text_structure.xml
9.35 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. W dniu dzisiejszym skończymy prace nad zmianami do regulaminu Sejmu, które wyniknęły ze zmian wprowadzonych do ustawy o Trybunale Stanu. Prezydium po raz kolejny spotkało się z przedstawicielami Biura Legislacyjnego KS. Dostarczony dzisiaj materiał jest ostatecznym wynikiem naszej pracy. Powstały pewne rozbieżności między stanowiskiem przedstawicieli Biura Legislacyjnego KS, a stanowiskiem prezydium Komisji. Regulamin Sejmu musi być czytelny i jasny. Prowadziliśmy dyskusję czy należy wymieniać przepisy, które są stosowane na posiedzeniach Komisji, jeżeli poszczególne ustawy i tak je zawierają. Prezydium doszło jednak do wniosku, że wygodniej jest wymienić konkretne akty w regulaminie Sejmu, niż ich poszukiwać. Prezydium Komisji jednomyślnie przyjęło zmiany do regulaminu Sejmu, które zostały państwu dostarczone. Przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych zmian. Proponujemy zmianę tytułu rozdziału 10 regulaminu Sejmu. Odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu obejmuje odpowiedzialność konstytucyjną i karną. Zaproponowane sformułowanie jest wystarczające. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zmianę, aby tytuł rozdziału 10 regulaminu Sejmu otrzymał brzmienie „Postępowanie w sprawach dotyczących odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu”. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowane brzmienie tytułu rozdziału 10 regulaminu Sejmu. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany proponującej, aby art. 127 otrzymał brzmienie: „1. Organem Sejmu powołanym do rozpatrywania wstępnych wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu jest Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej. 2. Tryb postępowania przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej określa niniejszy regulamin. W postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się przepisy ustawy o Trybunale Stanu, ustawy o ochronie danych osobowych oraz odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego”. Z artykułu tego usunęliśmy wszystkie nieistotne kwestie. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 127 w zaproponowanym brzmieniu? Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła zaproponowane brzmienie art. 127. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany dotyczącej art. 128. Obecny art. 127 otrzymuje numerację 128, a ust. 1 treść: „l. Wstępne wnioski o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu Marszałek Sejmu kieruje do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejOtręba">Czy zamiast słów „wstępne wnioski” nie powinniśmy użyć słów „wstępny wniosek”?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Art. 7 ustawy o Trybunale Stanu mówi, że marszałek Sejmu kieruje wniosek do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefZych">Jest to oczywista poprawka redakcyjna. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 128 w zaproponowanym brzmieniu wraz z wprowadzoną poprawką redakcyjną? Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła zaproponowane brzmienie art. 128. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany dotyczącej art. 129. W artykule tym proponujemy dodanie ust. 2a w brzmieniu: „Wnioski dowodowe mogą składać: Prezydium Komisji, przedstawiciel posłów wnioskodawców, członkowie Komisji oraz osoba objęta wnioskiem i jej pełnomocnik. Jeżeli wniosek wstępny kieruje Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej proponuje on równocześnie środki dowodowe. W przypadku rozpatrywania wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej Prezydenta wnioski dowodowe mogą składać członkowie Zgromadzenia Narodowego”. W ustępie tym dokładnie wymieniamy, kto może składać wnioski dowodowe. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za dodaniem w art. 129 ust. 2a w zaproponowanym brzmieniu? Stwierdzam, że Komisja 6 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła zmianę dodającą w art. 129 ust. 2a w zaproponowanym brzmieniu. Przystępujemy do rozpatrzenia drugiej zmiany dotyczącej art. 129, a mianowicie proponujemy dodanie ust. 2b w brzmieniu: „O przeprowadzeniu poszczególnych dowodów decyduje Komisja większością głosów w głosowaniu jawnym”. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za dodaniem w art. 129 ust. 2b w zaproponowanym brzmieniu? Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła zmianę dodającą w art. 129 ust. 2b w zaproponowanym brzmieniu. Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnej zmiany. Proponujemy dodanie art. 129A w brzmieniu: „1. Przystępując do przesłuchania świadka Komisja na zamkniętej części posiedzenia ustala jego tożsamość. 2. Przewodniczący Komisji lub jego zastępca poucza świadka o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań”. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 129A w zaproponowanym brzmieniu? Stwierdzam, że Komisja 8 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła art. 129A w zaproponowanym brzmieniu. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany proponującej dodanie art. 129B w brzmieniu: „Jeżeli prowadzenie postępowania przed Komisją w stosunku do określonej osoby uzależnione jest od uzyskania uprzedniej zgody uprawnionego organu, przewodniczący Komisji występuje o taką zgodę”. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 129B w zaproponowanym brzmieniu? Stwierdzam, że Komisja 8 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła art. 129B w zaproponowanym brzmieniu. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany proponującej nowe brzmienie art. 130. Proponujemy następujące brzmienie tego artykułu: „W przypadku przedawnienia lub śmierci osoby, której dotyczy postępowanie Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej kieruje do Marszałka Sejmu wniosek o umorzenie postępowania”. Rezygnujemy z wprowadzenia do regulaminu Sejmu innych przepisów, które są zawarte w ustawie o Trybunale Stanu. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 130 w zaproponowanym brzmieniu? Stwierdzam, że Komisja 8 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się przyjęła art.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefZych">130 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMüller">Wydaje mi się, że sformułowanie „W przypadku przedawnienia lub śmierci osoby” jest trochę nielogiczne. Może zostać odczytane jako „przedawnienie osoby”. Proponuję przestawienie wyrazów, tak aby początek art. 130 brzmiał „W przypadku śmierci osoby lub przedawnienia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie do tej pory używano sformułowania „w przypadku przedawnienia lub śmierci osoby”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefZych">W takim razie zostawiamy tę kwestię bez zmian. Regulamin Sejmu przewiduje, że projekt zmian w regulaminie Sejmu może zgłosić Prezydium Sejmu, Komisja Regulaminowa lub 15 posłów. Proponuję zebranie 15 podpisów. Wówczas wymóg regulaminowy zostanie spełniony, a Komisja pozostanie autorem zaproponowanych zmian. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła powyższy sposób procedowania. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższy sposób procedowania. Musimy teraz wybrać posła, który będzie reprezentował wnioskodawców. Została zgłoszona moja osoba do sprawowania tej funkcji. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku, aby reprezentantem wnioskodawców został poseł Józef Zych? Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się powyższy wniosek przyjęła.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejOtręba">Trzeba przypomnieć marszałkowi Sejmu, aby sprawę skierował także do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, a nie jedynie do Komisji Regulaminowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefZych">Oczywiście, tak zrobię. Odbyłem rozmowę z marszałkiem Sejmu w sprawie posiedzeń wyjazdowych. Poinformowałem go, że Komisja zajmie się w najbliższym czasie sprawą immunitetu. Zaplanowaliśmy 4 wyjazdy, do Hiszpanii, gdzie jest najbardziej zbliżona do polskiej odpowiedzialność konstytucyjna, do Włoch, Francji i Niemiec. Postaramy się, żeby te 4 wyjazdy zostały przewidziane w budżecie na przyszły rok. Zamykam posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>