text_structure.xml
10.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek obrad został państwu udostępniony na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nikt się nie zgłasza, zatem stwierdzam, że porządek został przyjęty. Otrzymali państwo stosowny dokument. Jest również opinia Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu sporządzona przez pana Jana Morwińskiego. Prosiłbym jednak ministra Jakuba Wolskiego o krótkie uzupełnienie tego uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JakubWolski">Może na początku oddałbym głos resortowi wiodącemu, a ja skoncentrowałbym się na elementach konstytucyjnoprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę zatem ministra Krzysztofa Patera o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofPater">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, bardzo krótko streszczę uzasadnienie, bo jest ono tak wyczerpujące, iż trudno o jakiekolwiek uzupełnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Uzasadnienie jest znane członkom Komisji. Prosiłbym zatem, żeby pan minister zasygnalizował charakterystyczne rysy tego dokumentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofPater">Konwencja nr 148 Międzynarodowej Organizacji Pracy jest jedną z pakietu konwencji, która finalnie pozwoliłaby nam ratyfikować Konwencję nr 155. Chodzi o pakiet konwencji dotyczących warunków pracy, ochrony pracowników. Omawiana dziś konwencja dotyczy ochrony pracowników przed zagrożeniem zawodowym spowodowanym zanieczyszczeniami powietrza, hałasem i wibracjami. Szczegółowe uzasadnienie wskazuje, że Polska spełnia warunki przewidziane w Konwencji nr 148, a więc nie zachodzi konieczność podejmowania jakichkolwiek szczególnych działań o charakterze legislacyjnym bądź organizacyjnym. W związku z tym ratyfikacja Konwencji nr 148 nie wiąże się z jakimikolwiek dodatkowymi wydatkami z budżetu państwa. Proces ratyfikacji był przedmiotem konsultacji z reprezentatywnymi organizacjami pracowników i pracodawców i zyskał pełne poparcie. Do chwili obecnej Konwencja nr 148 została ratyfikowana przez 41 państw. Jeśli chodzi o tzw. starych członków Unii Europejskiej, Konwencji nie ratyfikowały Luksemburg, Niderlandy, Irlandia, Grecja, Austria. W ograniczonym zakresie Konwencję ratyfikowały Wielka Brytania oraz Hiszpania. Jeśli chodzi o 10 krajów kandydackich, to oprócz Polski Konwencji nie ratyfikowały Cypr, Estonia i Litwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję za to uzupełnienie. Czy do przedstawicieli rządu są pytania w związku z projektem ustawy ratyfikacyjnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanRzymełka">Jaka jest przyczyna, że jesteśmy jednym z ostatnich państw z grupy krajów wchodzących do Unii, ratyfikującym tak ważną konwencję? Ratyfikowanie Konwencji wiąże się z pewnymi zobowiązaniami, które będziemy musieli wdrożyć. Czy dokonano szacunku kosztów wdrożenia postanowień konwencji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania bądź wypowiedzi? Nie ma zgłoszeń. Czy pan minister Krzysztof Pater zechciałby udzielić odpowiedzi na pytania posła Jana Rzymełki?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofPater">Ratyfikacja konwencji nie powoduje żadnych kosztów dodatkowych. Jeśli chodzi o przyczyny opóźnienia w procesie ratyfikacji konwencji, to, po pierwsze, nie nazywałbym tego opóźnieniem, ponieważ w przypadku konwencji jest to deklaracja danego państwa, że zobowiązuje się do przestrzegania postanowień konwencji. Ta samoocena w różnych krajach przedstawia się bardzo różnie. Dla przykładu powiem, że Libia była jednym z pierwszych krajów, które ratyfikowały Konwencję nr 102 o podstawowych normach zabezpieczenia społecznego. O bliższe wyjaśnienia poproszę dyrektora Jerzego Kowalskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyKowalski">Jednym z warunków ratyfikacji konwencji jest zgodność prawa krajowego z postanowieniami konwencji. Jeszcze 3 lata temu Polska miała bardzo małą liczbę tzw. najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników, czyli norm higienicznych. Mieliśmy 200 tych norm. W ciągu 3 lat doszliśmy do 412 normatywów higienicznych. Średnia europejska jest na poziomie 450. Ponadto do niedawna nie była uregulowana sprawa substancji chemicznych i preparatów chemicznych. Dopiero wejście w życie ustawy o substancjach chemicznych uporządkowało tę dziedzinę. Do czasu wejścia w życie tej ustawy opieraliśmy się na prawie z 1964 r., które było niezgodne z Konwencją nr 148.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszKrasoń">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że fakt, iż ratyfikujemy Konwencję nr 148 tak późno, to nic nadzwyczajnego. Pragnę podkreślić, że jednak ratyfikujemy ją w pełni. Jesteśmy krajem, który w obszarze zagrożeń związanych ze środowiskiem pracy, w szczególności związanych z hałasem i zagrożeniami środowiska atmosferycznego, jest bardzo dobrze przygotowany, i to od dłuższego czasu. Wiele państw ratyfikujących tę konwencję czy podobne konwencje stosuje różnego rodzaju wyłączenia, odstępstwa, natomiast w przypadku Polski mamy pełne potwierdzenie zgodności polskiego prawa z zapisami Konwencji nr 148. Co więcej, wszystkie polskie przepisy prawa, które regulują tę materię, są w Polsce w poważny sposób wdrożone, to znaczy są realizowane. Nie ma żadnego obszaru, który generowałby dodatkowe koszty. Ratyfikacja Konwencji nr 148 potwierdzi stan prawa obowiązującego w tym zakresie w Polsce. Rozmawiamy o bardzo poważnym zjawisku, bo w strukturze czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy hałas zajmuje strategiczne miejsce, gdyż 43% wszystkich negatywnych zdarzeń związanych z czynnikami szkodliwymi w środowisku pracy dotyczy hałasu. Zarówno hałas, jak i zanieczyszczenie środowiska atmosferycznego w miejscu pracy powodują większość chorób zawodowych, jakie występują w Polsce. Jest to ważna konwencja. Polska nie będzie ponosić żadnych dodatkowych kosztów z tytułu realizacji jej postanowień, dlatego zdecydowanie popieram przyjęcie Konwencji nr 148.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze wystąpienia? Skoro nie ma, zamykam debatę generalną. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy ktoś z państwa posłów wnosi uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że tytuł został uzgodniony. Czy ktoś z państwa posłów wnosi uwagi do art. 1? Nie ma uwag. Stwierdzam, że art. 1 został uzgodniony. Czy ktoś z państwa posłów wnosi uwagi do art. 2? Proponuję, żeby dodać kropkę na zakończenie tego artykułu. Jest to uwaga natury legislacyjnej. Nie ma innych uwag, zatem stwierdzam, że art. 2 został uzgodniony. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zaproponować inny artykuł niż te, które znalazły się w projekcie rządowym? Nikt się nie zgłasza. Czy są uwagi Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#UrszulaSęk">Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyJaskiernia">W związku z tym zapytuję: kto z państwa posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji nr 148 Międzynarodowej Organizacji Pracy? Stwierdzam, że połączone Komisje jednomyślnie postanowiły rekomendować Sejmowi projekt ustawy z druku nr 2254. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekKasprzyk">Chciałbym zaproponować kandydaturę posła Janusza Krasonia, który od wielu lat zajmuje się problematyką ochrony pracy i jest osobą w pełni kompetentną do przedłożenia tego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszKrasoń">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń, zatem poddam pod głosowanie kandydaturę posła Janusza Krasonia. Kto z państwa posłów jest za wyborem posła Janusza Krasonia na sprawozdawcę projektu ustawy? Stwierdzam, że połączone Komisje jednomyślnie wybrały posła Janusza Krasonia na sprawozdawcę projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanRzymełka">Nie jestem członkiem obradujących Komisji, ale chciałbym zwrócić się do grona ekspertów z następującą sugestią. Uczestniczę w pracach Komisji Ochrony Środowiska. Problematyka hałasu i wibracji jest mi znana. Przepisy Konwencji nr 148 są praktycznie z lat 90. Unia Europejska poszła znacznie dalej, szczególnie w zakresie szkodliwości pól fizycznych. W omawianej dziś konwencji nie ma mowy o szkodach spowodowanych np. działalnością telefonów komórkowych. Warto zastanowić się, czy nie należałoby już zająć się problematyką szkodliwości pól fizycznych. Podam następujący przykład. Ostatnie badania Śląskiej Akademii Medycznej pokazują, że osiedlowe piaskownice budowane są w miejscach skrzyżowania dużych linii przesyłowych, bo tam nie można postawić nawet garażu, ale dzieci bawią się w tych miejscach. Dzieci przebywają na obszarze skażonym, czego konsekwencją jest wysoka zachorowalność na różne choroby. Uregulowania w tej dziedzinie są w Polsce bardzo odległe od tego, co Europa obecnie robi, dlatego apeluję do państwa, aby również problem pól fizycznych został uwzględniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyJaskiernia">Jestem przekonany, że przedstawiciele rządu odnotowali ten apel i będziemy oczekiwali na stosowną reakcję rządu dla podjęcia tej słusznej sprawy. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>