby, które będą mogły wykonywać tę pracę. Poseł Szymon Giżyński poruszył problem szkolenia pracowników Agencji. Opracowaliśmy specjalny program szkolenia pracowników. Przypominam, że znajomość procedur wśród pracowników także podlega audytowi. Od ubiegłego miesiąca szkolimy pracowników w zakresie procedur, organizacji i struktury. Agencja ciągle analizuje doświadczenia innych krajów, w których rolnicy otrzymują dopłaty bezpośrednie. Być może będziemy wykorzystywać te rozwiązania w przyszłości. Między innymi zastanawiamy się nad przyjęciem rozwiązania polegającego na zawieraniu umów z firmami wykonującymi kontrole na okres minimum trzech lat. To uprawdopodobni osiągnięcie wysokiej jakości wykonywanych usług.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZofiaKrzyżanowska">Wiele głosów w dyskusji dotyczyło szkoleń. Chcielibyśmy przeprowadzić te szkolenia w jak najszerszym zakresie w miarę naszych możliwości. Są tutaj pewne ograniczenia budżetowe. W tej chwili przy działaniach rolno-środowiskowych jest wymagany certyfikat doradcy. Dzięki środkom z programu PHARE przeszkoliliśmy już dwustu pięćdziesięciu doradców, którzy uzyskali certyfikat. W tej chwili z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej uzyskaliśmy dodatkowe środki i rozpoczniemy kolejny etap szkolenia doradców. Szkolenie kończy się egzaminem, a absolwent otrzymuje certyfikat. Podpis takiego doradcy będzie się znajdował na wniosku obok podpisu rolnika. Takie są wymogi formalne w przypadku programów rolno-środowiskowych. Poseł Aleksander Grad pytał o procedury audytowania. Chodzi o możliwość realizacji zadań. Najpierw audytor bada przygotowanie do wykonania jednego zadania. Jeśli stwierdzi, że wszystko w tym zakresie jest dobrze przygotowane, przystępuje do badania kolejnego zadania. To jest proces ciągły rozpisany na rok. Jeśli audytor wykrywa jakieś błędy, poprawiamy je i audytor przystępuje do kontrolowania następnego fragmentu systemu. Poseł Marian Curyło pytał, czy należy mieć obawy, jeśli chodzi o zbudowanie systemu IACS. Muszę przyznać, że mam obawy. Proces tworzenia systemu ciągle znajduje się na ścieżce krytycznej. Firmy konsultingowe przeprowadziły audyt procedur w części nieinformatycznej systemu. To daje nam podstawy do zachowania pewnego optymizmu. Mam nadzieję, że wszystkie wnioski i zalecenia audytorów zostaną natychmiast wdrożone. Audyt został zlecony w takim celu, aby zawczasu usunąć wszystkie nieścisłości i sprzeczności w księgach procedur, by nie przedłużać właściwego procesu przyznawania akredytacji. Jeśli chodzi o rozporządzenie nr 1259, to jak już wielokrotnie mówiłam, każdy kraj ma możliwość obniżenia minimalnej powierzchni działki z 0,3 do 0,1 ha. A zatem w regulacji podstawowej zapisano powierzchnię 0,3 ha, ale w Polsce przyjęto wartość 0,1 ha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZbigniewChrzanowski">W listopadzie ubiegłego roku Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi twierdziło, że w Polsce będzie obowiązywała jednolita płatność obszarowa niepowiązana z rodzajem użytków rolnych. W styczniu tego roku Komisja Europejska stwierdziła, że ze względu na możliwość zachwiania konkurencyjności w produkcji ziemniaków, czy buraków cukrowych, możliwe będzie wypłacenie 25% płatności w systemie uproszczonym, natomiast środki z drugiego filaru mają być rozdzielane według systemu standardowego. Podczas spotkania z panem Władysławem Piskorzem poinformował on nas, że w sierpniu tego roku minister rolnictwa i rozwoju wsi wystąpił do Komisji Europejskiej o przeznaczenie środków z drugiego filaru, które miały być związane ze strukturą zasiewów, na jednolitą płatność. Podobno ze względu na reformę Wspólnej Polityki Rolnej Komisja Europejska wyraziła zgodę na takie uproszczenie naliczania płatności. Rolnik otrzymywałby jednolitą dopłatę do hektara bez względu na rodzaj uprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZofiaKrzyżanowska">Jak państwo wiecie, 25% dopłaca się do każdego hektara utrzymanego w dobrej kulturze rolnej. Powstaje problem przy powiększaniu płatności do 40%. W tym przypadku trzeba wyłączyć owoce, warzywa i ziemniaki, ponieważ tych roślin nie wymienia się w rozporządzeniu nr 1259. Jest jeszcze problem roślin specjalnych. Tutaj zastosowaliśmy dopłaty z środków krajów i podwyższamy wysokość płatności do 55% kwoty uzyskiwanej przez rolników w Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#RomualdAjchler">Zakończyliśmy rozpatrywanie tego tematu. Chęć zabrania głosu sygnalizowała jeszcze posłanka Gabriela Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#GabrielaMasłowska">Bardzo proszę, aby członkowie Komisji otrzymywali wszystkie materiały dotyczące systemu IACS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZofiaKrzyżanowska">Chętnie udostępnimy takie materiały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RomualdAjchler">Proponuję, aby te materiały przesyłać do sekretariatu Komisji. Pracownicy sekretariatu dostarczą je zainteresowanym posłom. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>