text_structure.xml
37.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławJanas">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej, która została powołana przez Komisję Obrony Narodowej do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Podkomisja pracowała nad tym projektem na posiedzeniach w dniach 7, 13 i 21 października br. Na dzisiejsze posiedzenie Komisji podkomisja nadzwyczajna przedstawiła sprawozdanie zawierające projekt ustawy. Proszę przewodniczącego podkomisji o przedstawienie przyjętego przez podkomisję nadzwyczajną projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanSieńko">Chciałbym przedstawić państwu wyniki prac podkomisji nadzwyczajnej, która została powołana do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Na wstępie chciałbym przedstawić kilka uwag ogólnych. Na pewno są państwo zainteresowani tym, dlaczego Komisja zajęła się tą sprawą. Znowelizowana ustawa o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej weszła w życie od 1 lipca 2004 r. Posłowie uważnie przyglądali się realizacji tej ustawy i uznali, że ustawa nie jest doskonała. Okazało się, że nowe rozwiązania odebrały niektóre z dotychczasowych uprawnień żołnierzom zawodowym. Dotyczy to szczególnie tych żołnierzy, którzy posiadają rodziny i pełnią obowiązki służbowe w miejscowości dalszej niż pobliska. W tym przypadku chodzi o płatność za zamieszkanie w internacie. W rozpatrywanym projekcie wprowadzono także zmiany w odniesieniu do wysokości czynszów. Przyjęto rozwiązania, które dotyczą mieszkań funkcyjnych. Przewidziano rozwiązania, które będą służyć realizacji praw żołnierzy zawodowych. Wiemy o tym, że z dniem 1 lipca 2004 r. weszły w życie także inne ustawy. Przede wszystkim mam na myśli ustawę o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Obowiązująca do tej pory ustawa o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nie była w pełni kompatybilna z innymi ustawami. Dlatego Komisja Obrony Narodowej powołując podkomisję nadzwyczajną postawiła przed nią zadanie oczyszczenia przepisów oraz dostosowania jej do innych ustaw dotyczących armii w szerokim zakresie. Podkomisja nadzwyczajna obradowała na trzech posiedzeniach, na których przeanalizowała wszystkie propozycje przedstawione przez Komisję Obrony Narodowej. W dniu dzisiejszym przedstawiam państwu sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej. Omówię je w punktach, gdyż wszyscy państwo mają je przed sobą. Celem zawartych w projekcie zmian jest przede wszystkim przywrócenie żołnierzom zawodowym posiadającym rodziny i pełniącym obowiązki służbowe w miejscowości dalszej niż pobliska uprawnienia do bezpłatnego zakwaterowania tymczasowego w kwaterach internatowych lub internatach. W związku z tym podkomisja zaproponowała dokonanie zasadniczej zmiany w art. 53 ust. 3 pkt 1. Zmiana polega także na dodaniu ust. 4a 4c. Żołnierzowi, w zależności od zajmowanego stanowiska służbowego, przysługiwać będzie norma powierzchni użytkowej. Osobom zajmującym stanowiska służbowe do stopnia etatowego kapitana lub kapitana Marynarki Wojennej włącznie przysługiwać będzie podstawowa norma powierzchni użytkowej od 7 do 10 metrów kwadratowych. Osobom zajmującym stanowiska służbowe od stopnia etatowego majora lub komandora podporucznika, do stopnia pułkownika lub komandora włącznie przysługiwać będzie norma od 7 do 12 metrów kwadratowych. Osobom zajmującym stanowiska służbowe od stopnia etatowego generała brygady lub kontradmirała przysługiwać będzie norma od 12 do 20 metrów kwadratowych. Zasadniczą zmianę powoduje dodany ust. 4a. Podkomisja nadzwyczajna proponuje, żeby Komisja przyjęła tę propozycję. Zgodnie z treścią ust. 4a z opłat za zakwaterowanie tymczasowe w internatach lub kwaterach internatowych zwolnieni są żołnierze, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1–3, którzy posiadają członków rodziny, wymienionych w art. 26 ust. 2. Jako zabezpieczenie przed zbyt szerokim korzystaniem z bezpłatnego zakwaterowania przez tę grupę żołnierzy oraz przed uciekaniem od zakwaterowania na podstawie decyzji o zamieszkaniu w lokalu mieszkalnym zaproponowano, żeby w przypadku rezygnacji żołnierza zawodowego z zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym zaproponowanym mu przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, żołnierze ci wnosili opłaty za pozostawanie w internacie lub w kwaterze internatowej w pełnej wysokości. Podkomisja nadzwyczajna zaproponowała zmianę w art. 19 ust. 2. Przepis ten mówi o tzw. funduszach. Podkomisja proponuje, żeby w pkt 3 dodać fundusz remontowy. Fundusz remontowy będzie przeznaczony na prowadzenie remontu w zasobach mieszkaniowych, zwłaszcza w starych zasobach mieszkaniowych, w których czynsze i tak są wysokie. Fundusz remontowy zostałby wliczony do kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi w wysokości 0,5 proc. wartości odtworzeniowej, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 3. Fundusz remontowy będzie gwarancją pozwalającą na stabilne utrzymywanie zasobów mieszkaniowych w odpowiednim stanie pod względem technicznym. Proszę, żeby przyjrzeli się państwo również treści art. 36 ust. 2, w którym jest mowa o czynszach. Wysokość czynszu będzie ustalana na poziomie do 3 proc. wartości odtworzeniowej w skali roku. Chciałbym wyjaśnić, że w skład czynszu będą wchodzić środki na fundusz remontowy w wysokości 0,5 proc. wartości odtworzeniowej. Fundusz ten będzie immanentną częścią składową czynszu. Zaproponowaliśmy, żeby w art. 21 ust. 2 dodać przepis odnoszący się do żołnierzy pełniących służbę na podstawie kontraktu na pełnienie służby terminowej. Przyjęto, że wobec takiego żołnierza Wojskowa Agencja Mieszkaniowa może wydać decyzję o prawie do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym, o ile zaspokojone są potrzeby mieszkaniowe żołnierzy służby stałej. W ten sposób wychodzimy naprzeciw potrzebom żołnierzy służby kontraktowej. Jeżeli będą istniały takie możliwości, a zaspokojone będą potrzeby żołnierzy służby stałej, to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa będzie miała taką możliwość. Proponujemy, żeby w takim przypadku nie stosować dolnej granicy norm, o których jest mowa w art. 26 ust. 1. Umożliwi to przydzielanie lokali mieszkalnych żołnierzom zawodowym w służbie kontraktowej. Zaproponowaliśmy także zmianę w art. 22 ust. 1, który otrzymuje brzmienie: „Żołnierzowi służby stałej, zajmującemu kierownicze stanowisko służbowe lub stanowisko dowódcze w strukturach organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także osobie zajmującej kierownicze stanowisko w strukturach organizacyjnych resortu obrony narodowej można wydać decyzję o prawie zamieszkiwania w kwaterze funkcyjnej na czas zajmowania tego stanowiska.”. Takie rozwiązanie umożliwi ministrowi obrony narodowej określenie w drodze rozporządzenia wykazu stanowisk służbowych, które uprawniać będą do zajmowania kwater funkcyjnych. Obecne brzmienie ust. 1 może sugerować, że tym wykazem mogą być objęte jedynie stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej. Jeżeli Komisja przyjmie naszą propozycję, to wykaz obejmować będzie także inne stanowiska, np. dowódców rodzajów Sił Zbrojnych lub związków taktycznych. Do tej pory stanowiska te były poza wykazem określanym przez ministra obrony narodowej. Istotna zmiana, którą zaproponowała podkomisja nadzwyczajna, dotyczy art. 36 ust. 2, w którym jest mowa o czynszach. Doskonale znają państwo dotychczasową treść tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanSieńko">Do tej pory ma on obowiązujące brzmienie, które mówi, że w budynkach wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni opłaty za używanie lokalu wynoszą 3 proc. wartości odtworzeniowej. Podkomisja zaproponowała zmianę tego przepisu, gdyż do tej pory jego treść była różnie interpretowana przez różne oddziały Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Dlatego podkomisja zaproponowała, żeby art. 36 ust. 2 otrzymał brzmienie: „W budynkach wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni opłaty za używanie lokalu wynoszą do 3 proc. wartości odtworzeniowej w skali rocznej, jednak nie mniej niż stanowi uchwała wspólnoty lub odpowiedniego organu spółdzielni.”. Podkomisja nadzwyczajna uznała, że celem tej zmiany jest dostosowanie wysokości opłat za używanie lokali mieszkalnych w budynkach, w których funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe, do poziomu określonego w art. 36 ust. 1. Przepis ten gwarantuje wspólnotom mieszkaniowym wpływ na wysokość tych opłat. Jednocześnie likwiduje stałą wysokość czynszu, który zgodnie z obowiązującą treścią ust. 2 wynosił do tej pory 3 proc. wartości odtworzeniowej w skali rocznej. Ostatnia zmiana, którą zaproponowała podkomisja, dotyczy art. 47 ust. 2 pkt 4, mówiącego o odprawie mieszkaniowej. Przepis ten otrzymuje brzmienie: „Odprawę mieszkaniową wypłaca się na podstawie umowy zawartej między dyrektorem oddziału regionalnego Agencji, a osobą uprawnioną. Zawarcie umowy następuje po przedstawieniu przez osobę uprawnioną jednego z następujących dokumentów:”. W dodawanym pkt 4 wskazano, że takimi dokumentami może być decyzja, o której mowa w ust. 5 oraz zaświadczenie o wysłudze lat, od której jest uzależniona wysokość dodatku za długoletnią służbę wojskową, wydane przez właściwy organ wojskowy na dzień uprawomocnienia się decyzji. Zmiana polegająca na dodaniu pkt 4 pozwoli na udokumentowanie uprawnienia żołnierza do odprawy mieszkaniowej. Należy podkreślić, że dokumenty wymienione w pkt 1 i 2 wydawane są po zwolnieniu żołnierza ze służby wojskowej. Procedura związana z wypłatą odprawy mieszkaniowej może rozpocząć się po uprawomocnieniu się decyzji o zwolnieniu. Wtedy możliwa będzie np. wypłata zaliczki. Uważamy, że jest to bardzo istotne dla żołnierza zawodowego. Brak ustawowej regulacji w tym zakresie mógł spowodować opóźnienie wypłaty takich odpraw. Chciałbym przedstawić państwu także zmiany, które znalazły się w przepisach przejściowych. Proponujemy, żeby Komisja przyjęła zmianę polegającą na dodaniu do art. 17 ust. 2a zapisu umożliwiającego żołnierzom pełniącym zawodową służbę wojskową do 30 czerwca 2004 r. i pobierającym świadczenie na najem lokalu mieszkalnego otrzymywanie w dalszym ciągu tego świadczenia, aż do czasu, gdy zostanie im wydana decyzja o prawie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym lub skierowanie do zamieszkiwania w internacie. Brak tej poprawki uniemożliwiałby kontynuowanie wypłaty świadczenia. Sprawa ta nie została uregulowana w czasie ostatniej nowelizacji ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Od 1 lipca 2004 r. weszła w życie ustawa o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Żołnierze zawodowi byli uprawnieni do otrzymywania wyżej wymienionego świadczenia do 30 czerwca 2004 r. Dlatego przyjęcie takiej zmiany wydaje się niezbędne. Zaproponowano także zmianę art. 19 ust. 4, który otrzymuje brzmienie: „Żołnierzowi zawodowemu pełniącemu czynną służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej, przysługuje w terminie do dnia 31 marca 2005 r. uprawnienie do wycofania wniosku, o którym mowa w ust. 3. W tym przypadku żołnierz składa oświadczenie o wycofaniu wniosku właściwemu miejscowo dyrektorowi oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanSieńko">Od dnia złożenia oświadczenia do żołnierza stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.”. Zmiana ta jest niezbędna ze względu na zbyt krótki czas na podjęcie tak ważnej decyzji. Chodzi o czas pomiędzy dniem wejścia ustawy w życie, a wyznaczonym terminem 30 września 2004 r. Kończąc moją wypowiedź chciałbym podkreślić, że w prace podkomisji zaangażowani byli wszyscy jej członkowie niezależnie od opcji politycznej. Mogę stwierdzić, że zrobiliśmy wszystko co możliwe, żeby usunąć błędy, które zostały popełnione w trakcie poprzedniej nowelizacji ustawy. Chcieliśmy, żeby nowelizacja przywróciła niektóre uprawnienia, odebrane wcześniej żołnierzom zawodowym. Zrobiliśmy wszystko co możliwe, żeby nowa ustawa dobrze służyła żołnierzom zawodowym oraz naszej armii.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławJanas">Od razu chciałbym poprosić o jeszcze jedno wyjaśnienie. W art. 1 zaproponowano zmiany do ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w art. 2 znalazły się zmiany do ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Ustawa jest jedna. Natomiast zmieniana jest zarówno treść ustawy, jak i ustawy ją zmieniającej. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HenrykDąbrowski">Można zgodzić się z pańskimi obawami, że będzie to niezrozumiałe dla przeciętnego czytelnika. Jednak mamy tu do czynienia ze specyficzną sytuacją prawną. Nie ma sposobu, żeby w inny sposób znowelizować tę ustawę. Musimy wprowadzić odpowiednie zmiany także do ustawy nowelizującej. Bez takich zmian powstałaby luka. Dlatego równolegle musimy znowelizować obie ustawy. Chodzi o to, żeby zachować spójność regulacji, którą w tej chwili się zajmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławJanas">Rozumiem, że gdybyśmy wcześniej zobowiązali Radę Ministrów do wydania jednolitego tekstu ustawy, to w tej chwili zmiany moglibyśmy wprowadzać do jednej ustawy. Ze względu na brak tekstu jednolitego zmiany trzeba wprowadzić do podstawowego tekstu ustawy, a także do ustawy nowelizującej. Dziękuję za te wyjaśnienia. Jakie jest stanowisko rządu w sprawie komisyjnego projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejJaworski">Do projektu przedłożonego w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej strona rządowa nie zgłasza żadnych zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławJanas">Przechodzimy do pytań i dyskusji. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewDziewulski">Chciałbym zadać pytanie przedstawicielom rządu. Czy w chwili obecnej osoba zainteresowana prywatyzacją lokalu mieszkalnego, czyli wykupieniem mieszkania z zasobów Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, ponosi koszty przygotowania tego lokalu do sprzedaży? W jaki sposób uregulowana jest ta sprawa? Czy jeśli osoba ta wycofa się z zakupu mieszkania, to czy koszty te przepadają? Jaki przepis reguluje tę sprawę? Czy wynika to z ustawy, czy też jest uregulowane w rozporządzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławJanas">Rozumiem, że to pytanie wiąże się z ewentualną dodatkową zmianą ustawy i zmiana zostanie zaproponowana po wysłuchaniu odpowiedzi. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabellaSierakowska">Chciałabym zadać pytanie, które dotyczy zmiany nr 10 w art. 1. Na sali obecni są dziennikarze. Myślę, że zmiana ta zostanie mocno nagłośniona w prasie wojskowej. Jakie są konsekwencje związane z przyjęciem zmiany nr 10? Na poprzednim posiedzeniu Komisji mówiliśmy o tym, że stawki czynszów są jednakowe w całym kraju. Wiele osób miało pretensje o to, że wzrost czynszu był zbyt wysoki. W wielu przypadkach po wejściu w życie nowelizacji ustawy czynsz wzrósł o 100–150 proc. Czy zmiana ta spowoduje, że ludzie potraktowani zostaną w sposób uczciwy i będą płacić normalny czynsz uzależniony od standardu mieszkania? Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Czy ludzie nie będą zmuszani do wykupu mieszkań?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekMuszyński">Nadesłano wiele krytycznych uwag na temat projektu ustawy. Dlatego już teraz chciałbym zasygnalizować, że członkowie podkomisji nadzwyczajnej, która zajmowała się projektem ustawy, powinni zebrać się i zapoznać się z tymi uwagami. Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że po głębszej analizie nie zawsze krytyczne uwagi są w pełni uzasadnione. Myślę, że w takim spotkaniu powinni także wziąć udział przedstawiciele Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Trzeba będzie raz jeszcze przyjrzeć się wszystkim przepisom. Może zajść potrzeba wprowadzenia do projektu ustawy dodatkowych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławJanas">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi na zadane przez posłów pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejJaworski">Obecnie żołnierz ponosi koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży. Brakuje ustawowego przepisu, który mówiłby o tym, że w przypadku wycofania się z zakupu lokalu koszty te powinny zostać zwrócone. W ustawie nie ma takiego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewDziewulski">Czy sprawa ta została uregulowana w rozporządzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejJaworski">Legislatorzy twierdzą, że jeśli nie zostało to uregulowane w ustawie to nie powinno znaleźć się także w rozporządzeniu. Wydaje się, że odpowiedni przepis powinien znaleźć się w ustawie. Nie mogę zgodzić się z twierdzeniem posłanki Izabelli Sierakowskiej, że do tej pory czynsz nie był uczciwy. Był uczciwy i zgodny z przepisami zawartymi w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IzabellaSierakowska">Na pewno po zmianie tego przepisu będzie bardziej uczciwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejJaworski">Mam w tej sprawie pewne obawy. Można odwołać się do ustawy o ochronie praw lokatora. Żołnierze będą szczególnie uprzywilejowani. Ustawa o ochronie praw lokatora mówi o czynszu w wysokości do 3 proc., który może narastać. Natomiast nowelizacja nie przewiduje narastania czynszu. Jest oczywiste, że czynsz będzie niższy niż do tej pory. Do 3 proc. to nie to samo, co 3 proc.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławJanas">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewDziewulski">Po wysłuchaniu odpowiedzi chciałbym zaproponować wprowadzenie do projektu jeszcze jednej zmiany. Dotyczyć ona będzie art. 58 ust. 6. Proponuję, żeby przepis otrzymał brzmienie: „Osoba uprawniona, o której mowa w art. 56, wraz z wnioskiem o sprzedaż lokalu mieszkalnego wnosi zryczałtowane koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży, przypadające na zbywany lokal. Zryczałtowane koszty ustala prezes Agencji na podstawie średnich kosztów poniesionych na ten cel przez Agencję w roku ubiegłym. Koszty te nie są wliczane do należności z tytułu sprzedaży lokalu, a w przypadku odstąpienia przez osobę uprawnioną do nabycia lokalu, nie podlegają zwrotowi.”. Tę zmianę przekażę panu przewodniczącemu na piśmie. Chciałbym zaproponować państwu przyjęcie jeszcze jednej zmiany. Doskonale wiemy o tym, że w naszej armii mamy dużą liczbę żołnierzy zawodowych, którzy pełnią służbę na podstawie kontraktu terminowego. Tacy żołnierze pozbawieni są prawa do zakwaterowania. Prawdą jest, że podkomisja nadzwyczajna w zmianie nr 5 zaproponowała rozwiązanie tego problemu. Jednak przyjęte w projekcie rozwiązanie nie ma charakteru obligatoryjnego dla Wojskowej Agencji Mieszkaniowej ani Ministerstwa Obrony Narodowej. Dlatego proponuję, żeby żołnierzom kontraktowym, którzy mają więcej niż 5 lat służby i rokują nadzieję na dalsze pozostanie w służbie, przyznać takie same uprawnienia, jak żołnierzom zawodowym w służbie stałej. W związku z tym proponuję, żeby Komisja przyjęła nowy art. 1a, który składa się z dwóch zmian. W zmianie nr 1 proponuję, żeby pkt 2 otrzymał brzmienie: „Żołnierz służby stałej - należy przez to rozumieć żołnierza zawodowego pełniącego zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej lub kontraktu na pełnienie służby terminowej przez okres nie krótszy niż 5 lat,”. Natomiast w zmianie nr 2 proponuję, żeby po pkt 2 dodać pkt 2a w brzmieniu: „żołnierza zawodowego pełniącego zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby terminowej - należy przez to rozumieć żołnierza zawodowego pełniącego zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby terminowej przez okres krótszy niż 5 lat,”. Propozycje te przedkładam na piśmie. Uważam, że po przyjęciu tych zmian sprawa byłaby całkowicie jasna. Żołnierze pełniący służbę kontraktową przez 5 lat, którzy mają szansę pozostania w służbie przez dłuższy czas, mieliby takie same uprawnienia, jak żołnierze w służbie stałej. Przedkładam taką propozycję dlatego, że zdaję sobie sprawę z tego, iż liczba żołnierzy kontraktowych w naszym wojsku będzie rosła. Wielu żołnierzy kontraktowych odejdzie ze służby posiadając uprawnienia emerytalne po przesłużeniu w wojsku 15 lat. Jednak nie będą mieli takich samych uprawnień, jak żołnierze w służbie stałej. Myślę, że moje propozycje są godne uwagi. Będę państwu wdzięczny za rekomendowanie Sejmowi przyjęcia moich zmian. Mam jednak wątpliwości, czy przyjęcie tych propozycji nie spowoduje konieczności wykreślenia ze zmiany nr 5 zapisu przygotowanego przez podkomisję, w którym przyjęto, że żołnierzowi pełniącemu służbę na podstawie kontraktu na pełnienie służby terminowej Wojskowa Agencja Mieszkaniowa może wydać decyzję o prawie do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym, o ile są zaspokojone potrzeby mieszkaniowe żołnierzy służby stałej. W dalszej części przepisu jest mowa o tym, że w tym przypadku nie stosuje się dolnej granicy normy, o której mowa w art. 26 ust. 1. Wydaje mi się, że w przypadku przyjęcia moich poprawek ten przepis powinien zostać wykreślony z projektu. Proszę, żeby na ten temat wypowiedział się przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Na ręce przewodniczącego Komisji składam podpisane poprawki. Proszę o rozdanie ich wszystkim posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławJanas">Można przypuszczać, że poprawki te pociągać będą za sobą określone koszty. Rozumiem, że pan poseł chce zrównać uprawnienia żołnierzy służby kontraktowej z uprawnieniami żołnierzy służby stałej. Uważam, że spowoduje to daleko idące konsekwencje. Kontrakt zawierany jest z żołnierzem służby kontraktowej na określonych warunkach. Zaproponował pan daleko idącą zmianę, która spowoduje konsekwencje finansowe. W tej chwili nie stać nas na to, żeby zabezpieczyć mieszkania dla wszystkich żołnierzy służby stałej. Takie same uprawnienia mają otrzymać żołnierze służby kontraktowej. Wynika to z faktu, że pana propozycja dotyczy zmiany zapisu w słowniczku. Mam wątpliwości, czy Ministerstwo Obrony Narodowej jest już dziś gotowe do sfinansowania tak daleko idących uprawnień dla żołnierzy służby kontraktowej. Druga propozycja dotyczy kosztów związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Myślę, że na temat tych zmian powinni wypowiedzieć się przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Prezes Agencji postawił nas w dość ciekawej sytuacji. Powiedział pan, że nie może pan wypłacać tych środków, gdyż w ustawie nie ma odpowiedniego przepisu. Jednak za chwilę możemy dokonać odpowiedniej zmiany. W takiej sytuacji będzie pan musiał dokonywać tych wypłat. Uważam, że powinien pan udzielić innej odpowiedzi. Przede wszystkim chodzi o to, czy taki zwrot jest zasadny. Jeśli tak, to możemy dokonać zmiany ustawy. Jeśli Ministerstwo Obrony Narodowej stać jest na przyjęcie takiej zmiany, to środki te mogą być wypłacane. Jeśli uważają państwo, że zmiana nie jest uzasadniona, to nie przyjmiemy takiej zmiany. Proszę o przedstawienie stanowiska w sprawie zaproponowanych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejJaworski">Odpowiedziałem na pytanie zadane przez pana posła. Dopiero w tej chwili pan poseł zaproponował treść poprawki. Akceptujemy przyjęcie tej poprawki. Uważamy, że jest to dobra poprawka. Jeśli chodzi o drugą poprawkę, to zgadzamy się z zasadą, że żołnierze służby kontraktowej powinni mieć takie same uprawnienia, jak żołnierze służby stałej. Należy jednak pamiętać o tym, że do tej chwili nie zostały jeszcze załatwione sprawy 8 tys. żołnierzy służby stałej, którzy mają rodziny. Przypomnę, że do 1 lipca 2004 r. żołnierzom służby kontraktowej wypłacano świadczenie na najem lokalu, jeżeli posiadali rodziny. Od 1 lipca 2004 r. świadczenia wypłacane na mocy wcześniej podjętych decyzji wygasły. Nowych decyzji w tej sprawie nie wydajemy. Kontynuowana jest wypłata w przypadkach, w których podjęte wcześniej decyzje obowiązują. Musimy brać pod uwagę to, że nasza armia będzie się przekształcać w armię zawodową i kontraktową. Uważam, że jest to bardzo dobra poprawka, jednak pod warunkiem, że w jakiś sposób rozwiążemy sprawy dotyczące istniejącego nawisu. W tej chwili 8 tys. żołnierzy posiadających rodziny nie ma mieszkań w miejscu pełnienia służby. Wszystko wskazuje na to, że problemy te rozwiążemy na przełomie 2005 i 2006 r. Sprawa zależeć będzie od decyzji podjętej przez posłów. Patrząc na problem z pragmatycznego punktu widzenia nie powinniśmy w tej sprawie zgłaszać sprzeciwu. Trzeba jednak obliczyć, jakie skutki budżetowe spowoduje przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławJanas">Rozumiem, że pod względem merytorycznym ta poprawka jest słuszna. Należałoby ją przyjąć. Jednak ze względu na możliwości finansowe Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczące zabezpieczenia mieszkań, w chwili obecnej nie stać nas na wprowadzenie takiego rozwiązania. Wydaje się, że w taki sposób można zinterpretować odpowiedź udzieloną przez prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Jeśli poprawka ta zostanie przyjęta, to powstaną problemy. Powstanie kolejny nawis i liczna grupa niezadowolonych żołnierzy kontraktowych, którym będzie się należeć coś, czego Ministerstwo Obrony Narodowej nie będzie w stanie im zagwarantować.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekCieciera">Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki także z tego powodu, żeby ta ustawa nie spotkała się później z zastrzeżeniami Trybunału Konstytucyjnego, który może uznać, że przyjęte rozwiązania powodują nierówność żołnierzy wobec prawa. Należy zwrócić uwagę na to, że poprawka odnosi się wyłącznie do kontraktów długoterminowych, które trwają ponad 5 lat. Nie chodzi tu o 3-letnie kontrakty, które mają być w wojsku normą. Rozumiem zastrzeżenia zgłoszone przez przewodniczącego Komisji. Wydaje się, że istnieje możliwość rozwiązania tego problemu, o ile moją propozycję zaakceptuje przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Wydaje się, że można byłoby przyjąć ten przepis, odkładając o rok jego termin wejścia w życie. Przepis mógłby wejść w życie w momencie, gdy zniwelowany zostanie nawis, o którym przed chwilą mówił prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoliłoby na zaplanowanie pewnych inwestycji, co podpowiada mi w tej chwili pan prezes. W innym przypadku planowanie inwestycji byłoby utrudnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławJanas">Obawiam się, że ta propozycja dobrze brzmi, ale może zostać zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego. Przez rok sytuacja żołnierzy będzie zróżnicowana. Ich sytuacja zostanie wyrównana dopiero za rok. Nie wiem, czy możemy tworzyć prawo w taki sposób. Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HenrykDąbrowski">Zgadzam się z opinią, którą pan przedstawił. Takie rozwiązanie także może być przedmiotem skargi do Trybunału Konstytucyjnego. Jest prawdopodobne, że taka skarga będzie skuteczna. Jednak taką samą skargę może spowodować nieprzyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławJanas">Wydaje mi się, że nie ma takiej możliwości. Żołnierz kontraktowy pełni służbę na podstawie kontraktu. W zawartym kontrakcie określone zostały warunki pełnienia służby, w tym warunki mieszkaniowe. Jeżeli żołnierz nie zgadza się na określone w kontrakcie warunki mieszkaniowe, to może nie podpisać kontraktu. W takiej sytuacji po prostu przestaje być żołnierzem kontraktowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HenrykDąbrowski">Należy pamiętać o tym, że wobec żołnierzy pełniących służbę na podstawie kontraktu obowiązuje ustawa o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Ta ustawa nie zezwala na różnicowanie uprawnień żołnierzy pełniących służbę kontraktową. Nie mam wątpliwości, że ta sprawa zostanie dostrzeżona przez kadrę zawodową. Prawdopodobnie z tego tytułu pojawią się skargi do Trybunału Konstytucyjnego. W takim razie z takimi skargami należy się liczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławJanas">Czy mam rozumieć, że do tej pory nikt jeszcze tego problemu nie zauważył? Przecież ten problem istniał przez cały czas. Czy do tej pory nikt się na to nie skarżył?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HenrykDąbrowski">Świadomość prawna społeczeństwa jest zróżnicowana. W wyniku nowelizacji dotykamy szczególnie drażliwych spraw, które dotyczą uprawnień żołnierzy zawodowych. Z pewnością sprawa ta zostanie spostrzeżona. Dlatego sprawa ta może zostać skierowana do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IzabellaSierakowska">Chciałabym zadać pytanie przewodniczącemu podkomisji nadzwyczajnej. Czy podkomisja kontaktowała się w sprawie projektu ustawy z rzecznikiem praw obywatelskich? Pamiętam, że rzecznik praw obywatelskich miał do tej ustawy kilka zastrzeżeń. Powołując podkomisję nadzwyczajną wskazywaliśmy, że powinna wyjaśnić zastrzeżenia rzecznika praw obywatelskich, żeby uniknąć nieprawidłowości.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanSieńko">Wiemy o tym, gdyż otrzymaliśmy w tej sprawie pisma. Trafiły one m.in. do kierownictwa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Bardzo proszę, żeby pan prezes poinformował Komisję, czego dotyczyły te pisma i w jaki sposób należałoby się do nich odnosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#StanisławJanas">Proszę pana prezesa o informację na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejJaworski">Mam pewien problem, gdyż nie mam tego pisma ze sobą. Po prostu nie spodziewałem się takiego pytania. Według mojej wiedzy rzecznik praw obywatelskich nigdy nie występował w sprawach, o których mówiła posłanka Izabella Sierakowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławJanas">Oznacza to, że mamy jednak pewien dylemat. Dotyczy on problemów prawnych oraz finansowych. Patrząc na problem z prawnego punktu widzenia możemy być przekonani o tym, że żołnierze kontraktowi powinni mieć takie same uprawnienia, jak żołnierze służby stałej. Jednak w tej chwili nie wiemy, jakie koszty trzeba będzie ponieść przyjmując rozwiązanie zrównujące uprawnienia żołnierzy kontraktowych z uprawnieniami żołnierzy służby stałej. Przyjmując takie rozwiązanie trzeba będzie wprowadzić odpowiednią korektę do budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. W tej chwili decyzję podejmowalibyśmy nieświadomi, jaka będzie wysokość tych kosztów. Moglibyśmy odłożyć decyzję w tej sprawie. Posiedzenie Komisji mogłoby odbyć się w innym terminie. Do czasu posiedzenia Ministerstwo Obrony Narodowej mogłoby przygotować analizę skutków prawnych i finansowych. Wydaje mi się, że taką analizę można będzie przygotować przed następnym posiedzeniem Sejmu. Posiedzenia Sejmu odbywają się dość często. Mam nadzieję, że uda nam się uchwalić tę ustawę do końca roku. Czy przedstawiciele rządu wyrażają zgodę na przyjęcie takiej propozycji? Rozumiem, że tak. Czy członkowie Komisji wyrażają zgodę na przyjęcie tej propozycji? Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że propozycja została przyjęta. W tej sytuacji nie będziemy rozpatrywać innych wniosków. Sprawa jest chyba jasna. W sprawie drugiej poprawki jest pełna zgoda. Jej przyjęcie poparli przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej. Myślę, że na następnym posiedzeniu Komisji będziemy mogli przyjąć tę poprawkę, gdy rozpatrywać będziemy poszczególne zmiany. Bardzo proszę, żeby w związku z poprawką dotyczącą uprawnień żołnierzy w służbie kontraktowej Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowało stanowisko. Powinno ono obejmować kwestie prawne, w tym możliwość zaskarżenia ustawowych rozwiązań, a także kwestie finansowe. Proszę, żeby na następnym posiedzeniu Komisji w tej sprawie przedstawione zostały także zastrzeżenia rzecznika praw obywatelskich. Czy ktoś z państwa jest temu przeciwny? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że Komisja przyjęła tę propozycję. W takim razie do rozpatrywania projektu ustawy powrócimy w czasie następnego posiedzenia Sejmu, czyli za dwa tygodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#IzabellaSierakowska">Chciałabym przekazać państwu pewną informację. Od pewnego czasu w Ministerstwie Obrony Narodowej trwają prace nad połączeniem trzech instytutów. Połączone mają zostać Wojskowy Instytut Medycyny, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej oraz Wojskowy Instytut Epidemiologii. Do tej koncepcji zgłaszanych jest wiele zastrzeżeń. Przede wszystkim zgłaszają je pracownicy oraz rady naukowe tych trzech instytutów. Chcę państwa poinformować, że w tej chwili występuję z kolejną interpelacją w tej sprawie. Tym razem występuję do prezesa Rady Ministrów. Bardzo proszę, żeby prezydium Komisji zastanowiło się nad tym, czy w najbliższym czasie nie należałoby spotkać się z komendantami tych instytutów, a także przedstawicielami ich rad naukowych. Mam wrażenie, że powinniśmy porozmawiać z nimi na temat proponowanych zmian. Wiem o tym, że opór przed tymi zmianami jest wśród pracowników bardzo duży. Jednak komendanci zgodzili się na propozycję przygotowaną przez Ministerstwo Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StanisławJanas">Przypomnę, że tej sprawie poświęcone było jedno z posiedzeń podkomisji. Posłowie przedstawiali różnego rodzaju wątpliwości. Jednak komendanci wszystkich trzech instytutów potwierdzili zasadność ich połączenia. Dzisiaj słyszymy o tym, że zastrzeżenia do tej koncepcji zgłaszają pracownicy instytutów. Sądzę, że będzie najlepiej, jeśli poczekamy na odpowiedź na interpelację, z którą pani występuje. Po uzyskaniu odpowiedzi będziemy mogli zwołać posiedzenie Komisji na ten temat. W posiedzeniu będą mogli wziąć udział przedstawiciele tych instytutów. Dzięki temu będziemy mogli dogłębnie poznać tę problematykę oraz ocenić zasadność połączenia tych instytutów. Czy wyrażają państwo na to zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#IzabellaSierakowska">Zgadzam się. Głównym powodem połączenia instytutów jest konieczność wprowadzenia oszczędności.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#StanisławJanas">Chodzi chyba także o możliwość nadawania stopni naukowych i prowadzenia przewodów doktorskich. Rozumiem, że do sprawy powrócimy po uzyskaniu odpowiedzi na interpelację. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>