text_structure.xml
6.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławWalendziak">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich obecnych. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone będzie rozpatrzeniu projektu zawartego w druku nr 1390. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego, a także ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WiesławWalendziak">Sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Janusz Zemke :W posiedzeniu Komisji biorą udział przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej wraz z dyrektorem generalnym Jakubem Pińkowskim. Obecni są również przedstawiciele Agencji Mienia Wojskowego z prezesem Jerzym Rasilewiczem oraz przedstawiciele innych resortów, w tym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W razie potrzeby wszyscy będą mogli udzielić niezbędnych wyjaśnień. Moje wprowadzenie chciałbym ograniczyć jedynie do kilku elementów. Rząd skierował do parlamentu projekt ustawy. Do projektu załączone zostało szczegółowe uzasadnienie. Nie sądzę, żeby była potrzeba powtórzenia tego uzasadnienia. W związku z tym skupię się jedynie na najważniejszych sprawach. Przedłożony parlamentowi projekt ustawy ma - w przekonaniu Ministerstwa Obrony Narodowej - doprowadzić do osiągnięcia pięciu podstawowych celów. Uważamy, że po kilku latach funkcjonowania Agencji Mienia Wojskowego zachodzi potrzeba wyeliminowania pewnych różnic i niejasności w przepisach. Ustawa dotycząca Agencji Mienia Wojskowego została uchwalona 7 lat temu. Do istotnych problemów występujących w dotychczasowej praktyce prawnej należało np. różne traktowanie przez ustawę mienia ruchomego i nieruchomego. Powodowało to różne i daleko idące konsekwencje. Istotne dla Ministerstwa Obrony Narodowej jest to, żeby minister obrony narodowej mógł przekazywać Agencji Mienia Wojskowego mienie, którego stan prawny jest nieuporządkowany. W takim przypadku ciężar związany z uporządkowaniem stanu prawnego można byłoby przenieść na Agencję Mienia Wojskowego. Zostałoby to dopisane do jej zadań, które zostały sformułowane w art. 7 ust. 1 projektu ustawy. Zaproponowaliśmy nadanie nowego brzmienia art. 4b ust. 1, co ma umożliwić przekazywanie na cele muzealne, wystawiennicze, kulturalne lub szkoleniowe zbędnego siłom zbrojnym mienia, w tym księgozbiorów i eksponatów muzealnych, a także wyposażania ośrodków kultury poza państwowymi szkołami wyższymi i muzeami. Sprawa nie ma zbyt dużej wagi, jeśli chodzi o jej wymiar finansowy. Podam państwu jednak pewien przykład. Obecnie dość często mamy do czynienia z takimi sytuacjami, że likwidujemy garnizon, w którym istnieje biblioteka lub jest jakiś sprzęt. Często w bibliotece jest całkiem niezły zbiór książek, które chcielibyśmy przekazać na cele publiczne. W ten sposób chcielibyśmy pomóc różnym ośrodkom gminnym i wiejskim, a zwłaszcza ośrodkom kultury w małych miasteczkach. W tej chwili mamy z tym bardzo duże problemy. Proponujemy, żeby w wyniku nowelizacji dostosować ustawę do zmian wprowadzonych do naszego prawa w ostatnich dwóch latach. Ostatnim celem jest bardziej precyzyjne niż do tej pory uregulowanie spraw dotyczących współpracy pomiędzy ministrem obrony narodowej, a Agencją Mienia Wojskowego. Od 1 stycznia 2002 r. Agencja Mienia Wojskowego przeszła w gestię ministra obrony narodowej. Praktyka pokazuje, że niektóre obszary dotyczące tej sytuacji powinny zostać uregulowane. Nie będę w tej chwili mówił o innych kwestiach. Staraliśmy się wszystkie sprawy rzetelnie i szczegółowo przedstawić w uzasadnieniu projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WiesławWalendziak">Sens ustawy jest zrozumiały. Przypomnę, że na poprzednich posiedzeniach zapowiadano pojawienie się tego projektu. Wyjaśniano także, dlaczego ten projekt miał się pojawić. Informuję, że dzisiejsze posiedzenie połączonych Komisji chcielibyśmy zakończyć powołaniem podkomisji, która szybko mogłaby przygotować sprawozdanie. Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytania przedstawicielom rządu? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji przystępujemy do powołania podkomisji. Prezydia połączonych Komisji proponują, żeby w skład podkomisji weszło 5 posłów. Komisja Obrony Narodowej zgłosiła do udziału w pracach podkomisji posłów Tadeusza Kalenieckiego, Arkadiusza Kasznię oraz Marka Muszyńskiego. Proszę o zgłoszenie kandydatur spośród członków Komisji Skarbu Państwa. Czy ktoś z członków Komisji wyraża zainteresowanie udziałem w pracach podkomisji? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie zgłaszam kandydaturę posła Marka Suskiego. Potrzebujemy jeszcze jednego kandydata. Może poseł Arkadiusz Bratkowski chciałby wziąć udział w pracach podkomisji? Tak. Z radością witam pana ponownie w składzie naszej Komisji. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Zaproponowano, żeby w skład podkomisji weszli posłowie Tadeusz Kaleniecki, Arkadiusz Kasznia, Marek Muszyński, Marek Suski oraz Arkadiusz Bratkowski. Czy ktoś z państwa jest przeciwny powołaniu podkomisji w zaproponowanym składzie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję w zaproponowanym składzie. Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania się. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>