text_structure.xml
20.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#FilipkaKrzysztofa">- odbyła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach, ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 732),</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#FilipkaKrzysztofa">- rozpatrzyła sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#FilipkaKrzysztofa">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Środowiska z sekretarzem stanu Czesławem Śleziakiem, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Polskiego Klubu Ekologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofFilipek">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Projekt porządku dziennego jest państwu znany. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Informuję, że projekt ustawy - druk nr 732 - został skierowany do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa przez marszałka Sejmu 22 lipca 2002 r. Otrzymaliście państwo trzy opinie na temat tego projektu przygotowane w Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu, Biurze Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu oraz przez prof. Marka Górskiego z Uniwersytetu Łódzkiego. Proszę pana ministra o krótkie przedstawienie i uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławŚleziak">Kilkanaście ustaw z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej i ochrony przyrody tworzyliśmy w poprzedniej kadencji Sejmu w dużym pośpiechu, mając świadomość, że nie będą one dopracowane, pojawią się niespójności, a nawet złe rozwiązania. Dziś - jest to poza dyskusją - wszystko zostało właściwie ustawione. Środowiska prawnicze, gospodarcze, ruchy i organizacje pozarządowe nie zgłaszają zasadniczych uwag. Ponieważ jednak pojawiło się wiele kwestii natury legislacyjnej, niedociągnięć i wątpliwości natury formalno-redakcyjnej jest to jedna z pierwszych ustaw tzw. czyszczących. Jej celem jest nowelizacja kilku ustaw - o odpadach, opakowaniach i odpadach opakowaniowych, o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, a także o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw - zmierzająca do wyeliminowania wszelkich niedociągnięć i wątpliwości formalno-redakcyjnych. W pierwszej części mojej wypowiedzi odniosę się do proponowanych zmian, a w drugiej poinformuję o stanowisku Komitetu Integracji Europejskiej w sprawie nowelizacji. W ustawie z 27 kwietnia 2001 r. w art. 4 ust. 1 pkt 2 proponujemy zmianę upoważnienia do wydania rozporządzenia. Celem zmiany jest doprecyzowanie przepisu zawierającego upoważnienie oraz przeniesienie do rozporządzenia części uregulowań znajdujących się obecnie w zał. nr 4 do ustawy, dotyczących warunków, w których uznaje się, że odpady posiadają właściwości niebezpieczne. Warunki te określone są w prawodawstwie Unii Europejskiej w formie decyzji i mogą ulegać modyfikacjom, o czym świadczy kolejna nowelizacja decyzji 2000/532/WE. Przeniesienie ich do rozporządzenia pomoże uniknąć konieczności częstych nowelizacji ustawy. W art. 13 dodano ust. 4a w celu sprecyzowania, co powinien zawierać wniosek o wydanie decyzji na spalanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami. W art. 15 dodano przepis określający zasady finansowania przedsięwzięć priorytetowych, a w ust. 6 zmieniono upoważnienie do wydania rozporządzenia dotyczącego warunków oraz sposobów finansowania przedsięwzięć priorytetowych o charakterze ponadwojewódzkim, niezbędnych do utworzenia w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do unieszkodliwiania odpadów. Zmiana brzmienia przepisu art. 17 powinna wpłynąć na zmniejszenie obciążeń biurokratycznych. Przepis w dotychczasowym brzmieniu, przy szerokiej interpretacji pojęcia „instalacji”, znacznie rozszerzał krąg podmiotów zmuszonych do uzyskiwania pozwolenia na wytwarzanie odpadów. W art. 24 ust. 1 i 9 doprecyzowano liczbę egzemplarzy przedstawianej właściwym organom informacji o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami. Określono termin przedstawienia tych informacji, a także wprowadzono przepis, że jeden z egzemplarzy wojewoda lub starosta przekazuje właściwemu marszałkowi województwa oraz wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Ponadto skrócono termin przedstawiania informacji, co stanowi znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców. W art. 33 umożliwiono wykreślenie posiadacza odpadów z rejestru. Minister właściwy do spraw gospodarki może, w drodze rozporządzenia, zwolnić niektórych posiadaczy odpadów prowadzących działalność w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania z obowiązku uzyskania pozwolenia, zastępując to obowiązkiem rejestracji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#CzesławŚleziak">Rejestracja będzie dowodem na to, że podmiot jest uprawniony do określonej działalności. Ust. 4 w art. 33 rozdzielono na dwa odrębne ustępy, co powinno ułatwić wydanie stosownych rozporządzeń przez ministra gospodarki. Art. 37 ust. 7 upoważnił dodatkowo do dostępu do wojewódzkiej bazy danych głównego inspektora ochrony środowiska. Koniecznym modyfikacjom uległ także art. 39. Przepis w dotychczasowym brzmieniu stanowił, że jeżeli regeneracja olejów odpadowych jest niemożliwa, to należy poddawać je przez spalanie z odzyskiem energii. Przepis w proponowanym brzmieniu umożliwia stosowanie również innych metod odzysku, często bardziej korzystnych dla środowiska. W art. 41 ust. 4 dodano pkt 4. Objęto obowiązkiem unieszkodliwiania, oddzielnie od innych rodzajów odpadów, baterie lub akumulatory. W art. 45, 46, 48 i 49 doprecyzowano pojęcie innych instalacji, w których wprowadzi się termiczne przekształcanie i wymagania w zakresie kwalifikacji do prowadzenia spalarni odpadów. Rozszerzono też wymagania na wszystkie instalacje, gdzie są spalane lub współspalane odpady. W celu wyeliminowania istniejących nieprawidłowości zmieniono przepis art. 57. Przepis ten w dotychczasowym brzmieniu ust. 3 i 4 nakładał obowiązek na wytwórcę odpadów do zapewnienia odpowiedniego ich składowania. Po przyjęciu w ostatecznej wersji ustawy rozwiązań polegających na przeniesieniu odpowiedzialności na zarządzającego składowiskiem, przepisy ust. 3 i 4 stały się zbędne. Przepis ust. 2 był w dotychczasowym brzmieniu mało precyzyjny i w zasadzie niemożliwy do stosowania. W art. 65 ust. 7 wprowadzono nowy przepis definiujący pojęcie „normalna eksploatacja statku”, który umożliwi prawidłowe stosowanie przedmiotowego przepisu. Wprowadzono również zmiany o charakterze redakcyjnym, które mają na celu doprecyzowanie treści przepisów art. 5 pkt 2, art. 37 ust. 7 oraz załącznika nr 5. Z uwagi na to, że zaproponowane zmiany w ustawie o odpadach mają charakter uściślający i precyzujący, a nie zmieniają istoty instytucji prawnych już funkcjonujących, jako takie nie powodują skutków ekonomicznych i społecznych. W ustawie z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, w art. 5 ust. 2 doprecyzowano upoważnienie do wydania rozporządzenia. Ponieważ przy badaniu stężeń metali ciężkich w opakowaniach nie bada się opakowań, natomiast bada się stężenia metali ciężkich w materiałach użytych do produkcji opakowań, zmiana ta, rezygnując z pojęcia „metodyki referencyjne”, pozwala na prawidłową konstrukcję rozporządzenia. Dodatkowo, ponieważ z zakresu działania ustawy o substancjach i preparatach chemicznych wyłączono środki ochrony roślin, a opakowania po nich stanowią potencjalne zagrożenie, konieczne stało się wymienienie tych środków bezpośrednio w omawianej ustawie. Wprowadzono też możliwość zlecania osobom trzecim wykonywania obowiązków ciążących na producentach i importerach omawianych substancji chemicznych. W tym przypadku zwolniono producentów i importerów z potrzeby uzyskiwania zezwoleń. W ustawie z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej wprowadzono przede wszystkim przepisy doprecyzowujące i mające na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych. W całej ustawie doprecyzowano przepisy dotyczące „sprzedaży”.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#CzesławŚleziak">Nieokreślenie w art. 11 dokumentów służących za dowód osiągnięcia poziomu odzysku i recyklingu spowodowało obawy przedsiębiorców w zakresie uznania istniejących dokumentów w przypadku ich kontroli. W związku z tym wprowadzono przepisu uszczegółowiające i precyzujące dokumenty potwierdzające poddanie odpadów recyklingowi, którymi będą karty przekazania odpadów, zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, oraz faktury VAT wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego odzysk lub recykling albo posiadacza odpadu. Wprowadzono też przepisy dotyczące uwzględniania przy obliczaniu poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, eksportu produktów i produktów w opakowaniach przez przedsiębiorcę innego niż ich wytwórca. Wydłużeniu do 30 dni ulega termin przekazywania wpływów z opłat produktowych przez urzędy marszałkowskie na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ustawie z 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw dodany został art. 4a, który ma na celu precyzyjne określenie, kiedy jest możliwe udostępnianie decyzji i wskazań lokalizacyjnych oraz wniosków o wydanie decyzji i wskazań lokalizacyjnych. Zmiana art. 9 była spowodowana pojawiającymi się wątpliwościami natury formalnoprawnej w zakresie wysokości stawek, które powinny być przyjmowane do wyliczania opłat i kar w przypadku spraw wszczętych po 31 grudnia 2001 r., jeśli do korzystania ze środowiska doszło przed tą datą. Od 1 stycznia 2002 r. zmieniły się bowiem w znacznym stopniu zasady naliczania opłat oraz, między innymi, katalog odpadów. W art. 11 ust. 2 przedłuża się okres obowiązku określenia programu ochrony powietrza. W art. 15, 16 i 17 przedłużono terminy przedstawienia dokumentacji związanej z zapobieganiem awariom. Natomiast w art. 18 dodano ust. 4, w związku z art. 230 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, w celu określenia okresu wygaśnięcia decyzji ustalających dopuszczalny poziom hałasu. W świetle stanowiska Komisji Europejskiej, zgodnie z którym wszystkie istniejące instalacje muszą uzyskać pozwolenie zintegrowane do 30 października 2007 r., odpowiedniej zmiany dokonano również w art. 19 ust. 2. Przepis art. 21 ust. 4 umożliwia prowadzącym instalację uzyskanie pozwolenia mimo niespełnienia warunków określonych w ustawie - Prawo wodne. Przepis art. 32 dostosowano do proponowanych zmian w ustawie o odpadach, a w art. 34 obowiązkiem uzyskania świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami objęto kierowników wszystkich rodzajów spalarni, tzn. spalarni odpadów niebezpiecznych, spalarni odpadów komunalnych oraz spalarni odpadów innych niż niebezpieczne i komunalne, w związku z nową dyrektywą Rady 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów. W celu umożliwienia prawidłowego wykonania przepisów ustawy o odpadach wprowadzono okres przejściowy, w którym nie stosuje się przepisów o możliwości odmowy zatwierdzenia instrukcji eksploatacji składowiska odpadów w przypadku braku wymaganych kwalifikacji do prowadzenia składowiska, do czasu upłynięcia ustawowego terminu do uzyskania tychże kwalifikacji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#CzesławŚleziak">Wprowadza się ponadto dodatkowy art. 44a w celu określenia terminu obowiązywania wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów zezwoleń w zakresie usuwania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Jeśli chodzi o ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, istotą nowelizacji przepisów zawartych w art. 6a jest umożliwienie skutecznego przejęcia przez gminę prawa do przejmowania obowiązków ciążących na właścicielach nieruchomości. Jest to istotne ze względu na możliwość przyjmowania pomocy zagranicznej, to jest zgromadzenia środków krajowych, które są niezbędne do ubiegania się o dofinansowanie funduszu ISPA. Nowelizacja dotycząca przepisów zawartych w art. 7 wynika z faktu, że spółki prawa handlowego są odrębnymi podmiotami w stosunku do gmin, zatem przeważający udział gminy w takich spółkach, powinien być bez znaczenia. W związku z tym powinny one być objęte, jak inne podmioty, obowiązkiem uzyskania zezwolenia na prowadzenie określonej działalności. Zmiana w ustawie z 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, dotyczy art. 6, w którym wprowadzono zmiany dotyczące upoważnienia do wydania rozporządzenia. Minister właściwy do spraw gospodarki wyda przedmiotowe rozporządzenie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, środowiska i infrastruktury. W tym rozporządzeniu zostaną dodatkowo określone sposoby i warunki bezpiecznego użytkowania wyrobów i odpadów zawierających azbest. W ustawie z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej wprowadza się zmiany w załączniku. W pkt. 47 zmieniono przepis dostosowując go do obowiązujących przepisów i dodano pkt 47d, który ustala stawkę opłat za zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Wprowadzono również art. 8. Ponieważ ustawa zmienia upoważnienia do wydania aktów wykonawczych, a niektóre z nich zostały już wykonane, konieczne jest wprowadzenie przepisu utrzymującego w mocy te akty wykonawcze oraz umożliwiającego ich nowelizację na podstawie upoważnień zawartych w omawianej ustawie. Niektóre przepisy dotyczące ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej nie mogą wejść w życie w trakcie roku budżetowego. Z tego względu przepisy te będą stosowane od 1 stycznia 2003 r. Ustalony w art. 9 pkt 2 późniejszy termin wejścia w życie, umożliwi określonym spółkom prawa handlowego dostosowanie się do wymogu uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. W sprawie projektu ustawy zasięgano opinii urzędów wojewódzkich i marszałkowskich, placówek naukowo-badawczych oraz ruchów i organizacji pozarządowych. Projekt ustawy był przedmiotem konsultacji społecznych. Ze względu na to, że zaproponowana nowelizacja ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych ustaw - jak powiedziałem wcześniej - ma charakter uściślający i doprecyzowujący i nie zmienia istoty już funkcjonujących instytucji prawnych, nie powoduje ona skutków ekonomicznych i społecznych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#CzesławŚleziak">Jednocześnie informuję, że projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach, ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych ustaw, jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofFilipek">Przystępujemy do zadawania pytań. Czy są chętni do zabrania głosu? Nikt się nie zgłasza. Przechodzimy do debaty. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w debacie? Skoro nikt się nie zgłasza, stwierdzam, że pierwsze czytanie projektu ustawy zostało zakończone. Prezydium Komisji proponuje powołanie 6-osobowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach, ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych ustaw. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycję powołania 6-osobowej podkomisji. Przystępujemy do zgłaszania kandydatur. Zgłaszam kandydaturę posła Jana Chojnackiego. Proszę o dalsze propozycje. Stwierdzam, że zostały zgłoszone kandydatury posłów: Elżbiety Łukacijewskiej, Jana Chojnackiego, Ryszarda Nowaka, Leszka Świętochowskiego, Stanisława Duliasa oraz Józefa Nowickiego. Czy zgłoszeni posłowie wyrażają zgodę na udział w podkomisji? Tak. Stwierdzam, że podkomisja w zaproponowanym składzie została powołana. Po zakończeniu posiedzenia proszę członków podkomisji o zebranie się przy stole prezydialnym w celu ukonstytuowania podkomisji. Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego - sprawy bieżące. Czy są chętni do zabrania głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekKuchciński">Mam propozycję, która dotyczy planu pracy Komisji. Na przełomie września i października, w dniach 30 września i 1 października, planowana jest wspólna wizytacja Komisji Zdrowia oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w woj. podkarpackim, w ramach omawiania projektu „Zielone Karpaty”. Ponieważ liczne grono posłów, ze względu na to, że są to poniedziałek i wtorek w tygodniu sejmowym, nie będzie mogło uczestniczyć w tym wyjeździe, proponuję przełożenie go na dni 10–11 października - czwartek i piątek - w tygodniu, w którym nie ma posiedzenia Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofFilipek">Dziękuję, panie pośle, za tę propozycję. Weźmiemy ją pod uwagę. Jeśli będzie to możliwie, zostanie uwzględniona. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzKomisji">Informuję, że w dniach 19–20 września odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji połączone z wizytacją poselską w woj. małopolskim. Szczegółowe informacje na ten temat otrzymacie państwo jutro. Proszę odebrać je ze skrytek poselskich. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 10 września o godz. 17 i będzie poświęcone rządowemu programowi wycofywania azbestu i wyrobów zawierających azbest. Zawiadomienia zostaną wysłane pocztą.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofFilipek">Posiedzenie zostało wyznaczone na godzinę 17, ponieważ o wcześniejszej porze nie było wolnej sali. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławStępień">Ponieważ jest już decyzja, w której sali odbędzie się pierwsze posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ustaw Prawo ochrony środowiska oraz Prawo wodne, informuję, że odbędzie się ono w Sali Lustrzanej w nowym Domu Poselskim 10 września br. o godz. 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofFilipek">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Wobec wyczerpania porządku obrad, dziękuję wszystkim za udział i zapraszam członków podkomisji do stołu prezydialnego. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>