text_structure.xml
13.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Komisji Finansów Publicznych. Witam przybyłych posłów i gości z Ministerstwa Gospodarki i Pracy oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie wniosku i poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu rządowego projektu ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki (druki nr 2907 i 3670). Czy do porządku dziennego są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławDankowski">Jestem zbulwersowany, że znowu nie zmieściło się w porządku obrad rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim. Już po raz wtóry temat ten schodzi z obrad Komisji. Nie wiem, dlaczego. Jaka jest rozgrywka wokół projektowanej ustawy? Jest to podobna sytuacja do tej, która zdarzyła się przy uchwalaniu ustawy o biopaliwach. Jakimś grupom posłów najwyraźniej zależy na tym, żeby ta ustawa nie została uchwalona. Zatem pytam, kiedy będziemy procedować nad tym sprawozdaniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Przekażę pytanie przewodniczącemu Komisji, posłowi Adamowi Szejnfeldowi. Mam nadzieję, że w trybie pilnym odpowie. Posłowi Mieczysławowi Czerniawskiemu także przekażę to pytanie. Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Na początku jest wniosek posłów Marka Kotlinowskiego i Ludwika Dorna o odrzucenie projektu ustawy w całości. Czy wnioskodawcy chcą uzasadnić wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArturZawisza">Wniosek został zgłoszony m.in. w imieniu Klubu Parlamentarnego PiS. Zgłaszałem go w imieniu klubu i przedstawiałem szeroką argumentację. Nie będę w tej chwili się powtarzał. Przypomnę jednak, że jesteśmy przekonani, że projekt ustawy opiera się na błędnym modelu ekonomicznym, według którego pieniądze budżetowe zamiast być inwestowane w przedsięwzięcia publiczne, miałyby być w formie grantów przekazywane inwestorom. Jest to projekt szkodliwy dla polskich przedsiębiorców, ponieważ zamiast zmniejszać ich obciążenia, np. podatkowe, powoduje kolejne wydatki publiczne, ale nie kieruje ich do krajowych przedsiębiorców. Ponadto projekt ten uprzywilejowuje ponadnarodowe koncerny, ponieważ w istocie tylko kilka takich koncernów może skorzystać z tej ustawy, kosztem polskich przedsiębiorców. Ustawa ma wmontowany mechanizm korupcjogenny, ponieważ zostawia zbyt dużą dozę dowolności decyzyjnej dla urzędników ministerialnych. Te argumenty były wczoraj zaprezentowane i dzisiaj je podtrzymujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś chce zabrać głoś przeciwny? Nie słyszę. Czy możemy przystąpić do głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HalinaMurias">Prawdopodobnie zostawiłam kartę do głosowania w sali sejmowej. Czy będę mogła głosować poprzez podniesienie ręki?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSawicki">Sama ręka nie wystarczy, jeszcze musi być karta do głosowania. Niestety, Komisja Gospodarki nie korzysta z urządzeń do głosowania na swoich posiedzeniach, stąd proszę wybaczyć, że posłowie z naszej Komisji nie są przygotowani do takiego sposobu głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZenonTyma">Myślę, że gdyby środki finansowe, które mają być przeznaczone na realizację ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki w wysokości 200 mln zł rocznie były przeznaczone na dopłaty od kredytów dla przedsiębiorstw, na odsetki, to mielibyśmy większy efekt dla polskiej gospodarki, dla drobnych i średnich firm niż w przypadku dopłacania do dużych koncernów, o czym mówił poseł Artur Zawisza. Jestem przekonany, że powinniśmy odrzucić projekt tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSawicki">Aktywacja kart może długo potrwać. Sekretariaty są gotowe do liczenia głosów. W takiej sytuacji zarządzam głosowanie bez kart. Kto jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy? Stwierdzam, że Komisje, przy 16 głosach za, 22 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, wniosek odrzuciły. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Czy w imieniu wnioskodawców ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiesławJędrusik">Jest to poprawka legislacyjna. Chodzi o dostosowanie przepisów do unijnych wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSawicki">Czy są głosy przeciwne tej poprawce? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 1. Proszę o przedstawienie rekomendacji poprawki nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiesławJędrusik">Jest to też poprawka legislacyjna. W poprawce 2 rezygnujemy z definiowania bezpośrednio w ustawie poszczególnych sektorów. Oznacza to de facto przyjęcie definicji zawartych w unijnych wielosektorowych zasadach ramowych w sprawie pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSawicki">Czy jest głos przeciwny?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poprosić o wyjaśnienie sprawy dotyczącej nowego przepisu. Wiemy, że przy tych działach gospodarki zostały podane numery Polskiej Klasyfikacji Działalności i Europejskiej Klasyfikacji Działalności. Czy w związku z rezygnacją z definiowania sektora jest to poprawne? Czy przy przedkładaniu dokumentów notyfikacyjnych nie będzie przeszkód w związku z zaproponowaną zmianą?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZenonTyma">Chciałbym się spytać przedstawiciela strony rządowej o to, czy ta poprawka nie jest bardziej rygorystyczna w stosunku do poprzedniej?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofKrystowski">Jeżeli chodzi o pytanie posła Zenona Tymy, to chcę powiedzieć, że ta poprawka ma charakter techniczny i nie zmienia meritum sprawy, a więc nie jest ani zacieśnieniem, ani rozluźnieniem przepisów. Jest innym sposobem zapisania tego samego rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#IrenaFilipowicz">Ta zmiana została uzgodniona z Komisją Europejską. Przesłaliśmy do Komisji Europejskiej, na jej prośbę, wyjaśnienia, że rezygnujemy z zamieszczania w projekcie ustawy przepisów definiujących sektory poprzez wskazanie Polskiej Klasyfikacji Działalności czy Europejskiej Klasyfikacji Działalności, żeby uniknąć wątpliwości co do ewentualnych rozbieżności między tymi przepisami a zamieszczonymi w wielosektorowych zasadach ramowych. Oznacza to tyle, że te sektory będą definiowane zgodnie z przepisami wielosektorowych zasad ramowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekSawicki">Czy posłance Krystynie Skowrońskiej wystarczy ta odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekSawicki">Czy jest głos przeciwny tej poprawce? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 2. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę o jej uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WiesławJędrusik">Chodzi w niej o zrezygnowanie z definiowania sektora budownictwa okrętowego bezpośrednio w ustawie, przy jednoczesnym zachowaniu przepisów dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy. Oznacza to de facto przyjęcie definicji zawartych również w unijnych wielosektorowych zasadach ramowych w sprawie pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanuszLisak">Mam pytanie do pana ministra. Skąd wzięło się tak precyzyjne określenie 22,5% maksymalnej pomocy?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKrystowski">Ten przepis, podobnie jak inne regulacje dotyczące intensywności wsparcia, pochodzą wprost z dokumentu, o którym mówiliśmy już poprzednio czyli z dokumentu: „Wielosektorowe zasady ramowe dotyczące pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych”. Jest to rozwiązanie odnoszące się wprost do przepisów prawa unijnego. Wskaźnik 22,5% jest określony w zasadach pomocy publicznej w Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekSawicki">Czy ta odpowiedź jest wystarczająca?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanuszLisak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś jest przeciw tej poprawce? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 3. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę o jej uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WiesławJędrusik">Chodzi o zrezygnowanie z definiowania w ustawie sektora motoryzacyjnego, co oznacza de facto przyjęcie definicji zawartych w unijnych wielosektorowych zasadach ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArturZawisza">W ilu przypadkach spośród dotychczasowych trzech przyjętych przez Komisje poprawek mieliśmy do czynienia z innym rodzajem zapisania tej samej treści, zapisaniem bardziej zwartym, odwołującym się do innych regulacji, w tym europejskich? W przypadku poprawek nr 4, 5 i 6 proponowane jest skreślenie wszystkich trzech ustępów. Czy to da dobry efekt? Czy my w ten sposób nie utracimy jakieś definicji, nie pominiemy czegoś? Czy wykreślenie aż trzech ustępów jest zgodne z logiką ustawy, niezależnie od tego, że jesteśmy jej przeciwni w całości?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofKrystowski">Poprawki nr 4, 5 i 6 mają dokładnie taki sam charakter, jak poprzednio omawiane poprawki nr 2 i 3. Różnica polega na tym, że w poprawkach nr 2 i 3 pozostawiamy nazwy tych sektorów, ale przestajemy je definiować. Akurat jak wykreślimy poprawkami nr 4, 5 i 6 trzy ustępy, to sektor motoryzacyjny pozostanie, ale nie będzie jego definicji. Znów odwołujemy się do wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawek nr 4, 5 i 6? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawki nr 4, 5 i 6. Pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Czy posłanka Krystyna Skowrońska wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekSawicki">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Zatem sprawozdawcą będzie posłanka Krystyna Skowrońska. Termin dla Komitetu Integracji Europejskiej wyznaczamy na dzisiaj, do godziny 15. Czy są inne głosy w sprawach omawianych przez Komisje? Nie słyszę. Dziękuję za obecność przedstawicielom Ministerstwa Gospodarki i Pracy oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>