text_structure.xml 8.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejPęczak">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Kultury i Środków Przekazu oraz do Spraw Kontroli Państwowej. Witam naszych gości i członków obydwu Komisji. Porządek dzisiejszy zawiera jeden punkt - ponowne rozpatrzenie poselskiego projektu uchwały Sejmu w sprawie zlecenia Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Czy do porządku mają państwo uwagi? Nie ma uwag, a zatem uznaję, że został on zaakceptowany. Ponieważ do tekstu uchwały zgłoszono propozycje poprawek, które ewentualnie pozwolą uzyskać kompromis w kwestii brzmienia projektu, proszę o informację, czy ktoś chciałby zabrać w związku z tym głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanByra">Przypominam, że podczas pierwszego czytania zaproponowałem, aby usunąć z tytułu projektu uchwały słowa „z ustaleniem ewentualnych skutków finansowych”, konsekwencją czego jest również skreślenie drugiego zdania w akapicie pierwszym projektu, jak też skreślenie w akapicie trzecim kończących go słów „oraz ustalenie ewentualnych skutków finansowych bezprawnych działań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji”. Nie możemy bowiem od Najwyższej Izby Kontroli oczekiwać czegoś, czego nie ustali, bo wiedzę o ewentualnych skutkach finansowych możemy sami zdobyć, jeśli będą orzeczone prawomocne wyroki sądowe. Chcę ponadto zaproponować, aby w drugim akapicie dokonać zmiany polegającej na zastąpieniu słowa „całkowicie” słowem „nadmiernie”, przez co odpowiedni fragment tekstu przybrałby postać następującą: „zapewnienia Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji nadmiernie arbitralnej kontroli”. Złagodziłoby to nieco brzmienie, a zarazem byłoby ono zgodne z jednym z orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego. I jeszcze poprawka literowa w wierszu pierwszym akapitu trzeciego, gdzie zamiast słowa „obowiązku” powinno widnieć słowo „obowiązki”, tak że fragment ów brzmiałby następująco: „ustawowe obowiązki Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji”. Proponuję przyjęcie projektu w postaci uwzględniającej powyższe zmiany. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym jeszcze prosić o opinię przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejPęczak">Bardzo proszę dyrektora Grzegorza Buczyńskiego o stosunkowanie się do propozycji posła Jana Byry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzBuczyński">Reprezentuję departament, który ewentualnie wykonywałby tę kontrolę, jeśli zdecydują państwo o jej zleceniu Izbie i stwierdzam, że bardzo odpowiadają nam proponowane zmiany, gdyż zmodyfikowany tekst nie sugeruje zawężenia kontroli. I tak NIK zbada wszechstronnie wszystkie aspekty sprawy - prawne, gospodarcze, oszczędnościowe, efektywnościowe, w tym, oczywiście, skutki ekonomiczne, jeśli za pomocą naszej procedury, naszych kryteriów da się je ocenić. Reasumując, informuję, że jeśli otrzymalibyśmy zlecenie tej kontroli, z punktu widzenia warsztatu kontrolerskiego skorygowana postać tekstu byłaby dla nas znacznie lepsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejPęczak">Dziękuję. Czy poseł wnioskodawca chciałby wyrazić swą opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderGrad">Najistotniejsze moim zdaniem jest to, by Najwyższa Izba Kontroli dokonała kontroli i analizy całego procesu koncesyjnego w latach, o których mowa w projekcie uchwały. Po wypowiedzi dyrektora Grzegorza Buczyńskiego z NIK uważam, że można by przyjąć omówioną poprawkę, czy też autopoprawkę, szczególnie że integralną częścią pozostaje uzasadnienie uchwały, a wymienione są w nim te przykłady naruszenia przepisów prawa, do których NSA odniósł się w swych orzeczeniach. Najistotniejsze jest, aby i Sejm, i Komisje otrzymały niezależną opinię i analizę, sporządzoną przez NIK, ponieważ w ten sposób będzie sobie można wyrobić zdanie na temat całego procesu koncesyjnego i wszystkich stosowanych procedur bądź też ich naruszeń. Mam też nadzieję, że w wyniku tej kontroli zostaną wskazane osoby, z imienia i nazwiska, winne decyzjom administracyjnym czy koncesjom naruszającym prawo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejPęczak">Czuję się zobowiązany potwierdzić słowa dyrektora Grzegorza Buczyńskiego, gdyż z praktyki funkcjonowania Komisji do Spraw Kontroli Państwowej wynika, że Najwyższa Izba Kontroli, wchodząc do kontrolowanej instytucji, nie ogranicza zakresu swych badań. Dlatego też zlecanie jej kontroli na zasadzie wyznaczania konkretnego tematu nie jest najlepszym rozwiązaniem. Niezawężanie tematyki kontroli daje Izbie większą swobodę w doborze tematyki, jak też we wkraczaniu na ścieżki, które ujawnią się w trakcie kontroli. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszKrasoń">Jako poseł sprawozdawca, pragnę podkreślić, iż w debacie sejmowej wszyscy przedstawiciele klubów parlamentarnych podkreślali celowość przeprowadzenia kontroli, niemniej pojawiały się w wypowiedziach informacje, że powodem takiego, a nie innego głosowania w pierwszym czytaniu są te zapisy, które teraz poprawka posła Jana Byry eliminuje. Dlatego też pragnę zauważyć, że poprawki te są w duchu owej debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejPęczak">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić uwagi do zmodyfikowanego brzmienia projektu uchwały, którego tekst wszyscy otrzymali na piśmie? Ze strony członków Komisji nie widzę chętnych do zabrania głosu. Czy przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji chcieliby się wypowiedzieć na przedmiotowy temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#NinaSokołowska">Chciałabym się dowiedzieć, o jakie kolejne rozstrzygnięcia uchylone przez Naczelny Sąd Administracyjny chodzi. Od czasu ostatniej debaty Krajowa Rada - wręcz przeciwnie - wygrała sprawę w sądzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejPęczak">Sądzę, że ten fakt nie będzie powodem żadnych pretensji. Wygląda na to, że rysuje się konsens, a obawiam się, że gdybyśmy podjęli starania o wprowadzenie kolejnych zmian do treści projektu, natknęlibyśmy się na kolejne bariery, uniemożliwiające porozumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderGrad">W nawiązaniu do słów pani dyrektor chciałbym powiedzieć, że 9 kwietnia ukazała się w prasie informacja o kolejnej porażce Krajowej Rady. Myślę, że pani dyrektor zna ten tekst.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#NinaSokołowska">Owszem, znam, ale oprócz tego, o czym tam mowa, kilka spraw zostało wygranych. Mówienie więc o jednej przegranej w kontekście kilku spraw wygranych...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejPęczak">Mam prośbę o zaniechanie tych wyliczanek, wiadomo, że fakty są faktami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AleksanderGrad">Wypowiedzi pani Danuty Waniek podczas posiedzenia Komisji, jak też posiedzenia plenarnego wskazywały jednoznacznie, że nie boicie się tej kontroli. Rozumiem więc, że kontroli boi się pani dyrektor. Nie? Jeśli się pani nie boi, to nie ma sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejPęczak">Czy ktoś z członków Komisji chciałby zgłosić ewentualne uwagi? Nie ma chętnych. Jeżeli więc nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że treść projektu uchwały została uzgodniona i że Komisje rekomendują przyjęcie uchwały w zmodyfikowanej postaci. Sprzeciwu nie ma, a zatem rozumiem, że projekt uchwały został jednogłośnie zaakceptowany ze zmianami zgłoszonymi przez posła Jana Byrę, przy akceptacji posłów wnioskodawców oraz posła sprawozdawcy. Proponuję, by funkcję posła sprawozdawcy nadal sprawował poseł Janusz Krasoń. Pan poseł się zgadza. Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Sprzeciwu nie ma. Dziękuję. Sprawozdawcą pozostaje więc poseł Janusz Krasoń. Wyczerpaliśmy porządek. Dziękuję wszystkim państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>